PS4: Vissa tjänster kommer inte kräva Playstation Plus

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Detta verkar endast gälla året ut och det är för tidigt att säga hur det kommer bli med PSN+ på PS4, det är inte alls säkert att de kommer erbjuda samma sak. Man kan ju alltid hoppas på att både Microsoft och Sony fortsätter med att ge de som betalar för Gold och PSN+ ett visst antal spel gratis i månaden men det är som sagt var inte alls säkert att så kommer ske med deras nya konsoler.

Sony utannonserade väl fyra PS4-spel till PS+ redan under sin E3-visning?

Medlem
Skrivet av posyko:

jaha ja ska betala för att spela det online det e det som gör att ja själv inte har konsol känns så fel inombords att betala en extra gång för mitt internet användande

Men ge dig. Din Internet uppkoppling är fan inte samma sak som tjänsten du köper utav dem. Tror du det är gratis att ha spelservrar stå och ticka eller. Jag betalar för internet då ska allt på internet vara gratis? Är det så du menar?

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jag önskar mer neutralitet från Fragzone i bevakningen av PS4 och Xbox Live. Man behöver inte Plus för att uppdatera konsolen, chatta eller använda betaltjänster för filmströmning och liknande. Stor surprise på det. Ändå framhäver ni det som att det är världens positiva grej. Jag undrar hur motsvarande artikel sett ut om det varit Xbox.

Idag krävs det PS+ för automatiska uppdateringar, att de nu tar bort detta från PS+ är en bra nyhet, och detta är en nyhet.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jaha, återigen förstår du öht. inte vad jag pratar om. Känns som att vi inte kommer så mycket längre än så.

Jag förstår vad du menar men det är väl ganska självklart att en sida som FZ som vänder sig till personer som gillar spel även kommer se på det som Microsoft nu försöker genomföra som något negativt och vad Sony (inte) gjort som något positivt. Kollar du däremot på media som vänder sig till de som gillar tv, sport eller liknande så kan jag nästan lova att fokus ligger på Microsoft och allting som är bra med den nya konsolen.

Spel är visserligen vad som säljer en konsol men det är minst lika viktigt att säga ifrån på skarpen när företagen försöker ändra våra lagliga rättigheter.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av nicbex:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av nicbex:

Jag önskar mer neutralitet från Fragzone i bevakningen av PS4 och Xbox Live. Man behöver inte Plus för att uppdatera konsolen, chatta eller använda betaltjänster för filmströmning och liknande. Stor surprise på det. Ändå framhäver ni det som att det är världens positiva grej. Jag undrar hur motsvarande artikel sett ut om det varit Xbox.

PSN+ för att spela spel borde väl ändå visa på att det där inte är så självklart. Vad tror du hade skett om Microsoft haft samma DRM med sin nya konsol som med deras 360 och Sony sagt att de nu kommer kräva PSN+ för sina spel i MP? Jag tror att det vi istället hade sett mycket mer fokus på Sony och mindre på Microsoft.

Men det framställs som att allt hos Sony är guld och gröna skogar medan minsta lilla från Microsoft resulterar till ramaskri. Titta bara på denna rubricering:

"Sony har pratat mer om den nya Playstation Plus-tjänsten och det verkar inte vara många funktioner som kräver tjänsten."

Trots att tjänsten i princip mer eller mindre är ett måste och de icke Plus-krävande tjänsterna känns rätt självklara.

Medan de inte är det hos konkurrenten och jag kan som sagt var inte se någon som helst anledning till att Microsoft kan ta betalt för detta.

Jag vill minnas att Sony inte hade det speciellt lätt när de lanserade sin PS3 och jag kommer ihåg att det då var Sony som fick ta massiv kritik. Det komiska är att Microsoft verkar inte ha lärt sig av alla misstag som Sony då begick, det här känns som "Déjà vu".

Jag tror det handlar mer om vilka kommentarer du läser. Jag tycker personligen att FZ skriver som det är och inte är. MS t ex har ju faktiskt gjort bort sig med en del saker och då ska dem också få på käften. Det säger jag fast att jag alltid har gillat MS och Xbox.

Medlem
Skrivet av nicbex:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av nicbex:

Jag önskar mer neutralitet från Fragzone i bevakningen av PS4 och Xbox Live. Man behöver inte Plus för att uppdatera konsolen, chatta eller använda betaltjänster för filmströmning och liknande. Stor surprise på det. Ändå framhäver ni det som att det är världens positiva grej. Jag undrar hur motsvarande artikel sett ut om det varit Xbox.

PSN+ för att spela spel borde väl ändå visa på att det där inte är så självklart. Vad tror du hade skett om Microsoft haft samma DRM med sin nya konsol som med deras 360 och Sony sagt att de nu kommer kräva PSN+ för sina spel i MP? Jag tror att det vi istället hade sett mycket mer fokus på Sony och mindre på Microsoft.

