Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Precis, de hittar vägar på hur de kan sprida sig. Vi har inte nåt lika långt som de under vår korta period här. Jag förstår fortfarande inte vad du bråkar om i det här fallet

Hittar vägar..jo jag tackar ja. Sex funkar skitbra.
Nackdelen är att det är långa perider mellan varje ny generation. Celldelning funkar för enkla organismer. Däggdjur är en så helvetiskt mer komplex och avancerad konstruktion att det helt enkelt inte är möjligt.

Skrivet av huxflux:

Det var lite av det här jag var ute efter. Antar att den stora nackdelen med vaccination är att virus muterar sig för att överleva, men då hittar vi på ett nytt vaccin till det nya viruset.. jag var nyfiken på vilka konsekvenser det kan ha.

Konsekvensen är bland annat att komspirationsteoretiker får för mycket mediautrymme när det pratas vaccin.
Sen finns problematiken med resistens, men det är knappast något nytt.

Skrivet av huxflux:

Jag har funderat lite mer på det och kommit fram till att vaccin fungerar så annorlunda gentemot virus än vad antibiotika gör mot bakterier, att försöka jämföra dessa på det sättet fungerar inte riktigt.

va?
Det där var ju mer än lovligt luddigt. Antibiotika funkar bara mot bakterier. Virus går inte att döda på det sättet, eftersom virus inte går att döda, då de i princip är en liten klump DNA som tar sig in i en cell. Vad som händer sedan pallar jag inte gå in på. Det är så elementärt kunnande att alla vet det.

Skrivet av huxflux:

Frågeställningen är fel, den evolutionära aspekten är intressant... kan vi lura virusen eller kan virusen lura oss. Passar nog inte i den här tråden eftersom det inte handlar om svininfluensan och vaccination.

Det handlar inte om att luras. Det handlar om att döda eller dödas Antingen dödar vi virus och andra mikroorganismer eller så dödar dem oss.
Och det är riktigt fin statisk krigföring.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Donqen:

Hur stor är chansen att man dör?

Nu handlar det inte bara om folk som kan dö, utan kan tvingas stanna hemma (och därmed inte kunna jobba, och tjäna pengar).

Den risken finns alltid.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av huxflux:

Jag har funderat lite mer på det och kommit fram till att vaccin fungerar så annorlunda gentemot virus än vad antibiotika gör mot bakterier, att försöka jämföra dessa på det sättet fungerar inte riktigt.

va?
Det där var ju mer än lovligt luddigt. Antibiotika funkar bara mot bakterier. Virus går inte att döda på det sättet, eftersom virus inte går att döda, då de i princip är en liten klump DNA som tar sig in i en cell. Vad som händer sedan pallar jag inte gå in på. Det är så elementärt kunnande att alla vet det.

som jag sa, vaccin funkar på virus, antibiotika funkar på bakterier... de är för skilda lösningar för att man ska kunna dra paralleller sinsemellan. T ex just det här med resistenta bakterier som antibiotika inte biter på går inte att jämföra med ett vaccin mot virus.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av båtsman:

Virus muterar sig inte för att överleva, viruset överlever på grund av en gynnsam mutation som lyckas sprida sig.

Citerar för att understryka vikten av denna skillnad.


signatur
Medlem

Jag ska vaccinera mig!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

Förvisso, men frågan var om det var respektlöst mot andra att inte vaccinera sig. Jag har inte sagt att man inte kan eller ska ta vaccinet. Får känslan av att vi pratar om olika saker.

Ja, det är precis den frågan jag pratar om. Det är respektlöst att inte vaccinera sig eftersom man då utsätter personer i riskzonen för onödiga faror.

Men att vaccinera sig kan vara väldigt farligt för dig också. Vaccin i sig har en tendens att vara osäkra och oförutsägbara, visst dom håller det dom lovar, men det finns en chans att du faktiskt blir riktigt sjuk av vaccinet.

