Euro VS Svenska kronan

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

Då försvinner våran nations identitet såklart.

Precis. Bevara Sverige som det är. Ju mer makt E.U får ju mer skit kommer dom tvinga på oss. Låt inte E.U döda våran välfärd. Jag påstår inte att Europe ska sammarbeta. Men någon måtta får det vara. Jag tycker alla länder ska få bestämma själva vilka lagar och regler dom vill följa som EU sätter upp.

Jag kan verkligen inte förstå varför folk så desperat klammrar sig fast vid tanken på "nationen".
Nationalismen är en sunkig produkt från 1800-talet. Fanimej på tiden att den tanken slutgiltligt spolas ner i historiens toalett.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

Då försvinner våran nations identitet såklart.

Precis. Bevara Sverige som det är. Ju mer makt E.U får ju mer skit kommer dom tvinga på oss. Låt inte E.U döda våran välfärd. Jag påstår inte att Europe ska sammarbeta. Men någon måtta får det vara. Jag tycker alla länder ska få bestämma själva vilka lagar och regler dom vill följa som EU sätter upp.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

Då försvinner våran nations identitet såklart.

Precis. Bevara Sverige som det är. Ju mer makt E.U får ju mer skit kommer dom tvinga på oss. Låt inte E.U döda våran välfärd. Jag påstår inte att Europe ska sammarbeta. Men någon måtta får det vara. Jag tycker alla länder ska få bestämma själva vilka lagar och regler dom vill följa som EU sätter upp.

Jag kan verkligen inte förstå varför folk så desperat klammrar sig fast vid tanken på "nationen".
Nationalismen är en sunkig produkt från 1800-talet. Fanimej på tiden att den tanken slutgiltligt spolas ner i historiens toalett.

Det må vara din åsikt. Men jag håller helt enkelt inte med!

Jag jobber för övrigt själv i byggbranchen och har sett vilka främsta nackdelar det finns med att hyra in arbetskraft från andra länder. Visst det kanske blir billigare med polska snickare. Men frågan är om det är värt det i slutändan. Var en jäkla massa krångel med de polska snickare jag och arbetskamrater fick stå ut med iaf. Varenda lilla grej så gjorde dom fel. Hällde ut olje-element mitt ute på gatan, gjorde alldeles för stora hål i vägger och skapade bara mer arbetsmoment och ett dyrare bygge. Nej tack. 2-3 Svenska snickare slår 8 polska snickare any day.

Många lädner har slagits för självständighet i århundraden. Varför ska vi plötsligt spola ner sånt o toaletten? Varför ska vi slopa den nationella identiteten? Snart säger du väl att Tyska, Franska, Och Engelska ska vara de enda tillåtna språken i hela E.U.

Än så länge har jag inte sett några fördelar med E.U. Förutom fri handel.

Det där hade givitvis inte någonting att göra med EURO, men dock E.U. Som jag är väldigt kritisk till.

Nu finns det säkert många andra bra saker med E.U som jag inte har någon större koll på. Men EURO är något jag inte vill ha. Av de anledningar jag skrev tidigare i mina andra inlägg.

Gregers bild ftw.

Medlem

Jag förstår mig inte på folk som Nestor, hur kan man inte känna stolthet över fäderneslandet Sverige?

Medlem

Ja fyfan, polacker kan ju inte ett jävla skit!
Det där är väl om något ett asbra bevis för att inhyrd arbetskraft inte kan ett skit

Jag hoppas du inser att vad ett fåtal polacker gjorde inte är represantivt för en hel arbetskår?

Skrivet av Fargo:

Nu finns det säkert många andra bra saker med E.U som jag inte har någon större koll på. Men EURO är något jag inte vill ha. Av de anledningar jag skrev tidigare i mina andra inlägg.

Att Sverige inte får behålla sin valuta så blir Euro per automatik värdelöst?
Eller justja, Sverige blir ju ett kulturlöst land såfort dom byter valuta


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

BME
Medlem

signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Jag anser att hela systemet med nationer bör upplösas, det skapar bara krig och oroligheter.

Sen kan man ju inte undra om nationalism är ett tecken på efterblivenhet, det verkar så om man kollar på den genomsnittlige Sverigedemokraten.


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

Medlem

Sverigedemokraterna är fjollor, som enbart förpestar budskapet som vi sanna patrioter försöker sända ut.

