Feminism, en ideologi av hat?

Medlem
Skrivet av KeeWee:

jag skyller på att jag var fett trött kl 7 imorse och att jag inte läste vad du skrev ordentligt...
"Det är alltså inte kondylon som står i fokus, utan cancer" -> kondylom kan säkerligen ge cancer till män med (fastän de inte kommit fram till det) så varför inte vaccinera killarna oxo?

men men, strunt samma

Självklart vore det bra med vaccinering för båda könen, det håller jag helt med om. Till viss del handlar det väl om vad som är samhällsekonomiskt lönsamt. I först hand ska riskgrupper (i det här fallet kvinnor - livmoderhalscancer) vaccineras och i andra hand de som inte löper risk för att drabbas. Jag tycker dock inte att det direkt rör sig om diskriminering, utan snarare om att kvinnor är en riskgrupp, vilket männen inte är. Kommer det ett vaccin som killar har behov av på samma sätt som kvinnor har av Gardasil, först då är det jämförbart.

Medlem

hahah nej! min sambo berättade om det o jag höll på att dö av asgarv!!

ska de vara TJEJLEGO ska de vara Belville!
http://brickset.com/browse/themes/?Page=1&theme=Belville

Det lekte jag med och hade fantastiskt kul med min syster

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av KeeWee:

jag skyller på att jag var fett trött kl 7 imorse och att jag inte läste vad du skrev ordentligt...
"Det är alltså inte kondylon som står i fokus, utan cancer" -> kondylom kan säkerligen ge cancer till män med (fastän de inte kommit fram till det) så varför inte vaccinera killarna oxo?

men men, strunt samma

Självklart vore det bra med vaccinering för båda könen, det håller jag helt med om. Till viss del handlar det väl om vad som är samhällsekonomiskt lönsamt. I först hand ska riskgrupper (i det här fallet kvinnor - livmoderhalscancer) vaccineras och i andra hand de som inte löper risk för att drabbas. Jag tycker dock inte att det direkt rör sig om diskriminering, utan snarare om att kvinnor är en riskgrupp, vilket männen inte är. Kommer det ett vaccin som killar har behov av på samma sätt som kvinnor har av Gardasil, först då är det jämförbart.

som jag sa. strunt samma.

Medlem
Skrivet av KeeWee:

Du är på ett forum, här kommer du inte undan svar

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av KeeWee:

Haha. Var snäll nu.

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av KeeWee:

hahah nej! min sambo berättade om det o jag höll på att dö av asgarv!!

ska de vara TJEJLEGO ska de vara Belville!
http://brickset.com/browse/themes/?Page=1&theme=Belville

Det lekte jag med och hade fantastiskt kul med min syster

Det är väl detta som är det största problemet för feministerna. De flesta människor gör könsstereotypa val om de får välja fritt.

Arbetsmarknaden är faktiskt betydligt mer könsuppdelad i jämställda länder som Sverige och Norge än i länder som Iran och Indien.

Ja till frihet!
Nej till feminism!

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Det är väl detta som är det största problemet för feministerna. De flesta människor gör könsstereotypa val om de får välja fritt.

Problemet är att vad som utgör det så kallade könsstereotypiska valet förändras med tiden. Könsrollerna är alltså inte huggna i sten. Vad säger att de vi har nu är de "rätta"?

Citat:

Ja till frihet!
Nej till feminism!

De är inte ömsesidigt uteslutande. Jag säger snarare ja till frihet för alla.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av KeeWee:

det spelade ju ingen roll hur jag formulerade mig du skiter ju i min poäng. eller så förstår du inte mitt resonemang. in the very end är vi FAKTISKT på samma sida...

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av KeeWee:

Haha. Var snäll nu.

aaawww, tack

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av kaealy:

Är detta ytterligare ett exempel på hatfull ideologi eller att feminismen har stora problem, likt t ex många religioner eller politisk inriktningar, att separera sig från den extrema vingen av sin ideologi/religion?

Ytterligare en möjlighet är att de som inte gillar feminismen bara fokuserar på de extrema avarterna och kallar dem mainstreamfeminism. Ett klassiskt och enkelt sätt att avfärda någonting på.

