EA tar ställning för homoäktenskap

Inaktiv
Skrivet av TrashIt:
Skrivet av qun0:

Av vilken anledning ska jag vara tyst? Så jag får inte uttrycka min åsikt varför det är fel att vara emot en person som är lagd åt ett annat håll utan att du ska komma och gråta?
Jaha, vad är jag för människa då? Du verkar ju kunna mig innan och utantill. Nä jag menade det jag sa, ska han komma med såna där idiotiska åsikter som många gör så fort det handlar om homosexualitet eller hudfärger så kan man lika gärna förbjuda dom från att tala.

Av vilken anledning ska jag vara tyst? Så jag får inte uttrycka min åsikt varför det är fel att vara emot en person som är lagd åt ett annat håll utan att du ska komma och gråta?
Jaha, vad är jag för människa då? Du verkar ju kunna mig innan och utantill. Nä jag menade det jag sa, ska han komma med såna där idiotiska åsikter som många gör så fort det handlar om homosexualitet eller hudfärger så kan man lika gärna förbjuda dom från att tala.

Tänkte att du bör leva upp till det som du förespråkar bara. Förbjuda ("idiotiska") åsikter. Det jag menade med vad du är för en människa är att du har totalitära åsikter och vill förtrycka andra människors rätt till att uttrycka sina åsikter.

Men, nu är jag nyfiken! Jag skulle önska att du kunde förklara för mig så att jag förstår, varför du ska ha mer rätt i att få uttrycka dina åsikter än andra ska få ha i att uttrycka deras. Varför ska du få men inte andra? Varför ska du ha större rättigheter än andra?[/quote]

Jag har väl lika mycket rätt att förtrycka andra om dom gör det angående homosexuella eller hur? Tål du inte det kanske du ska ge fan i att ens skriva i denna tråd, eller ens läsa den. Sedan jag tänker inte förklara ett jota till dig då du är så inne i att jag har fel och du alltid har rätt.
Jag har haft fel i många diskussioner inne på denna sida, men nu är jag inne i ett ämne jag har en jävla mycket större koll inom än vad du någonsin lär ha.

Medlem
Skrivet av joary639:

Å varför skulle inte det här barnet hitta någon annan i sin närhet?

Men det har jag väl inte sagt? Jag sa bara att om barnet har två föräldrar av samma kön så kan uppfostran bli annorlunda gentemot om det hade varit två olika kön. Som barn är ju ändå föräldrarna de primära förebilderna, andra vuxna kommer ju sekundärt. (Det finns såklart undantag, men rent generellt så är det så.)

Skrivet av joary639:

Ja.. du verkar vara väldigt inrutad i könsroller? Självklart härmar barn vuxna hela tiden och det är så dom lär sig hur man gör saker och ting.
Men varför ska män och kvinnor gå olik etc? prata olika? äta på olika sätt?

Jag och jag. Well, det kanske jag är, men är inte de flesta det? Jag tycker att man överallt matas med hur en man skall vara resp. hur en kvinna skall vara, det är väl inte bara jag(?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av dotque:

Nu är det väl så att äktenskap är en religiös sak så varför ska bögar få gifta sig?

Varför inte?

Om det nu är emot religionen att bögar får gifta sig, varför ska de få göra det?

Så du tycker tvångsgifte, månggifte och giftemål med minderåriga borde vara tilllåtet om du är kristen? För det står också i bibeln.

Problemet med din logik är att det är MÄNNISKOR som TOLKAR bibeln. Det är få bitar i bibeln som man måste ta som rena rama levnadsregler som gäller alla. Bara idén att människor kan tolka guds ord är fåfängt i mina ögon. Och jag är inte ens kristen.

Nej då det tycker jag inte, hade jag inte ens en aning om att det stod i bibeln!
Nu är det väl ändå meningen att man ska kunna "tolka guds ord" annars hade ju inte de religiösa nötterna haft något att gå efter?

Det är nog upp till var och en att bestämma tyvärr. Men logiskt skulle jag aldrig lyssna på en människa som tolkar guds ord. De är ju uppenbarligen inte gud och har därför inte det som krävs.

Medlem

Fint av EA. Som socker på bajset.

Själv tycker jag att _lagen_ ska vara lika för alla, men att varje institution (präst, orakel, juridiknisse) själv ska få välja vem de vill viga (exkludera svarta, vita, bögar, heteron etcetera). Varför skulle jag vilja bli vigd av en person som ser ned på mig?

Ta bort Hest Mot Soffgrupp-lagen också. Vill veta vem som avskyr mig så att jag kan undvika den personen.

/Svenssonbög

Medlem
Skrivet av TrashIt:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av TrashIt:

Då tycker jag du ska börja med att vara tyst och sluta uttrycka åsikter. Eller var det något som du önskade att bara andra inte skulle få? Blir det ju ganska uppenbart vad du är för en människa... Men i stundens hetta säger ju människor en hel del de inte menar, så det var den här gången kanske?

