Diskutera – vad blir hetast på E3-mässan?
Hmm, nu blir jag inte klok på EA:s och Microsofts presskonferenstider.
Ni skriver här att EA:s börjar 18.30 och Microsofts 21.00 medans det står tvärtom via länken i denna artikel, http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140606/folj-e3-pa-fz
Kolla in den officiella hemsidan.
Av det som står på listan är Mirror's Edge 2, Star Wars: Battlefront, Game of Thrones och The Witcher 3: Wild Hunt är mina främsta hypetitlar
Men den största bomben någonsin vore såklart ett nytt, riktigt TES-spel - men troligare (om alls) är väl nyheter om ett nytt Fallout (också det en rejäl bomb!).
Jag började skriva ner vad jag tycker blir spännande, sen insåg jag att det innefattade nästan rubbet bortset från samtliga Sony/Microsoft och Nintendo titlar. Iofs vill jag se deras VR hjälm. (utöver det som redan visats förstås).
Edit: Annars hade jag gärna sett att Deep Silver dykt upp och visat kommande lir.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Sen det här med VR hypen, ehm inte för att pissa på någons parad här men VR utan minst 1080p+120hz per öga känns rätt meningslöst. Då Project Morpheus är tänkt som en VR lösning till PS4:an, hur exakt är det tänkt att det ska fungera? Ska det släppas en speciell VR version av varje spel, där dem skalat ner grafiken och ökat upplösningen och fps:en?
Spel till PS4 kan redan köras i 1080p. VR-headset som OR och PM renderar spelen i halv 1080p gånger 2 eller renderar bara en bild i 1080p och använder z-buffer för att skapa djup.
EDIT: Det kommer kräva att spelen är anpassade att köras i 3D precis som att spela spel med 3D tv. Gamla spel kommer inte magiskt bli 3D-anpassade på PM utan det kommer krävas patchar osv.
Jo men hur många spel på PS4:an körs faktiskt i 1080p, 60fps? Sen om man ska lira med VR krävs det ju minst 1080p, 60fps x2, vilket jag fortfarande tycker är i det snålaste laget. Tror ärligt talat åtminstone delad 1440p, 120fps x2 med kanske G-sync är det som krävs för en vettig VR upplevelse.
Ta tex ett spel som Watch Dogs som körs i 900p, 30fps, dvs där klarar PS4:an av att enbart rendera typ 1/6 av det som krävs för ens en halvbra VR upplevelse. Kanske en orättvis jämförelse då Watch Dogs inte var special anpassad för konsolen, men hur många spel kommer vara det? Sen tror ni spelen kommer vara mindre krävande i framtiden?
Näe jag har mina tvivel för hur bra VR ens kommer bli på PC just nu och för konsoler tror jag tyvärr det mest bara kommer behandlas som en slags gimmick. Som motion control var förra generationen, där merparten av spelen utvecklade för VR kommer vara themepark liknande upplevelser utan något vettigt gameplay. Och behandlas som en eftertanke utav dem andra utvecklarna, som har nog problem att få nextgen spelen att fungera "vettigt" som dem är.
Nej det 960x1080x2 alltså halva 1080p gånger två.
Dom kommer självklart anpassa spelen till 60fps. Dom kommer inte ta dagens spel och lägga in stöd om det inte finns plats för optimeringar.
Det är inte säkert att det blir något av VR till PC eller konsol. Det får man räkna kallt med att det kanske är för tidigt. Men samtidigt är det många enklare indispel anpassade direkt för OR ute just nu och liknande kanske kommer till PS4.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
The Division, Game of Thrones och The Witcher 3 är det som intresserar mig.
Sony är de jag kommer titta nogast på, ser fram emot deras överraskningar samt de mera väntade Uncharted 4, The Order 1886 o eventuellt Deep Down. Annars så är de något intressant att se nya AC, Far Cry 4 och om Ubisoft har ett till överrasknings spel i år.
Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.
The sims 4. Game of thrones har lite hypevarning. The division är intressant. Mad max verkar fränt. AC spelen är också intressanta.
Måste säga att det jag sett av Mad Max på mässor, så verkar det stört tråkigt faktiskt. Hoppas kan man ju alltid göra, men mitt intresse för det spelet har fallit som en sten.
Nej det 960x1080x2 alltså halva 1080p gånger två.
