Arnroths krönika – Dags att säga ifrån

ELF
Medlem

Nä, nu ska jag slappna av med lite menlöst dödande i Painkiller innan jag åker till morfar och hjälper till i trädgården.

Skrivet av DAoG:

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Du tror inte folk trollar?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

varför fortsätter folk skriva om detta, när forskare har bevisat om och om igen hur hjärnan fungerar. Och att det handlar inte om spelen, utan om uppväxten/uppfostran.

Och hur ämnena i hjärnan skickas m.m ni borde söka om det finns artiklar.

Finns enorm forskning, galna mäniskor är även ofta mäniskor med föräldrar som inte borde ha barn.

som inte lärt dom rätt saker, du blir inte galen per automatik, du har inte blivit inlärd i din kropp vad som är rätt och fel osv osv. svårt att skriva här kommer ta en timme att skriva.

Sök angående det vart tom en hel bok om det i illustrerad vetenskap.

Medlem

facebook är nog farligare för den mentala hälsan.. ;p

Medlem

Jag är övertygad om att föräldrar ska ta sig mer tid med sina snorisar och om de märker att det börjar spåra ur vid omkring ~17 års ålder och det inte finns någon empati i huvudet på deras unge som visar upp klara anti-sociala tendenser (t.ex. rasism, kvinnohat, stölder/ingen respekt för andras egendom och begår andra brott dvs. uppfyller kravet för "conduct disorder" m.m.) samt impulsivitet och narcissism - då är det fan dags att dra ungen till psykvården.

Psykopater som "Dexter" och "House" kan upplevas som kul; Men i verkligheten så vill du helst placera dem några kilometer bort, har själv träffat några över åren och de är inte speciellt trevliga att ha att göra med, även om de inte är sådana som springer runt och skjuter folk.

Är det fel i hjärnan på en person så spelar det ingen roll hur mycket/lite datorspel en person spelar, flera decennier innan GTA, CoD och Angry Birds existerade så flippade vissa ur och klättrade upp i kyrktorn med prickskyttegevär - och då skylldes det på boken "Catcher in the rye", Jultomten och fan och hans moster.

Det som behövs är preventiva åtgärder och screening i tonåren - innan de utvecklas till de odjur de är.

Medlem

Eftersom det finns/fanns 11 miljoner wow-spelare kan man säkerligen skylla båda knarkande, snattande, mördande, våldtäkter, hedersmord, terroristattentat, illegal nedladdning, misshandel etc. etc. etc. på WoW, då förmodligen vilket brott som helst har utförts av dessa spelare.. Precis som samma brott utförs av icke-spelande svenskar.
Katastrof dock att så många försöker dra den kopplingen.
Precis på samma sätt som att Roskilde festivalen skulle vara någon knarkfest. Det är förmodligen inte mycket mer knarkare på dom 100-150000 personer som varje år är där än som brukar narkotika just i detta nu i t.ex. Örebro...

Medlem
Skrivet av ELF:

Nä, nu ska jag slappna av med lite menlöst dödande i Painkiller innan jag åker till morfar och hjälper till i trädgården.

Skrivet av DAoG:

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Du tror inte folk trollar?

Klart det finns troll, men att vara ett troll är väl en negativ situation i sig :). Annars är väldigt många så som jag nyss skrev.
Lite läskigt när man spelar och en snubbe som man har haft en diskussion med, letar upp en på mail, facebook och mobiltelefon.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Knappast spelens fel. Dåligt beteende och dålig uppfostran finns i alla fall, bara det att nu hänger otygen i spel online istället för att ställa till besvär utomhus i små gäng.

Kan bara säga att detta var troligtvis en av de bästa krönikorna på fz som jag har läst.

Problemet är att de har makten inom nyhetsmedia(tidningar, nyheterna osv) ofta är i medelåldern. Många av dom spelar inte och för dom så är datorspel något mystiskt och otäckt. Det är precis som förr men då var det våldsamma filmer och hårdrock som gjorde ungdomar till massmördare och satanister.

Det är synd men det verkar vara en våg, tex många av oss 90-talister kommer ogilla vad våra barn håller på med pga att man inte förstår teknologin bakom(men det kan också gå andra hållet att vi kommer vara en av de få generationerna som fortsätter utvecklas istället för att fastna i "det var bättre förr" tänket).