Får du utrycka dina åsikter så får han det också. Vill du begränsa folks rättigheter så är det i princip lika illa som att begränsa dina. Så försök inte ta någon moralisk högpunkt här.

Se ovan vad jag menade, uttryckte mig inte tillräckligt klart. Men tycker självklart att han ska ha rätt till sina åsikter ville bara problematisera hans åsikt och skapa en diskussion kring varför han tycker att han har större rätt till att uttrycka sig än vad han anser att andra har.

Jag förstod vad du menade. Men det var uttryckt som ett försök att ta en billig moralisk poäng som inte fanns.

Medlem
Skrivet av Woffen:
Skrivet av TrashIt:
Skrivet av Woffen:

Läste ditt inlägg igen så jag håller faktiskt med. Ja, värde är subjektivt. Kanske lika rättigheter är ett bättre sätt än lika värde (eftersom värde ju är subjektivt). Sen kan man ju förstås förverka sina rättigheter om man tex gör något brottsligt. Men alla föds med lika rättigheter (eller borde iallafall) och borde ha lika rättigheter oavsett kön, religion, hudfärg eller sexualitet.

Det är något vi faktiskt gör. Bara att vi har en annan standard än de som har det sämre och försöker trycka ned vår standard i halsen på de som inte har den. Vilket gör att vi inskränker på deras rättighet att tycka som de gör och handla som de gör. I Indien är inte så kallade männskliga rättigheter samma som här. Vi lägger olika nivå på det.

Därför tycker jag att männskliga rättigheter bara ska handla om rätten till att leva ditt liv under de förutsättningar som ges dig. Låt människor själva sätta sin standard i sitt eget liv sitt eget område sitt eget land och kämpa för dessa och hämta inspiration från de som lägger standarden högre eller lägre. Tvinga inte på saker och smutskasta inte andra för att de har ett annat sätt att se på livet.

Det rättfärdigar inte att tex homosexualiet är förbjudet i vissa länder, kvinnoförtryck eller att fängsla människor för att de tycker annorlunda. För visst ges kvinnor sämre förutsättningar i tex Saudi Arabien där de bland annat inte får köra bil, men det gör det inte rätt. Ska fattiga barn inte ha samma rättigheter som rika barn? För det är ju de förutsättningar som de ges vid födseln.

Beror på hur vi ser på saken. Men ja tar vi din syn så föds vi med olika förutsättningar(varvid jag menar att det är något som kommer iom din uppväxt) utefter var vi föds, så som jag tolkar dig.

Fattiga har samma rättigheter som rika om vi lägger nivån vid de fattiga. De rika har bara möjlighet och tillgång till mer. Genom att sätta en standard som andra inte vill leva upp till så förtrycker vi deras rättighet till att leva efter sina åsikter och värderingar, vilket jag tycker är fel(men ingen mänsklig rättighet att få göra). Att leva efter de förutsättningar som du har är den enda rättighet jag tror på, vilket gör att om homosexualitet är förbjudet, så är förutsättningen att inte leva ut den öppet och att du blir avrättad då du lever ut den på ett sätt så att det kommer myndigheternas till känna.

Medlem

Såklart om det finns pengar att tjäna så är inte EA sena, pengar, pengar.

Medlem
Skrivet av qun0:

Hur fan läser du mitt inlägg? Problem med att läsa rätt eller? Jag sa att det KAN VARA SÅ , och inte det är så. Blinda fanskap man blir less hur folk här vänder på allt man skriver för ni vill skapa ett jävla drama

Anledningen till att jag tolkade ditt inlägg som jag gjorde var att du först säger att den ene mannen kan vara mer kvinnlig och i nästa andetag säger du " Sluta tro på så mycket som sägs i tv m.m. "

Visst, det var INTE så att du påstod att ALLA var sådana, utan det var mest ditt " Sluta tro på så mycket som sägs i tv m.m" i slutet som jag reagerade på och som så att säga ställde till det i tolkningen.

Sedan kan du vänligen lugna ned dig lite, ingen mening med att kalla folk för "blinda fanskap" bara för att den som svarar på ditt inlägg kanske inte tolkade det precis som du avsåg.

Skrivet av qun0:

Jag har en bög i släkten och en lesbisk, så jag är inte det minsta fördomfull så där ska du fan tänka om och sedan hädanefter läsa bättre vad folk skriver innan du spyr ut dina jävla åsikter åt höger och vänster

Jo, jag har också homosexuella i släkten. Det var exakt av den anledningen som jag reagerade när folk påstår att "i ett förhållande med två män kan den ena som är mer feminin vara mamma och den andra pappa". Nu menade jag inte att du påstod det, utan att den finns sådana som gör det.

Om du du vill att jag skall läsa och svara på dina inlägg i framtiden kan du väl vara snäll och minska svordomarna lite, om du nu bryr dig om ifall någon läser dina inlägg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av joary639:

Å varför skulle inte det här barnet hitta någon annan i sin närhet?

