En våldtäktsman ibland oss...

Medlem
En våldtäktsman ibland oss...

Så nu är hagamannen snart tillbaks här uppe i umeå, där han tidigare våldtagit och misshandlat ett gäng kvinnor, varvid en fick ögonen sönderpetade under våldtäkten.

Dömt för misshandel, våldtäkter och mordförsök är denna "människa" snart på fri fot och enligt tingsrättens senaste beslut välkommen att återvända till umeå.
Detta trots att alla utredningar, utvärderingar och experter stämmer in på att Hagamannen verkar sakna sympati och ånger för sina gärnignar och offer, och det råder stor chans att han begår liknande brott igen.

Flera av offren med anhöriga kommer aldrig att fungera som människor igen.
Hagamannen har nu, drygt 14 år senare, enligt svensk lag sonat för sina brott och skall behandlas som "alla andra".

Hur förklarar man för de som numer är psykiskt och fysiskt handikappade pga vad Niklas Lindgren (hagamannen) gjort mot dem, att de numer är likvärdiga medborgare?
Blind, våltagen, misshandlat och lämnad att dö är tydligen förlåtet efter 14 år i fängelse?

Härligt land. Vi gör så mycket rätt i sverige, varför ska vi misslyckas så fatalt när det gäller brott och straff...

Jag är inte nära anhörig till något av offren eller bekant med ens någon av offrens anhöriga själv, endå känner jag ett sådant extremt hat och förakt mot hela denna situation. Mot hagamannen. Mot sverige och hela vårt rättssystem. Och den s.k. demokrati vi sägs leva i.

Jag betvivlar att en majoritet av människorna i detta land tycker att någon som Hagamannen någonsin ska få gå fri, endå gör han det? Hur är det demokrati, jag trodde folket ska bestämma…

Också hur man ytterligare pissar på de som drabbats av detta svin genom att överkasta beslutet och istället låta honom återvända hit, där han orsakat så mycket lidande.

Jag vet att jag inte tänker riktigt klart i detta läge.
Men det enda bra som eventuellt kan komma ur att släppa upp det där värdelösa kräket igen är att man alltid kan hoppas att han får det han verkligen förtjänar förr eller senare.
Han förtjänar inte att leva och jag hoppas verkligen något eller någon tar livet av honom.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Förstår inte hur han kan släppas fri. Han ska sitta inne resten av sitt liv, det förstår till och med en amöba.

Tycka vad fan man vill men jag håller helt och hållet med det sista du skrev.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Klarar sig övriga länder egentligen bättre vad gäller brott?

Säkert inte men oavsett vad det skulle göra med brottsstatistiken så skulle det kännas moraliskt bättre om skadedjur som denna aldrig fick bli fri.
Jag skulle inte skaka av ilska denna morgon isåfall.

Jag tror inte på avskräckande straff, de som begår grova brott lär göra så endå, det är hur det hanteras efteråt som gör skillnaden för oss andra som ska leva i efterdynigarna av brottet/en.
Och detta är det värsta tänkbara sätt att hantera Hagamannen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Döms man till fängelse så har man i lagens mening sonat sitt brott när straffet är avtjänat. Man kan argumentera för längre fängelsestraff, bättre samarbete mellan fångvården och rättspsykiatrin eller andra behandlande och straffande åtgärder. Men det förändrar inte grundtanken - Att när du sonat ditt brott så släpps du fri.

Det sista du skriver vet jag inte riktigt om du menar allvar med. Ska vi börja lyncha folk och döda alla som vi anser inte förtjänar livet? Och vem bestämmer i så fall om en person förtjänar att leva eller inte? Ska vi rada upp alla opassande exemplar av befolkningen och rösta med handuppräckning? Det är just därför som samhällets känslor inte har någon plats i lagboken, på gott och ont.

