Playstation Plus krävs för PS4-spelande online

Medlem
Skrivet av Hazz:

Till skillnad från Xbox, så kan man fortfarande använda webbläsaren, Netflix och andra tjänster. Alltså är det _endast_ online multiplayer som kräver PSPlus, inte butiken eller tjänster.

Vad hände med alla principer som det snackades om så mycket innan detta kom ut. Ni fanboys är så patetiska:D

Medlem
Skrivet av Thunde:

Fel, det blir som om du köper en buss biljett och sen måste betala extra för att använda den.

Nej, det är ju två helt skilda saker. Biljetten som tar dig till stan, vad du sedan väljer att göra i stan är en annan sak. Vill du lulla runt och spana in alla gratissaker och tycker det är nice, Ok. Men vill du ha lite mer, typ komma in på en krog eller spela bowling så måste du betala extra. Du köper ju konsolen och kan sedan använda den, skall du sedan ha en extratjänst så betalar du för extratjänsten.

Skrivet av Thunde:

De borde dra bort 450kr på ps4 priset eftersom man inte får tillgång till hela konsolen när man köper den. Blir mer som en lite konsol utan online.

Precis som du köper en TV och har standardutbudet och sedan köper till kanaler. Skall alla kanaler vara gratis bara för att du redan har betalat TV:n?

Säg det till försäljaren inne på SIBA eller Elgiganten: "Jag vill att ni drar av 4500 kr på prislappen, för det är vad sportkanalerna som jag vill kolla på kostar i ett år."

Hur många fler exempel skall man behöva dra? Det kanske bara mer är så att ni vill ha det gratis för att ni inte vill betala för er? Säg det då rakt ut istället för att tjafsa och ge kassa argument som inte håller.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Snarare att du får titta på dvd eller repriser, men vill du titta live måste du betala extra.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Vet nån hur det blir med Home, om man kan köra det på ps4 eller om ps4 får en snyggare version ?

Har för mig att det blir ett nytt operativsystem.
Ska ju vara kopplat till Facebook mm.

Medlem

Retar mig på att betala för online.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Snarare att du får titta på dvd eller repriser, men vill du titta live måste du betala extra.

Det gör du ju på sätt och vis redan. Allt som sänds i TV, förutom sport och evenemang t ex Melodifestivalen, är ju inspelat och i efterhand.

Typ alla (utländska) serier har redan gått i USA/England och kanaler om 5-8 är fullproppade med repriser såsom Simpsons, Hells Kitchen, Storage Wars, Road Wars, Ink club osv osv.

Vill du se något "live" så måste du köpa tillgång via ViaPlay, Tv4Play, netflix och vad allt du heter. Eller köpa extrakanaler som sänder nya filmer, mer sport eller vad det nu kan tänkas vara.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av warh0g:

Mhm, var lite oväntat att detta krav skulle komma. Dock har jag haft PS+ på min PS3 sedan det kom och tycker att det är mer än värt pengarna! Så länge mängden "gratis" spel inte minskar.

Hur kan något vara gratis när man betalar?

Det konstiga är att alla Sony Fanboys har klagat på Xbox Live och att det kostar att spela i månaden. Nu blev det plötsligt helt okej?

Kanske för att skillnaden i vad man betalar och vad man faktiskt får.
Xbox Live Gold i Europa är mediokert när det gäller utbud av produkter och tjänster jämnt emot den amerikanska, med samma månads kostnad av 69kr i månaden.

Medans Sony PSN+ som faktiskt haft ett bättre utbud och troligtvis kommer fortsätta ha det (efter det som visats) men nu med en månads konstnad på ~35-40kr om man går efter dollar eller euro värde.
Sedan har ju Sony verkat löst detta med bakåtkompatibilitet med gaikai för att köra de äldre spelen.
Något som Microsoft inte har någon motsvarighet till än (Om de inte försöker få in detta i sitt cloud dvs).

Och nej, jag är inte någon Sony fanboy om någon får för sig det, valde faktiskt Xbox 360 över ps3:an.
Dessutom hoppas jag mest på att många av de titlar som visats hittar till PC tillslut på något sätt.

Medlem

Förstår inte problemet 1 år för Xbox Guld kostar 400kr. det blir ca 30kr i månaden... Seriöst en kebab kostar mer än vad det gör. Visst tycker också tjänsten borde vara gratis men om man tänker efter är 30kr i månaden för att köra multiplayer fan värt.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Fleshcutter:

Jag tänker betala Sony för att vara uppkopplad med min konsol när de är ISP och inget annat. De gratis "spelen" som man får som Plus betalare suger balle också. Sedan så vet vi inte om de kommer att fortsätta med gratis grejer i heller.

Gillar du spel överhuvudtaget?