Men det framställs som att allt hos Sony är guld och gröna skogar medan minsta lilla från Microsoft resulterar till ramaskri. Titta bara på denna rubricering:

"Sony har pratat mer om den nya Playstation Plus-tjänsten och det verkar inte vara många funktioner som kräver tjänsten."

Trots att tjänsten i princip mer eller mindre är ett måste och de icke Plus-krävande tjänsterna känns rätt självklara.

Men du måste ju medge att Microsoft gör det lätt för folk att klanka ner på dem. Xbox One står för vad vi PC spelare har kritiserat i snart fem år. Inlåsta maskiner fulla av DRM och krav att du ska varifiera dig och inte ens ge en frihet att bestämma vad man ska göra med sina egna spel. Att klanka ner på FZ.se för att de faktiskt framför vad andra skriver och tycker är bara kontraproduktivt. FZ.se skriver om Xbox one bara därför andra gör det. Inte för att reta gallfeber på andra. Om du faktiskt tog och läste deras källmaterial så kommer du inse att det skrivs enormt mycket mer om Xbox One än om PS4.

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av nicbex:

Jag önskar mer neutralitet från Fragzone i bevakningen av PS4 och Xbox Live. Man behöver inte Plus för att uppdatera konsolen, chatta eller använda betaltjänster för filmströmning och liknande. Stor surprise på det. Ändå framhäver ni det som att det är världens positiva grej. Jag undrar hur motsvarande artikel sett ut om det varit Xbox.

Neutralitet från speljournalister? Good one.

Du glömmer att detta även är sidan där man medvetet använder sig av extremfeministiska skribenter samt PK-skribenter vars uppgift enbart är att provocera fram klick.

Av alla tramsiga saker man läser på FZ.se är det här ändå höjden.

Du tro alltså att det är en gigantisk tv/datorspelskonspiration på g nu? Journalister skriver om tiden de lever i och vad de uppfattar. Du kanske inte läser fler publikationer än FZ.se och isåfall råder jag dig att bredda dina vyer. Om du tror att det här är någon kampanj gentemot MS/Xbox gå till IGN som traditionellt sett har varit ett Xboxfäste med en lite till övers för ps. Folk är irriterade, så är det.
Dessutom publiceras flertalet artiklar där journalister ber om klargöranden från MS m.m. angående frågor som berör intresserade gamers.

Att vara källkritisk är positivt, att av slentrian kasta skit på en hel yrkeskår (speljournalister) visar bara på din egen okunskap och oförmåga att ta acceptera olika tolkningar av saker och ting.

Att du dessutom väljer att snacka om "extremfeministiska" skribenter gör att jag tappar allt förtroende för dig som postare överhuvudtaget. Hur kan man vara extrem när det gäller jämställdhet? Uppenbarligen är jämställdhet och samma rättigheter för alla, även din mor och eventuella syster, något som skrämmer dig. Sorgligt.

Det är kanske dags att backa från skärmen, ta en titt på den riktiga världen och omvärdera dina prioriteringar. Jag är tacksam att det finns speljournalister och frilansare som vågar pröva något nytt, en ny vinkel på spel.

Spel är till för alla, oavsett kön (du som drog det på tal) så det är helt rätt att journalister då recenserar spelen utifrån ett könsneutralt perspektiv.

FZ.se är en av de få sajterna jag följer, utöver IGN som är lite bredare och mer mainstream. Trots allt tråkigt trams i kommentatorsfältet så är det mycket intressanta vinklingar på spel. Kalla det mer samhällsorienterat om du så vill.

Slutligen, PK? På allvar? Brukar du även börja meningar med "Jag är inte rasist....MEN..."

Ta av dig foliehatten och kom in i 2013, det finns plats för alla.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Sony fortsätter med att göra rätt. Microsoft fortsätter med att göra fel.

Fast enda skillnaden är att Microsoft ser framåt och in i framtiden!

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Bojkott:

Sony fortsätter med att göra rätt. Microsoft fortsätter med att göra fel.

Fast enda skillnaden är att Microsoft ser framåt och in i framtiden!

Det dom ser i framtiden behöver inte vara andras framtid. Microsoft tar återigen ett rejält övertramp i hopp om att komma längre än sina konkurrenter, men allt dom gör är att stuka foten och kommer bli liggandes ett bra tag innan dom kan återhämta sig.

Dom har inte lyckats med en enda produkt sen Windows 7. Windows Phone floppade, Windows 8 floppade, Surface floppade, och med tanke på hur livligt det skämtas om Xbox One så ser det knappast ljust ut för den framtiden.

