Blu-Ray - räck upp handen...

Medlem

Kan man lita på Cdwow lr? tänker köpa Bionic commando isåfall

signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kresko:

Tror inte det här med blu-ray kommer slå igenom. Känns liksom som att "ladda ner filmen för 50 kr" kommer krossa det.

Det har redan slagit igenom.

Att säga att blu-ray har slagit igenom som försäljningen ser ut nu är ungefär som att säga att betamax och laserdisc också slog igenom.

Anledning till att affärerna har fullt med blu-ray filmer är mycket tackvare att så många filmbolag är en del av samarbetsgruppen som tog fram teknologin.

Finns det någon statistik på hur bra Blu-Ray säljer jämfört med DVD?

sent 08 så stod blu-ray för runt 12% och DVD 88%(googla så hittar du lite undersökningar o siffror), sen om det skulle ändrats så mycket sedan då och speciellt med den ekonomiska krisen är jag väldigt tveksam till.

Medlem

Att blu-ray skulle ha slagit igenom redan har jag svårt att tro. Visst, många entusiaster har säkert uppgraderat men för att verkligen slå igenom måste produkten nå ut till medelsvensson också och det betvivlar jag att den har gjort redan.

Något som kan bromsa upp spridningen är att skillnaden inte är lika stor som vid vissa andra teknikskiften. När vi gick från vhs till dvd fick vi inte bara en förbättrad filmkvalité utan ett helt nytt format (skiva istället för kassett). Det samma gäller TV och bildskärmar. Det är en distinkt fysisk skillnad mellan bildrörsapparaten och lcd/plasma. Denna skillnad saknas vid övergången till blu-ray. För casualfilmtittaren som inte är så tekniskt insatt ser en blu-rayskiva förmodligen inte ut som något mer än en dvd i ett blått fodral.

Jag kan vara ute och cykla här men eftersom ingen förbättring märks förrän alla prylar är inskaffade och man ser på själva filmen så tror jag att det kan vara svårt att få gemene man att byta bort sin dvd-spelare. Det kan också vara så att den tekniska okunskapen gör så att folk befarar att deras nuvarande dvd-samling blir obrukbar om de köper en ny spelare.

Som sagt, jag kanske har helt fel, men om man tänker efter; hur många gånger har man inte hört personer säga att deras nya platt-tv är så bra för att den "inte tar upp så mycket plats som den gamla".

Medlem

Är det bara jag som tycker att BluRay är lika billigt som DVD? Liksom kom igen nu, lägg ner DVD en gång för alla. Det är även mitt tips (länken) med Harry Potter, den nya filmen! Har dock inte sett den än men annars har du ju dom andra filmerna om du gillar fantasy & magi... eller ja, Harry Pottah i huvudtaget.

signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Är det bara jag som tycker att BluRay är lika billigt som DVD?

Blu-ray = 249kr
DVD = 199kr

Personligen tycker jag inte 199kr är billigt men bortser man från det skiljer det trots allt 50kr mellan de båda formaten.

Medlem

kan tillägga att man kanske inte ens märker skillnaden när man väl ser filmen, för vissa är det skitsamma om det är vhs eller bluray eftersom de går in så djupt in i storyn.
Vi som blev uppväxta med vhs vet ju själv att det var grymt och saknade egentligen ingenting, man kunde tex spela in saker och se på dom om och om igen.
Och så är det ju med teknik, det räcker med en gnutta information om den nya tekniken, men vi skapar behovet i oss själva i vår strävan efter perfektion.

Om nån av förmodan vill lindra sin sukt mot den nya tekniken rekommenderar jag starkt att ge tekniken tid, fundera och tänk i nya banor. Tänk på dina mer avlägsna drömmar, finns det något som du hellre vill göra än se på en rulle i bra kvalle.
Jag säger inte att det blir billigare, men det kanske ger mervärde till dig, jämfört med att du hakar på tåget som egentligen bara ger en bekväm resa.

signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av depthless:

www.cd-wow.se - säljer blu-ray + spel för billig peng, dessutom är det fraktfritt. Det finns ju en uppsjö av filmer att välja på idag, och vill man inte köpa splitternytt finns ju bl.a. Tradera.se där man hittar mycket blu-ray filmer för bra pris...

Billigt? Den billigaste Blu-Ray filmen kostade 179 kr.

För mig är 179:- billigare än 300:- Men så tjänar jag väl för mycket pengar och kan strö det omkring mig... Skämt åsido, man får mycket för pengarna. En DVD, en ny DVD-film borde aldrig kosta mer än 80:-

Medlem
Skrivet av Crawller:

Kan man lita på Cdwow lr? tänker köpa Bionic commando isåfall

Absolut, har köpt massor av spel av dom; har funkat klockrent varje gång. Men, då har jag köpt med VISA-kort, om du inte har det vet jag inte riktigt hur det funkar. Spelen ligger ofta 200:- billigare än i butiken...

