Playstation Vita

Robot
Playstation Vita

Den 22 februari släpps Playstation Vita, uppföljaren till den sju år gamla dundersuccén PSP. Vi testar om Sony kan locka tillbaka köparna från surfpaddor, smarta telefoner och casual-spel.

#grand-theft-auto-chinatown-wars, #sony, #uncharted-golden-abyss, #nintendo, #modnation-racers-road-trip, #little-deviants


Medlem
Playstation Vita

Skulle lätt varit ett intressant köp om den hade haft en typ 64 GB hårddisk istället för dom där värdelösa Memory stick korten

Medlem

Nej tack, när det kommer till handhållet och de "gamla" bolagen är det bara Nintendo som klarar av det.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

"Slafsig mjukvara"

Det var väl ganska väntat i och med Android-skräpet?

Medlem
Skrivet av luftman:

Skulle lätt varit ett intressant köp om den hade haft en typ 64 GB hårddisk istället för dom där värdelösa Memory stick korten

Håller med. Jag tappade intresset när det kom fram att minneskort i stort sätt kommer vara ett måste. Inbyggd lagring bör vara standard idag, med möjlighet att kunna utöka minnet som ett komplement. När PS Vita har sjunkit i pris till runt 1500kr så kommer jag nog dock att köpa en.

Avstängd

Blir ett köp iaf, de negativa punkterna stör mig inte speciellt mycket. Iaf inte just nu

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av luftman:

Skulle lätt varit ett intressant köp om den hade haft en typ 64 GB hårddisk istället för dom där värdelösa Memory stick korten

Håller med. Jag tappade intresset när det kom fram att minneskort i stort sätt kommer vara ett måste. Inbyggd lagring bör vara standard idag, med möjlighet att kunna utöka minnet som ett komplement. När PS Vita har sjunkit i pris till runt 1500kr så kommer jag nog dock att köpa en.

Men vem vet, dom kanske släpper en "psvita slim" med inbyggd hårddisk i framtiden?

Medlem
Skrivet av luftman:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av luftman:

Skulle lätt varit ett intressant köp om den hade haft en typ 64 GB hårddisk istället för dom där värdelösa Memory stick korten

Håller med. Jag tappade intresset när det kom fram att minneskort i stort sätt kommer vara ett måste. Inbyggd lagring bör vara standard idag, med möjlighet att kunna utöka minnet som ett komplement. När PS Vita har sjunkit i pris till runt 1500kr så kommer jag nog dock att köpa en.

Men vem vet, dom kanske släpper en "psvita slim" med inbyggd hårddisk i framtiden?

Jag kan garantera att de aldrig kommer släppa en PS Vita med en inbyggd hårddisk.

Inaktiv

Finns inte en chans i världen att PS Vita kommer att konkurrera med smartphones.

Medlem

kommer lätt köpa en lite senare mot sommaren


signatur

God is dead

Medlem

Vadå locka tillbaka köparna från surfpaddor, smarta telefoner och casual-spel? Vitan är ju ochså för casual-spel mm. Lite som att har du en pc så kan du inte köpa en ps3 ochså för den har sämre internet. Ja ja bryr mej inte så mycket skulle va rätt skoj om inte så många köper vitan ochså för då skulle det kännas lite bättre/speciellare å ha en. Köper min dag1 med allt till, skönt att den kommer nästa onstag men 32gigs kortet ska jag få redan i slutet av den här veckan

Medlem

Nu vet jag - Vita, nej tack!


signatur

Det var detta...

Inaktiv

Kommer tyvärr bli flopp eftersom den kommer att kosta 3000 kr sedan ska man inhandla spel för full pris. Aldrig i livet. Hellre köper jag en Iphone, Sensation / Galaxy S2 och köper spel där. Mycket roligare!

Men men.. smaken är som baken.

Medlem

Ni testade ju icke icke 3G varianten, men kände ni ändå att det här en apparat där man måste ha 3G för att man inte ska känna sig handikappad?


signatur

Videomupp

Inaktiv

Den som spelar sånt måste vara lättroad och ekonomiskt oansvarig !


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

För dem av er som kanske vill läsa en mer utförlig recension och varför någon annan gillar den mer:
http://kotaku.com/5884517/the-playstation-vita-the-kotaku-rev...