Medlem

Får ju hoppas att någon tar lagen i egna händer, men sådant händer ju tyvärr bara på film. Oavsett så kommer denna historia och dess oundvikliga konsekvenser länge tjäna som ett strålande argument för dödsstraff.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Döms man till fängelse så har man i lagens mening sonat sitt brott när straffet är avtjänat. Man kan argumentera för längre fängelsestraff, bättre samarbete mellan fångvården och rättspsykiatrin eller andra behandlande och straffande åtgärder. Men det förändrar inte grundtanken - Att när du sonat ditt brott så släpps du fri.

Det sista du skriver vet jag inte riktigt om du menar allvar med. Ska vi börja lyncha folk och döda alla som vi anser inte förtjänar livet? Och vem bestämmer i så fall om en person förtjänar att leva eller inte? Ska vi rada upp alla opassande exemplar av befolkningen och rösta med handuppräckning? Det är just därför som samhällets känslor inte har någon plats i lagboken, på gott och ont.

Det finns brott du aldrig kan sona för.
Vi har inga straff som hanterar det.
Det är felet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så nu är hagamannen snart tillbaks här uppe i umeå, där han tidigare våldtagit och misshandlat ett gäng kvinnor, varvid en fick ögonen sönderpetade under våldtäkten.

Dömt för misshandel, våldtäkter och mordförsök är denna "människa" snart på fri fot och enligt tingsrättens senaste beslut välkommen att återvända till umeå.
Detta trots att alla utredningar, utvärderingar och experter stämmer in på att Hagamannen verkar sakna sympati och ånger för sina gärnignar och offer, och det råder stor chans att han begår liknande brott igen.

Flera av offren med anhöriga kommer aldrig att fungera som människor igen.
Hagamannen har nu, drygt 14 år senare, enligt svensk lag sonat för sina brott och skall behandlas som "alla andra".

Hur förklarar man för de som numer är psykiskt och fysiskt handikappade pga vad Niklas Lindgren (hagamannen) gjort mot dem, att de numer är likvärdiga medborgare?
Blind, våltagen, misshandlat och lämnad att dö är tydligen förlåtet efter 14 år i fängelse?

Härligt land. Vi gör så mycket rätt i sverige, varför ska vi misslyckas så fatalt när det gäller brott och straff...

Jag är inte nära anhörig till något av offren eller bekant med ens någon av offrens anhöriga själv, endå känner jag ett sådant extremt hat och förakt mot hela denna situation. Mot hagamannen. Mot sverige och hela vårt rättssystem. Och den s.k. demokrati vi sägs leva i.

Jag betvivlar att en majoritet av människorna i detta land tycker att någon som Hagamannen någonsin ska få gå fri, endå gör han det? Hur är det demokrati, jag trodde folket ska bestämma…

Också hur man ytterligare pissar på de som drabbats av detta svin genom att överkasta beslutet och istället låta honom återvända hit, där han orsakat så mycket lidande.

Jag vet att jag inte tänker riktigt klart i detta läge.
Men det enda bra som eventuellt kan komma ur att släppa upp det där värdelösa kräket igen är att man alltid kan hoppas att han får det han verkligen förtjänar förr eller senare.
Han förtjänar inte att leva och jag hoppas verkligen något eller någon tar livet av honom.

För det första så blandar du ihop koddarna och morötterna. Det du pratar om är inte straff, det är hämnd. Hämnd hör inte hemma i något civiliserat samhälle. Och vem är du att bestämma vem som skall få leva eller inte? Hmm? Du är inte ett skit bättre själv med dina onyanserade och primitiva åsikter. Dessutom, jag läser att du tycker att det är ok att släppa ut honom så länge som han inte återvänder till dina trakter? Jävligt småsint, grabben.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Finns värre personer som går fria. Bara se på Carl Bildt och folkmorden i Sudan. Han hyllas av allianspartierna trots att han lever på blodspengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag personligen tycker att det är fel att släppa honom i förtid, men jag hoppas verkligen att de vet vad de sysslar med.

Han kommer minst sagt att leva ett väldigt farligt liv. Han är bland de mest hatade personerna i detta land, och jag skulle inte bli förvånad om han blir grovt misshandlad eller i värsta fall mördad under sitt första år i frihet. Vad han kommer behöva är en skyddad identitet samt bosätta sig så långt ifrån Umeå som möjligt. Dock verkar det ju som att han vill tillbaka till Umeå, och då kan man ju förmoda att han inte vill ha en skyddad identitet.