Det kryllar av bra spel i varierade genrer på PS+. Imorgon dyker till exempel Uncharted 3, LittleBigPlanet Karting och Xcom: Enemy Unknown upp för PS+ abonnenter.

Här ser du vad man får tillgång till direkt om man skaffar ett abonnemang idag: https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/sv-se/din-direk...

Edit: Om någon funderar på att skaffa PS+ denna vecka så är det en bra idé att göra det idag då LittleBigPlanet 2, inFamous 2 och Motorstorm Apocalypse plockas bort imorgon.

Wow, det hade jag ingen aning om faktiskt. Som guldmedlem på 360 så fick man faktiskt....spela online och.....nä, ehhh... det var typ allt.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Vad är det som säger att det borde vara gratis?

För att du kan spela online på PC? Det är lite som att säga att det borde vara gratis att ta bussen bara för att det är gratis att cykla.

Skall det vara gratis för att ni förväntar er det? Det var det dummaste argument någonsin. "Jag förväntar mig att denna muffins är gratis, så jag äter den utan att betala". Går på bio och förväntar sig att popcorn skall vara gratis. "Ja, en bunke snacks tack, jag antar att jag inte behöver betala för det."

Jag förstår mig inte på den där "det borde vara gratis"-mentaliteten som många (framför allt ungdomar) har. Vill du ha en tjänst så betalar man för den. Varje gång något är gratis så är det en bonus som man skall vara glad över. Är det inte gratis så betala om du tycker att det är värt det eller skippa. Så enkelt är det. Något "det borde vara gratis" låter mer som någon som bott hemma hos föräldrarna för länge och är van att någon annan betalar.

// edit

Som en parantes kan jag tillägga att anledningen till att online-spelande på PC alltsom oftast är gratis är att

1) internet och därmed hela strukturen finns redan och det blir därmed ingen merkostnad att utveckla, som t ex protokoll och mjukvara för servers och klienttjänster

2) många spel är peer2peer och kräver ingen serverstruktur

3) PS-spel är knutet till Sony, Xb är knutet till MS men PC-spel är inte bundet och därmed billigare och enklare att utveckla till

Nej.

Dålig liknelse. Det är som att betala för att sitta på parkbenkar som är vita men inte behöver göra det på svarta parkbenkar.

Det är inte gratis att vara på Internet. Ett internet abonemang kostar pengar. Du har alltså redan betalat för tillgång till Internet.

De flesta spelen till PS3 är peer2peer vars spelomgång inte går på någon server sponsrad av sony eller utvecklaren av spelet.

Jag tror snarare det är du som är ung för du accepterar saker som extra kostnder på kostnader som online pass och krav på ett till abonemang för att få tillgång till något du redan betalar för.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av conthox:

Precis som du köper en TV och har standardutbudet och sedan köper till kanaler. Skall alla kanaler vara gratis bara för att du redan har betalat TV:n? .

Du har köpt TVn och du betalar tvlicens.

Så du tycker att man borde även vara tvungen att köpa ett abonemang av tv-tillverkaren för att få se kanalerna man betalat för på sin tv man köpt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du har köpt TVn och du betalar tv licens. Ska du även behöva betala extra för att få använda din betalda tv för att se kanalerna du betalar din tv licens med?

Precis som man köpt TV har man köpt konsolen. Precis som du betalar licens för att se SVT köper du "licens" för att spela de spel du spelar. (Vilket man faktiskt gör, man köper aldrig spelen, bara rätt att använda dom, vilket är en licens.) Om du sedan vill ha extratjänster till din konsol så betalar du för dom, precis som du betalar för extratjänster till din TV.

Skrivet av marcus8958:

Dålig liknelse. Det är som att betala för att sitta på parkbenkar som är vita men inte behöver göra det på svarta parkbenkar.

Den liknelsen förstod jag inte. Hur fick du det jag skrev till det? Kan du utveckla?

Skrivet av marcus8958:

Det är inte gratis att vara på Internet. Ett internet abonemang kostar pengar. Du har alltså redan betalat för tillgång till Internet.

Det stämmer att internettillgången inte är gratis, det betalar du din ISP för att få. Men med det har du inte betalat för att använda Internet hur som helst. Med samma logik som du använder så skulle i så fall allt på Internet vara gratis med motiveringen att du betalat för att få access till det.

Du har betalat för Internet, ja. Med det så har du en mängd gratissaker/tjänster. Men vissa tjänster måste man betala för att använda, även om du "redan har betalat för internet".

Jämför det med en PC. Du köper en PC, som faktiskt inte har internet som default. Sedan köper du internetanslutning. Sedan köper du extratjänster online. Precis samma sak med konsol. Köp konsolen, köp internetanslutning, sedan köp de extratjänster man vill ha. Exakt samma.