Men det har jag väl inte sagt? Jag sa bara att om barnet har två föräldrar av samma kön så kan uppfostran bli annorlunda gentemot om det hade varit två olika kön. Som barn är ju ändå föräldrarna de primära förebilderna, andra vuxna kommer ju sekundärt. (Det finns såklart undantag, men rent generellt så är det så.)

Skrivet av joary639:

Ja.. du verkar vara väldigt inrutad i könsroller? Självklart härmar barn vuxna hela tiden och det är så dom lär sig hur man gör saker och ting.
Men varför ska män och kvinnor gå olik etc? prata olika? äta på olika sätt?

Jag och jag. Well, det kanske jag är, men är inte de flesta det? Jag tycker att man överallt matas med hur en man skall vara resp. hur en kvinna skall vara, det är väl inte bara jag(?).

Precis man får det matat överallt.. så barnet kommer med andra ord oxå bli matad med det under hela sin uppväxt.

Min bror upplevde en sak på dagis när han hämta sin son. Då var det en annan pappa där för att hämta sin son. En annan pojke var oxå där och hade en rosa tröja på sig. Den andra pappan pekade och skratta och sa att pojken hade på sig en tjejtröja. Grabben hade förmodligen velat ha den tröjan på sig och tyckte kanske den var fin. å så kommer en vuxen människa och pekar å skrattar.
Då tänker jag iaf att den mannen inte är en bra förebild för sin son eller om han även har en dotter. Men det kan man inte göra något åt han har barn å så är det, förmodligen kommer de barnen han uppfostrar bli likadana. Sånt här matas alla vuxna och barn med dagligen vilket jag tycker är fruktansvärt fel.
Så därför försöker iaf jag tänka på att om man tänker mer könsneutralt så får alla vara som dom vill och blir. Jag lovar att man hittar sitt kön tids nog även om man bor i en grotta fullt med det motsatta könet hela sin uppväxt.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av qun0:

Jag har väl lika mycket rätt att förtrycka andra om dom gör det angående homosexuella eller hur? Tål du inte det kanske du ska ge fan i att ens skriva i denna tråd, eller ens läsa den. Sedan jag tänker inte förklara ett jota till dig då du är så inne i att jag har fel och du alltid har rätt.
Jag har haft fel i många diskussioner inne på denna sida, men nu är jag inne i ett ämne jag har en jävla mycket större koll inom än vad du någonsin lär ha.

Enligt det sättet att se så... är vi tillbaka där vi började för de vill nog förbjuda din åsikt oxå. Lev som du lär, åter igen.

Taget. Du har dock fel i antagandet om mig, jag är genuint intresserad av att förstå dig i den här frågan så att jag får en inblick i hur andra människor tänker i de här frågorna. Jag säger inte att något är rätt eller fel, bara att det känns konstigt för mig att vilja förtrycka andras rättigheter emedan jag ska ha alla rättigheter själv.

Inaktiv
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Mjauv:

Några har påstått att det är en mänsklig rättighet för homosexuella att gifta sig. Det är det inte om ni med MR-argumentet avser FNs konvention om desamma. Om man däremot har en hemsnickrad version så kan man givetvis hävda att det är en rättighet på samma sätt som man kan hävda att det är en rättighet att få knulla eller dricka sprit. Till alla debila snorungar som inte klarar av att argumentera för er sak så går det bra att trycka på tumme ner-knappen istället om ni vill bemöta mitt inlägg.

Men det är en mänskilg rättighet att ha samma rättigheter vare sig du är homo eller straight.
alltså borde dom ha rätt att gifta sig?

"Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap."

Du borde läsa mer än första paragrafen. Jo, de har samma rättighet att gifta sig. Men inte med varandra.

Artikel 16, paragraf 1:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras,
nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma
rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning."

Medlem
Skrivet av TrashIt:
Skrivet av qun0:

Jag har väl lika mycket rätt att förtrycka andra om dom gör det angående homosexuella eller hur? Tål du inte det kanske du ska ge fan i att ens skriva i denna tråd, eller ens läsa den. Sedan jag tänker inte förklara ett jota till dig då du är så inne i att jag har fel och du alltid har rätt.
Jag har haft fel i många diskussioner inne på denna sida, men nu är jag inne i ett ämne jag har en jävla mycket större koll inom än vad du någonsin lär ha.

Enligt det sättet att se så... är vi tillbaka där vi började för de vill nog förbjuda din åsikt oxå. Lev som du lär, åter igen.

Taget. Du har dock fel i antagandet om mig, jag är genuint intresserad av att förstå dig i den här frågan så att jag får en inblick i hur andra människor tänker i de här frågorna. Jag säger inte att något är rätt eller fel, bara att det känns konstigt för mig att vilja förtrycka andras rättigheter emedan jag ska ha alla rättigheter själv.

