Molyneux håller inte sina Kickstarter-löften

Medlem
Skrivet av Playcrafter:

Samma sak kommer nog hända med Star Citizen. Calling it now!

Jag gjorde det redan för ett år sen. Så du är låååååångt efter

Medlem

Tillsammans med Tim Schafer har jag ingen förtroende för Peter längre. Schafer har visat sig gång på gång att han inte kan hantera pengar alls.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

dmn
Medlem

Peter Mullenö har väl aldrig nånsin hållit vad han lovat om ett enda av sina spel?

Medlem
Skrivet av Zappa:

Nej legend.

Populus
Magic Carpet
Syndicate
Dungeon Keeper
Black & White
Fable

Få personer har den CV'n han har. Oavsett vad han gör idag så är han en av de största spelskaparna genom tiderna.

Bete dig.

Spelen är legendariska, inte Molyneux. Det finns en hel del andra människor out there i spelbranschen som har en likadan cv, eller mer imponerande, än honom.
Och för övrigt är det inte han själv som skapat dessa spel.

Gå ut ur mammas källare nån gång.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Paddington:

Vem är den där snubben egentligen. Jag har bara sett hans namn dyka upp i samband med märkliga åsikter.

Man ska inte bli alltför arg om man tappar kickstarter-pengar. Det är risken man tar.

Du har inte spelat spel sålänge va? Han är en legend inom spelbranschen.

"Legend", du menar väl ökänd inom spelbranschen... Ingen som vart speciellt förvånad över att han startade eget då väldigt få skulle tagit risken att anställa honom. Han är ingen högoddsare och för närvarande är det ingen som vill ta onödiga risker.

Nej legend.

Populus
Magic Carpet
Syndicate
Dungeon Keeper
Black & White
Fable

Få personer har den CV'n han har. Oavsett vad han gör idag så är han en av de största spelskaparna genom tiderna.

Det var över 10 år sen han hade fingret med i spelet på något som vart populärt och sålde bra. Om en producent har ett bästföre datum så är han ett bra exempel på det. Han var en champion på sin tid men har gått till att bli ökänd för sina utsvävande intervjuer.

Inaktiv

Att pengar tar slut under utvecklingen av ett spel, att utvecklaren konkar eller att något skiter sig - det kan jag acceptera. Det är en del av riskerna man tar med Kickstarter.
Att däremot locka till sig miljontals kronor för att utveckla ett dedikerat PC-spel för att sedan istället utveckla ett mobilspel med micro-transaktioner gör PM till en ljugande jävla skithög. Nej, jag kommer inte lägga ett öre på hans spel igen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Folk som kastar pengar på tomma löften får skylla sig själva. Kickstarter är ren idioti.

Min erfarenhet är att folk i regel inte kastar pengar på tomma löften, utan att kickstarter fungerar rätt bra för att sålla ut de som faktiskt har en möjlighet att leverera något. Tack vare sitt namn hade Molyneux denna möjlighet men valde att missbruka förtroendet.

Han kommer inte få några pengar igen från Kickstarter eller sina före detta fans...

Felet ligger inte hos kickstarter, eller de fans som gick med på avtalet att deras donation ej kommer med några garrantier, utan enbart hos Molyneux som inte kunde leverera som utlovat.

Medlem
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Zappa:

Nej legend.

Populus
Magic Carpet
Syndicate
Dungeon Keeper
Black & White
Fable

Få personer har den CV'n han har. Oavsett vad han gör idag så är han en av de största spelskaparna genom tiderna.

Bete dig.

Spelen är legendariska, inte Molyneux. Det finns en hel del andra människor out there i spelbranschen som har en likadan cv, eller mer imponerande, än honom.
Och för övrigt är det inte han själv som skapat dessa spel.

Gå ut ur mammas källare nån gång.

Hur gammal är du egentligen? 14? Du beter dig som det iaf.
Oavsett hur kass han än är idag så kan man inte förneka det han gjort tidigare. Det är väl inte så svårt att fatta?
Verkar som du började spela när Xboxen dök upp. Torka dig bakom öronen och lär dig lite spelhistoria.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Zappa:

Nej legend.

Populus
Magic Carpet
Syndicate
Dungeon Keeper
Black & White
Fable

Få personer har den CV'n han har. Oavsett vad han gör idag så är han en av de största spelskaparna genom tiderna.