Dom kommer självklart anpassa spelen till 60fps. Dom kommer inte ta dagens spel och lägga in stöd om det inte finns plats för optimeringar.
Det är inte säkert att det blir något av VR till PC eller konsol. Det får man räkna kallt med att det kanske är för tidigt. Men samtidigt är det många enklare indispel anpassade direkt för OR ute just nu och liknande kanske kommer till PS4.
Oh yeah, det har du ju rätt i, tänkte lite fel där herpilyderp x). Jo då blir det ju som att köra 1080p, 60fps för att kunna få till en åtminstone halvbra VR upplevelse. Dock kommer det ju fortfarande krävas en ganska rejäl nedskalning på detaljninvån (aka det "optimering" oftast innebär), för merparten av dagens och troligtvis även framtidens lite mer krävande konsol titlar, för att uppnå den standarden. Om utvecklarna som du säger nu ens kan eller orkar bry sig om VR överhuvudtaget dvs.
Sen som sagt jag tror minst 1280x1440x2 i 120fps kommer behövas för att kunna få till en schyst VR upplevelse. Vet dock inte om det är ens tekniskt möjligt idag.
Nej det 960x1080x2 alltså halva 1080p gånger två.
Dom kommer självklart anpassa spelen till 60fps. Dom kommer inte ta dagens spel och lägga in stöd om det inte finns plats för optimeringar.
Det är inte säkert att det blir något av VR till PC eller konsol. Det får man räkna kallt med att det kanske är för tidigt. Men samtidigt är det många enklare indispel anpassade direkt för OR ute just nu och liknande kanske kommer till PS4.
Oh yeah, det har du ju rätt i, tänkte lite fel där herpilyderp x). Jo då blir det ju som att köra 1080p, 60fps för att kunna få till en åtminstone halvbra VR upplevelse. Dock kommer det ju fortfarande krävas en ganska rejäl nedskalning på detaljninvån (aka det "optimering" oftast innebär), för merparten av dagens och troligtvis även framtidens lite mer krävande konsol titlar, för att uppnå den standarden. Om utvecklarna som du säger nu ens kan eller orkar bry sig om VR överhuvudtaget dvs.
Sen som sagt jag tror minst 1280x1440x2 i 120fps kommer behövas för att kunna få till en schyst VR upplevelse. Vet dock inte om det är ens tekniskt möjligt idag.
Kan vara värt att kolla in den här videon.
Som du ser är spelet anpassat att flyta på i 30 fps. Några fps drops här och där som vanligt.
Kollar man sedan 3D till höger så är det ändå dubbla antalet bilder som ska renderas varje sekund och förlusten är inte så stor. Är inte säker på om det är z-buffer 3D i Uncharted men det ger en ganska bra fingervisning hur bra även en äldre konsol klarar av 3D utan att sänka på detaljerna.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Som du ser är spelet anpassat att flyta på i 30 fps. Några fps drops här och där som vanligt.
Kollar man sedan 3D till höger så är det ändå dubbla antalet bilder som ska renderas varje sekund och förlusten är inte så stor. Är inte säker på om det är z-buffer 3D i Uncharted men det ger en ganska bra fingervisning hur bra även en äldre konsol klarar av 3D utan att sänka på detaljerna.
Ehm, men så fort det händer mer än två saker samtidigt på skärmen dippar ju fps ner till ibland runt 20, troligtvis därför dem cappa fps:en till just 30 till att börja med.
Alltså när det gäller VR krävs det ju en helt annan standard. Man trycker skärmen mot ansiktet och allt ska dessutom synkas med headtracking. Funkar ju liksom inte att ha urusel upplösning och fps då.
Skulle man tex vilja få det här spelet körbart i för VR med samma grafikinställningar, i 960x1080x2 i stabila 60fps skulle det ju troligtvis krävas minst 3-4gånger mer rå-prestanda. Nu är det ju inte riktigt lika illa för alla PS4 titlar men är det är ju fortfarande utan tvivel ett stort jädra problem då 1080p 60fps är långt ifrån standarden i dagens konsol spel :/.
Hoppas få mer information om ny Starfox, och även lite mer från Civilization: Beyond Earth.
Sen så skulle jag vilja se Hatsune Miku: Project Diva F 2nd som SEGA kommer visa upp, och som släpps till hösten här i väst.