Medlem

Tvångssterilisering!

Var och får tycka vad han vill. Att hävda att en medlem som tycker mycket illa om en våldsdömd person, r lika dålig som den dömde är bara absurt. Man får fritt vädra sina åsikter. Hur kan man tycka att en en åsikt är lika illa som en fysisk våldtäkt.

Sterilisering och livstid.

Medlem

Det borde införas dödstraff i Sverige.

Pedofiler och värre får inte mer än något år om ens det. Rätt så sjukt.

phi
Medlem

Om jag säger så här; jag vet folk som har "försvunnit" för mindre saker än så efter att de kommit ut.

Sen att något as till människa tar saken i egna händer gör ju knappast saken bättre.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Får ju hoppas att någon tar lagen i egna händer, men sådant händer ju tyvärr bara på film.

Tror nu mera avlidna personer som t ex Holger Algdal har en helt annan syn på den saken. Han hittades ju styckad efter han kommit ut från ett fängelsestraff för att ha mördat sin fru.

Medlem

Han lär ju knappast bo med vanliga befolkningen. Såfall utanför Umeå pga hotbilden. Det måste han inse. Jag tycker det är fel att han släpps. Men jag kan inte tänka mig att han får vara ifred och göra som han vill. Kommer att bli övervakad ändå. Eller?

Medlem

Saken är ju den att han inte dömdes till vård, som antagligen hade betytt att han suttit inne resten av livet på rättspsyk, för att han inte bedömdes som psykisk sjuk. Problemet var bara att en del som träffade honom som var skolade inom psykiatri hävda bestämt att han hade störningar som vi inte har sett förut eller känner till inom svensk psykiatri. Han skulle varit en individ som skulle ha studerats och forskats på, inte sättas i fängelse.

Medlem
Skrivet av Takachimaya:

Tvångssterilisering!

Var och får tycka vad han vill. Att hävda att en medlem som tycker mycket illa om en våldsdömd person, r lika dålig som den dömde är bara absurt. Man får fritt vädra sina åsikter. Hur kan man tycka att en en åsikt är lika illa som en fysisk våldtäkt.

Sterilisering och livstid.

Ja vi borde ta efter USA där. Antingen det eller så får de sitta inne hela sitt liv, enklare än så är det ju inte.

Medlem

Återinför offentligt dödsstraff på Mord, Dråp och våldtäkt.
Giljotinering eller Hanged, drawn and quartered som det kallades på medeltiden. (vill inte ens försöka översätta det.)


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Dödstraff, tvångsteriliseringar är inte svaret. Det förekommer alltför många felaktigt fälda av "rättsssytemet". Dessutom så vet vi att delstater med högre straff i USA har faktiskt inte lägre antal brott.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Dödstraff, tvångsteriliseringar är inte svaret..

´
Vad är svaret då?

Går alltid bra att säga "nä så kan man inte göra" men kommer inte med några lösningar.
Nä bort med dyngan, skicka dom till ett straffläger i någon avlägsen djungel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Kaleid:

Dödstraff, tvångsteriliseringar är inte svaret..

´
Vad är svaret då?

Går alltid bra att säga "nä så kan man inte göra" men kommer inte med några lösningar.
Nä bort med dyngan, skicka dom till ett straffläger i någon avlägsen djungel.

Du borde ha citerat hela hans text. Det är många i sverige som blir oskyldigt dömda, ska man kastrera alla dom eller avrätta oskyldiga som i USA?
Vad händer när man insett att det är domstolen eller poliserna i fallet som gjort fel och orsakat att personen åkte in, ska man då kastrera poliserna?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Soulless:

Så nu är hagamannen snart tillbaks här uppe i umeå, där han tidigare våldtagit och misshandlat ett gäng kvinnor, varvid en fick ögonen sönderpetade under våldtäkten.

