Säkert att åka moppe på E4?

Medlem

Vad äre för fel på folk ;P
Lixsom inte konstigt att det händer olyckor i trafiken...

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Eller vänta, vänta... jag har ju en perfekt bild för detta:

http://www.fz.se/medlem/bilder/_imgu.php?m=0&i=14442

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

hahaha - Facepalm overload!

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Minst sagt:D

signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

hahaha - Facepalm overload!

http://i27.tinypic.com/2jg1ape.gif

Fix'd.
(Min avatar på diverse "suspekta" forum. Edit: Den är från The Fly II, om någon är intresserad av att se filmen.)

Bild fixad till länk pga magstarkt innehåll // Mod

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd
Skrivet av Aiek:

jag har ärvt min moped (som förresten är en cool yamaha DT 89 :P...)
och den som hade den innan körde väldigt mycket och har inte hänt något.
Han hade inget kort eller liknande.

Trimmad är den knappast.

Då kan jag garantera att moppen inte får köras fortare än 30 km/h. Lagarna förändras och nu är det mer säkerhet som gäller än förr.

Kolla upp med kommunen eller vägverket om du inte vill riskera böter och möjligen livet.

Medlem

ha, härligt. jag har åkt olagligt i en 2 år alltså utan att veta om det :beatup:

Medlem

_riktiga_ mopeder har alltid varit 30km/h gränns på, dock går ju många fortare ifrån fabriken, och polisen kan inte göra nått om hela mopeden är orginal. Plocka trimdelar gå ju inte lixsom

signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd

Nä. Jag har en EU-moped och den började öka i maxhastighet allt eftersom den kördes in. Typ andra sommaren kunde jag köra den i 65 och så har det varit sedan dess. Jag håller mig dock alltid på 45-50. Säkerheten framförallt är mitt trafikmotto (både i legalitetsavseende och "riktig" säkerhet).

Medlem
Skrivet av IceMan:

_riktiga_ mopeder har alltid varit 30km/h gränns på, dock går ju många fortare ifrån fabriken, och polisen kan inte göra nått om hela mopeden är orginal. Plocka trimdelar gå ju inte lixsom

Jaha, så jag kan bara köra på brevid en polis i 50 och bli måste stanna. Så kan de inte göra något åt den bara för att den går 50... :P?

Medlem

inget jag själv skulle pröva dock men om allt är orginal, så kan dom iallafall inte sno nått.
Undrar om dom kan göra nått allas, dunno, nån som vet det?

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Även om den är orginal och går över 51(eu) så ska man få böter, enligt kursledaren.

signatur

B lup

Avstängd
Skrivet av IceMan:

inget jag själv skulle pröva dock men om allt är orginal, så kan dom iallafall inte sno nått.
Undrar om dom kan göra nått allas, dunno, nån som vet det?

En kille i min klass i nian blev stoppad några gånger och fick ordentliga böter. De plockade inte bort några delar utan gav honom en nota på typ 2000-2500 kronor.

Skrivet av Eottt:

Även om den är orginal och går över 51(eu) så ska man få böter, enligt kursledaren.

Mm, då _ska_ man få böter, men polisen brukar stoppa folk först vid typ 6 km/h över gränsen. Det är bara fartkameror som ger böter på sådana skillnader.

Medlem
Skrivet av Eottt:

Då måste eran lärare va dålig, för det är 52 km/h, stog även i boken som jag fick med och det är en säker källa

signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

min är orginal och går ju vid en 50 :P..

Medlem
Skrivet av Aiek:

min är orginal och går ju vid en 50 :P..

Gör en DT-89 50 original? Är inte det en 30 moppe, dvs klass två?

signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

här är en som går liknande iaf..

http://www.youtube.com/watch?v=zlX32UH6RtY

(det är INTE jag)

(sen så är min mycket snyggare, eh.. då den har fyrkantiga blinkers.. )

edit 831 - det står ju tex att den inte är trimmad där.. eller :P?

Medlem

Om jag inte minns helt fel så är det ägarens skyldighet att strypa mopeden så att den max gör den hastigheten som gäller för just den mopeden (30 - 41-42km/h / EU - 52km/h).

Det är även föräldrarnas skyldighet att med jämna mellanrum kolla över så att inte mopeden är trimmad, föräldrarna kan också åka dit om man kör trimmat (om man är under 18 givetvis).

Aiek och Jericho, en DT (dt50mx förmodar jag) -89 som är helt original från fabrik (tillverkas inte längre i know) gör inga 50km/h. De flesta som säljs har trimrör men resten original, kan hända att de har lite tyngre drevning och större insug. Detta gäller även de flesta MT5'or som säljs på Blocket osv.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Om jag inte minns helt fel så är det ägarens skyldighet att strypa mopeden så att den max gör den hastigheten som gäller för just den mopeden (30 - 41-42km/h / EU - 52km/h).

Det är även föräldrarnas skyldighet att med jämna mellanrum kolla över så att inte mopeden är trimmad, föräldrarna kan också åka dit om man kör trimmat (om man är under 18 givetvis).

Aiek och Jericho, en DT (dt50mx förmodar jag) -89 som är helt original från fabrik (tillverkas inte längre i know) gör inga 50km/h. De flesta som säljs har trimrör men resten original, kan hända att de har lite tyngre drevning och större insug. Detta gäller även de flesta MT5'or som säljs på Blocket osv.

jaha, ska väl se hur man ska göra då då.

Inaktiv

Är det inte bekvämare att ta en buss?

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Är det inte bekvämare att ta en buss?

Och dö på kuppen?:O

signatur

B lup

Medlem

hehe, det är drevet som gör så att den går 20 km mer :P.

Medlem

fasiken, får nog ta o börja övningsköra snart...här vi man ju inte hamna...

Medlem

Palla köra orginal

Jag har snart kört 20 000km med 75cc, trimrör, annan förgasare och hela köret och snuten har knappt tittat på mig (förutom en gång när jag skjutsa en polare, då blev dom lite sura, hehe) men dom brydde sig fortfarande inte om att moppen lät som satan.

Medlem

jag pallar nog att köra inom 50 då jag inte vill krocka och i värsta fallet dö

Medlem
Skrivet av Aiek:

Man behöver ju inte köra över 50 fast man har trimmad moppe, men det kan ju vara skönt att kunna köra lika snabbt som alla andra bilar på 70 väg osv. utan att bli prejad ner i diket bara för att alla ska pina sig om fast det är smal väg och mötande bilar

Medlem
Skrivet av Aiek:

Döden är ett relativt "trevligt" utfall. Oftare handlar det om att nacken knäcks och man får tillbringa resten av sitt liv som ett kolli i rullstol. Jag föredrar nog att vara död än att vara fånge i min egen kropp.

signatur

Dryg och bitter.

Medlem

det är ju sant..

12
Skriv svar