Medlem
Skrivet av decennium:

Jag har många gånger reagerat på vissa människor gör en koppling mellan våldsdåd och spel. Visst, det kanske inte är så lämpligt om en person som redan är lite störd eller har sämre verklighetsuppfattning än andra, spelar dessa våldsspel. Spelet i sig kanske inte är eller blir en utlösande faktor, men möjligtvis kan det ge en hel del dumma idéer.
Skulle man däremot gå på kriteriet att att man blir våldsam eller ännu värre, en terrorist/massmördare, av att spela denna typen av spel. Då har spelen fostrat en hel generation mördare i så fall. Däribland mig själv.
Alla dessa timmar med Quake (QW) och Q3A när man växte upp skulle i så fall satt sina spår.

Jag håller med Arnroth. Även jag är innerligt trött på påhoppen av media mm.

Ja jag spelar mycket CS:GO men det är för att jag har börjat med E-Sport och jag blir ingen massmördare av det har också spelat mycket våldsspel genom mina år inte fan blir jag massmöradre av det men jag håller med Arnroth en del

Avstängd
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av olafpawbelt:

Denna författare verkar ju inte veta hon håller på med, jag har spelat WoW och spelar CoD dagligen och inte går jag och anlägger bomber eller skjuter folk, spel skapar inte mördare.

Människor har alltid var mördare i alla tiden, vad skyllde man på då? Naturen? Djuren? Historierna?
Människor har alltid dödat varandra, dom kanske ska gå längre bak i tiden då vi levde i så kallade klaner, många klaner stred mot varandra.

Läste du ens artikeln? Det är ju inte författaren som drar den slutsatsen...

Vore ju trevligt om Tomas kunde skriva detta på SvD och DN också så att politikerna faktiskt läser artikeln.

Men vad jag utgick efter var som att författaren hade skrivit själv i boken om detta som att hon höll med om att det är orsaken till morden om bombdåden.

"det är recensenten som i en käck mening klämmer in det där om våldsamma dataspel. I boken gör varken forskare, polis eller Fatland själv den kopplingen."

Aja då hade jag tänkte fel där, men då ändrar jag om min kommentar så den ä riktad till som som påstår sånt här.

Medlem

Äsch, om ett par spelgenerationer när virtual reality blir en verklighet så kommer median glömma bort "gamla" spel och skylla allt våld i världen på VR istället


signatur

Game long and prosper

Medlem

Mycket bra skrivet. Kunde inte sagt det bättre själv.

Medlem

Jag har gjort det för ett bra tag sedan, fast från en annan vinkel med rasism:

http://spelfunderingar.wordpress.com/2012/07/11/det-ar-djupt-...

Inaktiv
Medlem

Skönt att JudasPriest, Twisted Sisters, WASP och andra moralpaniksoffer från min barndom nu får vara ifred i alla fall.. Nån som minns rättegångarna mot Priest och DeeSnider? Komik på tragisk nivå och väl värt en läsning. Det man kan lära sig av historien, är att vi ALDRIG lär oss av historien. Vi upprepar sama sak om och om igen, vi bara byter fokus..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Tror inte att ett spel kan göra någon till en mördare, men att nöjesvåldet däremot kan göra en person avtrubbad. Spelar egentligen ingen roll, då det inte är tillräckligt stor anledning till att jag skulle vilja se förbud på de flesta spel på marknaden, men jag skulle fortfarande ha någon gräns för hur långt man kan gå i ett spel. Att det inte fungerar att lägga den gränsen i utvecklarnas händer har väl bevisats gång på gång. Det ske hela tiden chockas mer och mer för att sticka ut, och jag gillar det inte.
Den största boven (förutom alla svåra omständigheter som inte är lika lätta att sätta fingret på kanske) är nog mer tillgången till vapen.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av decennium:

Alla dessa timmar med Quake (QW) och Q3A när man växte upp skulle i så fall satt sina spår.

Tala för dig själv du. Efter några stora starka i hastigt takt så börjar jag bunnyjumpa ute på stan, med "Huh!"-ljud och pistolformade händer och gibbar folk till höger och vänster.

FFA-matcherna slutar oftast i fyllecell.

Haha glöm inte att rocket-jumpa upp på tak och platåer

Grova generaliseringar i böcker och media är inte på något sätt unikt, men de visar en farlig tendens att stoppa in många problem under en övergripande kategori där man försöker att skönja orsaken till problemen. Ibland är denna kategori spelvåld, men det kan lika gärna vara våld i samband med sportaktiviteter, eller våld i anslutning till droger.