Brukar inte göra sådant här men jag var inte nöjd med artikeln på FZ, Men det var bra att höra om bristen på streamingstöd via browsern, felmeddelanden problemet och svårigheterna med ikonerna (dock måste jag säga att det känns som ett minimalt problem om man använt konsolen under en lite längre tid än några timmar).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Förhandsbokade PS VITA för väldigt länge sedan, väntar på Gravity Daze/Rush samt Uncharted Golden Abyss.

så F*CK YOU ajphone/android comparators/fanboys
(då jag själv äger en iPhone) XD

MFC
Medlem

HAHAHA

Vita-minneskort. Vilka idioter på Sony. Gonatt PSV Vita

Tack FZ för att ni testar den här skiten så jag slipper köpa den


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nah vet inte jag, litar inte riktigt på FZ's betyg sättning längre. Blir nog till att skaffa den till sommaren eller när mer spel börjar släppas ^^

Medlem
Skrivet av Proximately:

Men det var bra att höra om bristen på streamingstöd via browsern, felmeddelanden problemet och svårigheterna med ikonerna (dock måste jag säga att det känns som ett minimalt problem om man använt konsolen under en lite längre tid än några timmar).

Känns lite som om de inte ansträngt sig tillräckligt. Verkar som att Sony lever i sin egen 1989-värld.
(Nej, jag förstår inte hur DS kan vara så populär som den är bland folk över 14 år).


signatur

Det var detta...

Medlem

Joysticksen ser ut att vara obekvämt placerade.

Medlem

Förbokat redan utan 3g modellen, från webhallen, med dungeon spelet i förbokningserbjudandet, plus så lade jag till wipeout. Jag tror vitan blir grym, speciellt när dom bättre spelen kommer om 6-12mån.

Android/Iphone i all ära, men all denna angry birds m.fl casual spel blir tröttsamt i längden, även fast jag kan medge att jag älskar själv angry birds på bussen. Men det här är mer för riktiga games och gamers, gillar sony, dom har alltid bra kvalite på produkterna. Skitsamma om dom kör med sina fula tricks, det gör alla företag, även apple och alla andra. Snart kommer det grymma spel till Vita, då kommer alla som gnällt här ändå köpa varsin vita, om inte nya, så på blocket eller nåt? Mark my word.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Mjukvarurelaterade problem går ju alla som tur att åtgärda!

Redaktör
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av luftman:

Skulle lätt varit ett intressant köp om den hade haft en typ 64 GB hårddisk istället för dom där värdelösa Memory stick korten

Håller med. Jag tappade intresset när det kom fram att minneskort i stort sätt kommer vara ett måste. Inbyggd lagring bör vara standard idag, med möjlighet att kunna utöka minnet som ett komplement. När PS Vita har sjunkit i pris till runt 1500kr så kommer jag nog dock att köpa en.

Med 64 GB hårddisk/lagring hade Vita förmodligen kostat en bra bit mer än de faktiskt rätt låga 2300-3000 kr den går loss på nu. Max 16 GB på ett minneskort är lite och det stör att Sony kör sina egna kort, men samtidigt kan jag förstå att de vill tjäna pengar och få en låg prislapp på konsolen. Och man slipper ju bekymret med att lagringsutrymmet blir fullt, vill man inte rensa går det att köpa nya minneskort.

Skrivet av WildThing:

Ni testade ju icke icke 3G varianten, men kände ni ändå att det här en apparat där man måste ha 3G för att man inte ska känna sig handikappad?

Det är helt och hållet upp till hur man spelar - enbart hemma/med wifi tillgängligt eller på resande fot.

Skrivet av asdfg:

Joysticksen ser ut att vara obekvämt placerade.

De sitter en aning lågt, men det är nog både en fråga om personlig smak och vana. Man vänjer sig.


signatur
Inaktiv

det här kan lyckas om det får unika spel som går i 60fps
med laggiga och nerbantade portar från befintliga konsollspel blir det FLOPP

Medlem

Ser fram emot uncharted och inte minst Ruin !

Medlem

UI:n ser ut att vara ifrån 2000... wtf


signatur

Life is pain, Learn to enjoy it.

Medlem

Det är så bra nu på onsdag så har jag vitan! Ett 32gigs kort Uncharted,lumines,stardust delta,wipeout 2048 och något/några spel till! Fett med shyst! Är lite sugen på Blazblue och dungeon hunter och rayman me Vill köpa Uncharted och ett spel till fysiskt men på game där jag ska köpa Vitan har dom knappt fått in några spel så jag får se hur det blir.............!

Medlem

PS Vita (WiFi) för 1990kr på Elgiganten. Om det skulle intressera någon.

(Gäller endast WiFi)

k3m
Medlem
Skrivet av Johan3043:

Nah vet inte jag, litar inte riktigt på FZ's betyg sättning längre. Blir nog till att skaffa den till sommaren eller när mer spel börjar släppas ^^

Jag litar inte heller på fz.se's recensenter och deras betyg. fz.se har gjort klart att deras recensenter skriver precis det de känner. Utan hänsyn till tekniker, bakgrunder, historia, grafik osv. Lamt, men vad ska man göra!?

1
Skriv svar