Den tycks heller inte vara något prestandamonster. Bara tre gånger så kraftfull som Xbox 360 har Microsoft själva sagt, och det kan vi ju tacka deras idiotiska idé om att köra tre operativsystem samtidigt. Det gör att den tappar spelprestanda rejält och lägger sig närmre Wii U's prestanda snarare än PS4, vilket förklarar varför Microsofts mest imponerande tech demo var COD Ghosts. Jag hoppas för deras skull att cloud-lösningen som dom skryter så mycket om fungerar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Bojkott:

Sony fortsätter med att göra rätt. Microsoft fortsätter med att göra fel.

Fast enda skillnaden är att Microsoft ser framåt och in i framtiden!

Det dom ser i framtiden behöver inte vara andras framtid. Microsoft tar återigen ett rejält övertramp i hopp om att komma längre än sina konkurrenter, men allt dom gör är att stuka foten och kommer bli liggandes ett bra tag innan dom kan återhämta sig.

Dom har inte lyckats med en enda produkt sen Windows 7. Windows Phone floppade, Windows 8 floppade, Surface floppade, och med tanke på hur livligt det skämtas om Xbox One så ser det knappast ljust ut för den framtiden.

Den tycks heller inte vara något prestandamonster. Bara tre gånger så kraftfull som Xbox 360 har Microsoft själva sagt, och det kan vi ju tacka deras idiotiska idé om att köra tre operativsystem samtidigt. Det gör att den tappar spelprestanda rejält och lägger sig närmre Wii U's prestanda snarare än PS4, vilket förklarar varför Microsofts mest imponerande tech demo var COD Ghosts. Jag hoppas för deras skull att cloud-lösningen som dom skryter så mycket om fungerar.

Väldigt lätt att spekulera om prestanda när man bara sett ett par videoklipp från vardera konsoll. Visst de kör 3 OS, men de har säkert någon vettig anledning till det hela. Ps3an hade även de möjlighet till att köra mer än ett OS, dvs till Sony inte tyckte det var lönsamt och patchade bort det med en firmware-uppdatering.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Tycker spel bolagen skulle få bestäma själv om de vill att deras spel ska gå genom sonys servrar eller deras egna. Eller att bara Sony spel ska kosta pengar att spela online

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Bojkott:

Sony fortsätter med att göra rätt. Microsoft fortsätter med att göra fel.

Fast enda skillnaden är att Microsoft ser framåt och in i framtiden!

Det dom ser i framtiden behöver inte vara andras framtid. Microsoft tar återigen ett rejält övertramp i hopp om att komma längre än sina konkurrenter, men allt dom gör är att stuka foten och kommer bli liggandes ett bra tag innan dom kan återhämta sig.

Dom har inte lyckats med en enda produkt sen Windows 7. Windows Phone floppade, Windows 8 floppade, Surface floppade, och med tanke på hur livligt det skämtas om Xbox One så ser det knappast ljust ut för den framtiden.

Den tycks heller inte vara något prestandamonster. Bara tre gånger så kraftfull som Xbox 360 har Microsoft själva sagt, och det kan vi ju tacka deras idiotiska idé om att köra tre operativsystem samtidigt. Det gör att den tappar spelprestanda rejält och lägger sig närmre Wii U's prestanda snarare än PS4, vilket förklarar varför Microsofts mest imponerande tech demo var COD Ghosts. Jag hoppas för deras skull att cloud-lösningen som dom skryter så mycket om fungerar.

Väldigt lätt att spekulera om prestanda när man bara sett ett par videoklipp från vardera konsoll. Visst de kör 3 OS, men de har säkert någon vettig anledning till det hela. Ps3an hade även de möjlighet till att köra mer än ett OS, dvs till Sony inte tyckte det var lönsamt och patchade bort det med en firmware-uppdatering.

De kör med dessa samtidigt vilket inte är samma sak som att ha stöd för till exempel Linux. Har dock för mig att de sagt att 360 kommer ha 10 ggr bättre prestanda men nu blir jag osäker på om detta var med "molnet" i beräkning eller utan. Phil säger mycket riktigt att Xbox One är 3 ggr så stark som 360 men det kan ju ha varit en felsägning.

Edit: Ja det verkar som han sade fel, detta enligt http://www.vg247.com/2013/06/18/xbox-one-10x-more-powerful-th...

Medlem

På ett vis hoppas jag på att Xbone inte blir populärt. Inte för att jag har något emot bra konsoler(ifall den nu blir lyckad) men för att om det finns en konsol som fokuseras mer på så lär vi nog se mer intressant material helt enkelt. Som med Steam, jag föredrar en plats att ha alla spelen på istället för flera.

Jag hade kunnat hoppas på tvärt om, Xbone istället för PS4, men för tillfället är det inte så det ser ut. Med det sagt - jag har som sagt inget 'hat' mot Xbone i sig.