Eller så beror det på att idologin i sig är sådan att den bara lockar de mest extrema och de är "mainstream", att de något mer sansade i sig är i minoritet. Säga vad man vill, men ideologin är precis som många andra svårt skruvad, den fokuserar på kön över allt annat, vilket är korkat. Den borde ju fokusera på jämställdhet och individen, inte förenkla att till kön, men så går det väl när bitterheten tar överhanden.
Skulel gärna se någon starta "manligt initiativ" och maskulinism, där man ska premiera män på samhällets och kvinnornas bekostnad. Arbetslösa män ska ha förtur till kvinnodominerade yrken, killar ska få lika höga betyg i skolan som tjejer för samma prestation, män ska få samma låga straff i domstolar etc. Nej det skulle ju inte funka, alla hör ju att det är galet, men säg det motsatta och någon bitter och misslyckad 40+ are känner sig nog lockad. Vem behöver ens löften om 72 jungfrur i himlen, att starta korståg bara för att slippa sin vardag duger gott ^^

Nu är det ju så att vi faktiskt kvoterar in män i kvinnodominerade yrken, men vi hör sällan något tjafs om det likt det som du har skrivit här ovan. Vet du varför? För att de flesta kvinnor, som i det här fallet får maka på sig för att ge plats åt män i tex sjukvården och förskolan FÖRSTÅR varför man måste kvotera. Och lustigt nog så är många män mot inkvotering av kvinnor men märkligt tysta när det gäller inkvotering av män. Det är oftast kvinnor som behöver kvoteras in i olika branscher, men inte bara för att de är mansdominerade utan framför allt för att de mansdominerade yrkena är de som ger bäst betalt och som ger individer mest möjlighet att utöva makt.
Och ditt snack om "maskulinism" och manligt initiativ är väldigt konstigt eftersom hela poängen med den feministiska rörelsen är att rätta till en maktobalans. Det är ingen som FOKUSERAR på kön, man har upptäckt att kön spelar roll när det gäller vilket jobb man får, vilken lön man får och tusentals andra saker. Det är ingen som vill vrida det till att handla om kön. Att det så ofta handlar om kön när det inte är relevant, det vill den feministiska rörelsen bekämpa.

Medlem
Skrivet av arachnid:
Skrivet av bjosarn:

Föregående post visar ju på snedvridningen i debatten. Personer som inte är feminister försöker bestämma vad personer som anser sig vara feminister tycker. Diskussionen förs inte längre med en feminists egna argument, utan argument som en icke-feminist applicerat på dem - totalt korkat.

Föregående post visar ju på snedvridningen i debatten. Personer som är feminister försöker bestämma vad personer som anser sig vara anti-feminister tycker. Diskussionen förs inte längre med en anti-feminists egna argument, utan argument som en feminist applicerat på dem - totalt korkat.

Do you see the obvious here?

Edit:
Har vi lagförslag om en skatt på kvinnor? Nej.
Har vi lagförslag om en skatt på män? Ja.

är detta i sin ordning tycker du?

https://www.youtube.com/embed/mdveqAgv328

är debatten fortfarande snedvriden så som du vill göra gällande, eller var yttrandet du reagerade på snarare ett konstaterande av hur feminister överlag framstår inför allmänheten?
tankar?

edit2:

ett par ytterligare exempel, bara för att göra förtydliga.
(och för att det är tragikomik på hög nivå.)

https://www.youtube.com/embed/mJuJmFWkkAM

https://www.youtube.com/embed/byQhV-_1GXs

Problemet här är att du med dina "bevis" rycker lösryckta händelser ur sina sammanhang och presenterar dem som om de representerar den feministiska rörelsen. Kvinnan som säger att alla män våldtar jobbar på en kvinnojour som till stor del hanterar jävligt illa tilltygade kvinnor som våldtas och slås av sina män? Du kanske ska ha i åtanke att denna kvinnas åsikter möjligtvis är lite färgade av det som händer på denna kvinnojour?
Irene från Roks är också ett favoritklipp hos många som är skeptiska till feminismen, men också ett klipp som är helt ryckt ur sitt sammanhang. Reportern som intervjuar Irene hade provocerat henne ganska länge innan han lyckades få henne att säga att män är djur, hon sade det för att hon var förbannad helt enkelt. Efter massiv kritik mot SVT så lade de själva upp hela intervjun där man tydligt kunde se att reportern jävlades ganska hårt med henne. Läs mer här:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/jag-vagade-inte-l...