Medlem
Skrivet av Heffaklumpen:

Sverigedemokraterna är fjollor, som enbart förpestar budskapet som vi sanna patrioter försöker sända ut.

Sluta prata smörja, klart vi ska samlas i en enad union med våra blodsvänner, germanerna.
Tillsammans så kan det svenska riket med dom blodsbröder vi har (slaviska folken, germanerna) bli en ledande makt inom världspolitiken, iochmed samlad kultur blir det likt ett storsverige!

Edit ; Med det sagt så tordes det vara ett mål för varenda patriot i vårat land att ständigt kämpa för ett Europa som är enat, helst med gemensam valuta och andra metoder för att effektivisera handel och samarbete.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Bara nasister som talar om Storsverige och sånt hemskt.
Jag slår vad om att du har hitlerkors på dina väggar.


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

Inaktiv
Skrivet av Avenger:

Bara nasister som talar om Storsverige och sånt hemskt.
Jag slår vad om att du har hitlerkors på dina väggar.

Haha, jag tror inte att du riktigt förstod Gregers inlägg.

Greger:


signatur

Allting är relativt. Se upp för pysslingarna!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det må vara din åsikt. Men jag håller helt enkelt inte med!

Captain Obvious to the rescue!

Skrivet av Fargo:

Jag jobber för övrigt själv i byggbranchen och har sett vilka främsta nackdelar det finns med att hyra in arbetskraft från andra länder. Visst det kanske blir billigare med polska snickare. Men frågan är om det är värt det i slutändan. Var en jäkla massa krångel med de polska snickare jag och arbetskamrater fick stå ut med iaf. Varenda lilla grej så gjorde dom fel. Hällde ut olje-element mitt ute på gatan, gjorde alldeles för stora hål i vägger och skapade bara mer arbetsmoment och ett dyrare bygge. Nej tack. 2-3 Svenska snickare slår 8 polska snickare any day.

Så du tycker att polska, och österländska snickare inte ska få möjligheten att kunna tjäna mer pengar?
Men nej. Slaverna ska hållas nere i skiten...

Skrivet av Fargo:

Många lädner har slagits för självständighet i århundraden. Varför ska vi plötsligt spola ner sånt o toaletten? Varför ska vi slopa den nationella identiteten? Snart säger du väl att Tyska, Franska, Och Engelska ska vara de enda tillåtna språken i hela E.U.

Nationer är konstruktioner skapade utefter ett geopolitisk behov av en styrande lokal klick.
Peka gärna på det inlägg där jag säger att alla andra språk ska avskaffas.

Det är ochså intressant att du definierar natoinell identitet utefter linjer på en karta...Du har ju verkligen missuppfattat konceptet med nationell identitet om du inte har en djupare förståelse än så.

Skrivet av Fargo:

Än så länge har jag inte sett några fördelar med E.U. Förutom fri handel.

Du får resa fritt, handla fritt, flytta fritt och välja sjukvård fritt...
Bland annat.

Skrivet av Fargo:

Det där hade givitvis inte någonting att göra med EURO, men dock E.U. Som jag är väldigt kritisk till.

Skrivet av Fargo:

Nu finns det säkert många andra bra saker med E.U som jag inte har någon större koll på. Men EURO är något jag inte vill ha. Av de anledningar jag skrev tidigare i mina andra inlägg.

Skrivet av Fargo:

Gregers bild ftw.

Bättre bild för det inskränkta nationalromantiska klammeriet finns inte.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:

Ja fyfan, polacker kan ju inte ett jävla skit!
Det där är väl om något ett asbra bevis för att inhyrd arbetskraft inte kan ett skit

Jag hoppas du inser att vad ett fåtal polacker gjorde inte är represantivt för en hel arbetskår?

Skrivet av Fargo:

Nu finns det säkert många andra bra saker med E.U som jag inte har någon större koll på. Men EURO är något jag inte vill ha. Av de anledningar jag skrev tidigare i mina andra inlägg.

Att Sverige inte får behålla sin valuta så blir Euro per automatik värdelöst?
Eller justja, Sverige blir ju ett kulturlöst land såfort dom byter valuta

Sa jag inte heller? Sa bara att det var min erfarenhet. Finns säkert massa bra polska snickare. Vad vet jag. Underbetalda är dom dock. Så fort facket försökte blockera byggen genom att höja deras avtal så försökte E.U stämma dom. Polacker jobbar för slavlöner. Borde inte samma jobb ge samma lön till alla? Jämställdhet? Strävar vi inte efter sånt längre?