Bete dig.

Spelen är legendariska, inte Molyneux. Det finns en hel del andra människor out there i spelbranschen som har en likadan cv, eller mer imponerande, än honom.
Och för övrigt är det inte han själv som skapat dessa spel.

Gå ut ur mammas källare nån gång.

Hur gammal är du egentligen? 14? Du beter dig som det iaf.
Oavsett hur kass han än är idag så kan man inte förneka det han gjort tidigare. Det är väl inte så svårt att fatta?
Verkar som du började spela när Xboxen dök upp. Torka dig bakom öronen och lär dig lite spelhistoria.

Ja, bete dig kunde du ju tydligen inte alls.
Om du nu ska försöka låta som om du är äldre än mig så sluta använda ordet legend på folk som knappt någon vet vem det är idag.
Och ja, jag spelade Populus såpass mycket för att lägga mina pengar på Godus, vilket jag tyckte levererade en del spelglädje. Felet var bara att det lovades på tok för mycket.
Men någon "legend" är han då inte.

Medlem

Trist. Ett nytt Populous hade varit trevligt.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av kebbe:

Folk som kastar pengar på tomma löften får skylla sig själva. Kickstarter är ren idioti.

Min erfarenhet är att folk i regel inte kastar pengar på tomma löften, utan att kickstarter fungerar rätt bra för att sålla ut de som faktiskt har en möjlighet att leverera något. Tack vare sitt namn hade Molyneux denna möjlighet men valde att missbruka förtroendet.

Han kommer inte få några pengar igen från Kickstarter eller sina före detta fans...

Felet ligger inte hos kickstarter, eller de fans som gick med på avtalet att deras donation ej kommer med några garrantier, utan enbart hos Molyneux som inte kunde leverera som utlovat.

Håller inte med. Felet ligger absolut i Kickstarter, Indiegogo, Early Access och hela den där kulturen om att betala för någonting som inte finns eller är färdigt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Håller inte med. Felet ligger absolut i Kickstarter, Indiegogo, Early Access och hela den där kulturen om att betala för någonting som inte finns eller är färdigt.

Felet ligger i du som inte förstått att de handlar om donnationer när det kommer till kickstarter & liknande.

Du ger bort dina pengar, utan att kunna ha några lagliga krav på motprestation, för att ge någon du tror på en möjlighet att göra något bra.

DET är vad du går med på när du ger bort dina pengar på Kickstarter, osv...

Tack vare detta har vi sett en fullkommlig explosion med tusentals fantasifulla och intressanta indie spel de senaste 2-3 åren. Tycker du nytänkande indiespel och att ge människor möjligheten att utforska sina drömmar är något dåligt?

Early Access tänker jag inte utalla mig om efterssom detta är mer utan en laglig gråzon med både lysande framgångar och riktiga katastrofer som exempel.

Men i grunden kan frivilliga donationer för att möjliggöra drömmar aldrig vara dåligt IMO.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av kebbe:

Håller inte med. Felet ligger absolut i Kickstarter, Indiegogo, Early Access och hela den där kulturen om att betala för någonting som inte finns eller är färdigt.

Felet ligger i du som inte förstått att de handlar om donnationer när det kommer till kickstarter & liknande.

Du ger bort dina pengar, utan att kunna ha några lagliga krav på motprestation, för att ge någon du tror på en möjlighet att göra något bra.

DET är vad du går med på när du ger bort dina pengar på Kickstarter, osv...

Tack vare detta har vi sett en fullkommlig explosion med tusentals fantasifulla och intressanta indie spel de senaste 2-3 åren. Tycker du nytänkande indiespel och att ge människor möjligheten att utforska sina drömmar är något dåligt?

Hur du än vrider och vänder på det så går det ut på att sälja ett spel som inte finns. Och för att svara på din fråga så ser jag helst en marknad helt utan indieskräp.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Hur du än vrider och vänder på det så går det ut på att sälja ett spel som inte finns. Och för att svara på din fråga så ser jag helst en marknad helt utan indieskräp.

Spelindustrin kommer från indieskräp, det är som att önska bort allt vatten för att man avskyr regn.

Kickstarter och early access har redan gett världen så mycket som vi inte vill bli av med att det rättfärdigar dess existens.

Medlem

Peter 4 President!!!

