Dator komponenter, byta ut?

Medlem
Dator komponenter, byta ut?

Förutom grafikkort, proccesor och ram som väl är det man talar om mest när det gäller prestande för spel, finns det några andra datorkomponenter man bör uppdatera då o då?
Nätagg, moderkort, kylning, fläktar tex? Kan man också behöva byta ut dessa vid byte av t.ex. grafikkort eftersom det nya kräver mer?

Inaktiv
Skrivet av soetfjortiz:

Förutom grafikkort, proccesor och ram som väl är det man talar om mest när det gäller prestande för spel, finns det några andra datorkomponenter man bör uppdatera då o då?
Nätagg, moderkort, kylning, fläktar tex? Kan man också behöva byta ut dessa vid byte av t.ex. grafikkort eftersom det nya kräver mer?

Beroende på vad som byts ut och till vad så kanske man även måste byta ut moderkortet till ett som är kompatibelt med den nya processorn. Ram-minnet måste även det vara kompatibelt med moderkort då det finns olika typer även där tex ddr, ddr2. Enklast om du är ute efter en uppgradering är att skriva här vad du ska ha datorn till och vilken budget du har samt vad du sitter på idag så man kan se om något är värt att behålla.

Medlem

Köper du ett kraftigare grafikkort så måste du kolla upp om ditt nätaggregat räcker.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ja, jag använder den ju till att spela o kolla film/serier i stort sett. Jag ska byta ut processorn och grafikkortet inom kort och ramet fixade jag så sent som förra veckan. Vill bara se om/vad som står på tur.

Nuvarande:
Ram - 3gb ddr2
Grafikkort - GeForce 7900 GT/GTO
Processor - Intel Core 2 CPU 6400 @ 2.13GHz
Ljudkort - realtech hd audio
OS - xp home edition sp 32.6k
Moderkort - Asus P5W DH Deluxe
2 zalman fläktar som kom med chassit
400W ATX - är det nätagg det?

Vet inte vad jag har för sorts kylning, ligger en burk i taket på datorn. Viking något, tror det e cpu kylning. (inte så insatt)

Inaktiv

Skulle nog bytt grafikkort, antingen hd4850 eller 4870. Känns som prollen du har hänger med ett tag till.

400W ATX - är nätagget, men hur många watt det är säger inte så mycket. Ta reda på vad det är för märke så får vi se om det pallar med nya grafikkort.

Inaktiv

Grafikkort, grafikkort, grafikkort


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

om du vill lära dig om hårdvara ska man hänga på sweclockers. vips! sen kan man sina saker

btw, ska du byta ngt så är det nog graffet. 8)


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

1
Skriv svar