"Det är ochså intressant att du definierar natoinell identitet utefter linjer på en karta...Du har ju verkligen missuppfattat konceptet med nationell identitet om du inte har en djupare förståelse än så."

Njae, vad jag vill är att inte några slipsnissar nere i E.U parlamentet ska bestämma hur Sverige ska styras. Det ska våran regering och riksdag göra. Självständighet. Som det ska vara. Sverige har vad, 20 platser i E.U? Inte så mycket att säga till om med andra ord.

"Att Sverige inte får behålla sin valuta så blir Euro per automatik värdelöst?
Eller justja, Sverige blir ju ett kulturlöst land såfort dom byter valuta :("

Innehåller ju ganska mycket historia i våran valuta. Kungen på enkronorna. Selma Lagerlöf på tjugolappen osv. Vad har vi på Euro? En ful karta där Sverige ser ut som en penis.

Dock är ju det en helt annan sak i sig. Allt kommer bli dyrare om vi införskaffar EURO. Eftersom alla länders ekonomi är olika starka osv, tror jag inte en valuta lämpar sig för hela europa som styrs från ett enda ställe. Precis som andra har skrivit om. Bland annat hur mycket svårare balt-länderna har fått det i sin kris tack vare att euro'n.

Medlem

Det bor nära en halv miljard människor i EU.
Att inte samarbeta närmare är ett slöseri på det fantastiska humankapital som EU besitter.

Det bor fler i EU än i Ryssland och USA tillsammans...
ca 490 miljoner mot 448 miljoner i USA och Ryssland tillsammans.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Finns exempel på europeiska nationer som bildats av enanden. Italiens och Tysklands enande är exempel på dessa.

Vi såg hur det gick när Tyskland försökte expandera ytterligare.

Skrivet av Nestor:

Europa KOMMER bli en stat.

Europa KOMMER INTE bli en stat.

Skrivet av Nestor:

Det bor nära en halv miljard människor i EU.

Hur ska man få 490 miljoner människor från skillda kulturer att komma överens? Det räcker med en handfull personer för att det ska uppstå motsättningar. Ett begränsat sammarbete fungerar men att ena hela Europa till en stat kommer inte hålla i längden. Ett tiotal år, kanske så mycket som 100, sedan kommer det att falla samman pga inre stridigheter.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Finns exempel på europeiska nationer som bildats av enanden. Italiens och Tysklands enande är exempel på dessa.

Vi såg hur det gick när Tyskland försökte expandera ytterligare.

Öhh?
Blandar du inte ihop enande och invasion nu?

Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Europa KOMMER bli en stat.

Europa KOMMER INTE bli en stat.

Och det tvärsäkra uttalandet baserar du på vad?

Skrivet av Nestor:

Det bor nära en halv miljard människor i EU.

Skrivet av Fairfax:

Hur ska man få 490 miljoner människor från skillda kulturer att komma överens? Det räcker med en handfull personer för att det ska uppstå motsättningar. Ett begränsat sammarbete fungerar men att ena hela Europa till en stat kommer inte hålla i längden. Ett tiotal år, kanske så mycket som 100, sedan kommer det att falla samman pga inre stridigheter.

Och vilka gigantiska kulturskillnader menar du att det finns?

Släpp det krampaktiga greppet på tron att nationalstaten är nån slags fulländad konstruktion.
Det är en dassig konstruktion från en mörk tidsålder som mår bäst av att förpassas in i historieböckerna.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Blandar du inte ihop enande och invasion nu?

Syftet är detsamma; att samla stora områden under ett styre. Konsekvenserna blir likartade men sker snabbare och med en häftigare reaktion vid en invasion.

Skrivet av Nestor:

Och det tvärsäkra uttalandet baserar du på vad?

Jag skulle kunna ställa samma fråga till dig. Själv baserar jag det på historiska händelser och min tro att det är omöjligt att ena stora landmassor med högt befolkningsantal under en längre tid.

Skrivet av Nestor:

Och vilka gigantiska kulturskillnader menar du att det finns?

Jag använde aldrig ordet gigantisk. Skillnaderna behöver inte vara gigantiska för att meningsskiljaktigheter ska uppstå.

