Stora Anime-tråden

Medlem
Min sammanfattning av serier jag avhandlade under sommaren!

Tänkte snabbt plita ned några animes som jag såg under tiden man var ledig och dela ut lite snabba betyg.
Många av dem hade jag en tendens att glömma bort bara timmar efter att jag såg klart... så det tog en stund att leta reda på alla.
Kan också bero på att de flesta av serierna inte "knyter ihop säcken" på slutet och man blir bara besviken och sedan glömmer dem.

Toradora! (2008)
Stundvis väldigt bra och söt romcom. Upptäckte i efterhand att delar av storyn ibland fortsätter efter credits har rullat... man bör inte missa dem som jag gjorde då sista delen innehåller ganska viktig scen. 🤣
7/10

Golden Time (2013)
Banri Tada lider av minnesförlust och får börja om sitt liv från ruta ett när han börjar sin nya skola i Tokyo.
En väldigt fram-och-tillbaka anime som ofta känns lite tjatig, men kan ändå vara ok.
Fick känslan av "aha, jag tänkte väl" mot slutet.
Svag 6/10

Monthly Girls Nozaki Kun (2014)
Av vad jag kommer ihåg, så var denna väldigt stel, med ännu stelare karaktärer.
Ett gäng med studenter jobbar tillsammans för att skapa Shojo Manga. That's it.
Svag 5/10

Mayo Chiki! (2011)
Kinjirou Sakamachi har en hysterisk rädsla för kvinnor som måste botas!
6/10

Witch Craft Works (2014)
Ett enda stort frågetecken kring denna...
En tjej som är häxa, skyddar kille från andra häxor. Storyn står och stampar-deluxe och sedan tar det bara slut.
Skitserie med en oväntad bra creditsmusik.
3/10

Sankarea Undying Love (2012)
Ganska bra premiss för denna serien, men tyvärr rätt så undermåligt utfört.
Chihiro som har en fascination för zombies möter en dag en tjej som så småning om tar steget över till det han alltid haft störst intresse för.
Som så många andra animes, så lämnar sista hälften mycket att önska. Helt plötsligt tar det bara slut utan någon direkt riktning i storyn, helt utan klimax.
5/10
Korrigerar betyget till en svag 4/10, då jag kom på att några av karaktärerna i serien är avskyvärda och fortsätter existera utan att det blir några som helst konsekvenser av deras vidriga handlingar.

Heavenly Delusion (2023)
Oväntat bra. Riktigt smakfull animation och helt egen ton.
Äventyr i futuristisk apokalyps bland mystiska monster.
Snubblar på fullpottare. Lider dock lite av vissa tempo-problem stundvis.
Stark 8/10

Do You Love Your Mom and Her Two-Hit Multi-Target Attacks? (2019)
Wow... Undvik.
Att jag tvingade mig igenom den här mjukis-incest-festen är ofattbart i efterhand. Jeesus.
Pissljummen 2/10

Onimai - I'm Now Your Sister (2023)
Charmig och smårolig serie om en kille som en morgon vaknar som en tjej.
Svag 7/10

Saving 80,000 Gold in Another World for My Retirement (2023)
Nja.. bitvis väldigt risig animation och historien är inte nå vidare intressant. Tyvärr.
Svag 4/10

Don't Toy With Me Miss Nagatoro (2021)
Väldigt dryg och jobbig anime som mestadels känns som mobbning. Förutsägbara scenarion och outhärdliga karaktärer.
Dock är den ganska snyggt animerad, men det hjälper föga då allt annat är nästintill skit (min åsikt).
5/10

Uzaki-chan Wants to Hang Out!
En riktig mellanmjölk till anime. Inte dålig och inte heller jättebra.
En grön 6/10 rakt igenom

Tanaka-kun is Always Listless
En anime om en sömnig person... (Jag tror jag somnar!)
Väldigt få serier jag blir provocerad av, men det var en av dem som jag faktiskt avbröt efter endast första avsnittet.
Fruktansvärd med väldigt konstiga "pauser".