(Och tro det eller ej, men det finns sådana som har en PC men inte har Internet!)

Skrivet av marcus8958:

Jag tror snarare det är du som är ung för du accepterar saker som extra kostnder på kostnader som online pass och krav på ett till abonemang för att få tillgång till något du redan betalar för.

Haha, den var ny. Jag för ung? Det är snarare så att jag är tillräckligt gammal för att inse att inte allt är (och heller inte lämpligen skall vara) gratis här i livet.

Yngre brukar snarare tycka att mycket skall vara gratis, se bara på piratkopieringen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Du har köpt TVn och du betalar tv licens. Ska du även behöva betala extra för att få använda din betalda tv för att se kanalerna du betalar din tv licens med?

Precis som man köpt TV har man köpt konsolen. Precis som du betalar licens för att se SVT köper du "licens" för att spela de spel du spelar. (Vilket man faktiskt gör, man köper aldrig spelen, bara rätt att använda dom, vilket är en licens.) Om du sedan vill ha extratjänster till din konsol så betalar du för dom, precis som du betalar för extratjänster till din TV.

Skrivet av marcus8958:

Dålig liknelse. Det är som att betala för att sitta på parkbenkar som är vita men inte behöver göra det på svarta parkbenkar.

Den liknelsen förstod jag inte. Hur fick du det jag skrev till det? Kan du utveckla?

Skrivet av marcus8958:

Det är inte gratis att vara på Internet. Ett internet abonemang kostar pengar. Du har alltså redan betalat för tillgång till Internet.

Det stämmer att internettillgången inte är gratis, det betalar du din ISP för att få. Men med det har du inte betalat för att använda Internet hur som helst. Med samma logik som du använder så skulle i så fall allt på Internet vara gratis med motiveringen att du betalat för att få access till det.

Du har betalat för Internet, ja. Med det så har du en mängd gratissaker/tjänster. Men vissa tjänster måste man betala för att använda, även om du "redan har betalat för internet".

Jämför det med en PC. Du köper en PC, som faktiskt inte har internet som default. Sedan köper du internetanslutning. Sedan köper du extratjänster online. Precis samma sak med konsol. Köp konsolen, köp internetanslutning, sedan köp de extratjänster man vill ha. Exakt samma.

(Och tro det eller ej, men det finns sådana som har en PC men inte har Internet!)

Skrivet av marcus8958:

Jag tror snarare det är du som är ung för du accepterar saker som extra kostnder på kostnader som online pass och krav på ett till abonemang för att få tillgång till något du redan betalar för.

Haha, den var ny. Jag för ung? Det är snarare så att jag är tillräckligt gammal för att inse att inte allt är (och heller inte lämpligen skall vara) gratis här i livet.

Yngre brukar snarare tycka att mycket skall vara gratis, se bara på piratkopieringen.

För som jag skrev tidigare.

En PC spelare betalar för spelet och betalar för ett Internet abonemang.
Om spelet kräver tillgång till en server brukar det vara månadskostnad. Men peer2peer spel som CoD serien kräver ingen månadskostnad.

En PS4 ägare måste betala samma saker som PC spelare men även för ett till abonemang för att få använda sin maskin för att spela på Internet samma spel som PC spelaren.

Det du som PS4 ägare betalar för är att få använda din maskin på Internet. Du betalar inte för någon annan funktionalitet.

När tex. Elders Scrolls online kommer till PC och PS4 så kommer PS4 ägaren vara tvungen att betala en extra månadskostnad för att kunna spela spelet och nyttja exakt samma funktioner som PC ägaren.

Precis som en tv ägare skulle betala avgift till tillverkaren av tv för att få använda tvn.
Eller en datorägare som måste betala månadskostnad till Dell för att få använda datorn online.
Eller en telefonägare som måste betala månadskostnad till Samsung för att få nyttja sitt telefonabonemang.
Eller måste betala månadskostnad till Electrolux för att få använda sin diskmaskin med vatten från stadsnätet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

En PC spelare betalar för spelet och betalar för ett Internet abonemang.
Om spelet kräver tillgång till en server brukar det vara månadskostnad. Men peer2peer spel som CoD serien kräver ingen månadskostnad.

En PS4 ägare måste betala samma saker som PC spelare men även för ett till abonemang för att få använda sin maskin för att spela på Internet samma spel som PC spelaren.

Det du som PS4 ägare betalar för är att få använda din maskin på Internet. Du betalar inte för någon annan funktionalitet.

När tex. Elders Scrolls online kommer till PC och PS4 så kommer PS4 ägaren vara tvungen att betala en extra månadskostnad för att kunna spela spelet och nyttja exakt samma funktioner som PC ägaren.