Jag bojkottar vaccinet, tror det bara är en mjölkad media ploj, precis som chips var för något år sedan.
Sen blir jag sjuk så tji fick jag, har aldrig haft flunsan så känner inte någon rädsla för det.

Medlem
Skrivet av trasen:

Men att vaccinera sig kan vara väldigt farligt för dig också. Vaccin i sig har en tendens att vara osäkra och oförutsägbara,

Eeh, nej?

Citat:

visst dom håller det dom lovar, men det finns en chans att du faktiskt blir riktigt sjuk av vaccinet.

Ja, det finns det, men den risken är mikroskopisk.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av trasen:

Men att vaccinera sig kan vara väldigt farligt för dig också. Vaccin i sig har en tendens att vara osäkra och oförutsägbara,

Eeh, nej?

Citat:

visst dom håller det dom lovar, men det finns en chans att du faktiskt blir riktigt sjuk av vaccinet.

Ja, det finns det, men den risken är mikroskopisk.

Ja en på tusen tror jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:

Ja en på tusen tror jag.

Någon form av källa på det? Vad är det den där tusendelen får för besvär?

Medlem

Det var väl ett påstående och inte fakta? En på tusen är nog tom. för lite. En på miljonen låter mer som ett troligt påstående. Och om det nu skulle vara så stor risk att bli sjuk av vaccinet så skulle det nog fortfarande befinna sig under bearbetning i något labb.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Vad jag menade var att han kanske hade någon länk till något intressant han läst om riskerna, inte att han skulle behöva backa upp det. Men ordet "källa" är tydligen ganska laddat.

Medlem

Förstår inte hur man kan ha åsikten att det är "respektlöst" att inte vaccinera sig. Tycker det är helt befängt.
I ett fritt land skall man inte bli påtvingad någon sympativaccination.

Jag tycker däremot att det är respektlöst och oerhört drygt att sitta och döma andra för att de har en annan åsikt och tagit ett annat beslut angående vaccinationen än en själv.
Dags att kliva ner från pedistalen..

Vaccinet är ju inte vilket vaccin som helst, det finns många frågetecken fortfarande.
För att ta ett par exempel bara;
Känns inte så tryggt att läkemedelsföretaget tydligen friskrivit sig från ansvar och att tyska regeringen får ett annat vaccin UTAN dessa tillsatser som de vaccin befolkningen (och vi) blir erbjudna.

Sedan att man faktiskt inte vet vilka biverkningar som kan framträda i framtiden är inte så roligt heller.
Finns många eminenta professorer, immunologer och forskare som är mycket skeptiska till hur säkert vaccinet verkligen är.

När man ser på situationen, tagit del av väsentlig fakta och sedan tagit ett beslut att INTE vaccinera sig tycker jag att det är helt förståligt och verkligen inte respektlöst.

Jag själv har inte fattat beslut än angående vaccination kan tilläggas.

Det är klart man blir lite oroad när man läser om permanenta biverkningar som kan uppkomma efter 10-20 år som skador på nerverna i hjärnan etc.

Sedan kvicksilver frågan, ja.
Det är en HELT annan sak att få kvicksilver in i kroppen via blodet än att få in det via mag-tarmkanalen.

Det behövs mycket små mängder när man får det intravenöst för att orsaka stora permanenta skador på bla. hjärnan och nervsystem.

Sedan så är det inte rätt att man får samma skydd av en vaccination som man får av att faktiskt ha haft sjukdomen naturligt.
Vaccination är bra och ger ett gott skydd, men man provocerar och retar immunsystemet på konstgjort vis och får inte samma skydd som om man byggt upp immunförsvaret naturligt.

Såg en virolog diskutera just detta på BBC för ett par dagar sedan.

Det nyttigaste är ju att faktiskt ha influsensan och klara sig.
Det tar dock inte bort faktumet att vissa människor är i riskgrupper och måste skyddas med vaccin det är jag helt för.