Och så den fråga som jag tycker är mest intressant. Varför får dessa två youtubeklipp definiera feminism för dig, och inte vi andra feminister som utgör den allra största delen av den feministiska rörelsen? Varför lyssnar du inte på Bjosarn istället till exempel?

Och nej, vi har inga lagförslag på kvinnoskatt. Förslaget om mansskatt har sin grund i att män har den politiska och ekonomiska makten i samhället, känns det rättvist att kvinnor ska betala skatt som tillfaller män då tycker du?

Medlem

Så det är ok att tycka att alla män är djur, för att ett fåtal av oss (ja, det är ett fåtal) beter sig som det? Nej, det är INTE ok, speciellt inte om du är ledaren för en organisation som ROKS. För enligt ditt resonemang räcker det att jag flyttar till Rosengård i Malmö, blir misshandlad ett par ggr för att jag är svensk (tror du inte mig bör du läsa här) för att sedan legitimera rasism, eftersom då får jag tycka att alla invandrare är några svenskhatande svin. (Vi vet alla att så ej är fallet, men enligt din logik kan man legitimera vilken åsikt som helst genom att bli utsatt för något av en begränsad grupp).

Att beskatta män för att just är män är befängt och hör hemma i en diktatur. Om nu situationen är så hemsk för kvinnor tycker jag du ska åka till ett land där det ÄR hemskt för kvinnor överlag, du kan ta valfritt land i mellanöstern eller Amerika (med Amerika menar jag Nord, Mellan och Syd, alltså hela kontinenten).

Min fru kommer från Amerika (inte USA) och situationen i hennes hemland får henne att skratta åt våra feminister och undra vad f-n de sysslar med.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så det är ok att tycka att alla män är djur, för att ett fåtal av oss (ja, det är ett fåtal) beter sig som det? Nej, det är INTE ok, speciellt inte om du är ledaren för en organisation som ROKS. För enligt ditt resonemang räcker det att jag flyttar till Rosengård i Malmö, blir misshandlad ett par ggr för att jag är svensk (tror du inte mig bör du läsa här) för att sedan legitimera rasism, eftersom då får jag tycka att alla invandrare är några svenskhatande svin. (Vi vet alla att så ej är fallet, men enligt din logik kan man legitimera vilken åsikt som helst genom att bli utsatt för något av en begränsad grupp).

Att beskatta män för att just är män är befängt och hör hemma i en diktatur. Om nu situationen är så hemsk för kvinnor tycker jag du ska åka till ett land där det ÄR hemskt för kvinnor överlag, du kan ta valfritt land i mellanöstern eller Amerika (med Amerika menar jag Nord, Mellan och Syd, alltså hela kontinenten).

Min fru kommer från Amerika (inte USA) och situationen i hennes hemland får henne att skratta åt våra feminister och undra vad f-n de sysslar med.

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev så hade du förstått att jag legitimerar inga åsikter alls. Jag finner det bara oförståeligt att folk hela tiden fastnar vid de här helt missvisande och ej representerande videoklippen och använder de som någon form av argument mot feminism. Jag håller definitivt inte med om vad som sägs i något av klippen, men att ta saker ur sitt sammanhang och använda dem som argument håller helt enkelt inte. Irene från Roks gjorde ett misstag, självklart ett misstag som det inte är ok att göra. Men att hon skulle tycka att män är djur på grund av detta misstag, eller att jag skulle tycka det för att jag är feminist, är ett väldigt konstigt resonemang.

Sen har jag aldrig påstått att jag är för en mansskatt. Men att påstå att en mansskatt behöver vägas upp av en beskattning av kvinnor och att det är riktig jämställdhet är helt enkelt fel. Som sagt så har mansskattsförslaget sin grund i att den ekonomiska och politiska makten tillhör männen i Sverige och att det i förlängningen också leder till att kvinnor som grupp blir väldigt utsatt. Hänger du med?