Dömt för misshandel, våldtäkter och mordförsök är denna "människa" snart på fri fot och enligt tingsrättens senaste beslut välkommen att återvända till umeå.
Detta trots att alla utredningar, utvärderingar och experter stämmer in på att Hagamannen verkar sakna sympati och ånger för sina gärnignar och offer, och det råder stor chans att han begår liknande brott igen.

Flera av offren med anhöriga kommer aldrig att fungera som människor igen.
Hagamannen har nu, drygt 14 år senare, enligt svensk lag sonat för sina brott och skall behandlas som "alla andra".

Hur förklarar man för de som numer är psykiskt och fysiskt handikappade pga vad Niklas Lindgren (hagamannen) gjort mot dem, att de numer är likvärdiga medborgare?
Blind, våltagen, misshandlat och lämnad att dö är tydligen förlåtet efter 14 år i fängelse?

Härligt land. Vi gör så mycket rätt i sverige, varför ska vi misslyckas så fatalt när det gäller brott och straff...

Jag är inte nära anhörig till något av offren eller bekant med ens någon av offrens anhöriga själv, endå känner jag ett sådant extremt hat och förakt mot hela denna situation. Mot hagamannen. Mot sverige och hela vårt rättssystem. Och den s.k. demokrati vi sägs leva i.

Jag betvivlar att en majoritet av människorna i detta land tycker att någon som Hagamannen någonsin ska få gå fri, endå gör han det? Hur är det demokrati, jag trodde folket ska bestämma…

Också hur man ytterligare pissar på de som drabbats av detta svin genom att överkasta beslutet och istället låta honom återvända hit, där han orsakat så mycket lidande.

Jag vet att jag inte tänker riktigt klart i detta läge.
Men det enda bra som eventuellt kan komma ur att släppa upp det där värdelösa kräket igen är att man alltid kan hoppas att han får det han verkligen förtjänar förr eller senare.
Han förtjänar inte att leva och jag hoppas verkligen något eller någon tar livet av honom.

För det första så blandar du ihop koddarna och morötterna. Det du pratar om är inte straff, det är hämnd. Hämnd hör inte hemma i något civiliserat samhälle. Och vem är du att bestämma vem som skall få leva eller inte? Hmm? Du är inte ett skit bättre själv med dina onyanserade och primitiva åsikter. Dessutom, jag läser att du tycker att det är ok att släppa ut honom så länge som han inte återvänder till dina trakter? Jävligt småsint, grabben.

För det första undrar jag vad DU har för rätt att bestämma vad som "hör hemma" eller ej i ett civiliserat samhälle.
Jag har såklart ingen undersökning på saken, men jag är rätt säker på att de flesta anser att Hagamannen förtjänar att sitta inlåst resten av livet. För att han FÖRTJÄNAR det.
Hämd, absolut det är en del av det hela och en väldigt mänsklig och naturlig sak, men även en fråga om rätt och fel.
Och det är, enligt en troligt stor majoritet i sverige, helt fel att hagamannen någonsin får bli en fri man igen.

Hagamannen: Tycker sig ha rätt att våldta, misshandla, mörda (försökte iaf) helt efter eget bevåg
Jag: Tycker att någon som utfört ovan handlingar förtjänar att dö.
I din värld är alltså jag och hagamannen lika hemska och placerat i samma fack? Det säger mer om din verklighetsfrämmande världsbild och ger dig en mycket värre människosyn än jag någonsin kommer ha.

Sen har jag aldrig sagt att jag har rätt att bestäma om död och liv, allt jag har gjort är förmedlat MIN åsikt och ja, jag tycker att han förtjänar att dö och om beslutet trots allt var i mina händer så skulle ingen få gå levande efter att ha utfört gärningar som dessa.

Sist, vart hittar du att jag skulle tycka det var okej att släppa honom med besöksförbud, jag skrev bara att det är ett avslutande hån mot offren att han även fått överklaga och fått tingsrätten att överkasta det beslut som togs före.
Ett ytterligare bevis på hur vi värdesätter brottslingar och deras rättigheter högre än deras offers dylika.

