Microsoft permabannar tidiga Halo 4-spelare

six
Medlem
Skrivet av feistin:
Skrivet av six:

Hmm jag undrar om det är lagbrott att ladda ner ett spel som så att säga inte finns ännu?
Givetvis så begås ett brott när spelet går från företagets privata datorer och ut publikt men inte så säker när det gäller att ladda ner och spela spelet.

Jo enligt lag så får man inte utan tillåtelse använda konstnärliga verk (vilket omfattar dataspel). Läs på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Köper man en kopia har man alltså köpt sig rätt att använda den. Däremot har man fortfarande inte rätt att kopiera denna i fler upplagor utan att fråga upphovsrättshavaren.

Snabb läst relevanta delarna men kan inte hitta nånting som tar upp just verk under produktion. Utöver att jag troligen missat nånting så känns det mest som att kringgå eventuell drm skulle vara det olagliga.
Undrar föresten varför nån skulle ogilla din post då den både är informativ med länk och verkar sakna personligt tyckande?

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

Då har du inte hört mkt.
Spelar man bara fps (det var det enda du tog upp) så kan jag förstå problemet.
Med den logiken är stöld är alltså ok om jag betalar sen OM jag tyckte om det jag stal, prova det på ica!
Förstår inte var problemet att acceptera att stöld är stöld ligger, ska det stjälas får man väl åtminstone erkänna det för sig själv. Wööööö, förnekelse!

Jag börjar undra om det verkligen är okunskap eller om det är medvetet som folk sätter piratkopiering lika med stöld ? För det är det inte, det är ett annat brott. Upphovsrättsbrott. Inte samma sak.

Det beror juh på din definition av stöld.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

six
Medlem
Skrivet av Sahsoka:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

Då har du inte hört mkt.
Spelar man bara fps (det var det enda du tog upp) så kan jag förstå problemet.
Med den logiken är stöld är alltså ok om jag betalar sen OM jag tyckte om det jag stal, prova det på ica!
Förstår inte var problemet att acceptera att stöld är stöld ligger, ska det stjälas får man väl åtminstone erkänna det för sig själv. Wööööö, förnekelse!

Jag börjar undra om det verkligen är okunskap eller om det är medvetet som folk sätter piratkopiering lika med stöld ? För det är det inte, det är ett annat brott. Upphovsrättsbrott. Inte samma sak.

Det beror juh på din definition av stöld.

Vore ju rätt dumt att följa nått annat än svensk lagstiftnings definition av det hela...

Medlem
Skrivet av six:
Skrivet av Sahsoka:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

Då har du inte hört mkt.
Spelar man bara fps (det var det enda du tog upp) så kan jag förstå problemet.
Med den logiken är stöld är alltså ok om jag betalar sen OM jag tyckte om det jag stal, prova det på ica!
Förstår inte var problemet att acceptera att stöld är stöld ligger, ska det stjälas får man väl åtminstone erkänna det för sig själv. Wööööö, förnekelse!

Jag börjar undra om det verkligen är okunskap eller om det är medvetet som folk sätter piratkopiering lika med stöld ? För det är det inte, det är ett annat brott. Upphovsrättsbrott. Inte samma sak.

Det beror juh på din definition av stöld.

Vore ju rätt dumt att följa nått annat än svensk lagstiftnings definition av det hela...

På ett forum på internet, där diskussionerna vanligen ser ut såhär? Att använda korrekt juridisk terminologi här är juh att vara helt vansinnigt skitnödig. Ska vi kräva korrekt grammatik oxå?

Jag tror ingen inte förstod vad jag menade.

Edit: ett 't' för mkt, vilket irriterade mig


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Det beror juh på din definition av stöld.

Definitionen av stöld är att när någon tar något så försvinner det från ägaren. Skillnaden är ju att när någon kopierar något så försvinner inget så det kan inte vara stöld hur man än ser på det.

Skrivet av Sahsoka:

På ett forum på internet, där diskussionerna vanligen ser ut såhär? Att använda korrekt juridisk terminologi här är juh att vara helt vansinnigt skitnödig. Ska vi kräva korrekt grammatik oxå?

Anledningen att jag tycker det är viktigt att hålla i sär stöld och upphovsrättsbrott är att det är en enorm skillnad på dem. Stöld orsakar skador som är ojämförbara med piratkopiering/upphovsrättsbrott men ändå vill många företag utnyttja mentaliteten/inställningen till stöld i sina kampanjer (alla som har köpt sig en film har väl sett "you wouldn't steal a car..."). När till och med en unge kan se att kopiera något inte är stöld är det väl bättre att få folk att förstå att kopiering är dåligt i stället för att försöka sätta kopiering = stöld, tycker jag. För så länge som någon insisterar på att kopiering = stöld så finns alltid argumentet "kopiering är inte stöld för ingen blir av med något så jag gör inget fel" kvar och det är bättre att få ihjäl så många av dem som möjligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

Det beror juh på din definition av stöld.

Definitionen av stöld är att när någon tar något så försvinner det från ägaren. Skillnaden är ju att när någon kopierar något så försvinner inget så det kan inte vara stöld hur man än ser på det.

Vill bara poängtera; EN definition. Säger inte emot, men ändå.

Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

På ett forum på internet, där diskussionerna vanligen ser ut såhär? Att använda korrekt juridisk terminologi här är juh att vara helt vansinnigt skitnödig. Ska vi kräva korrekt grammatik oxå?

Anledningen att jag tycker det är viktigt att hålla i sär stöld och upphovsrättsbrott är att det är en enorm skillnad på dem. Stöld orsakar skador som är ojämförbara med piratkopiering/upphovsrättsbrott men ändå vill många företag utnyttja mentaliteten/inställningen till stöld i sina kampanjer (alla som har köpt sig en film har väl sett "you wouldn't steal a car..."). När till och med en unge kan se att kopiera något inte är stöld är det väl bättre att få folk att förstå att kopiering är dåligt i stället för att försöka sätta kopiering = stöld, tycker jag. För så länge som någon insisterar på att kopiering = stöld så finns alltid argumentet "kopiering är inte stöld för ingen blir av med något så jag gör inget fel" kvar och det är bättre att få ihjäl så många av dem som möjligt.

Jag hoppas innerligt att samtliga här faktiskt vet och förstår skillnaden, det är från den utgångspunkten jag argumenterar att det är skitnödigt iaf...
Hur som helst, säger inte emot dig tycker bara det är ordpolisande (och ganska off-topic) när förhoppningsvis alla involverande förstod vad jag menade.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Vill bara poängtera; EN definition. Säger inte emot, men ändå.

Och så vitt vad jag vet och kan hitta finns det bara en definition också: Brottsbalk 1962:700 8 kap.
Så säger man stöld när det gäller piratkopiering kan man lika gärna säga spela fotboll i stället. Du kanske tycker det är skitnödigt men det är viktigt att förstå att det finns en skillnad (vilket är omöjligt att uttyda från endast text som på ett forum) så man vet att man pratar om samma sak. Man kan ju faktiskt stjäla fysiska kopior av spel från affärer, privatpersoner, lager, lastbilar och liknande. Och ja, jag hoppas också att alla vet skillnaden men vet att så inte är fallet.

Aja, jag ska sluta tjöta. I alla fall tills jag får en ny chans


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

"Permabanna", lol! Årets ord

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Sahsoka:

Vill bara poängtera; EN definition. Säger inte emot, men ändå.

Och så vitt vad jag vet och kan hitta finns det bara en definition också: Brottsbalk 1962:700 8 kap.
Så säger man stöld när det gäller piratkopiering kan man lika gärna säga spela fotboll i stället. Du kanske tycker det är skitnödigt men det är viktigt att förstå att det finns en skillnad (vilket är omöjligt att uttyda från endast text som på ett forum) så man vet att man pratar om samma sak. Man kan ju faktiskt stjäla fysiska kopior av spel från affärer, privatpersoner, lager, lastbilar och liknande. Och ja, jag hoppas också att alla vet skillnaden men vet att så inte är fallet.

Aja, jag ska sluta tjöta. I alla fall tills jag får en ny chans

Åh vad sugen jag blev på att gå in i en diskussion om äganderätt... men nej. Läste faktisk juridik i somras så tycker det är lite kul iaf


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av showerguy:

Spelet har först och främst inte kommit. Såklart att Micrsoft har rätt att banna folket som går in Online. Det är deras produkt och det finns faktiskt något som heter avtal som folk läser och godkänner.

Det kan stå vad som helst i deras avtal, många gånger bryter EULA mot lagar.
Kan dra upp 2 st från Valve.
___
1 juli 2012 får man sälja digitala licenser som man har köpt som privatperson, alltså spel, photoshop nycklar, anti virus program m.m
Detta var bestämt i EU, säljer man då inom EU MÅSTE man lyda denna lag.

Valve har inte ändrat sin EULA ännu.

__
Du har rätt att lämna tillbaka ett spel på steam om spelet inte är stabilt nog för att kunna spelas på PC, krashar frekvent, dålig framerate ostabila sparningar, osv osv.
I Valves EULA står det att du har rätt att lämna tillbaka ETT spel.

Enligt konsumentköpslagar hit och dit i Sverige och EU så har du vilken rätt som helst att lämna tillbaka en vara om varan inte uppfyller de krav som den förespråkade, det kan vara tex att spelet är helt och hållet inte optimerat alls, du sitter på ett high end rig som spränger spelet enligt Steams system requirements, men laggar ändå arsle, sitter på 25-30fps.

Ingen EULA i något land kan sätta sig över lagar som vi i Sverige har.

Just av denna anledning frågade jag: Bryter Microsofts EULA mot EU's lagar?

Att banna ens konto från Halo 4, ja, gör det. men att banna ett helt konto, ev hela konsolen är det verkligen lagligt?

Det kan jämföras svagt med att om jag fixade Fable 3 till PC 3 veckor innan release, så har Microsoft all rätt i världen att sätta en spärr på mitt nätverkskort i datorn eftersom jag använder mig av Windows 7 som de har skrivit just att de får göra så i.

Det är en liknande grej, självklart skulle de inte få göra det.

Återigen...

Microsoft äger och bestämmer över XBox 360 och bestämmer säkerligen över Halo spelen. Klart att dom får göra som dom vill.

Halo 4 har inte ens kommit än!

Medlem
Skrivet av six:
Skrivet av feistin:
Skrivet av six:

Hmm jag undrar om det är lagbrott att ladda ner ett spel som så att säga inte finns ännu?
Givetvis så begås ett brott när spelet går från företagets privata datorer och ut publikt men inte så säker när det gäller att ladda ner och spela spelet.

Jo enligt lag så får man inte utan tillåtelse använda konstnärliga verk (vilket omfattar dataspel). Läs på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Köper man en kopia har man alltså köpt sig rätt att använda den. Däremot har man fortfarande inte rätt att kopiera denna i fler upplagor utan att fråga upphovsrättshavaren.

Snabb läst relevanta delarna men kan inte hitta nånting som tar upp just verk under produktion. Utöver att jag troligen missat nånting så känns det mest som att kringgå eventuell drm skulle vara det olagliga.
Undrar föresten varför nån skulle ogilla din post då den både är informativ med länk och verkar sakna personligt tyckande?

Vad jag förstått så kan man inte kopiera ett verk bara för att det är halvfärdigt så länge det håller verkshöjd dvs så länge det är tillräckligt originellt för att inte kunna förväxlas med redan gjorda verk.

Att folk ogillade mitt inlägg kanske beror på att det är lite torrt att ta upp lagar

12
Skriv svar