Sedan så är det upp till var och en att ta ställning till om man vill låta sig bli skyddad av ett vaccin som är omdebatterat och inte garanterat riskfritt "long-term", eller om man vill ta chansen med sjukdomen.

Tycker det svenska upplägget om att alla ska vaccineras är rent ut sagt typiskt svenskt..
4 Miljarder hade kunnat läggas på bra mycker mer nödvändiga åtgärder i samhället, i synnerhet i dessa tider.

De flesta andra länder vaccinerar ju bara riskgrupperna.

Viruset kommer spridas i världen och Europa hursomhelst där folk INTE massvaccineras.

Känns inte direkt kul att ha betalat 4 Miljarder till läkemedelsföretaget via skatteseden för att man råkar bo i Sverige, där individen inte kan tänka själv utan stora duktiga pappa staten måste fatta beslut åt oss små "respektlösa" människor!

För övrigt måste jag säga att jag är inte emot vaccinationer överlag, jag förespråkar dem.
Har en son på 2 och ett halvt som är vaccinerad mot alla barnsjukdomar + tbc.

Grejen med detta vaccin är ju just det att det har stressats fram och inte testats ordentligt, och det finns många frågor som är obesvarade.

Jag är absolut ingen som tror på konspirationsteorier och inte heller i detta fall, men jag är orolig över oväntade biverkningar, ja.

Medlem
Skrivet av BigD:

Förstår inte hur man kan ha åsikten att det är "respektlöst" att inte vaccinera sig. Tycker det är helt befängt.
I ett fritt land skall man inte bli påtvingad någon sympativaccination.

Att någon tycker att det är respektlöst är inte samma sak som att någon blir påtvingad. I ett fritt land är man även fri att tycka vad man vill om andras beslut.

Citat:

Känns inte så tryggt att läkemedelsföretaget tydligen friskrivit sig från ansvar

Helt fel:
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

Citat:

Sedan att man faktiskt inte vet vilka biverkningar som kan framträda i framtiden är inte så roligt heller.
Finns många eminenta professorer, immunologer och forskare som är mycket skeptiska till hur säkert vaccinet verkligen är.

Länka till dessa "eminenta professorer, immunologer och forskare"s arbeten då.

Citat:

När man ser på situationen, tagit del av väsentlig fakta och sedan tagit ett beslut att INTE vaccinera sig tycker jag att det är helt förståligt och verkligen inte respektlöst.

När man tagit del av väsentlig fakta är det respektlöst att inte vaccinera sig.

Citat:

Det är klart man blir lite oroad när man läser om permanenta biverkningar som kan uppkomma efter 10-20 år som skador på nerverna i hjärnan etc.

Länk?

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

Citat:

Sedan kvicksilver frågan, ja.
Det är en HELT annan sak att få kvicksilver in i kroppen via blodet än att få in det via mag-tarmkanalen.

Länk?

Det är så försvinnande små mängder, det är testat.

Citat:

Det behövs mycket små mängder när man får det intravenöst för att orsaka stora permanenta skador på bla. hjärnan och nervsystem.

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

Citat:

Sedan så är det inte rätt att man får samma skydd av en vaccination som man får av att faktiskt ha haft sjukdomen naturligt.

Vanligtvis får man i stort sett samma skydd. Vaccinet består ju utav sjukdomen.

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

Citat:

Vaccination är bra och ger ett gott skydd, men man provocerar och retar immunsystemet på konstgjort vis och får inte samma skydd som om man byggt upp immunförsvaret naturligt.

Konstgjort och konstgjort, det vi sprutar in är ju sjukdomen, fast död. Kroppen bildar samma antikroppar som om du skulle ha sjukdomen.

Citat:

Det nyttigaste är ju att faktiskt ha influsensan och klara sig.

Fel, det nyttigaste är att ta vaccinet. Det ger i stort sett samma skydd utan de nackdelar som sjukdomen för med sig.

Citat:

Det tar dock inte bort faktumet att vissa människor är i riskgrupper och måste skyddas med vaccin det är jag helt för.