Det finns ingen tvekan om att "Herr. B" är en kallblodig mördare, och kanske blev han "tänd" på våld och död via spelvåld, kanske ville han förverkliga sina fantasier. Nyckelordet är "kanske"? Vad vet vi vad som försiggår i ett defekt psyke?

Jag tycker att alla vi som resonerar friskt, som gärna vill avfärda allt spelvåld som ofarligt, bör ha ett öppet sinne, för ibland kan det just vara inkörsporten till något konkret våldsbrott. Allt hänger på om individen som tar in intrycken är frisk eller sjuk sedan innan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

men det vet vi väl alla, att det fanns inga massmördare före pong?

Medlem

Jag gillar att använda svamp till matlagningen. Måste bero på att jag är seriöst skadad av att ha spelat för mycket Super Mario Bros som ung.

Värsta som kan hända om man spelat för mycket WoW är det här


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Lite påverkas vi av det vi ser på tv osv så har ju tröskeln för skräck och annat hemskt har ju ändrats. Jämför kullen från 70-80talet med folket som inte växte upp med allt vi ser idag så har vi ändrats.
Hade jag och min mor tex sett en död person så hade hon reagerat mer än mig för man är van att se sånt.

ZF
Medlem

lovar säga ifrån nästa gång en krönika åter kommer göra kopplingen mellan bröstfixering i spel och hur det påverkar ungas självbild, eller hur mansdominansen i GTA kommer göra att färre kvinnor vågar ta för sig bland VD-posterna, om de ens överväger det för flickor redan i mellanstadiet börjar givetvis istället rikta in sig på Liberomedicas tvååriga stripkurser med fri laptop, för det verkade ju funka bra för Bayonetta.

Medlem

Välskriven och sakligt inlägg.
Ett par saker som alltid sticker ut då psykiskt instabila personer som utför våldsdåd är att fokuset alltid hamnar på fritidsintresset.
Om nu dessa personer skulle ha vart kopplade till mainstream idrott så skulle det knappt nämnas medans spelkulturen fortfarande verkar vara ett okänt och outforskat område som gärna hängs ut som en subkultur som inte riktigt står upp under en undersökning.
Mer debatt tror jag inte fixar biffen utan det här verkar vi få leva med tills vi har cyklat ur den generationen som inte har någon som helst erfarenhet av spel ur vår generation.


signatur

#PCMR

Skrivet av boota:

men det vet vi väl alla, att det fanns inga massmördare före pong?

Jag tänkte precis samma sak för en stund sedan:

http://goo.gl/huiGT


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Soolar:

Välskriven och sakligt inlägg.
Ett par saker som alltid sticker ut då psykiskt instabila personer som utför våldsdåd är att fokuset alltid hamnar på fritidsintresset.
Om nu dessa personer skulle ha vart kopplade till mainstream idrott så skulle det knappt nämnas medans spelkulturen fortfarande verkar vara ett okänt och outforskat område som gärna hängs ut som en subkultur som inte riktigt står upp under en undersökning.
Mer debatt tror jag inte fixar biffen utan det här verkar vi få leva med tills vi har cyklat ur den generationen som inte har någon som helst erfarenhet av spel ur vår generation.

Det där är verkligen intressant. Hitler målade tavlor på fritiden; om man hade granskat hans lummiga landskapsbilder hade man kanske fått en annan uppfattning om honom; att han var en psykopat som gillade idealiserade grönområden?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Exakt min mening!
Det är som att lägga skulden för vad en 2 åring ritade på dagis när han senare i livet växte upp och blev ledare av ett land som gärna utför massmord för "sitt folks bästa"


signatur

#PCMR

Medlem

Snacka om att sparka in öppna dörrar. Den bekväma vägen är väl att på en sida som denna skriva en krönika huruvida våldsspel påverkar folk att begå våldsbrott. Här är ju redan alla övertygade om hur det ligger till. Sen så vet ju faktiskt inte skribenten ett skit om hur våldsamma filmer eller spel påverkar störda personer. Gäsp...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

efter denna krönika så vill jag ha min musmatta signerad av dig

Medlem

Till alla som tycker det är synd att detta inte läses av de som verkligen borde läsa: Länka till Facebook, Twitter och allt vad det heter isåfall!

Har man tur kanske någon som har hårda ord mot spel snappar upp denna text!


signatur

Everybody needs help.

Era
Medlem

Om våldsamma spel lett till att man viljat återskapa händelserna i verkligheten så hade jag rocketjumpat ihjäl mig själv för många år sedan.

123
Skriv svar