När ett spel blir för långt...

Flakmonkey
När ett spel blir för långt...

Det klagas ju ofta på att spel är för korta numera och det är nog sant i de flesta lägen, även om jag inte håller med om att det är längden är fel på utan svårighetsgraden men det är inte vad det här inlägget ska handla om. För även om det är som så att många av dagens spel klaras av på en kväll eller två så finns det ju också tillfällen då spel är för långa. Åtminstone kan jag tycka det.

Kanske har det med min allt högre ålder att göra och den förändrade livssituationen som det i många fall innebär. Jag har inte längre tid att spendera flera timmar per dag/kväll/natt med att spel TV- och/eller dataspel, inte utan att försaka annat och andra. Vad det än beror på så är det emellertid ett faktum att spel kan kännas för långa, som att de aldrig tar slut och skulle mått bra av att inte räcka fullt lika länge.

Är inte det ett tecken på dålig kvalitet hör jag mig själv tänka. Du kan ju inte önska att ett bra och underhållande spel ska ta slut, utan snarare tvärtom. Är det bra på riktigt så ska du ju vilja spela det i evigheters evighet. Men nej, för mig handlar det inte om kvalitet. Ta bara det spelet jag håller på med nu som är anledning till att jag börjat fundera på det här: #Borderlands 2.

Jag vet inte hur många timmar jag har plöjt ner på det nu, men det måste vara en herrans massa, och även om jag tycker att det är kul så hade jag faktiskt vara rätt glad om det tagit slut för en 5-10 timmar sedan. I det här fallet är det visserligen till viss del mitt fel att det drar ut på tiden. Jag måste ju inte ta mig igenom alla sidouppdrag även annat än för att den där samlarnissen i bakhuvet vill att jag ska lösa allt och hitta allt. Och det känns ju förbannat larvigt att klaga på någonting som att utvecklarna ger mycket innehåll för pengarna, speciellt när jag har kul under tiden.

Logiskt sett borde jag alltså bara vara glad över att jag inte nått slutet ännu, men ändå hoppas jag att jag ska nå slutet varje gång jag sätter mig ner för att spela en timme eller två. Är jag ensam om att känna på det här sättet? Är jag bara en bortskämd gammal gamer som borde hålla tyst och inse hur bra jag har det? Kanske det, men det ändrar inte faktumet att jag verkligen tycker att spel kan vara för långa, hur konstigt det än låter.

#blogg

Medlem
När ett spel blir för långt...

Jag kände exakt samma sak för Crysis 2
EDIT: men det har nog med att göra att storyn känns så utdragen, kan inte uttala mig om just Borderlands 2 då jag inte spelat något av spelen i serien, men vissa spel funkar ju som långa, t.ex. Zelda. (Dock var nog Wind Waker på gränsen )


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Jag tycker det är liksom... individuellt per spel, vissa spel känns riktigt kul men bara i små mängder på något sätt, även när det gäller hur länge det tar att spela igenom.

Medlem

Tyckte Borderlands 2 var väldigt bra och led inte av att det var långt.

Spel kan väl kännas för långa om man gör samma sak om och om igen utan att det "händer" något (nya monster, vapen, utmaningar)

Jag börjar redan känna så i Crysis 3 (har kommit halvvägs) att det är känns väldigt repetitivt.

Captain Scarlett and her Pirate's Booty var dessutom ett utmärkt DLC som gjorde ett stort spel ännu större.

Tyckte Mr. Torgue's Campaign of Carnage också var bra och det finns många timmar här med.

Det 3:e DLC:t Sir Hammerlock's Big Game Hunt har jag inte riktigt kommit in i ännu men det känns som de skruvat upp svårighetsgraden några steg.

De som klagar på att spelen är för långa är nog oftast de som inte har tid att spela så mycket som spelet kräver helt enkelt

Medlem

Håller med dig - spel får gärna vara av varierande längd, beroende på spelet. Dishonored var fantastiskt, men jag var ändå nästan lite glad att det tog slut när jag spelat sista banan, det var liksom dags.

Flakmonkey
Skrivet av Nimr0d:

Jag kände exakt samma sak för Crysis 2
EDIT: men det har nog med att göra att storyn känns så utdragen, kan inte uttala mig om just Borderlands 2 då jag inte spelat något av spelen i serien, men vissa spel funkar ju som långa, t.ex. Zelda. (Dock var nog Wind Waker på gränsen )

Håller jag helt med om. Jag är ju en sån person som tycker att huvudstoryn är viktigare än sidospår... Har tex svårt för GTA-spelen pga det och jag tog mig bara igenom GTAIV när jag bestämde mig för att köra huvudstoryn i princip rakt igenom. Tycker ibland att det kan kännas som att utvecklare väljer att göra en grej av att deras spel är si och så långa och därigenom satsar mer på kvantitet än kvalitet.

Skrivet av JurgenRapp:

De som klagar på att spelen är för långa är nog oftast de som inte har tid att spela så mycket som spelet kräver helt enkelt

Mjo det mesta ligger nog där. Tänk om jag fått vara tonåring igen och haft hur mycket tid för spelande som helst

Skrivet av Athaleos:

Håller med dig - spel får gärna vara av varierande längd, beroende på spelet. Dishonored var fantastiskt, men jag var ändå nästan lite glad att det tog slut när jag spelat sista banan, det var liksom dags.

Får se hur jag känner inför Dishonored när jag tar mig an det då... först måste jag ju klara av Borderlands 2....

Testpilot

Borderlands 2 håller jag med om , har bränt 60 timmar och är inte i närheten av slutet vad jag kan tro.

Problemet med det var att man tröttnade på det lite smått enformiga upplägget och att man hela tiden kände sig begränsad då spelet egentligen är balanserat mot fler spelare än 1.

Crysis 3 kändes lite kort i jämförelse med många andra lir , 10 timmar tog det att knäcka kampanjen vilket kändes lite kort med tanke på hype.

Har känt så på typ alla SP delar av de bra MP skjutarna som kommit ut. Av nån anledning så har jag köpt spelet tex COD Black Ops så ska jag "traggla" mig igenom SP delen också


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

ZF
Medlem

föredrar helt klart om inte huvudspelet görs onödigt långt med träiga springa fram och tillbaka hämta x där och ta till y där tvärs över kartan om och om igen enbart för att förlänga bristande handling, men om den kraver det får spelktiden vara så lång som helst såklart, precis som en riktigt bra film utan problem kan vara fem timmar lång.

sen tycker jag det är helt ok om de istället fyller ut med sidouppdrag och minispel för att ändå öka total speltid och med det värde. men att irritera eller tråka ut spelaren tror jag ingen utvecklare vinner på.

Inaktiv

X-Men Origins: Wolverine!

Samma boss/level 15 gånger, okkeeyyy... åtminstone var combat bra.


signatur

The definition of insanity?

1
Skriv svar