Ok, då är jag lite inne på vad du menar. Men bara för att "spela över internet" är gratis på PC så behöver det inte betyda att det skall vara gratis att spela över internet via konsol. Om en krog har fritt inträde och en annan krog har entréavgift kan du inte stå i krog 2 och säga "men det är ju gratis att komma in i den andra".

Nu är jag inte helt hundra insatt i hur tekniken bakom ligger till, men gissningsvis så har det med att göra hur alla statistik, kontroller och så vidare fungerar.

På PC kan varje utvecklare köra sin grej oberoende från vad andra gör eller vilken din PC-tillverkare är. Om du spelar CoD på PC så är det något mellan dig som spelare och Infinity Ward.

Spela på konsol fungerar lite annorlunda. I och med att tillverkarna av konsolerna vill ha mycket kontroll på hur spelen kommunicerar så måste det skötas på ett annat sätt. Allt ifrån säkerhet, piratkopieringsskydd, kontroll av begangnatmarknaden, Marketplace points, achivements, spelprofiler med gemensam plattform för Friends-lists, andar sociala integrationer osv osv. Om allt det skall fungera tillsammans och sedan skall ett GUI utvecklas för konsolen som skall ha hand om allt det, då är det väl inte konstigt om det kostar?

// edit

Följande liknelser fungerar lite halvkasst:

Skrivet av marcus8958:

Precis som en tv ägare skulle betala avgift till tillverkaren av tv för att få använda tvn.

Nej, men du betalar licensen och sedan för extratjänster.

Skrivet av marcus8958:

Eller en datorägare som måste betala månadskostnad till Dell för att få använda datorn online.

Som sagt, ISPn.

Skrivet av marcus8958:

Eller en telefonägare som måste betala månadskostnad till Samsung för att få nyttja sitt telefonabonemang.

Nej, till telefonoperatören.

Skrivet av marcus8958:

Eller måste betala månadskostnad till Electrolux för att få använda sin diskmaskin med vatten från stadsnätet.

Nej, det är vatten- och VVS-kostnanden.

Det känns som om du måste skilja mellan äpplen och päron.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Egentligen så är det en massor as saker du betalar för.
Dator/Surfplatta/Smartphone/TV och numer Konsoler innefattas i Tv/Radio tjänsten. Allt som har uppkopplings möjlighet mot internet, radio och tv. Vare sig du använder dessa för att se på TV.
Sedan har du ISP för att faktiskt kunna använde online funktionen.
Och sedan för att spela online med andra.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

En PC spelare betalar för spelet och betalar för ett Internet abonemang.
Om spelet kräver tillgång till en server brukar det vara månadskostnad. Men peer2peer spel som CoD serien kräver ingen månadskostnad.

En PS4 ägare måste betala samma saker som PC spelare men även för ett till abonemang för att få använda sin maskin för att spela på Internet samma spel som PC spelaren.

Det du som PS4 ägare betalar för är att få använda din maskin på Internet. Du betalar inte för någon annan funktionalitet.

När tex. Elders Scrolls online kommer till PC och PS4 så kommer PS4 ägaren vara tvungen att betala en extra månadskostnad för att kunna spela spelet och nyttja exakt samma funktioner som PC ägaren.

Ok, då är jag lite inne på vad du menar. Men bara för att "spela över internet" är gratis på PC så behöver det inte betyda att det skall vara gratis att spela över internet via konsol. Om en krog har fritt inträde och en annan krog har entréavgift kan du inte stå i krog 2 och säga "men det är ju gratis att komma in i den andra".

Nu är jag inte helt hundra insatt i hur tekniken bakom ligger till, men gissningsvis så har det med att göra hur alla statistik, kontroller och så vidare fungerar.

På PC kan varje utvecklare köra sin grej oberoende från vad andra gör eller vilken din PC-tillverkare är. Om du spelar CoD på PC så är det något mellan dig som spelare och Infinity Ward.

Spela på konsol fungerar lite annorlunda. I och med att tillverkarna av konsolerna vill ha mycket kontroll på hur spelen kommunicerar så måste det skötas på ett annat sätt. Allt ifrån säkerhet, piratkopieringsskydd, kontroll av begangnatmarknaden, Marketplace points, achivements, spelprofiler med gemensam plattform för Friends-lists, andar sociala integrationer osv osv. Om allt det skall fungera tillsammans och sedan skall ett GUI utvecklas för konsolen som skall ha hand om allt det, då är det väl inte konstigt om det kostar?

// edit

Följande liknelser fungerar lite halvkasst:

Skrivet av marcus8958:

Precis som en tv ägare skulle betala avgift till tillverkaren av tv för att få använda tvn.

Nej, men du betalar licensen och sedan för extratjänster.

Skrivet av marcus8958:

Eller en datorägare som måste betala månadskostnad till Dell för att få använda datorn online.

Som sagt, ISPn.