Usagi Drop (2011)
Väldigt fin, udda och charmig serie om en flicka som blir föräldralös, men snart kommer få en ny beskyddare från oväntat håll.
8/10

Nu är det ju också ettårsjubileum för fantastiska CyberPunk Edgerunners, så det blir att titta om på den! Missa inte!
Snusk-snygg animation, grymt tempo, stark story, perfekt längd!
10/10

Medlem

A very special message from Eiichiro Oda | ONE PIECE | Netflix

Ingen större överraskning kanske. Får vi se hur dom ska lyckas göra Chopper.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Maquia - When The Promised Flower Blooms

Såg just den här fantastiska filmen.
Väldigt gripande,storslagen, berörande och vacker.

Inte helt felfri, men är man ö.h.t. det minsta intresserad av animation så bör man verkligen inte missa!
Små minuspoäng för en del snabba tidshopp som man inte riktigt hänger med i och del handlingsrelaterat som pushas åt sidan. Annars var den riktigt fin och det fullkomligt forsade ur ögonen vid slutklämmen.
Stark 8/10

Creditsmusiken var något av det finaste jag någonsin hört. ❤️ Har inte gråtit så här mycket på länge till en films temamusik. Man måste verkligen älska anime som medium.

Releasehästryttare

@Razken Grymt topp inlägg!

Kollar på sommarens kåtaste anime nu:

En kille försöker undvika tjejer så mycket att han bestämmer sig för att gå med i ett manligt enbart kloster, men när han kommer dit så har det blivit förvandlat till ett där enbart tjejer bor, han försöket lämna men då kommer de på att hans familj är skyldiga massa pengar till dem, så de bestämmer att han skall jobba av skulderna som slav där, först försöker de flesta av tjejerna bli av med honom genom olika trick, men det slutar oftast i att de hamnar i en position där han ser dem nakna eller tar på dem av misstag ...

Nej jag rekommenderar inte denna serien!

Releasehästryttare

Grym trailer!

Releasehästryttare
Skrivet av Jozo:

Har sett alla 10 avsnitt som kommit än så länge på Netflix. Riktigt mysig serie

Såg klart den nu, den har goda chanser att komma in på min topp 5 lista över bästa animes i år!

Releasehästryttare

Gav upp Liar Liar efter 4 avsnitt, tyvärr en sämre version av Kakegurui där man tävlar i olika spel.

Medlem

Vid första anblick trodde jag att det var My Dressup Darling! 😗 Men denna ser helt klart *ehem* INTRESSANT ut. 😁

Skrivet av Devan:

@Razken Grymt topp inlägg!

Kollar på sommarens kåtaste anime nu:

https://youtu.be/1cjEPmyJG_c

En kille försöker undvika tjejer så mycket att han bestämmer sig för att gå med i ett manligt enbart kloster, men när han kommer dit så har det blivit förvandlat till ett där enbart tjejer bor, han försöket lämna men då kommer de på att hans familj är skyldiga massa pengar till dem, så de bestämmer att han skall jobba av skulderna som slav där, först försöker de flesta av tjejerna bli av med honom genom olika trick, men det slutar oftast i att de hamnar i en position där han ser dem nakna eller tar på dem av misstag ...

Nej jag rekommenderar inte denna serien!

Plöjde igenom denna och vill ändå säga att den var helt OK, trots väldigt kåta inslag. 😅
Avslutningsvis var den tillfredställande nog för att inte ogillas. Hade vart en helt annan sak ifall den bara slutat abrupt som jag skrivit (tjatat) om förut.
6.5 / 10 om man skulle peta in ett betyg.

Vid sidan av den så ser jag nu på ännu en "pappa-anime" Sweetness & Lightning (2016) . Ett par avsnitt in och är väldigt gullig med mycket fokus på matlagning.
Superfint animerad med väl detaljerade omgivningar som jag uppskattar.
EDIT: Igenomsvept.
Efter avsnitt 4 tappar serien lite av sin charm och den börjar kännas repetitiv.
Synd, då den verkligen hade potential att bli en favorit, men den lämnar en del frågor kring historien hängande och drar ned betyget rejält.
Hade önskat mer variation och mindre tunnelseende på enbart mat.
Första avsnitten 7/10, resten 4,5/10.