Medlem
Skrivet av depthless:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av depthless:

www.cd-wow.se - säljer blu-ray + spel för billig peng, dessutom är det fraktfritt. Det finns ju en uppsjö av filmer att välja på idag, och vill man inte köpa splitternytt finns ju bl.a. Tradera.se där man hittar mycket blu-ray filmer för bra pris...

Billigt? Den billigaste Blu-Ray filmen kostade 179 kr.

För mig är 179:- billigare än 300:- Men så tjänar jag väl för mycket pengar och kan strö det omkring mig... Skämt åsido, man får mycket för pengarna. En DVD, en ny DVD-film borde aldrig kosta mer än 80:-

Finns som sagt ett tiotal Blu-Ray filmer för 99 kr på CDON.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det kommer dröja år innan jag går över till Blu Ray, anledningen är ju att det kommer säkert ta just år innan det mesta finns på Blu Ray,

och dom filmerna jag gillar mest lär nog inte dyka upp på BD, det är värsta b filmer typ Godzilla vs Mothra eller
Basket Case som handlar om en snubbe som har sin brorsa i en liten tvättkorg som han bär runt på, och varje gång nån är nyfiken och vill titta i tvättkorgen så käkar brorsan i korgen upp den nyfikne.
Riktig kvalitetsfilm det

Medlem

Juno - på ps3ans blu-ray så kan man ju se på vanlig DVD också.. så

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av mosoloa1:

Är det bara jag som tycker att BluRay är lika billigt som DVD?

Blu-ray = 249kr
DVD = 199kr

Personligen tycker jag inte 199kr är billigt men bortser man från det skiljer det trots allt 50kr mellan de båda formaten.

Oh. Men precis, det är ju fantastiskt vad bra priser det har blivit med filmer.

signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

det är bra pris på ny film som inte är special utgåva om det ligger på 129:-

Medlem

bra site för recensioner http://www.blu-ray.com/movies/

Fokuserar bara nya filmer och gamla filmer som jag vet blir bättre i blueray.

Tänker inte ersätta alla dvd filmer jag har det är bara patetiskt och kostsamt.

en favorit inte jätte utbud men bra service på http://www.cinemart.se

Ska bara tillägga köpte

full metal jacket deluxe bd samt cloverfield för 297pix ink frakt o med faltura.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Man blir bortskämd så jag tycker numera att DVD är dålig kvalitet

signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag köpte bluray men gillade inte färgen så jag lämnade tillbaka den.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Aiek:

Juno - på ps3ans blu-ray så kan man ju se på vanlig DVD också.. så

Jo, fast man kan inte titta på zon 1 dvd filmer på en blu ray spelare,
så man väntar att köpa sån spelare tills även blu ray spelare blir zonfria, zonfria för vanliga dvd filmer, om det nu kommer hända...

Medlem

Med tanke på att Blu-Ray är dyrare än en DVD, om än marginellt ibland, tar det ofta många år innan det blir ett regimskifte. DVD härskar förmodligen fortfarande, det räcker att man kolla i sin DVD-butik...

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ska bara tillägga köpte

full metal jacket deluxe bd samt cloverfield för 297pix ink frakt o med faltura.

Bra länkar, tackar!

Medlem

Jag/min famlij har:

* Alla bond-filmer (Den första - dr.no - har förvånansvärt bra bildkvalitet)
* MAMMA MIA (helt enastående såkalrt)
* Band of Brothers
* BULLITT
och någon ZZ-top-grunka

Medlem

Införskaffade "Beowulf" för någon dag sedan, älskar Robert Zemeckis filmer...

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ska bara tillägga köpte

Bluray.com kanske är den bästa sidan då det finns gott om användarrecensioner, men vill man ha lite mer kött på benen kan man kolla in de här två sidorna också.
http://www.highdefdigest.com/
http://www.avsforum.com/ (finns dels officella recensioner, sen klistade trådar där medlemmarna tillsammans betygsätter filmer).

Vill man komma undan så billigt det bara går så är det utländska affärer som gäller i första hand.
Här är ett par
Play.com
Thehut.com
Amazon.co.uk
och kanske Axelmusic.com, de har en trevlig hemsida men är tyvärr inte så billiga längre... varierar väl

Har väl köpt en 40 filmer själv hittills, inte riktigt koll faktiskt. Man kan ju hyra också.

Skrivet av Gortie:

Jag har fyra HD-DVD filmer. Dom följde med när jag köpte HD-DVD grunkan till mitt 360.

HAHAHA!

Nåja, jag har i alla fall beställt en BluRay film. Nämligen Baraka.

Ett väldigt bra val, verkligen referenskvalité på den skivan. Den tycker jag nästan är obligatoriskt att köpa när man samlat på sig ett par filmer.

Mitt eget lilla tips får bli IMAX-filmerna, finns rätt många ut på Bluray. Ofta riktigt bra bildkvalité och dessutom väldigt billiga. Men sett till antal minuter man får för pengarna ter de sig inte riktigt lika billiga längre...

12
Skriv svar