Det finns personer i riskgrupper som av olika medicinska anledningar inte kan vaccinera sig. Det är därför resten av befolkningen bör göra det.

Citat:

Sedan så är det upp till var och en att ta ställning till om man vill låta sig bli skyddad av ett vaccin som är omdebatterat och inte garanterat riskfritt "long-term", eller om man vill ta chansen med sjukdomen.

Bara för att något debatteras betyder inte att båda sidor har rätt.

Citat:

Tycker det svenska upplägget om att alla ska vaccineras är rent ut sagt typiskt svenskt..
4 Miljarder hade kunnat läggas på bra mycker mer nödvändiga åtgärder i samhället, i synnerhet i dessa tider.

Mycket möjligt att det är att ta i. Men nu visste man inte hur farlig influensan skulle bli, och att vaccinera sig kan hindra spridningen av en andra våg.

Citat:

Viruset kommer spridas i världen och Europa hursomhelst där folk INTE massvaccineras.

Ja, men vi skyddar den egna befolkningen i första hand.

Citat:

Känns inte direkt kul att ha betalat 4 Miljarder till läkemedelsföretaget via skatteseden för att man råkar bo i Sverige, där individen inte kan tänka själv utan stora duktiga pappa staten måste fatta beslut åt oss små "respektlösa" människor!

Och vi väljare har bestämt att så ska vara. Passar det inte är det bara att försöka rösta bort regeringen i nästa val.

Citat:

För övrigt måste jag säga att jag är inte emot vaccinationer överlag, jag förespråkar dem.
Har en son på 2 och ett halvt som är vaccinerad mot alla barnsjukdomar + tbc.

Bra!

Citat:

Grejen med detta vaccin är ju just det att det har stressats fram och inte testats ordentligt, och det finns många frågor som är obesvarade.

Det är framstressat precis som alla andra influensavaccin som ges ut varje år.

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMe...

Medlem

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/190-tal-biverkningar-av-va...

Läkemedelsverket börjar lägga ut rapporter om biverkningar på sin hemsida. Som det ser ut nu är det något fler som drabbats än vid en vanlig influensavaccinering, men ungefär som väntat. Inga värre symtom har funnits. En man har dött efter vaccinering, men inga tecken på att det har med vaccinet att göra har hittats.

Medlem

"Hittills har myndigheten fått in mer än 190 rapporter från både sjukvården och privatpersoner. Allra vanligast är smärta i armen. Sen kommer milda influensasymtom som feber, muskelvärk, magont, huvudvärk, yrsel och trötthet."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/190-tal-biverkningar-av-va...

Haha. jomenjävlar. Tjenare.
Stelkrampssprutan i grundskolan däckade mig totalt. Mådde röv i hela dagen efteråt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Väldigt bra svar Båtsman. Mycket creds!


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Väldigt bra svar Båtsman. Mycket creds!

Tackar!

Medlem

Tog vaccinet i onsdags. Dagen efter mådde jag skit och vart tvungen att gå hem från skolan, spenderade sen resten av torsdagen i sängen.

Nu, så här tidigt på fredags förmiddagen mår jag lite bättre men känner mig inte 100% kry... Annars är jag inte orolig, de sa att man kunde må lite risigt, men att de skulle hålla i sig så här länge var jag dock inte beredd på.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Tog vaccinet i onsdags. Dagen efter mådde jag skit och vart tvungen att gå hem från skolan, spenderade sen resten av torsdagen i sängen.

Nu, så här tidigt på fredags förmiddagen mår jag lite bättre men känner mig inte 100% kry... Annars är jag inte orolig, de sa att man kunde må lite risigt, men att de skulle hålla i sig så här länge var jag dock inte beredd på.

Jobbigt! Tur att det inte verkar värre än något annat vaccin iaf.


signatur

Have a good time!