Och jag håller definitivt med om att situationen i USA på många sätt är värre. Och då ska vi lägga ner i Sverige tycker du? Bra argument. Du är medveten om att vi klättrar neråt i ligan internationellt varje år när det gäller jämställdhet eller? Men jag vet, det är ju inte lika många som rånas i Sverige som i USA, så då kan vi ju skita i det också här!

Medlem
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Mirage:

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev så hade du förstått att jag legitimerar inga åsikter alls. Jag finner det bara oförståeligt att folk hela tiden fastnar vid de här helt missvisande och ej representerande videoklippen och använder de som någon form av argument mot feminism. Jag håller definitivt inte med om vad som sägs i något av klippen, men att ta saker ur sitt sammanhang och använda dem som argument håller helt enkelt inte. Irene från Roks gjorde ett misstag, självklart ett misstag som det inte är ok att göra. Men att hon skulle tycka att män är djur på grund av detta misstag, eller att jag skulle tycka det för att jag är feminist, är ett väldigt konstigt resonemang.

Sen har jag aldrig påstått att jag är för en mansskatt. Men att påstå att en mansskatt behöver vägas upp av en beskattning av kvinnor och att det är riktig jämställdhet är helt enkelt fel. Som sagt så har mansskattsförslaget sin grund i att den ekonomiska och politiska makten tillhör männen i Sverige och att det i förlängningen också leder till att kvinnor som grupp blir väldigt utsatt. Hänger du med?

Och jag håller definitivt med om att situationen i USA på många sätt är värre. Och då ska vi lägga ner i Sverige tycker du? Bra argument. Du är medveten om att vi klättrar neråt i ligan internationellt varje år när det gäller jämställdhet eller? Men jag vet, det är ju inte lika många som rånas i Sverige som i USA, så då kan vi ju skita i det också här!

Man behöver inte lägga ner här, men satsa där krafterna faktiskt behövs. Inget kommer ändras i Sverige så länge som 40-talisterna har makten. Chansen till förändring ligger hos deras barn, och ingen jag har träffat i mitt liv (40-talister borträknade) tycker det är OK att kvinnor ska tjäna mindre än män. Situationen i USA är inte mycket värre än här. Mellan och Sydamerika har MYCKET större problem än här. Det jag försökte säga var att våra feminister som vill tvinga oss säga "hen" istället för "han" eller "hon" och som klagar på att tomten är en man och det bör minsann finnas en tomtinna också känns väldigt löjliga, och de ödslar sin energi mer på att hata män för att de är män än att förändra för BÅDA könen. Jämlikhet kan aldrig uppnås via feminism.

Att det sitter kvinnor, i dagens Sverige, med åsikten om att alla män är djur eller att alla män våldtar eller att alla män är våldsamma är skrämmande.

En mansskatt behöver inte uppvägas med en kvinnoskatt, för mansskatten bör aldrig ens existera. Jag kommer då aldrig finna mig i att betala extra skatt för jag råkade födas som man. För OM en sådan skatt skulle införas för att VISSA män misshandlar och våldtar kvinnor, då kan man lika gärna börja för du böter redan för något du inte gjort, eller ens kommit på tanken att göra. Det resonemanget är lika stört som resonemanget att en mansskatt skulle behövas. Du kan inte säga att feminism är för jämlikhet om de vill ena könet ska betala extra pga sitt kön. DET om något är diskriminering.

Som så många andra säger, jag är FÖR jämlikhet och radikalt MOT feminism och andra ismer.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Mirage:

Man behöver inte lägga ner här, men satsa där krafterna faktiskt behövs. Inget kommer ändras i Sverige så länge som 40-talisterna har makten. Chansen till förändring ligger hos deras barn, och ingen jag har träffat i mitt liv (40-talister borträknade) tycker det är OK att kvinnor ska tjäna mindre än män. Situationen i USA är inte mycket värre än här. Mellan och Sydamerika har MYCKET större problem än här. Det jag försökte säga var att våra feminister som vill tvinga oss säga "hen" istället för "han" eller "hon" och som klagar på att tomten är en man och det bör minsann finnas en tomtinna också känns väldigt löjliga, och de ödslar sin energi mer på att hata män för att de är män än att förändra för BÅDA könen. Jämlikhet kan aldrig uppnås via feminism.