Nu börjar jag undra... Du vill alltså inte hindra homosexuellas rätt att gifta sig?

Jag tror på någon sorts dualism när det kommer till rättigheter och skyldigheter. Har du rätten att inte bli nerslagen på gatan så har du också skyldigheten att inte slå ner folk på gatan.
Det betyder att om du avrättar någon för deras sexualitet så bör du också avrättas för din. Det är logiskt. Det betyder att om du vill begränsa homosexualles rätt till giftermål så bör du också begränsas. Det betyder att folk som vill ha respekt måste ge respekt. Ganska enkelt men ändå effektivt. Det tvingar helt enkelt folk att vara trevlig mot varandra eller lida samma orättvisor.

Lite som du säger, lev som du lär. Så vill du begränsa homosexuella bör du begränsas lika mycket.

Tyvärr är inte människor logiska varelser. Och jag tror att systematisera människor är omöjligt.
Jag kommer aldrig få se detta i verkligheten. Men det är logiskt moraliskt rätt.

Det är så jag tänker i alla fall...

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av anon_98854:

Några har påstått att det är en mänsklig rättighet för homosexuella att gifta sig. Det är det inte om ni med MR-argumentet avser FNs konvention om desamma. Om man däremot har en hemsnickrad version så kan man givetvis hävda att det är en rättighet på samma sätt som man kan hävda att det är en rättighet att få knulla eller dricka sprit. Till alla debila snorungar som inte klarar av att argumentera för er sak så går det bra att trycka på tumme ner-knappen istället om ni vill bemöta mitt inlägg.

Men det är en mänskilg rättighet att ha samma rättigheter vare sig du är homo eller straight.
alltså borde dom ha rätt att gifta sig?

"Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap."

Du borde läsa mer än första paragrafen. Jo, de har samma rättighet att gifta sig. Men inte med varandra.

Artikel 16, paragraf 1:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras,
nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma
rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning."

Det står inte att det bara gäller kvinna + man heller. Just saying. Står till och med i plural även om det kanske syftas på enskilda män och kvinnor också. Betyder det att alla bara har rätten att gifta sig i plural? Jag TROR att man ska gå efter lagens intentioner istället för hur lagen är skriven.

Medlem

Jag har nu raderat en mängd onödiga inlägg med personangrepp, hat mot homosexuella, hat mot religiösa samt inlägg som är helt off-topic. Ryggdunkar och +1 inlägg raderas också.

Försök att hålla diskussionen saklig utan hat och onödigheter. Det går att diskutera med andra utan att ta till hotelser och fula ord.

Fortsätter gallra tråden allt eftersom.
Är det någon som saknar ett PM angående att deras inlägg blivit raderat ursäktar jag mig i förväg.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av joary639:

Min bror upplevde en sak på dagis när han hämta sin son. Då var det en annan pappa där för att hämta sin son. En annan pojke var oxå där och hade en rosa tröja på sig. Den andra pappan pekade och skratta och sa att pojken hade på sig en tjejtröja. Grabben hade förmodligen velat ha den tröjan på sig och tyckte kanske den var fin. å så kommer en vuxen människa och pekar å skrattar.

Läskigt. En bekant till mig berättade exakt samma sak. Killen tyckte den var fin, men sedan ville han inte ha på sig den längre bara för att någon hade sagt till honom att det var en tjej-tröja.

Skrivet av joary639:

Så därför försöker iaf jag tänka på att om man tänker mer könsneutralt så får alla vara som dom vill och blir.

Nja, det beror lite grand på.

Det är en sak att t ex uppfostra sin son med att det är Ok att ha på sig en rosa tröja, en annan sak att bara ge honom "neutralisera" honom så gott det går.

På samma sätt som man inte skall tvinga ett barn att ha en kill-färg bara för att han är en kille, så skall man inte tvinga på dom en neutral grej "bara för att". Lämpligast är väl att låta barnet bestämma vad han/hon vill ha på sig och uppmuntra barnet att gå i de kläder som han/hon trivs i. Oavsett om de är rosa eller inte.

Om ett annat barn pekar och skrattar kan man förstå och det är tyvärr oundvikligt, men att en vuxen gör något sådant är inte alls bra och ett väldigt tråkigt beteeende. Det är desvärre inte så mycket att göra åt heller, då man inte kan uppfostra andra vuxna.

Skrivet av joary639:

Jag lovar att man hittar sitt kön tids nog även om man bor i en grotta fullt med det motsatta könet hela sin uppväxt.

