Grannes pojk spelar GTA V och det gick inte bra ^^'
En kväll plingar det på dörren och min sambo går och öppnar dörren. Utanför står Vår grannes son, typ 10 år, och undrar om han kan få låna min sambos xBox eftersom han inte kan installera GTA V på den. Min sambo, som inte vill låna ut sitt xBox, går över till grannen med en extern hårddisk och och installerar spelet där. Tror min sambo i hemlighet hoppas på att få låna GTA senare.
Efter någon vecka står grannens son utanför dörren igen. Han kan inte spela spelet, så min sambo går över igen. Sambon kommer tillbaka med två kopior av GTA V. Spelet hade då slutat fungera så grannen hade varit och köpt en ny kopia och nu var båda slut. Skivorna var sönderrepade, troligtvis från när någon lyft xBoxen med skivan i. Min sambo testade att installera båda kopiorna otroligt många gånger på sin egen xBox genom olika metoder, men det blev inte bättre, så han tog med och slipade skivorna hos Game. Fortsatt installationsförsök resulterade i samma problem som innan och tillslut kunde vi konstatera att Rockstar har släppt defekta kopior eftersom vi hittade flera andra som haft samma problem, så det är bara att invänta en patch som fixar det.
Jag personligen tycker inte barn som är 10 ska spela GTA V men jag kan samtidigt inte lägga mig i hur föräldrar väljer att uppfostra sina barn. Dock vill jag inte höra dem klaga när de ser vad spelet innehåller och skylla på spelskaparna ! jag vill att föräldrarna ska ta ansvar för sin uppfostran av barn, spel är inte någon barnvakt och många spel som släpps i dag är inte riktade till barn.
SÅ KOLLA REKOMMENDATIONERNA OM NI VILL HA ETT SPEL SOM PASSAR ERT TYCKE AV PASSANDE INNEHÅLL.
Tjipp!
Instämmer helt och fullt. PEGI fungerar utmärkt till detta, och det enda föräldrar (och andra med för den delen) lyckas bevisa med gnällande är att de antingen är okunniga, ignoranta eller både ock.
Victims; aren't we all?
Defekta skivor? De var ju "sönderrepade" sa du?
Dessutom skriver du lite rörigt. Man fick läsa om ett par gånger där från början
Men helt klart håller jag med om att föräldrar bör ha mer koll. Oftast är det ju dock okunskap. Din sambo som faktiskt har kunskapen hade ju kunnat informera pojkens föräldrar, kan jag tycka.
En moster till mig hade lite samma funderingar. De funderade nämligen på att köpa GTA V till sin yngsta son, om han kan vara 13 - 14. Nu vet jag inte vilken åldergräns det är på GTA, men lär vara 16?
Jag blir förvånad över vilken nära relation ni verkar ha till era grannar
Gamers måste hålla ihop om man har en granne så är det säkert roligare. Speciellt för barnen, på denna väg fick han både hjälp och rådgivning till varför det var sönder.
Tycker att ett 10-årigt barn inte bör spela GTA, det är ändå en ålder där man är väldigt känslig för intryck, jag hade inte låtit mina barn spela det på ett par år än.
Nu kommer jag förmodligen drabbas av någon form av påhopp eller anklagelser om att vara en PK-kärring, men det är min åsikt.
Tycker att ett 10-årigt barn inte bör spela GTA, det är ändå en ålder där man är väldigt känslig för intryck, jag hade inte låtit mina barn spela det på ett par år än.
Nu kommer jag förmodligen drabbas av någon form av påhopp eller anklagelser om att vara en PK-kärring, men det är min åsikt.
Håller med. Tycker man ska följa de åldersgränser som föreslås på spelet. Lite kontroversiellt är det dock, då jag själv spelade våldsamma spel i den åldern så som Diablo 1, GTA 1-2 osv ( I vissa fall kollade jag på när mina bröder gjorde det) och jag tycker jag har "turned out good" ändå ^^ Dock så är det ju skillnad på spel förr och med spel idag.
Everybody needs help.
Håller med. Tycker man ska följa de åldersgränser som föreslås på spelet. Lite kontroversiellt är det dock, då jag själv spelade våldsamma spel i den åldern så som Diablo 1, GTA 1-2 osv ( I vissa fall kollade jag på när mina bröder gjorde det) och jag tycker jag har "turned out good" ändå ^^ Dock så är det ju skillnad på spel förr och med spel idag.
Som du säger, det är skillnad på idag och igår, original-GTA må vara våldsamt, men det ser inte i närheten av realistiskt ut.
En moster till mig hade lite samma funderingar. De funderade nämligen på att köpa GTA V till sin yngsta son, om han kan vara 13 - 14. Nu vet jag inte vilken åldergräns det är på GTA, men lär vara 16?
Min polare som är 26 fick visa leg när han köpte det på MediaMarkt
Your Forum Community reputation has increased by 1.
Brukar fundera på det dock, jag har spelat våldsamma spel och sett våldsamma filmer i hela mitt liv. Även som 10-åring. Ändå är jag den person jag känner som är minst våldsam, varken skriker eller bråkar. Tror knappast att det hänger på vilka spel du spelar som liten. Jag var väl medveten om att sådana saker inte gick att göra i verkligheten, även som 8-åring.
Burn in the light.
Beskåda flocken av moderna "gamers" - Moralens väktare som aldrig spelat spel de var för unga för eller sett filmer med strikt åldersgräns.