Att det sitter kvinnor, i dagens Sverige, med åsikten om att alla män är djur eller att alla män våldtar eller att alla män är våldsamma är skrämmande.

En mansskatt behöver inte uppvägas med en kvinnoskatt, för mansskatten bör aldrig ens existera. Jag kommer då aldrig finna mig i att betala extra skatt för jag råkade födas som man. För OM en sådan skatt skulle införas för att VISSA män misshandlar och våldtar kvinnor, då kan man lika gärna börja för du böter redan för något du inte gjort, eller ens kommit på tanken att göra. Det resonemanget är lika stört som resonemanget att en mansskatt skulle behövas. Du kan inte säga att feminism är för jämlikhet om de vill ena könet ska betala extra pga sitt kön. DET om något är diskriminering.

Som så många andra säger, jag är FÖR jämlikhet och radikalt MOT feminism och andra ismer.

Dina åsikter om 40-talister vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Jag har svårt att tänka mig att särskilt många i den generationen tycker att det är bra att kvinnor tjänar mindre än män. Det är väldigt få människor som tycker att kvinnor ska tjäna mindre än män tror jag. Men att tycka och att göra, det är två olika saker ser du. Bara för att du är för ett jämlikt samhälle så betyder inte det att vi automatiskt blir mer jämlika. Man måste vidta politiska åtgärder.

Det är ingen som "tvingar på dig" ordet hen. Det står dig fritt att använda det som du vill, eller inte alls om det är det du vill. Ordet hen har funnits ganska länge men en debatt om det har blossat upp det senaste på grund av en barnbok som just släpptes där ordet används. Det är ingen som tvingar på någon det här ordet, det finns för att det används av folk och för att det finns folk som varken identifierar sig som kvinnor eller män. Och min personliga åsikt är att ordet är här för att stanna. Det underlättar definitivt för mig när jag skriver i skolan, det är väldigt ofta jag får använda "han eller hon" eller "honom eller henne". Nu har jag insett att jag faktiskt kan använda "hen" och "henom" istället. Väldigt smidigt enligt mig.

Sen finns det ganska många människor i Sverige som är rätt skrämmande. Det finns till exempel människor som påstår att om ens käkben inte är format på ett visst sätt så är man av lägre stående ras jämfört med den ariska. Det finns människor som vill ha rätt att ha sex med sina djur. Det finns folk som påstår att muslimerna håller på att invadera västvärlden och att vi alla snart kommer att leva under sharialagar.

Lyssnar jag på dem? Nej. Låter jag dem kapa den seriösa debatten? Nej.
Min poäng var (nu tar vi det för TREDJE gången) inte att det är ok att tycka så som de uttrycker sig. Men att MAN INTE SKA PÅ NÅGOT SÄTT TRO ATT DET DE SÄGER ÄR REPRESENTATIVT FÖR DEN FEMINISTISKA RÖRELSEN. Förstår du vad jag menar? Vi är så många andra feminister som INTE säger att män är djur och att alla är våldtäktsmän, varför lyssnar du inte på oss istället? Det verkar dumt att hänga upp sig på enskilda galningars åsikter tycker jag. Don't feed the troll som man säger.

Och skillnaderna vad gäller jämställdhet jämfört med USA är visst stora. De är enormt stora. Att de är stora jämfört med de andra platserna du nämner tvivlar jag inte på heller.
Och att feminismen inte skulle uppnå jämställdhet har jag svårt att se. Det är den feministiska kampen som har resulterat i att kvinnor har kommit så långt när det gäller att bli behandlade på lika villkor med män. Och det är samma analys av samhället som gäller, nu som på 1910-talet.

Medlem

Angående 40-talisterna drar jag upp dem eftersom det är de som styr landet och verkar vara ganska motståndskraftiga mot att båda könen ska ha samma löner. Jämlikheten kommer aldrig uppnås genom att straffskatta ett kön pga att de är det könet, på samma sätt som den aldrig kommer uppnås genom att ett kön tjänar mindre än det andra.