Sen såg jag i förbifarten trailer för kommande Spy x Family:

Hoppas på lite mer omväxling och driv än de förra 12, som jag tyckte aldrig tog någon fart. 😛

Medlem

Oj, det här var oväntat! 😗

Medlem
Skrivet av Devan:

Ruskigt snygg! Blir till att se! Jag har spelat ut de flesta spelen med så. Verkar va betydligt seriösare ton i animen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Devan:

I Oshi no ko så blir en läkare mördad och han föds som barn till en patient som är en idol, lite annorlunda, jag såg bara 4 avsnitt av den dock då jag också tyckte den blev väldigt tråkig efter avsnitt ett.

https://youtu.be/ZYlaUrj2Zkk

Haha, det är ju samma låt som Hikakin gjorde en collab-video till!

Officiella:


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Devan:

Herrejösses va mycket animes vi får nu i oktober https://anichart.net/Fall-2023

Åh, trevligt, mer Spy X Family. Tittade igenom avsnitten igen så sent som förra helgen, så det är lägligt.

Skrivet av Razken:

Tänkte snabbt plita ned några animes som jag såg under tiden man var ledig och dela ut lite snabba betyg.

Saving 80,000 Gold in Another World for My Retirement (2023)
Nja.. bitvis väldigt risig animation och historien är inte nå vidare intressant. Tyvärr.
Svag 4/10

Heh, jag gillade den här. Tillräckligt för att läsa mangan för att se hur berättelsen fortsätter, vilket inte händer så himla ofta.

Releasehästryttare

Vi får mer Konosuba (huvudserien)! (yay?)

Medlem
Skrivet av Devan:

Vi får mer Konosuba (huvudserien)! (yay?)

https://www.youtube.com/watch?v=MRvKQYxvgC4

Woooooooooo!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Releasehästryttare

SUNSHINE in the MIRROR

Riktigt snygg serie men orkade inte se klart den, såg halva säsongen, gissar att denna faller under "cute girls doing cute things" och det passar inte min smak.

Classroom for heroes 5/10

Denna komedi med mycket naket borde falla under min smak, men den va oftare tråkig än rolig och animationerna är i billigaste laget.

Medlem

Snubblade på nästkommande från Studio Trigger (vet inte om den länkats tidigare här).

Gillar verkligen deras animations-stil. Väldigt uttrycksfull och känns väldigt klassisk 2D på nåt vis.
Har bara sett deras tidigare Cyberpunk Edgerunners, så jag ser fram emot denna. 🙂

Releasehästryttare
Skrivet av Razken:

Snubblade på nästkommande från Studio Trigger (vet inte om den länkats tidigare här).
https://youtu.be/9O3Rgriketo?si=boijA2eOAqv6bD6C

Gillar verkligen deras animations-stil. Väldigt uttrycksfull och känns väldigt klassisk 2D på nåt vis.
Har bara sett deras tidigare Cyberpunk Edgerunners, så jag ser fram emot denna. 🙂

Får den bra betyg så kommer jag troligtvis se den, men tveksam om de kan få en anime som handlar om matlagning att vara intressant!

Denna har ju otroligt höga betyg men valde att skippa den:
https://www.crunchyroll.com/series/GG5H5X3EE/campfire-cooking...

Medlem
Skrivet av Devan:

Får den bra betyg så kommer jag troligtvis se den, men tveksam om de kan få en anime som handlar om matlagning att vara intressant!

Denna har ju otroligt höga betyg men valde att skippa den:
https://www.crunchyroll.com/series/GG5H5X3EE/campfire-cooking...

Jepp, fokar dom för hårt på den punkten blir det nog en skipp.
Har sett för många nu som haft bra premisser och potential, som kort efter kraschat stenhårt när dom blandar in matlagning in i minsta detalj upprepade gånger under seriens gång.

Är intresserad enbart för att deras tidigare Edgerunners va så bra. Kanske är på tiden att man backar längre och kollar upp vad de gjort innan den. 🤔

Medlem

Fick precis höra ifrån polaren att Goblin Slayer S2 finns ute nu!

Äntligen!
Älskade första säsongen!

Bege dig till Crunchyroll


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://ogre.natalie.mu/media/news/comic/2023/0908/goblinslay...

Fick precis höra ifrån polaren att Goblin Slayer S2 finns ute nu!

Äntligen!
Älskade första säsongen!

Bege dig till Cruncyroll

En serie jag tyvärr tyckte var skräp, hade hoppats på något bättre efter man såg den första trailern som släpptes. Kollade väl 4-5 avsnitt innan jag gav upp.