Jag är inte lika övertygad som du, kanske du har rätt, men jag tror inte att det är så. Alla mår bra av att möta olika sorters människor, speciellt barn.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Att det fortfarande finns människor som tar sig tid att moralisera om andras sexualitet. Ibland undrar jag om inte homofober tänker mer på bög- och flatsex än vad homosexuella själva gör.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av joary639:

Min bror upplevde en sak på dagis när han hämta sin son. Då var det en annan pappa där för att hämta sin son. En annan pojke var oxå där och hade en rosa tröja på sig. Den andra pappan pekade och skratta och sa att pojken hade på sig en tjejtröja. Grabben hade förmodligen velat ha den tröjan på sig och tyckte kanske den var fin. å så kommer en vuxen människa och pekar å skrattar.

Läskigt. En bekant till mig berättade exakt samma sak. Killen tyckte den var fin, men sedan ville han inte ha på sig den längre bara för att någon hade sagt till honom att det var en tjej-tröja.

Skrivet av joary639:

Så därför försöker iaf jag tänka på att om man tänker mer könsneutralt så får alla vara som dom vill och blir.

Nja, det beror lite grand på.

Det är en sak att t ex uppfostra sin son med att det är Ok att ha på sig en rosa tröja, en annan sak att bara ge honom "neutralisera" honom så gott det går.

På samma sätt som man inte skall tvinga ett barn att ha en kill-färg bara för att han är en kille, så skall man inte tvinga på dom en neutral grej "bara för att". Lämpligast är väl att låta barnet bestämma vad han/hon vill ha på sig och uppmuntra barnet att gå i de kläder som han/hon trivs i. Oavsett om de är rosa eller inte.

Om ett annat barn pekar och skrattar kan man förstå och det är tyvärr oundvikligt, men att en vuxen gör något sådant är inte alls bra och ett väldigt tråkigt beteeende. Det är desvärre inte så mycket att göra åt heller, då man inte kan uppfostra andra vuxna.

Skrivet av joary639:

Jag lovar att man hittar sitt kön tids nog även om man bor i en grotta fullt med det motsatta könet hela sin uppväxt.

Jag är inte lika övertygad som du, kanske du har rätt, men jag tror inte att det är så. Alla mår bra av att möta olika sorters människor, speciellt barn.

Nej visst är det så att man inte ska tvinga på saker och ting överhuvud taget. Då blir man inte bättre än de som tar reda på könet tidigt på sitt barn och inreder enligt rosa och blått. Naturligtvis ska väl barnet själv bli uppmuntrat om den gillar olika färger eller intresserar sig för olika saker.

Barn har oftast inte såna här värderingar innan och de ofta mycket mer öppna än vad vi är.
Men dom lyssnar som sagt och härmar oss jättemycket.

Som min brorson satt och pekade på leksaker i en katalog inför jul. Då sa han att det där vill jag inte ha det är tjejgrejer. Då sa jag till han att man visst kan leka med det även om man är kille, man ska leka med det man tycker är kul. Några veckor senare överhörde jag honom säga att den här kan både tjejer och killar leka med, man ska leker med det man tycker är kul.

Så om vi som vuxna börjar så hänger de på.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Manqs:

Jag tror på någon sorts dualism när det kommer till rättigheter och skyldigheter.

Jag håller med dig om detta, visst skall det vara så att rättigheter och skyldigheter går hand i hand. Det är det som hela samhället bygger på, att visa respekt och hänsyn för att få detsamma tillbaka. (Även om många gärna hävdar sina rättigheter men glömmer bort det andra...)

Skrivet av Manqs:

Har du rätten att inte bli nerslagen på gatan så har du också skyldigheten att inte slå ner folk på gatan.

Nja. Det handlar väl inte så mycket om någon "rättighet" att inte bli nedslagen. Att det finns lagar som begränsar användningen av våld handlar snarare om att skydda människor och upprätthålla ordningen och därmed samhället och dess funktioner.

Skrivet av Manqs:

Det betyder att om du avrättar någon för deras sexualitet så bör du också avrättas för din. Det betyder att om du vill begränsa homosexualles rätt till giftermål så bör du också begränsas.

Se det som såhär istället:

Om en homosexuell person blir avrättat i t ex ett strikt muslimskt land, som det tyvärr sker idag, så avrättas han i grund och botten inte för att han är homosexuell i sig, utan för att han har ett avvikande beteende som inte passar in i de normer som samhället har satt upp.

Detta gäller även för andra avvikande beteenden, som t ex om någon dricker alkohol trots att det är förbjudet, eller för att personen har varit otrogen. (Det avrättas dom antagligen inte för, men likväl straffas.)

I och med att det är det avvikande beteendet som är orsaken till avrättningen, så falerar ditt resonemang med att "om någon avrättas pga dennes sexualitet, så skall alla avrättas för sina".

// edit: infogade det andra inlägget i detta.

Skrivet av joary639:

Barn har oftast inte såna här värderingar innan och de ofta mycket mer öppna än vad vi är.
Men dom lyssnar som sagt och härmar oss jättemycket.

[...]

Så om vi som vuxna börjar så hänger de på.

Visst är det så, dom gör ju som sagt oftast vad vuxna gör, inte vad vuxna säger.