Småsint? Grabben? Är du seriös?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Den blodtörst som vissa uppvisar får mig att undra vem jag egentligen ska vara mest rädd för.

Hämnd har ingen plats i ett stabilt och säkert rättssystem. Det finns en anledning till att vi inte låter offer eller anhöriga agera domare. Det går inte att utdöma rationella straff baserat på svallande känslor, oavsett om dessa känslor är berättigade eller inte. Bevisbördan löper stor risk att bli underställd önskan att "ge igen". Visst kan man diskutera den rådande straffskalan, men att låta revansch vara en del av den kommer bara öppna upp för lynching.

Dessutom kommer det oundvikligen att uppstå en mängd praktiska och moraliska problemställningar. Vilka brott ska bestraffas med vedergällning? Vilken metod ska användas? Vilken bevisgrad ska krävas? Kan det finnas förmildrande omständigheter? Vad gör man om den straffade visar sig vara oskyldig? När personen är död är det för sent att göra något åt det.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Den blodtörst som vissa uppvisar får mig att undra vem jag egentligen ska vara mest rädd för.

Hämnd har ingen plats i ett stabilt och säkert rättssystem. Det finns en anledning till att vi inte låter offer eller anhöriga agera domare. Det går inte att utdöma rationella straff baserat på svallande känslor, oavsett om dessa känslor är berättigade eller inte. Bevisbördan löper stor risk att bli underställd önskan att "ge igen". Visst kan man diskutera den rådande straffskalan, men att låta revansch vara en del av den kommer bara öppna upp för lynching.

Dessutom kommer det oundvikligen att uppstå en mängd praktiska och moraliska problemställningar. Vilka brott ska bestraffas med vedergällning? Vilken metod ska användas? Vilken bevisgrad ska krävas? Kan det finnas förmildrande omständigheter? Vad gör man om den straffade visar sig vara oskyldig? När personen är död är det för sent att göra något åt det.

Ännu en gång, ingenstans har jag förespråkat ett dödsstraff. Jag vet vilka praktiska problem detta orsakar och det finns, såvitt jag vet, inga sätt att komma runt dessa problem.
Det betyder dock inte att min åsikt förändras om att denna man förtjänar att dö. Jag vill inte, och kan inte förspråka att vår stat skulle utdela ett sådant straff, hur mycket personen i fråga än må förtjäna det.

Men jag är inte anhörig, offer eller på annat sätt inblandad i det som skett.
Ändå är jag så äcklad av det faktum att denna "människa" enligt vårt samhälle snart är likställt med oss andra, "sonat sitt brott" och hela den biten.
Jag är inte offer eller anhörig, kan ändå inte begripa hur hagamannen förtjänar frihet NÅGONSIN.

Ja, jag är och känner mig blodtörstig eftersom jag vecka på vecka får läsa om dessa brottslingar som får gå fria.
Jag kan inte med gott samvete sitta oberörd och acceptera det som händer. Jag kan inte gå ut och ta lagen i egna händer, eller ens förändra det samhälle vi lever i.
Men att åtminstone få skriva av mig min frustration låter mig åtminstone diktera vad jag känner, den ilska jag har för det som sker.

Men om du tycker att min blodtörst för hårda straff mot våldtäktsmän och mördare är jämförbar med att hänsynslöst och omotiverat misshandla, våldta och mörda så är jag mer rädd för dig än du lär va för mig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kebbe:

Får ju hoppas att någon tar lagen i egna händer, men sådant händer ju tyvärr bara på film. Oavsett så kommer denna historia och dess oundvikliga konsekvenser länge tjäna som ett strålande argument för dödsstraff.

Det var faktiskt rätt nära att folk började patrullera Umeå innan polisen slutligen fick tag på honom. Bodde i Umeå då och hade han inte åkt fast så hade det nog slutat med en lynchning eller att han blivit slängd i älven om folk bevittnat hans överfall. Stämningen i stan var så pass spänd och uppretad, och då är Umeå annars en väldigt trevlig och öppen stad...

Medlem
1
Skriv svar