Medlem

intressant vore att veta hur många som vaccinerat sig. Är det bara 190 som fått biverkningar är det ingen fara, men om man kan förvänta sig att må lite risigt efteråt så finns det heller ingen anledning att anmäla det.
Är det väldigt vanligt med dessa besvär så är det stora problemet att man måste ta en karensdag/ledigt pga vaccinet.. det är inte direkt nån morot för de som redan är skeptiska till vaccinet.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

intressant vore att veta hur många som vaccinerat sig. Är det bara 190 som fått biverkningar är det ingen fara, men om man kan förvänta sig att må lite risigt efteråt så finns det heller ingen anledning att anmäla det.
Är det väldigt vanligt med dessa besvär så är det stora problemet att man måste ta en karensdag/ledigt pga vaccinet.. det är inte direkt nån morot för de som redan är skeptiska till vaccinet.

En karensdag är väl INGENTING jämfört med att folk garanterat kommer att dö om man skippar vaccinet? Själviskt att tänka något annat. Men du har rätt.. själviska människor kommer att kunna bli ännu mer skeptiska.


signatur

Have a good time!

Medlem

kommer inte röra det där sprutan, bluff och båg är vad det är.

Medlem
Skrivet av Loading:

kommer inte röra det där sprutan, bluff och båg är vad det är.

Läser du på kan du inse att så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av huxflux:

intressant vore att veta hur många som vaccinerat sig. Är det bara 190 som fått biverkningar är det ingen fara, men om man kan förvänta sig att må lite risigt efteråt så finns det heller ingen anledning att anmäla det.
Är det väldigt vanligt med dessa besvär så är det stora problemet att man måste ta en karensdag/ledigt pga vaccinet.. det är inte direkt nån morot för de som redan är skeptiska till vaccinet.

En karensdag är väl INGENTING jämfört med att folk garanterat kommer att dö om man skippar vaccinet? Själviskt att tänka något annat. Men du har rätt.. själviska människor kommer att kunna bli ännu mer skeptiska.

jag trodde vi hade klarat upp frågan om man är respektlös om man inte vaccinerar sig
Jag rekommenderar att man får ett band av valfri färg som man har i skjortan om man vaccinerar sig.. då vet man vilka som är de goda/onda.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

intressant vore att veta hur många som vaccinerat sig.

"Tusentals" stod det i artikeln om biverkningar jag länkade till på förra sidan. Några bättre siffror har jag inte till hands just nu.

Medlem

Som oinsatt i hur virus anpassar sig så måste jag ställa frågan; Om man vaccinerar sig mot ett idag tämligen ofarligt virus, tillhör man då inte en grupp av människor som tillåter viruset att anpassa sig, utveckla immunitet och i slutändan bli farligare än det var från början?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Som oinsatt i hur virus anpassar sig så måste jag ställa frågan; Om man vaccinerar sig mot ett idag tämligen ofarligt virus, tillhör man då inte en grupp av människor som tillåter viruset att anpassa sig, utveckla immunitet och i slutändan bli farligare än det var från början?

Nej, vaccinerar man sig hindrar man viruset från att få fäste. Då det inte har lika många ställen att mutera sig på blir riskerna för mutation mindre.

Eftersom man inte dödar viruset som man gör med bakterier och antibiotika utsätter man dem inte för selektionstryck. Vaccinet består utav döda virussträngar från det farliga viruset, så man lurar kroppen att den redan fått sjukdomen och därmed kan kroppen skapa antikroppar direkt när den väl utsätts för sjukdomen. Så viruset finns fortfarande kvar och man kan få det, men kroppen känner igen det och tillverkar antikroppar så man inte blir sjuk.

Hmm, blev lite rörigt där. Någon som är bättre på just den delen får gärna rätta mig om jag gjort något fel.

Men för att svara på din fråga i all korthet; nej, det gör man inte.

Medlem

skulle man kunna säga att man faktiskt hindrar viruset att mutera sig med vaccin eftersom den inte får fotfäste iaf i någon mänsklig organism?


signatur

thank you, come again

Medlem

Fan va hemskt att se


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Skriv svar