Skrivet av marcus8958:

Eller en telefonägare som måste betala månadskostnad till Samsung för att få nyttja sitt telefonabonemang.

Nej, till telefonoperatören.

Skrivet av marcus8958:

Eller måste betala månadskostnad till Electrolux för att få använda sin diskmaskin med vatten från stadsnätet.

Nej, det är vatten- och VVS-kostnanden.

Det känns som om du måste skilja mellan äpplen och päron.

Alla liknelser fungerar perfekt för i alla fallen har du redan betalat för produkten och för nätet. Alltså får enheten och interabonemanget.

Att det ska kosta att använda sociala medier och liknande funktioner är en självklarhet. Då det är Sony som står för det. Jag betalar för PS Plus för att jag ska få nyttja alla erbjudanden.

MEN när jag betalat för ett spel på PC eller PS3 så nyttjar inte spelet något av Sonys tjänster och är därför en självklarhet att jag inte betalar för det.

Med PS4 måste du betala Sony för att få använda din konsol på Internet. Det är alltså en funktion du betalar för som jag ser som en självklarhet ska vara gratis för du har redan betalat för det och nyttjar inte något av Sonys tjänster när du spelar spelet.

Nätkoden kommer inte vara annorlunda pågrund av något kopieringsskydd. Den kommer innehålla i stort sett samma information som mellan PC spelarna.
Sociala tjänster har inget med spelen att göra. Det är upp till spelutvecklarna om dom vill nyttja dom funktionerna i spelet.
Kopieringsskydd har inget med Internet att göra. Du kommer inte kunna förbigå kopieringsskydd med hjälp av att analysera nätkoden till ett spel.

Så kort och gott du betalar Sony för att din maskin ska kunna användas med Internet och inget annat. Något som inte skulle kosta Sony något att erbjuda dig gratis precis som Dell inte förlorar något på att du använder deras dator för att surfa på facebook osv.
Spelutvecklare som Activision kör sina spel peer2peer så det är i stort sett helt gratis för alla att spela online för ingen betalar för server kostnader mer än en nod som samlar spelardata, vilket Activision erbjuder gratis till alla spelare PS3/360/PC. Inget Sony betalar för eller erbjuder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Så när man lirar FIFA o vill tanka hem laguppställningar måste man alltså pröjsa 30-40 spänn, eller?

Medlem
Skrivet av CoolOn:

Så när man lirar FIFA o vill tanka hem laguppställningar måste man alltså pröjsa 30-40 spänn, eller?

Ja.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av CoolOn:

Så när man lirar FIFA o vill tanka hem laguppställningar måste man alltså pröjsa 30-40 spänn, eller?

Ja.

Nja.. Är du helt säker på det?
Är inte säker på om det räknas som multiplayer/online featuren eller om den räknas till de andra tjänsterna som du når online men inte behöver betala för.
Laguppställningar har ju egentligen inget med själva spelandet i sig och göra utan kan ju räknas som en uppdatering.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Ni PC-spelare är dumma i huvudet om ni tror att era servrar är gratis.

Det finns en hel del som drivs med reklam och alternativa betalningsmodeller som LoL etc. Sedan så kör ju de flesta FPS-spelen med dedikerade servrar som oftast har en klan eller ett företag som sponsrar, dessa servrar är ofta ganska separata och spelmigrering och cloud services är näst intill uteslutet. Spelmigrering har använts i spel som MW2 som inte hade några dedikerade servrar.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av CoolOn:

Så när man lirar FIFA o vill tanka hem laguppställningar måste man alltså pröjsa 30-40 spänn, eller?

Ja.

Citation fucking needed, både PS3 och Xbox 360 stödjer att man laddar ner "patchinnehåll" som laguppställningar och dylikt i denna generation. Det som kostar för 360 är att kunna spela real-time multiplayer.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Sethernis:
Skrivet av Pålis:

Nu är det jämt skägg då, båda har en onlineavgift och båda erbjuder gratisspel varje månad.

Skämtar du?

PS 4 har inte DRM, har inte always-online, kräver inte att en övervaknings-kapabel manick som Kinect alltid är online (även om du inte ens vill använda den!) samt att man kan köpa och sälja begagnade spel.

Need I go on?

Ja snälla fortsätt

Medlem

Enda fördelen Xbone har med drm är att man kan lira utan att ha en skiva i.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Enda fördelen Xbone har med drm är att man kan lira utan att ha en skiva i.

Dock om du vill spela spelen utan skiva så måste du väl vara fullt uppkopplade under tiden då du spelar eftersom du då måste ha konstant kontakt med molnet? Och då är det ju inte bara 1gång/24 timmars verifiering som krävs även vid
singel spelande.
Eller fungerar det på ett helt annat sätt?