Min negativa åsikt då, kul att folk som gillar den får en ny säsong.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

En serie jag tyvärr tyckte var skräp, hade hoppats på något bättre efter man såg den första trailern som släpptes. Kollade väl 4-5 avsnitt innan jag gav upp.

Min negativa åsikt då, kul att folk som gillar den får en ny säsong.

Det är en vattendelare. Jag verkar vara den enda i mitt umgänge som stormälskar serien.

Jag älskar framförallt hur alven alltid blir tvärförbannad vadän Goblin Slayer (GS) hittar på och förbjöder GS att ha ihjäl med taktik X efter varje strid – varpå GS accepterar och kommer på Y, Z, Å, Ä, Ö tills nästa strid (taktiker som alven naturligtvis kommer slå bakut på och förbjuda härnäst).

Det är grym humor som jag älskar! Jag ser fram emot att se vad GS hittar på härnäst trots alla restriktioner ifrån alven.

Presentationen och känslan i strid är också störtskön. Snyggt och med bra musik!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Releasehästryttare
Skrivet av Fezk:

En serie jag tyvärr tyckte var skräp, hade hoppats på något bättre efter man såg den första trailern som släpptes. Kollade väl 4-5 avsnitt innan jag gav upp.

Min negativa åsikt då, kul att folk som gillar den får en ny säsong.

Exakt samma för mig, gillade första avsnittet men såg 5 avsnitt också och de fyra avsnitten efter första va så grymt tråkiga.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är en vattendelare. Jag verkar vara den enda i mitt umgänge som stormälskar serien.

Jag älskar framförallt hur alven alltid blir tvärförbannad vadän Goblin Slayer (GS) hittar på och förbjöder GS att ha ihjäl med taktik X efter varje strid – varpå GS accepterar och kommer på Y, Z, Å, Ä, Ö tills nästa strid (taktiker som alven naturligtvis kommer slå bakut på och förbjuda härnäst).

Det är grym humor som jag älskar! Jag ser fram emot att se vad GS hittar på härnäst trots alla restriktioner ifrån alven.

Presentationen och känslan i strid är också störtskön. Snyggt och med bra musik!

Gillade ju första säsongen, även goblins crown. Men det suger att de bytt studio, första avsnittet var ju så där. Andra var väl lite bättre men, ja, får se vart det bär. Hoppas den tar sig.

Releasehästryttare

GOOD NIGHT WORLD 6/10

En VR anime som tyvärr är hyfsat meh.

Medlem
Skrivet av Devan:

GOOD NIGHT WORLD 6/10

https://youtu.be/5umoUuW2zcc

En VR anime som tyvärr är hyfsat meh.

När du skrev så trodde jag att serien var gjord för att ses i VR.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Releasehästryttare
Skrivet av Hanzo:

När du skrev så trodde jag att serien var gjord för att ses i VR.

Vad stoppar dig från att se den i VR? Eller tänker du att den skulle vara som ett spel med interaktivitet?

Releasehästryttare

Crunchyroll släppte några nya trailers igår, denna framförallt såg riktigt bra ut!

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad stoppar dig från att se den i VR? Eller tänker du att den skulle vara som ett spel med interaktivitet?

Näe, inte interaktivt. Jag tänkte mer att man omfamnades av världen där det utspelar sig.
Istället för att man tittar in genom ett fönster som är standard idag.

Fast det kanske skapar illamående med nya kameravinklar var 5:e sekund?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Releasehästryttare

Började kolla på MF Ghost och herregud va oattraktiva alla i serien är!
Detta är väldigt o Japanskt!

Miljöerna och bilarna är dock väldigt snygga!

Medlem
Skrivet av Devan:

Började kolla på MF Ghost och herregud va oattraktiva alla i serien är!
Detta är väldigt o Japanskt!

https://www.animeclick.it/immagini/anime/MF_Ghost/gallery_ori...

https://www.animenewsnetwork.com/thumbnails/max600x600/cms/pr...

https://img.joemonster.org/upload/ruh/149934353911ce5disguste...

Miljöerna och bilarna är dock väldigt snygga!

Liknar Initial D väldigt mycket.


signatur

Fueled by coffee.

Skriv svar