Tyvärr blir "hen" påtvingat nu när de vill införa genuspedagoger i dagisen runtom i landet (jag har ett barn i dagisålder) och jag är inte intresserad av att han ska bli könlös, vilket är realiteten i ett hen samhälle, oavsett vad ni förespråkare säger. Ni som förespråkar hen låter som förespråkarna för ACTA. "Inget kommer ändras, oroa dig inte". Om man inte vill identifiera sig som kvinna eller man, har man helt andra problem än om man vill införa ordet hen, eftersom alla föds med, och har ett kön. Sen om man vill leva i förnekelse, tja, det är upp till var och en.

Skillnaden mellan "dina" skrämmande människor och "mina" är att mina är PK och accepterade av etablissemanget. Det förs ingen direkt häxjakt på dem, som det görs på de andra. Enligt min åsikt borde "mina" förföljas lika mycket som "dina" eftersom vi inte har någon yttrandefrihet längre, men det är tyvärr PK att hata män. Tack o lov är "dina" inte PK.

Men om ni nu är så många feminister som inte håller med psykfallen som kan upplevas som representativa, varför kommer där aldrig någon publik protest? Insändare? Reportage? Det enda som lyfts fram är psykfallen, trots feminismen är PK vilket borde göra att gammelmedia för fram alla åsikter. Det verkar som de bara lyckas hitta en åsikt, och det är "har du penis? DÅ HAR DU FEL!".

En av mina kompisar blev sol och vårad av en brasilianska, inte fan tycker jag att alla från brasilien samt alla kvinnor är idioter för det, på samma sätt som sunda människor inte tycker att alla män är djur när man arbetar med våldtäktsoffer. Vad ska folk på sjukhuset tycka? "Alla människor är sjuka!" eller? Polisen tycker alla människor är brottslingar, osv osv. Nej, jag är ganska säker på att hon menade vartenda ord hon sade, och att det inte var ett misstag.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Angående 40-talisterna drar jag upp dem eftersom det är de som styr landet och verkar vara ganska motståndskraftiga mot att båda könen ska ha samma löner. Jämlikheten kommer aldrig uppnås genom att straffskatta ett kön pga att de är det könet, på samma sätt som den aldrig kommer uppnås genom att ett kön tjänar mindre än det andra.

Tyvärr blir "hen" påtvingat nu när de vill införa genuspedagoger i dagisen runtom i landet (jag har ett barn i dagisålder) och jag är inte intresserad av att han ska bli könlös, vilket är realiteten i ett hen samhälle, oavsett vad ni förespråkare säger. Ni som förespråkar hen låter som förespråkarna för ACTA. "Inget kommer ändras, oroa dig inte". Om man inte vill identifiera sig som kvinna eller man, har man helt andra problem än om man vill införa ordet hen, eftersom alla föds med, och har ett kön. Sen om man vill leva i förnekelse, tja, det är upp till var och en.

Skillnaden mellan "dina" skrämmande människor och "mina" är att mina är PK och accepterade av etablissemanget. Det förs ingen direkt häxjakt på dem, som det görs på de andra. Enligt min åsikt borde "mina" förföljas lika mycket som "dina" eftersom vi inte har någon yttrandefrihet längre, men det är tyvärr PK att hata män. Tack o lov är "dina" inte PK.

Men om ni nu är så många feminister som inte håller med psykfallen som kan upplevas som representativa, varför kommer där aldrig någon publik protest? Insändare? Reportage? Det enda som lyfts fram är psykfallen, trots feminismen är PK vilket borde göra att gammelmedia för fram alla åsikter. Det verkar som de bara lyckas hitta en åsikt, och det är "har du penis? DÅ HAR DU FEL!".

En av mina kompisar blev sol och vårad av en brasilianska, inte fan tycker jag att alla från brasilien samt alla kvinnor är idioter för det, på samma sätt som sunda människor inte tycker att alla män är djur när man arbetar med våldtäktsoffer. Vad ska folk på sjukhuset tycka? "Alla människor är sjuka!" eller? Polisen tycker alla människor är brottslingar, osv osv. Nej, jag är ganska säker på att hon menade vartenda ord hon sade, och att det inte var ett misstag.