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Zerox_no1:

Enda fördelen Xbone har med drm är att man kan lira utan att ha en skiva i.

Dock om du vill spela spelen utan skiva så måste du väl vara fullt uppkopplade under tiden då du spelar eftersom du då måste ha konstant kontakt med molnet? Och då är det ju inte bara 1gång/24 timmars verifiering som krävs även vid
singel spelande.
Eller fungerar det på ett helt annat sätt?

Spelar du hemma på din konsol så behöver man bara verifiera 1/24 timme. Spelar du spel på ditt konto från en annan så måste man verifiera 1/1 timme pga spelet är installerat på molnet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

En PC spelare betalar för spelet och betalar för ett Internet abonemang.
Om spelet kräver tillgång till en server brukar det vara månadskostnad. Men peer2peer spel som CoD serien kräver ingen månadskostnad.

En PS4 ägare måste betala samma saker som PC spelare men även för ett till abonemang för att få använda sin maskin för att spela på Internet samma spel som PC spelaren.

Det du som PS4 ägare betalar för är att få använda din maskin på Internet. Du betalar inte för någon annan funktionalitet.

När tex. Elders Scrolls online kommer till PC och PS4 så kommer PS4 ägaren vara tvungen att betala en extra månadskostnad för att kunna spela spelet och nyttja exakt samma funktioner som PC ägaren.

Ok, då är jag lite inne på vad du menar. Men bara för att "spela över internet" är gratis på PC så behöver det inte betyda att det skall vara gratis att spela över internet via konsol. Om en krog har fritt inträde och en annan krog har entréavgift kan du inte stå i krog 2 och säga "men det är ju gratis att komma in i den andra".

Nu är jag inte helt hundra insatt i hur tekniken bakom ligger till, men gissningsvis så har det med att göra hur alla statistik, kontroller och så vidare fungerar.

På PC kan varje utvecklare köra sin grej oberoende från vad andra gör eller vilken din PC-tillverkare är. Om du spelar CoD på PC så är det något mellan dig som spelare och Infinity Ward.

Spela på konsol fungerar lite annorlunda. I och med att tillverkarna av konsolerna vill ha mycket kontroll på hur spelen kommunicerar så måste det skötas på ett annat sätt. Allt ifrån säkerhet, piratkopieringsskydd, kontroll av begangnatmarknaden, Marketplace points, achivements, spelprofiler med gemensam plattform för Friends-lists, andar sociala integrationer osv osv. Om allt det skall fungera tillsammans och sedan skall ett GUI utvecklas för konsolen som skall ha hand om allt det, då är det väl inte konstigt om det kostar?

// edit

Följande liknelser fungerar lite halvkasst:

Skrivet av marcus8958:

Precis som en tv ägare skulle betala avgift till tillverkaren av tv för att få använda tvn.

Nej, men du betalar licensen och sedan för extratjänster.

Skrivet av marcus8958:

Eller en datorägare som måste betala månadskostnad till Dell för att få använda datorn online.

Som sagt, ISPn.

Skrivet av marcus8958:

Eller en telefonägare som måste betala månadskostnad till Samsung för att få nyttja sitt telefonabonemang.

Nej, till telefonoperatören.

Skrivet av marcus8958:

Eller måste betala månadskostnad till Electrolux för att få använda sin diskmaskin med vatten från stadsnätet.

Nej, det är vatten- och VVS-kostnanden.

Det känns som om du måste skilja mellan äpplen och päron.

Alla liknelser fungerar perfekt för i alla fallen har du redan betalat för produkten och för nätet. Alltså får enheten och interabonemanget.

Att det ska kosta att använda sociala medier och liknande funktioner är en självklarhet. Då det är Sony som står för det. Jag betalar för PS Plus för att jag ska få nyttja alla erbjudanden.

MEN när jag betalat för ett spel på PC eller PS3 så nyttjar inte spelet något av Sonys tjänster och är därför en självklarhet att jag inte betalar för det.

Med PS4 måste du betala Sony för att få använda din konsol på Internet. Det är alltså en funktion du betalar för som jag ser som en självklarhet ska vara gratis för du har redan betalat för det och nyttjar inte något av Sonys tjänster när du spelar spelet.

Nätkoden kommer inte vara annorlunda pågrund av något kopieringsskydd. Den kommer innehålla i stort sett samma information som mellan PC spelarna.
Sociala tjänster har inget med spelen att göra. Det är upp till spelutvecklarna om dom vill nyttja dom funktionerna i spelet.
Kopieringsskydd har inget med Internet att göra. Du kommer inte kunna förbigå kopieringsskydd med hjälp av att analysera nätkoden till ett spel.