Det verkar väldigt lätt att klä på sig "bror duktig"-fasaden och predika om åldersgränser till höger och vänster, men jag tror inte för en sekund på att ni själva väntade med de barnförbjudna spelen tills åldern var inne.
Som 90-talist minns jag hur GTA var det roligaste som fanns vid release, blott sju år gammal. För att variera körde man vårdslöst i Road Rash, sprängde sönder varandra i Rogue Trip och förde över festen till Quake II. När spelandet blev tråkigt kollade man istället på slashers på VHS. Har aldrig stött på någon utanför Internets moralväggar som inte ägnade sig åt att hejdlöst bryta åldersgränser som barn..
Lägg ned det här jäkla daltandet men ungarna och inse att de har precis lika roligt som ni har i dessa spel, bara på en annan nivå..
Beskåda flocken av moderna "gamers" - Moralens väktare som aldrig spelat spel de var för unga för eller sett filmer med strikt åldersgräns.
Det verkar väldigt lätt att klä på sig "bror duktig"-fasaden och predika om åldersgränser till höger och vänster, men jag tror inte för en sekund på att ni själva väntade med de barnförbjudna spelen tills åldern var inne.
Som 90-talist minns jag hur GTA var det roligaste som fanns vid release, blott sju år gammal. För att variera körde man vårdslöst i Road Rash, sprängde sönder varandra i Rogue Trip och förde över festen till Quake II. När spelandet blev tråkigt kollade man istället på slashers på VHS. Har aldrig stött på någon utanför Internets moralväggar som inte ägnade sig åt att hejdlöst bryta åldersgränser som barn..
Lägg ned det här jäkla daltandet men ungarna och inse att de har precis lika roligt som ni har i dessa spel, bara på en annan nivå..
Fast du kan inte undvika att hålla med om att det är skillnad på spel i dag som med spel förr. Spel har grafiskt vis gått en ganska lång väg och kan i en del spel så som GTA V se mycket mer realistiska ut.
Annars håller jag med dig. Som barn bröt man regler titt som tätt utan att på något sätt blivit mer våldsam. Jag skulle faktiskt säga att min uppväxt hade varit väldigt mycket tråkigare om jag hade levt i ett hem där man strängt gick efter åldersgränser på saker och ting.
Everybody needs help.
Fast du kan inte undvika att hålla med om att det är skillnad på spel i dag som med spel förr. Spel har grafiskt vis gått en ganska lång väg och kan i en del spel så som GTA V se mycket mer realistiska ut.
Annars håller jag med dig. Som barn bröt man regler titt som tätt utan att på något sätt blivit mer våldsam. Jag skulle faktiskt säga att min uppväxt hade varit väldigt mycket tråkigare om jag hade levt i ett hem där man strängt gick efter åldersgränser på saker och ting.
Det är en svår fråga att ta ställning till vill jag påstå. När man satt och spelade dessa spel så handlade grafiken om att N64 var fyrkantigt medan PS1 var grötigt, men man hade ingenting att jämföra med. För ett barns ögon blev PS1-grafiken primitiv först när man hade spelat PS2. Jag minns hur jag tänkte för mig själv "Var det alltid såhär fult?" när jag spelade Medal of Honor på PS1 efter att ha spelat TimeSplitters på ett nysläppt PS2 hos en vän.
Min poäng är att de yngre spelarna inte noterar grafiken på samma sätt som de "äldre", man vet att det är ett spel och gränsen mellan det digitala och verkligheten blir aldrig otydlig. Jag tror inte att barn idag är dummare än vad jag var i samma ålder utan hela tiden är fullt medvetna om att det är ett spel oavsett hur verklighetstroget det ser ut. Jag hade börjat oroa mig först när 8-åringar satt med ett fotorealistiskt Postal i Occulus Rift och röjde, men inte ens då tror jag att ungarna tappar greppet om verkligheten.
Om man bortser från den hysteriska svenska mediapush för PEGI och "ansvar" så skulle jag vara intresserad av att ta reda på vart denna överbeskyddande inställning grundar sig i. Jag tror personligen att hysterin om ett tiotal år kommer att framstå lika komisk som exempelvis censurpaniken kring 1932 års Scarface gör idag. Kanske handlar det bara om att de "mogna" spelarna vill ha sina servrar för sig själva? Kan det vara så enkelt?
Min polare som är 26 fick visa leg när han köpte det på MediaMarkt
Det var väl kassörens sätt och försöka ragga på honom Men egentligen är det ända rätta om de är osäkra på åldern, så de gör egentligen inget fel.
Jag tänker inte dra fram någon pekpinne och bestämma hur andra ska uppfostra sina barn, men det finns en åldersgräns och den är väldigt relevant i fallet GTA.
Nej, det finns en åldersrekommendation som talar för vad spelet innehåller, resten är upp till föräldrarna.
Det många vill få fram är att 10 låter för ungt, inte att man måste ha rätt ålder inne. Han kanske kan vänta en tre år iaf ^^
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Jag tänker inte dra fram någon pekpinne och bestämma hur andra ska uppfostra sina barn, men det finns en åldersgräns och den är väldigt relevant i fallet GTA.
Nej, det finns en åldersrekommendation som talar för vad spelet innehåller, resten är upp till föräldrarna.
Potatis, potatis. Den finns där av en anledning,
I am the black wizards.