Medlem

Pollen menar på att det fanns något förtroende till att börja med, och jag kan inte säga att jag någonsin haft något för Molyneux.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Och för att svara på din fråga så ser jag helst en marknad helt utan indieskräp.

Alltså en marknad utan minecraft, utan kerbal space program utan nytänkande och några av de spel jag brinner för och tycker är roliga...

Endast stortitlar så som Call of Duty hero 17 och World of Warcraft från giganterna.

Jag tror PC är fel platform för dig och rekommenderar att du provar antingen Xbox eller Playstation, kanske kan vara något? Då slipper du oroa dig för indie spel eller att donnera pengar till spelutveckling.

Medlem

Kickstarter är ju egentligen en form av aktier fast utdelningen blir inte i reda pengar om det alls blir någon utdelning.
Lite som att kräva pengarna tillbaka när man inte fått 13 rätt på stryket en lördag, fast man la en 1000 kr rad.

Medlem

Peter borde sluta med spel och börja med politik. Han bara lovar och lovar.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av kebbe:

Och för att svara på din fråga så ser jag helst en marknad helt utan indieskräp.

Alltså en marknad utan minecraft, utan kerbal space program utan nytänkande och några av de spel jag brinner för och tycker är roliga...

Endast stortitlar så som Call of Duty hero 17 och World of Warcraft från giganterna.

Jag tror PC är fel platform för dig och rekommenderar att du provar antingen Xbox eller Playstation, kanske kan vara något? Då slipper du oroa dig för indie spel eller att donnera pengar till spelutveckling.

"Alla som inte håller med är konsolspelare" är alltså ditt mördande argument för slaskhögen av indies? Tror jag lämnar den diskussionen där.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Alla som inte håller med är konsolspelare" är alltså ditt mördande argument för slaskhögen av indies? Tror jag lämnar den diskussionen där.

Det var knappast det jag skrev...
Men det går att vara två som leker leken "låt oss förvränga vad den andre skrev".

Utan indiespel och garage utvecklare så hade spelbranchen nämligen inte existerat alls precis som eld påpekar ovan.

Så vad du faktiskt egentligen skriver är alla utvecklare som kämpat och slitit med dålig finansiering i sina garage för sin passion inte är värda någon av sin framgång eller sitt livsverk. För framgång måste de haft, annars hade de inte tagit sig dit de är idag som stor etablerad utvecklare...

Vad du faktiskt egenligen skriver är skit i all utveckling och alla datorspel, låt oss hålla oss till filmer istället.

//Slut ironi

Så hur ville du nu ha det med att förvränga varandras ord?

Personligen ser jag inget problem med att det går 100 mindre bra indie spel på det där 5 som är fantastiskt nytänkande och roliga. Mycket hellre det än 5 etablerade titlar utan något nytänkande som endast är till för att mjölka dina pengar med action cutscenes av samma modell och 5 timmars speltid...

Medlem
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Zappa:

Nej legend.

Populus
Magic Carpet
Syndicate
Dungeon Keeper
Black & White
Fable

Få personer har den CV'n han har. Oavsett vad han gör idag så är han en av de största spelskaparna genom tiderna.

Bete dig.

Spelen är legendariska, inte Molyneux. Det finns en hel del andra människor out there i spelbranschen som har en likadan cv, eller mer imponerande, än honom.
Och för övrigt är det inte han själv som skapat dessa spel.

Gå ut ur mammas källare nån gång.

Hur gammal är du egentligen? 14? Du beter dig som det iaf.
Oavsett hur kass han än är idag så kan man inte förneka det han gjort tidigare. Det är väl inte så svårt att fatta?
Verkar som du började spela när Xboxen dök upp. Torka dig bakom öronen och lär dig lite spelhistoria.

Ja, bete dig kunde du ju tydligen inte alls.
Om du nu ska försöka låta som om du är äldre än mig så sluta använda ordet legend på folk som knappt någon vet vem det är idag.
Och ja, jag spelade Populus såpass mycket för att lägga mina pengar på Godus, vilket jag tyckte levererade en del spelglädje. Felet var bara att det lovades på tok för mycket.
Men någon "legend" är han då inte.