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av nicbex:

Jag önskar mer neutralitet från Fragzone i bevakningen av PS4 och Xbox Live. Man behöver inte Plus för att uppdatera konsolen, chatta eller använda betaltjänster för filmströmning och liknande. Stor surprise på det. Ändå framhäver ni det som att det är världens positiva grej. Jag undrar hur motsvarande artikel sett ut om det varit Xbox.

Neutralitet från speljournalister? Good one.

Du glömmer att detta även är sidan där man medvetet använder sig av extremfeministiska skribenter samt PK-skribenter vars uppgift enbart är att provocera fram klick.

Dra vidare till Eurogamer.se om du på god grund vill kritisera uppenbar partiskhet o s v. I i deras fall utpräglat Xbox och EA kramande och Playstation sparkande. FZ håller god balans på sina artiklar.

Edit: Fast jag tror alla bara inser att de är köpta och håller sig undan istället. Kan nog vara klokt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Bojkott:

Sony fortsätter med att göra rätt. Microsoft fortsätter med att göra fel.

Fast enda skillnaden är att Microsoft ser framåt och in i framtiden!

Det dom ser i framtiden behöver inte vara andras framtid. Microsoft tar återigen ett rejält övertramp i hopp om att komma längre än sina konkurrenter, men allt dom gör är att stuka foten och kommer bli liggandes ett bra tag innan dom kan återhämta sig.

Dom har inte lyckats med en enda produkt sen Windows 7. Windows Phone floppade, Windows 8 floppade, Surface floppade, och med tanke på hur livligt det skämtas om Xbox One så ser det knappast ljust ut för den framtiden.

Den tycks heller inte vara något prestandamonster. Bara tre gånger så kraftfull som Xbox 360 har Microsoft själva sagt, och det kan vi ju tacka deras idiotiska idé om att köra tre operativsystem samtidigt. Det gör att den tappar spelprestanda rejält och lägger sig närmre Wii U's prestanda snarare än PS4, vilket förklarar varför Microsofts mest imponerande tech demo var COD Ghosts. Jag hoppas för deras skull att cloud-lösningen som dom skryter så mycket om fungerar.

Väldigt lätt att spekulera om prestanda när man bara sett ett par videoklipp från vardera konsoll. Visst de kör 3 OS, men de har säkert någon vettig anledning till det hela. Ps3an hade även de möjlighet till att köra mer än ett OS, dvs till Sony inte tyckte det var lönsamt och patchade bort det med en firmware-uppdatering.

Att One bara är tre gånger så kraftfull som 360 kommer från Phil Spencer själv, så man behöver inte spekulera mer i det.

Det stämmer att PS3 kunde köra fler OS, dock inte samtidigt som XMB. One kör tre OS samtidigt för att klara av dom snabba övergångarna mellan appar som dom skröt om. Bara RAM så går det åt 3GB för att driva operativsystemen i One. Det är till och med mer än vad Windows slukar.

Vanligtvis så bryr jag mig inte om hårdvaran då jag inte ser sämre hårdvara som ett hinder för att göra bra spel, men när Microsoft tänker ge sig in i en multiplattformskamp med Sony, och även PC för den delen, så förväntar man sig lite mer kraft. Microsoft borde ha satsat på betydligt bättre hårdvara än den i PS4 om dom nu så gärna vill satsa på multi-OS.

Xbox One har en total beräkningskapacitet på 1.24 TFLOPS. Nog för att FLOPS inte alltid säger vad som är bäst då andra faktorer spelar in, men det ger en bra utgångspunkt för vad en produkt klarar av. Om vi bara leker med tanken att hårdvaran fördelas 50/50. 50% för spel och 50% för resten. Då blir det 620 GFLOPS, vilket börjar närma sig tre gånger så mycket som Xbox 360 som om jag inte minns helt fel ligger på runt 200 GFLOPS.

Phil Spencer sa nog inte så mycket fel som han påstår. Han sa nog bara den dedikerade spelkraften till Jimmy Fallon, vilket inte lät bra i PR-sammanhang och ändrade sig sen till 8 gånger så kraftfull, vilket skulle vara korrekt om alla resurser användes till spelen, men nu gör det inte det och detta är nog ett stort misstag av Microsoft om dom vill sälja en spelkonsol.

Nu vill jag inte låta som värsta konspirationsteoretikern men det känns som att det är av denna anledning som dom kräver att konsolen alltid är uppkopplad och har tillgång till molnet som enligt dom ska kunna utöka prestandan tre gånger så mycket.

Jag tror dom flesta som har testat Gaikai och Onlive inte är särskilt intresserade av cloud-gaming än. Helt klart en teknik för framtiden, men knappast så vi är redo för det redan i höst med de hastigheter och latens som vi har idag.

12
Skriv svar