Skrivet av joary639:

Som min brorson satt och pekade på leksaker i en katalog inför jul. Då sa han att det där vill jag inte ha det är tjejgrejer. Då sa jag till han att man visst kan leka med det även om man är kille, man ska leka med det man tycker är kul. Några veckor senare överhörde jag honom säga att den här kan både tjejer och killar leka med, man ska leker med det man tycker är kul.

Det var kul att höra


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Manqs:

Jag tror på någon sorts dualism när det kommer till rättigheter och skyldigheter.

Jag håller med dig om detta, visst skall det vara så att rättigheter och skyldigheter går hand i hand. Det är det som hela samhället bygger på, att visa respekt och hänsyn för att få detsamma tillbaka. (Även om många gärna hävdar sina rättigheter men glömmer bort det andra...)

Skrivet av Manqs:

Har du rätten att inte bli nerslagen på gatan så har du också skyldigheten att inte slå ner folk på gatan.

Nja. Det handlar väl inte så mycket om någon "rättighet" att inte bli nedslagen. Att det finns lagar som begränsar användningen av våld handlar snarare om att skydda människor och upprätthålla ordningen och därmed samhället och dess funktioner.

Det beror på hur du definierar en rättighet. Tänkt dig ordet i dess bredaste bemärkelse så. Rättigheten att skyddas mot våld via lag? Funkar det bättre? Principen är den samma. Jag kanske skulle tagit ett annat exempel men gjort är gjort.

Skrivet av conthox:
Skrivet av Manqs:

Det betyder att om du avrättar någon för deras sexualitet så bör du också avrättas för din. Det betyder att om du vill begränsa homosexualles rätt till giftermål så bör du också begränsas.

Se det som såhär istället:

Om en homosexuell person blir avrättat i t ex ett strikt muslimskt land, som det tyvärr sker idag, så avrättas han i grund och botten inte för att han är homosexuell i sig, utan för att han har ett avvikande beteende som inte passar in i de normer som samhället har satt upp.

Detta gäller även för andra avvikande beteenden, som t ex om någon dricker alkohol trots att det är förbjudet, eller för att personen har varit otrogen. (Det avrättas dom antagligen inte för, men likväl straffas.)

I och med att det är det avvikande beteendet som är orsaken till avrättningen, så falerar ditt resonemang med att "om någon avrättas pga dennes sexualitet, så skall alla avrättas för sina".

Enligt normer som inte följer min moraliska idé, ja. Så de bryter den genom sina normer. Det i sig betyder att de handlar omoraliskt. Du har rätt i att personen avrättas för sitt beteende. Men rätten att avrätta är fortfarande inte moraliskt försvarbar enligt mitt resonemang. Alltså fallerar det inte.

Det finns en hel del problem med mitt tänkasätt. Men detta är inte ett av dem.

Medlem

Bara det inte innebär att det kommer vara homosex scener i spel som i Mass Effect och matar små barn med detta.

Inaktiv
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Mjauv:

Några har påstått att det är en mänsklig rättighet för homosexuella att gifta sig. Det är det inte om ni med MR-argumentet avser FNs konvention om desamma. Om man däremot har en hemsnickrad version så kan man givetvis hävda att det är en rättighet på samma sätt som man kan hävda att det är en rättighet att få knulla eller dricka sprit. Till alla debila snorungar som inte klarar av att argumentera för er sak så går det bra att trycka på tumme ner-knappen istället om ni vill bemöta mitt inlägg.

Men det är en mänskilg rättighet att ha samma rättigheter vare sig du är homo eller straight.
alltså borde dom ha rätt att gifta sig?

"Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap."

Du borde läsa mer än första paragrafen. Jo, de har samma rättighet att gifta sig. Men inte med varandra.

Artikel 16, paragraf 1:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras,
nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma
rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning."

Det står inte att det bara gäller kvinna + man heller. Just saying. Står till och med i plural även om det kanske syftas på enskilda män och kvinnor också. Betyder det att alla bara har rätten att gifta sig i plural? Jag TROR att man ska gå efter lagens intentioner istället för hur lagen är skriven.

Det håller jag med dig om. Det finns därmed inget som helst underlag för att samkönade äktenskap är en mänsklig rättighet då det var just heterosexuella äktenskap som avsågs när rättigheterna författades.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Rättigheten att skyddas mot våld via lag? Funkar det bättre?

Jag förstår vad du är ute efter, även om jag inte kan påminna mig om att det finns något slags rättighet som täcker in det du avser. Att man inte får använda "onödigt" våld är ju mer eller mindre känt, men att det finns t ex en slags rätt att få skydd från våld vet jag inte.

Skrivet av Manqs:

Du har rätt i att personen avrättas för sitt beteende. Men rätten att avrätta är fortfarande inte moraliskt försvarbar enligt mitt resonemang.