Jag kan hålla med om att det inte händer så mycket när det gäller jämställdhet på grund av vår nuvarande regering, men att kalla detta för ett generationsproblem ser jag som en grov förenkling. Det här är ingen "naturlig utveckling", människan har genom tiderna både levt i matriarkat och patriarkat. Att något skulle bara hända på grund av att en ny generation är naivt. Vi måste som sagt, vidta politiska åtgärder.

Att du anser att din unge kommer att bli könlös för att vi anställer genuspedagoger i skolorna är ganska extremt. "Hen" kommer definitivt inte att göra barn könlösa, det har aldrig varit syftet och kommer inte att bli det heller. Jämställdhet och feminism handlar inte om att göra människor lika eller könlösa, eller hur könlösa tycker du att vi har blivit av att kvinnor fått rösträtt och nu får lov att gå i byxor (vilket en gång i tiden var ungefär lika upprörande som du verkar tycka att "hen" är)? I Kina och Finland har man redan ord som "hen", är kinesiska och finska barns könsidentiteter mer vacklande än våra? Skulle inte tro det du. Ordet behövs och genuspedagoger behövs, för barnens rätt att växa upp och bli de människor de vill vara, inte för att vi andra ska tvinga på dem en massa normer och värderingar.

Och att du är "ganska säker på att hon visste vad hon sade", det är jag med. Har du läst intervjun jag länkade till med Irene? Har du sett det fullständiga klippet från intervjun där det blir uppenbart att reportern gång på gång försöker provocera fram en fientlig reaktion? Som sagt, att rycka något lösryckt ur sitt sammanhang duger inte som argument, tyvärr.

Och problemet för mig som feminist är inte att det finns människor som också påstår sig vara feminister och som häver ur sig alla möjliga dumheter, det är att jag blir ansvarig för det. Till och med nu blir jag ansvarig, när du hävdar att jag EGENTLIGEN tycker att alla män är djur för att du inte har sett så många insändare där jag dementerar det. Vi är inte en myndighet, vi är heller inte ett politiskt parti så jag behöver inte ta ansvar ett smack för vad någon annan människa häver ur sig i vrede mot en reporter. Däremot så har jag upprepade gånger sagt att feminism inte handlar om att hata män. Är det inte bra nu då, att jag dementerar det hon har sagt? Eller vart vill du komma?

Och hur fan kan du påstå att Irene från Roks framförde en PK-åsikt som är "accepterad av etablissemanget"? Hon blev hängd medialt för det uttalandet och är sågad för all framtid när det gäller myndighetsutövning. Men just det ja, PK-staten har säkert konspirerat ihop något gött där också ska du se.

Medlem

Feminism å sånt är ren skit.

Varför inte tro på jämnstäldhet mellan könen? Se människan å inte könsorganet? (dvs när det gäller att behandla sin medmänniska)

och då kvinnor ingår ÄVEN det negativa. jämnt ska va jämnt å rätt ska va rätt.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jag bara undrar en sak. varför finns internationella kvnnodagen? är de inte meningen att man ska vara snäll o trevlig mot varandra hela tiden? eller?

Medlem
Skrivet av KeeWee:

jag bara undrar en sak. varför finns internationella kvnnodagen? är de inte meningen att man ska vara snäll o trevlig mot varandra hela tiden? eller?

Det finns en internationell mans-dag också. Men den uppmärksammas aldrig. Ännu en anledning varför feminism bör få mindre inflytande och jämställdism-rörelsen bör få mer inflytande.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av KeeWee:

Det finns en internationell mans-dag också. Men den uppmärksammas aldrig. Ännu en anledning varför feminism bör få mindre inflytande och jämställdism-rörelsen bör få mer inflytande.

haha, jämnstäldism säg det 3 gånger så fort du kan

Medlem
Skrivet av KeeWee:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av KeeWee:

haha, jämnstäldism säg det 3 gånger så fort du kan

Nåja, så svårt är det inte ;). Många skrattar nu åt människor som kallar sig jämställdister. Men glöm inte hur många som skrattade åt feministrörelsen för 100 år sedan. The Times They Are a-Changin.