Så kort och gott du betalar Sony för att din maskin ska kunna användas med Internet och inget annat. Något som inte skulle kosta Sony något att erbjuda dig gratis precis som Dell inte förlorar något på att du använder deras dator för att surfa på facebook osv.
Spelutvecklare som Activision kör sina spel peer2peer så det är i stort sett helt gratis för alla att spela online för ingen betalar för server kostnader mer än en nod som samlar spelardata, vilket Activision erbjuder gratis till alla spelare PS3/360/PC. Inget Sony betalar för eller erbjuder.

Nej, dina liknelser var riktigt usla. Om du hade skrivit om XboxOne hade dom varit bra. Nu handalr det om att du använder Sonys servrar när du använder PS4 online. När du spelar singleplayer så betalar du inget.

Svårare än så är det inte.

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Ni PC-spelare är dumma i huvudet om ni tror att era servrar är gratis.

Det finns en hel del som drivs med reklam och alternativa betalningsmodeller som LoL etc. Sedan så kör ju de flesta FPS-spelen med dedikerade servrar som oftast har en klan eller ett företag som sponsrar, dessa servrar är ofta ganska separata och spelmigrering och cloud services är näst intill uteslutet. Spelmigrering har använts i spel som MW2 som inte hade några dedikerade servrar.

Ni konsolspelare är rätt dumma i huvudet om ni inte läser alla inlägg.

Peer2peer betyder att det är spelarna själva som har servern i sin klient. Det betyder även att servern går ner eller måste hitta en ny host om servern går ner.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

En PC spelare betalar för spelet och betalar för ett Internet abonemang.
Om spelet kräver tillgång till en server brukar det vara månadskostnad. Men peer2peer spel som CoD serien kräver ingen månadskostnad.

En PS4 ägare måste betala samma saker som PC spelare men även för ett till abonemang för att få använda sin maskin för att spela på Internet samma spel som PC spelaren.

Det du som PS4 ägare betalar för är att få använda din maskin på Internet. Du betalar inte för någon annan funktionalitet.

När tex. Elders Scrolls online kommer till PC och PS4 så kommer PS4 ägaren vara tvungen att betala en extra månadskostnad för att kunna spela spelet och nyttja exakt samma funktioner som PC ägaren.

Ok, då är jag lite inne på vad du menar. Men bara för att "spela över internet" är gratis på PC så behöver det inte betyda att det skall vara gratis att spela över internet via konsol. Om en krog har fritt inträde och en annan krog har entréavgift kan du inte stå i krog 2 och säga "men det är ju gratis att komma in i den andra".

Nu är jag inte helt hundra insatt i hur tekniken bakom ligger till, men gissningsvis så har det med att göra hur alla statistik, kontroller och så vidare fungerar.

På PC kan varje utvecklare köra sin grej oberoende från vad andra gör eller vilken din PC-tillverkare är. Om du spelar CoD på PC så är det något mellan dig som spelare och Infinity Ward.

Spela på konsol fungerar lite annorlunda. I och med att tillverkarna av konsolerna vill ha mycket kontroll på hur spelen kommunicerar så måste det skötas på ett annat sätt. Allt ifrån säkerhet, piratkopieringsskydd, kontroll av begangnatmarknaden, Marketplace points, achivements, spelprofiler med gemensam plattform för Friends-lists, andar sociala integrationer osv osv. Om allt det skall fungera tillsammans och sedan skall ett GUI utvecklas för konsolen som skall ha hand om allt det, då är det väl inte konstigt om det kostar?

// edit

Följande liknelser fungerar lite halvkasst:

Skrivet av marcus8958:

Precis som en tv ägare skulle betala avgift till tillverkaren av tv för att få använda tvn.

Nej, men du betalar licensen och sedan för extratjänster.

Skrivet av marcus8958:

Eller en datorägare som måste betala månadskostnad till Dell för att få använda datorn online.

Som sagt, ISPn.

Skrivet av marcus8958:

Eller en telefonägare som måste betala månadskostnad till Samsung för att få nyttja sitt telefonabonemang.

Nej, till telefonoperatören.

Skrivet av marcus8958:

Eller måste betala månadskostnad till Electrolux för att få använda sin diskmaskin med vatten från stadsnätet.

Nej, det är vatten- och VVS-kostnanden.

Det känns som om du måste skilja mellan äpplen och päron.

Alla liknelser fungerar perfekt för i alla fallen har du redan betalat för produkten och för nätet. Alltså får enheten och interabonemanget.

Att det ska kosta att använda sociala medier och liknande funktioner är en självklarhet. Då det är Sony som står för det. Jag betalar för PS Plus för att jag ska få nyttja alla erbjudanden.

MEN när jag betalat för ett spel på PC eller PS3 så nyttjar inte spelet något av Sonys tjänster och är därför en självklarhet att jag inte betalar för det.