Det vi pratar om är en mycket svår fråga och jag skulle nog vilja påstå att ingen har rätt, eller så har alla rätt. Vad som är "rätt" eller inte beror ju på vad man har för värderingar, moralisk grund och så vidare. Det som är rätt och moraliskt försvarbart i Iran kanske inte är rätt och moraliskt försvarbart här och vice versa.

Sedan har ju de flesta länder skrivit under på vad som skall vara "De mänskliga rättigheterna" och vad som skall följas av alla länder oavsett var och när något sker. Det är dock inte alla som har skrivit under detta och inte heller följer dem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Bara det inte innebär att det kommer vara homosex scener i spel som i Mass Effect och matar små barn med detta.

Så du menar att homosexscener är mindre lämpligt än heterosexscener om jag förstått dig rätt?

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Manqs:

Rättigheten att skyddas mot våld via lag? Funkar det bättre?

Jag förstår vad du är ute efter, även om jag inte kan påminna mig om att det finns något slags rättighet som täcker in det du avser. Att man inte får använda "onödigt" våld är ju mer eller mindre känt, men att det finns t ex en slags rätt att få skydd från våld vet jag inte.

Du tänker fortfarande ordet rättighet lite fel. Lag är ett system för våra rättigheter och skyldigheter. Inte en egenhet.

Skrivet av conthox:
Skrivet av Manqs:

Du har rätt i att personen avrättas för sitt beteende. Men rätten att avrätta är fortfarande inte moraliskt försvarbar enligt mitt resonemang.

Det vi pratar om är en mycket svår fråga och jag skulle nog vilja påstå att ingen har rätt, eller så har alla rätt. Vad som är "rätt" eller inte beror ju på vad man har för värderingar, moralisk grund och så vidare. Det som är rätt och moraliskt försvarbart i Iran kanske inte är rätt och moraliskt försvarbart här och vice versa.

Sedan har ju de flesta länder skrivit under på vad som skall vara "De mänskliga rättigheterna" och vad som skall följas av alla länder oavsett var och när något sker. Det är dock inte alla som har skrivit under detta och inte heller följer dem.

Klart det är svårt. Och jag håller med dig att det inte finns rätt eller fel. Bara folks perception. Men mitt resonemang håller rent logiskt. Det vara bara det jag ville ha sagt.

Men jag känner att det börjar bli lite off-topic nu. Om någon vill diskutera moral och etik så får ni jättegärna starta en forumtråd och bjuda in mig. Sånt är alltid spännande. Kommer inte svara mer i denna tråden dock.

Inaktiv
Skrivet av TrashIt:
Skrivet av Aresz:

Varför fungerar det inte att citera nu?

DAOG, kan inte citera ditt idiotiska inlägg men om jag skulle skriva vad jag tänker om dig så skulle jag nog bli permabannad från detta forum, och det är du knappast värd. Vakna upp ur din dvala och sluta förtrycka andra människor pga deras sexuella läggning. 2012 i ett land som Sverige och fortfarande finns det en massa människor som inte kan låta andra älska som dom vill, vad fan är det för fel på er? Nu får det ju fan räcka med era rädslor, det är sådana som du som hindrar människans utveckling och gör att det tar alldeles för lång tid för exempelvis kvinnor att få rösträtt (och hindrar allt annat som har med lika rättigheter och värde att göra).

Och därtill så yrar du om livets mening? Det är väl knappast upp till dig att bestämma vad som gör livet värt att leva, det är upp till var och en. Sheet FZ ni borde permabanna alla som gör så korkade uttalanden. Om jag hade varit homosexuell och känt mig kränkt av DAOGS uttalande, hade jag kunnat åtala honom då?

Varför vill du åtala någon som uttrycker sina åsikter hur du än må värdera dem? Är ju en ganska förtryckande och hämmande åtgärd när det kommer till människors "rätt" att uttrycka sig. Lite som att förbjuda homosexuella från att ingå äktenskap... varför det nu är en viktig sak förstår jag inte, bara de har samma möjlighet till att ingå lagliga kontrakt som ger dem samma förmåner och skylldigheter.

Jag anser att alla ska ha rätt till att tycka som de vill och att uttrycka de åsikter som de har, vad än det är. Men jag är inte ett dugg förvånad över alla de totalitära och förtryckande strömningar det finns hos människor som säger sig vilja ha jämlikhet och åsiktsfrihet och allt vad det är... De vill ju bara föra sin agenda och förbjuda motstånd så att det ska gå igenom, precis som många andra åsiktsidkare.

Men för egen del så har jag inget emot homosexuella men däremot anser jag att alla slingor inte ligger "rätt" i och med att de attraheras till det egna könet. Det gör dem däremot inte mindre värda på något sätt utan det är bara ett faktum bland så många andra att så är det bara och inget fel eller rätt med det.