Medlem
Skrivet av KeeWee:

För att det finns mycket att göra i världen för att förbättre kvinnors situation i krig och olika länder där de exempelvis inte får lära sig läsa och skriva för att de är kvinnor o s v. Det handlar inte om att vara extra snäll en särskild dag, Internationella kvinnodagen är alltså inget skäl till att gratulera någon kvinna. De som gör det har inte förstått. Anta att man skulle starta "Internationella AIDS dagen" för att AIDS var en så särksilt utbredd och speciellt viktig fråga att uppmärksamma, då skulle nog de flesta ändå inte få för sig att säga "grattis alla AIDS-sjuka på Internationella AIDS dagen".

signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:

För att det finns mycket att göra i världen för att förbättre kvinnors situation i krig och olika länder där de exempelvis inte får lära sig läsa och skriva för att de är kvinnor o s v. Det handlar inte om att vara extra snäll en särskild dag, Internationella kvinnodagen är alltså inget skäl till att gratulera någon kvinna. De som gör det har inte förstått. Anta att man skulle starta "Internationella AIDS dagen" för att AIDS var en så särksilt utbredd och speciellt viktig fråga att uppmärksamma, då skulle nog de flesta ändå inte få för sig att säga "grattis alla AIDS-sjuka på Internationella AIDS dagen".

jajo jag vet att de finns kvinnor som far illa o det suger svettig getpung! men vf är den så himla uppmärksammad här i sverige? fine de finns tyvärr de stackarna som inte har de bra här oxo. believe me i know!
men ja tycker ändå att de e konstigt att det måste finnas en dag tillägnad kvinnor. typ, varsågod här har ni en dag, betyder det att männen har resten av året då eller? ^^

Medlem
Skrivet av KeeWee:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:

jajo jag vet att de finns kvinnor som far illa o det suger svettig getpung! men vf är den så himla uppmärksammad här i sverige? fine de finns tyvärr de stackarna som inte har de bra här oxo. believe me i know!
men ja tycker ändå att de e konstigt att det måste finnas en dag tillägnad kvinnor. typ, varsågod här har ni en dag, betyder det att männen har resten av året då eller? ^^

Nej männen har ingen egen dag och ska inte ha det heller. Det handlar inte om jämlikhet, det handlar om kvinnofrågor som är viktiga internationellt. Jag kan nog inte förklara tydligare vad bakgrunden är. Det är INTERNATIONELLA kvinnodagen. Man får ha överseende med alternativt informera de som försöker göra den till en halvsvensk högtid för så är inte fallet. Men övriga som jobbar med kvinnofrågor och feminism av olika slag tar ofta tillfället i akt att rida på vågen och använda den för att rättfärdiga och belysa sin egen agenda.

signatur

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:

Nej männen har ingen egen dag och ska inte ha det heller. Det handlar inte om jämlikhet, det handlar om kvinnofrågor som är viktiga internationellt. Jag kan nog inte förklara tydligare vad bakgrunden är. Det är INTERNATIONELLA kvinnodagen. Man får ha överseende med alternativt informera de som försöker göra den till en halvsvensk högtid för så är inte fallet. Men övriga som jobbar med kvinnofrågor och feminism av olika slag tar ofta tillfället i akt att rida på vågen och använda den för att rättfärdiga och belysa sin egen agenda.

du e nästan lika bitsk som jag är när jag har min mens! hahaha!
då vet jag

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av KeeWee:

Jo, männen har en "egen dag". Den internationella mans-dagen är i november.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av KeeWee:

Nåja. Internationella mansdagen är ju 365 dagar om året (inklusive den som brukar kallas internationella kvinnodagen.)

Medlem
Skrivet av Fargo:

Ja jävlar det fanns det faktiskt. Ha ha det är ju helt vilt.

signatur

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Fargo:

Ja jävlar det fanns det faktiskt. Ha ha det är ju helt vilt.

farsdag då eller?

Skriv svar