Molyneux är helt klart en legend inom spelindustrin, det faktum att inte jättemånga vet vem han är idag tar inte det ifrån honom. Han har bidraget otroligt mycket till spelindustrin genom åren.
Givetvis var det inte endast han som jobbade på spelen han var med och arbetade på, det är ett extremt tafatt argument. Tim Schafer och Bill Roper (du kanske inte tycker de är legender heller?) var inte heller själva men de är fortfarande defintivt legender inom spelbranschen.
Fråga någon som faktiskt kan något om spelindustrin om de vet vem Peter Molyneux är och du får garanterat ett ja.

Bara för att de flesta som inte är intresserade av tillverkning av bildäck inte känner till någon legend inom den branschen betyder inte att de inte finns.

Medlem

http://www.pcgamer.com/godus-designer-admits-kickstarter-prom...
"Molyneux built up a tremendous amount of goodwill among gamers through the 80s and 90s, but his inability to deliver on his sky-high promises saw his status wane dramatically over the past decade and a half. I think a certain degree of hope had persisted that he'd one day rediscover the old magic and give the world a game that could live up to his legacy, and some of us even thought that Godus might be it. But now it looks more likely that it will be the one that finally brings whatever relevance he had left to an end."

Medlem

Sätt han i fängelse!!!!!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Playcrafter:

Samma sak kommer nog hända med Star Citizen. Calling it now!

Jag gjorde det redan för ett år sen. Så du är låååååångt efter

Jag lämnar länken till Star Citizens januarirapport här.

Det är en liten sammanfattning över vad utvecklarna ägnat sig åt i januari. De brukar släppa en lika matig rapport varje månad.

Så kan väl ni två fundera vidare på om projektet går åt rätt håll eller inte...

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/144...

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Playcrafter:

Samma sak kommer nog hända med Star Citizen. Calling it now!

Jag gjorde det redan för ett år sen. Så du är låååååångt efter

Jag lämnar länken till Star Citizens januarirapport här.

Det är en liten sammanfattning över vad utvecklarna ägnat sig åt i januari. De brukar släppa en lika matig rapport varje månad.

Så kan väl ni två fundera vidare på om projektet går åt rätt håll eller inte...

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/144...

Återkom när spelet är släppt istället. Jag struntar faktiskt i januarirapporter. Fanns nog en januarirapport för Godus en gång i tiden också.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Playcrafter:

Samma sak kommer nog hända med Star Citizen. Calling it now!

Jag gjorde det redan för ett år sen. Så du är låååååångt efter

Jag lämnar länken till Star Citizens januarirapport här.

Det är en liten sammanfattning över vad utvecklarna ägnat sig åt i januari. De brukar släppa en lika matig rapport varje månad.

Så kan väl ni två fundera vidare på om projektet går åt rätt håll eller inte...

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/144...

Återkom när spelet är släppt istället. Jag struntar faktiskt i januarirapporter. Fanns nog en januarirapport för Godus en gång i tiden också.

Det är lite skillnad på rapporter och "rapporter"...

Medlem

Han var var visionär, blev en skojare och slutar som bedragare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Paddington:

Vem är den där snubben egentligen. Jag har bara sett hans namn dyka upp i samband med märkliga åsikter.

Man ska inte bli alltför arg om man tappar kickstarter-pengar. Det är risken man tar.

Du har inte spelat spel sålänge va? Han är en legend inom spelbranschen.

Vad spelar det för roll egentligen? Idag är han en charlatan och lögnare. Spelar ingen roll om han var kultförklarad för 15 år sedan. Killen har inte släppt något vettigt på minst 8 år och sitter nu och ljuger för folk för att få donationer. Sluta försvara hans beteende med att han gjorde något bra en gång i tiden.

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Paddington:

Vem är den där snubben egentligen. Jag har bara sett hans namn dyka upp i samband med märkliga åsikter.

Man ska inte bli alltför arg om man tappar kickstarter-pengar. Det är risken man tar.

Du har inte spelat spel sålänge va? Han är en legend inom spelbranschen.

Vad spelar det för roll egentligen? Idag är han en charlatan och lögnare. Spelar ingen roll om han var kultförklarad för 15 år sedan. Killen har inte släppt något vettigt på minst 8 år och sitter nu och ljuger för folk för att få donationer. Sluta försvara hans beteende med att han gjorde något bra en gång i tiden.

Det var nog mest "Jag har bara sett hans namn dyka upp i samband med märkliga åsikter." han svarade på. Så om du tänker efter så är hans kommentar rätt väsentlig. Det är ingen som försvarar hans beteende.

123
Skriv svar