Finns ju en stor skillnad mellan att "uttrycka sina åsikter" och att tycka att miljontals människor "har något fel i skallen" bara för att dom gillar någon av samma kön. Du förstår mycket väl vad jag menar så lägg av med att försöka påstå att jag är lika illa ute som DAOG bara för att jag tycker att han har fel i att hetsa mot homosexuella. Dom är i minoritet och det är därför mer allvarligt än om jag kallar någon för "jävla svenne" exempelvis, även om det också är fel.

Lagom tragiskt att om man är motståndare till nazister/rasister/allmäna haters så är det alltid någon viktigpetter som måste anmärka att "du får inte klaga tillbaks för då är du lika elak" Problemet ligger ju inte hos mig utan hos DAOG som inte ACCEPTERAR oliktänkande. Jag accepterar inte hans tänkande pga att det är kränkande för en hel grupp människor, det är en jävla skillnad och det förstår du ju med.

Medlem

För de som är intresserade borde de köpa Pietro Aretinos bok "Samtal" som handlar om hur kyrkan hanterade homosexualitet (död, tortyr etc) under renäsessansen, samtidigt som de innanför stängda murar i klosterna idkade alla sorters sex. Kyrkan är, och har varit hatisk mot det som inte haft reproduktiva syften, men trots det så under samma tid i Florens, var det allmänt känt att homosexuella män skulle "leka av sig", under sitt ungkarlsliv, då det inte ansågs särskilt skamligt att utforska homosexualitet under sin ungdomstid.

Till diskussionen/nyheten: Egentligen bör man slänga in en granat i tråden och låta den sprängas. Det har aldrig löst sig någonsin med diskussioner, och ingen kommer att komma överens nu heller.

Troligtvis är några homofober här bögar, och det är bara bra om ni kommer ut, jag har själv varit homofobisk, för att jag var bög. Det är fett nice att acceptera sig själv.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Du tänker fortfarande ordet rättighet lite fel. Lag är ett system för våra rättigheter och skyldigheter. Inte en egenhet.

För mig är en rättighet något som är allmänd godtaget (och oftast nedskrivet samt undertecknat) att man skall få om man så önskar. Lagarna är sedan till för att se till att t ex rättigheter efterföljs.

Är det samma sak som du menar, eller tolkar jag det olika?

Om det är så, så undrar jag var "Rättigheten att skyddas mot våld." står någonstans? Är det också i de mänskliga rättigheterna? Jag har som sagt inte hört att det finns t ex någon skyldighet att skydda någon mot våld om hot mot en person uppstår.

Man kan t ex få rätt till polisbeskydd i händelse av att man blir hotad och förföljd, men det finns ingen skyldighet att t ex skydda grannen om grannen blir hotad. Man kan dock ingripa och åberopa nödvärn för att bruka våld för att skydda någon, men det är ändå inte riktigt samma sak.

Vi kanske menar samma sak fast uttrycker oss olika?

Skrivet av Manqs:

Men mitt resonemang håller rent logiskt. Det vara bara det jag ville ha sagt.

Du skrev tidigare "Enligt normer som inte följer min moraliska idé, ja." och i och med att ditt resonemang bygger på moraliska värderingar och det inte finns något som är rätt eller fel ur en ren "universiell" moralisk synpunkt, så håller inte resonemanget. Det var det som jag ville ha sagt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Soulless:

Varför vill homosexuella gifta sig inför en gud som enligt utsago hatar dem?

Finns nog många anledningar. En kan väl vara att man tror på gud..
Det finns väldigt många som tror på sin version av gud, jag tror t o m de flesta som tror på gud har sin egna variant. I Sverige får man gifta sig i kyrkan inför gud sedan 1995 (Edit: vet inte var jag fick 95 ifrån.. men det stämmer nog inte) så då antar jag att dom inte känner sig hatade där.

Tror man på den gud som beskrivs i bibeln så borde man som homosexuell (eller för den delen bara en helt vardaglig människa men med ett uns av vett i skallen) förakta och förkasta allt som har med denna religion och dess kyrkor att göra. Alternativt söka hjälp med att bota sitt syndiga begär.

Tror man, som väldigt många verkar göra, på en gud som är lik den inom kristendomen, men inte riktigt, en gud som tolererar och älskar även sina homosexuella efterbilder, så borde man istället önska gifta sig utanför kristendomens traditioner.

Förvisso vet jag ju att giftermål i kyrkan åtminstone i sverige idag är mer en kulturell tradition än en religiös tillställning, ungefär som julafton.
Men jag står endock förbryllad över hur många homosexuella som VILL beblanda sig med religiösa(kristna) riter.

Dock står jag såklart för en värld där människor döms efter sina gärningar emot andra och tycker självklart att homosexuella inte skall få portas från någon religion eller dess sätt.
Dessutom älskar jag när osympatiska religiösa galningar jagar upp varandra likt en svärmande bikoloni!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spot on.

Medlem

Jag får inte in hur detta är relaterat till ett spelföretag?
Visst det är jätte bra men vad har det med EA att göra, sen när blev de politiker?

Skriv svar