Med PS4 måste du betala Sony för att få använda din konsol på Internet. Det är alltså en funktion du betalar för som jag ser som en självklarhet ska vara gratis för du har redan betalat för det och nyttjar inte något av Sonys tjänster när du spelar spelet.

Nätkoden kommer inte vara annorlunda pågrund av något kopieringsskydd. Den kommer innehålla i stort sett samma information som mellan PC spelarna.
Sociala tjänster har inget med spelen att göra. Det är upp till spelutvecklarna om dom vill nyttja dom funktionerna i spelet.
Kopieringsskydd har inget med Internet att göra. Du kommer inte kunna förbigå kopieringsskydd med hjälp av att analysera nätkoden till ett spel.

Så kort och gott du betalar Sony för att din maskin ska kunna användas med Internet och inget annat. Något som inte skulle kosta Sony något att erbjuda dig gratis precis som Dell inte förlorar något på att du använder deras dator för att surfa på facebook osv.
Spelutvecklare som Activision kör sina spel peer2peer så det är i stort sett helt gratis för alla att spela online för ingen betalar för server kostnader mer än en nod som samlar spelardata, vilket Activision erbjuder gratis till alla spelare PS3/360/PC. Inget Sony betalar för eller erbjuder.

Nej, dina liknelser var riktigt usla. Om du hade skrivit om XboxOne hade dom varit bra. Nu handalr det om att du använder Sonys servrar när du använder PS4 online. När du spelar singleplayer så betalar du inget.

Svårare än så är det inte.

Vi talar om att spela online och inte singel player. Du måste betala en extra avgift för att få samma rättigheter att spela online som PC spelare med samma spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vi talar om att spela online och inte singel player. Du måste betala en extra avgift för att få samma rättigheter att spela online som PC spelare med samma spel.

Fast du skrev att du ansåg att du hade rättigheten att spela gratis på Sonys servrar.
Desstuom är jämförelsen ganska dålig. Om du spelar PC gör du väl det av en anledning. PC och konsollspelarna konkurrerar inte med varandra på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av marcus8958:

Vi talar om att spela online och inte singel player. Du måste betala en extra avgift för att få samma rättigheter att spela online som PC spelare med samma spel.

Fast du skrev att du ansåg att du hade rättigheten att spela gratis på Sonys servrar.
Desstuom är jämförelsen ganska dålig. Om du spelar PC gör du väl det av en anledning. PC och konsollspelarna konkurrerar inte med varandra på samma sätt.

Nej jag försvarade rätten att få spela online gratis med spel som inte använder sonys tjänster online. Likt spela Call of Duty till PS3 som är helt gratis och inte använder någon tjänst online. Precis som PC versionen som följer exakt samma visa.
Det kommer nu ändras med PS4 som kommer kräva att man har PS Plus för att spela online även om man inte nyttjar Sonys tjänster alls likt Call of Duty till krysslådan som kräver Krysslåda levande guld medlemskap.

Jag har PS Plus i 2 år till och kommer mest troligt förlänga det ytterligare något år när det blir rea igen så jag har inga problem med att jag inte skulle få spela online.
Jag tycker bara att det är ruttet av Sony att kräva PS Plus för att få spela online i spel där man inte nyttjar Sonys tjänster.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Zerox_no1:

Enda fördelen Xbone har med drm är att man kan lira utan att ha en skiva i.

Dock om du vill spela spelen utan skiva så måste du väl vara fullt uppkopplade under tiden då du spelar eftersom du då måste ha konstant kontakt med molnet? Och då är det ju inte bara 1gång/24 timmars verifiering som krävs även vid
singel spelande.
Eller fungerar det på ett helt annat sätt?

Spelar du hemma på din konsol så behöver man bara verifiera 1/24 timme. Spelar du spel på ditt konto från en annan så måste man verifiera 1/1 timme pga spelet är installerat på molnet.

Om du inte måste ha kontakt med molnet hela tiden då du spelar även hemma så borde ju det vara så att spelet även måste vara installerat på din hdd på din konsol. Så verifieringen är endast där för att inte åtkomsten till ditt spel skall låsas av en funktion programmerad i boxen "os".

Om spelet inte är installerat på din konsol och endast körs från molnet så är ju konstant online ett måste.
Eller om du spelar från skivan så kommer ju spelet att lagga apa (läsaren i xbox360 klarade ju inte av de flesta spel så fort någon större grej hände i spelet) med den nya grafiken. Hastigheten på en läsare har ju inte precis ökat i samma takt med det som behövs att få ett flyt i spelen.

Och om det nu är så att spelet är installerat på hdd och verifiering mot molnet endast är nödvändig för att inte låsa spelet vid singelplayer så borde det inte hindra Sony att ha samma funktion med att inte kräva en skiva för att spela singel och offline.

Skriv svar