Skrivet av Nestor:

Släpp det krampaktiga greppet på tron att nationalstaten är nån slags fulländad konstruktion.
Det är en dassig konstruktion från en mörk tidsålder som mår bäst av att förpassas in i historieböckerna.

Jag tror inte att det är en fulländad konstruktion. Det finns inga sådana. Vad jag däremot tror är att det är en bättre konstruktion än en enda enorm stat.

Givetvis kan jag se fördelar med ett enat Europa men det är inte tillräckligt för att jag ska släppa mitt "krampaktiga grepp". De flesta av dessa fördelar går dessutom att åstadkomma via samarbeten som inte kräver en total sammanslagning av de olika nationerna.

Medlem

Nordisk valuta, tack.

EU? Lol. Nej tack.

Medlem

För romarna gick det ju jättebra när de enade nästan hela europa

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nordisk valuta, tack.

EU? Lol. Nej tack.

Och hur hade du tänkt att det skulle gå ihop?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Pliskin:

För romarna gick det ju jättebra när de enade nästan hela europa

Det är nu unge herrn tar fram sin lärobok i HISTORIA och läser avsnittet om PAX ROMANA.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Möjligheten att
- Själv trycka sedlar om man vill
- Höja / Sänka styrräntan
- Dra in sedlar/mynt
- Skapa nya valörer

Ger fördelar som Euron ALDRIG kan konkurrera med.

Se bara vad som händer i Spanien, Irland och Grekland. Till o med Tyskland snackar om att gå ur EMU-samarbetet!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Syftet är detsamma; att samla stora områden under ett styre. Konsekvenserna blir likartade men sker snabbare och med en häftigare reaktion vid en invasion.

Njae..nu gör du det lite väl enkelt för dig själv.
Invasion är något man gör med ett politiskt verktyg kallar krigsmakt för att uppnå ett specifikt syfte. Det är inte alls någonstans synonymt med att förena en viss landmassa med sin egen.

Skrivet av Fairfax:

Jag skulle kunna ställa samma fråga till dig. Själv baserar jag det på historiska händelser och min tro att det är omöjligt att ena stora landmassor med högt befolkningsantal under en längre tid.

Europa har ju inte varit enat sedan Romarrikets delning. Jag säger inte att ett enande kommer vara förevigt. Inget är det. Historien går på många sätt i cykler.

Skrivet av Fairfax:

Skillnaderna behöver inte vara gigantiska för att meningsskiljaktigheter ska uppstå.

Vilka är då skillnaderna? Och vad säger att dessa är huggna i sten och aldrig kommer påverkas av varandra?

Skrivet av Fairfax:

Jag tror inte att det är en fulländad konstruktion. Det finns inga sådana. Vad jag däremot tror är att det är en bättre konstruktion än en enda enorm stat.

Givetvis kan jag se fördelar med ett enat Europa men det är inte tillräckligt för att jag ska släppa mitt "krampaktiga grepp". De flesta av dessa fördelar går dessutom att åstadkomma via samarbeten som inte kräver en total sammanslagning av de olika nationerna.

Jag ser inte ett enat Europa som en massiv superstat, utan som en förbundsrepublik där delstaterna har självbestämmande om egna lagar i stor utsträckning. I USA har ju delstaterna relativt stort självbestämmande.
Så även i Tyskland.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

EU är inte till det bättre, det kommer ni snart se med finanskrisen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

EU är inte till det bättre, det kommer ni snart se med finanskrisen.

Ja...
Mycket bättre att isolera sig, hålla för öronen, blånda hårt och säga DET FINNS INGEN KRIS!

Ensam är inte stark. Särskilt inte i kristider.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

EU kan nog fungera hyfsat bra om 10-20år när alla lagar och förordningar är klara,om inte Turkiet blir medlem så kommer det nog att fungera.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

EU kan nog fungera hyfsat bra om 10-20år när alla lagar och förordningar är klara,om inte Turkiet blir medlem så kommer det nog att fungera.

Ja. Muslimer kan man ju inte ha med och bestämma i det civiliserade Europa.
Håll vildarna utanför...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Men turkar är ju människor de med..


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

Medlem
Skrivet av Avenger:

Men turkar är ju människor de med..

Men läs vad HollowMan skriver...ALLT kommer gå på röven om turkarna släpps in i det rena, fina och civiliserade EU.

Obs Obs: Ironisk! Obs Obs


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Men duh, rasläran har ju bevisat dem vara lägre stående än oss vita.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar