Hjälp med köp av nytt grafikkort

Medlem
Hjälp med köp av nytt grafikkort

Tjenare.

För flera månader sedan gick mitt grafikkort sönder, sen "fick" jag ett nytt grafikkort flera månader senare efter att ha betalat 500kr.
Vill ni läsa mer om detta kan ni göra det i min blogg

Nu är det såhär att trots att tillverkaren Point of View skickade ett splirrans nytt grafikkort så gick det nya sönder efter en månad ungefär.
Grafikkortet var ett 8800GTX.

Eftersom jag inte har haft ork att följa utveckligen av ny datorhårdvara så ber jag nu er om hjälp.

Jag söker ett hyffsat billigt grafikkort som är lika bra (gärna bättre) än 8800GTX.
Så strömsnålt som möjligt.

Maxpris: +/-3000kr

Jag har ingen aning om varför mina Point of View-kort går sönder. Det första jag hade funkade i 2,5 år, så jag antar att det är slumpen, för jag har inte bytt ut något annat i datorn sedan dess.

Jag orkar inte krabba med Point of View i 4 månader till, så att tjata om garanti med en kundsupport som är värdelös på engelska igen är inget alternativ, samt att det känns lite irriterande på att behöva punga ut 500kr för varje gång detta händer.

Kan även förklara lite om hur mina grafikkortsproblem har uppstått så kanske jag kan få lite hjälp om det också.
(sluta läsa här om du inte bryr dig)

Min dator har betett sig konstigt enda sedan det första grafikkortet pajade.
I början startades den om på något konstigt sätt när den stod i viloläge. Den startades inte om på det sättet att den bootade om, istället knäppte den till lite och alla windows-fönster stängdes ner och man såg bara bakgrunden i några sekunder sen gick allt tillbaka som det var innan.

Detta gör datorn fortfarande. Jag kringgår detta genom att ha en film på fullskärm+repeat+mute på nätterna när jag vill ha datorn på.

Några månader senare så blev det lite konstigare.

När jag startar datorn så slår strömmen på i själva datorn men den bootar inte. Då måste jag slå av strömbrytaren och låta den vara av i ca 5 sekunder. Sen startar den.
Detta händer bara då och då.

Sen när jag fick tillbaka mitt nya grafikkort så började den bete sig ännu konstigare. (igen)

Efter någon vecka med mitt nya 8800GTX så började datorn krascha helt och hållet. Ibland startade den om sig automatiskt.

Sen efter en månad med det nya grafikkortet så började skärmen flimmra och det stod typ "drivrutinen för grafikkortet har slutat att fungera". "Fine" tänkte jag och installerade en lite äldre version (hade en ny beta-drivrutin och tänkte att problemet kanske låg där). Startade om datorn efter installationen och då kom det konstiga gula ränder på hela skärmen samtidigt som det fortfarande flimrade då och då. Strax efter att datorn hade startat så dog den. Sen vaknade grafikkortet inte igen.

Satte i mitt gamla Ati 1650Pro och den har funkat felfritt sedan dess. (dock kan det första problemet fortfarande hända då och då), men den startar inte om/kraschar.

Jag själv tycker att det låter som om problemet ligger i nätaggregatet men det har ju funkat bra tidigare under 2,5 år och det ligger på 480W, vilket borde klara ett 8800GTX.

Har inte en aning om vad som händer med min dator, så har ni några förslag om vad som bör göras så säg gärna till.

Kanske behöver byta mer än bara grafikkort?

Har ingen aning om vad du har för komponenter i datorn, så skulle du kunna friska upp mitt minne? ^^

480W nätagg ska fungera, men vilket märke är det?

8800GTX är ett grafikkort som jag har hört, samt jag själv har haft problem med, har problem med värmen. Det blir så jäkla varmt, men jag undrar ifall det är ditt problem här.

Anyway(!), ska vi ta och leta reda på ett nytt grafikkort åt dig.

ATI Radeon HD4870 är ett väldigt bra kort som också är ganska billigt (1300-2000kr skulle jag gissa på).

nVidia GeForce GTX 260 är också ett mycket bra grafikkort som har börjat bli lite billigare och har bra prestanda.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Haha, ska hjälpa dig att minnas om vilka komponenter jag har!

Processor: Intel E6600
Nätagg: Xilence Power 480 W
Minne: 4gb (minns ej vad det är för typ av minnen och har inte ork att kolla upp det just nu)
Grafikkort: 8800GTX (vanligtvis), 1650 Pro (just nu)
Moderkort: Abit ab-9

Det bör inte vara värmen som är problemet då jag har kontrollerat värmen noga den senaste tiden och det har aldrig gått över det normala vare sig jag spelar eller slösurfar.

Personligen tror jag att problemet ligger i nätagget eller moderkortet pga. det där med att datorn "startar om" eller vad man nu ska kalla det.

Jag ska fundera lite på om jag kanske ska uppgradera datorn helt och hållet. Jag spelar inte allt för ofta på datorn längre då mitt PS3 har tagit över det mesta spelandet, men däremot händer det att jag lanar/lirar över nätet då och då.
Sen finns det ju en hel del titlar till PC jag ser fram emot.

Funderar på detta paketet isåfall (priser från komplett):
Cooler Master Storm Scout Gaming chassi - 1.085:-
Corsair Powersupply 550W - 885:-
Gigabyte GA-EP45-UD3, P45, Socket-775 - 1.099:-
PowerColor Radeon HD 4890 1GB - 1.995:-

Totalt pris: 5.064:-

Anledningen till chassit är för att mitt börjar bli jävligt slitet.
Sen känner jag inget behov för att byta processorn.

Antingen blir det något sånt eller så köper jag mig en bärbar dator.

Detta får dock vänta för jag har många andra bollar i luften just nu

1
Skriv svar