Spotify-VD: "Programmering behövs redan i grundskolan"

Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:
Skrivet av SorbP:
Skrivet av waeress:

Sverige ligger på efterkälken och det skulle behöva satsas mer på flera områden. Samtidigt har Spotify valt att lägga moderbolaget i Luxemburg och minst en av grundarna flyttar pengar till Cypern.

Varför inte bidra mer till möjliga satsningar i Sverige om dom tycker det är så viktigt att dom annars ”Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”?

Att det behövs programmering redan i grundskolan håller jag dock helt med om.

Ja för svenska skattesatser är rimliga och offentliga medel bli ju alltid så effektivt återinvesterat.

Det är en del av samhällskontraktet att betala den skatt man ska. Hur dom spenderas får man i Sverige påverka genom allmänna val och motioner.

Please show me this "samhällskontrakt"!

Att man utkräver skatt med hot om våld pga att man råkat födas inom ett par arbiträra gränsen ger inte legimitet till systemet just FYI.

here you go sir
https://lagen.nu/

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Dags för ett skattesystem där kapitalinkomst och inkomst från arbete skattas lika. Sjukt att det är så hög skatt på arbete när det är så låg skatt på att sitta på sin röv och se det ärvda kapitalet växa av sig självt.

Men det ärvda kapitalet har ju en gång tjänats in (av den man ärvt det ifrån) och har då beskattats via inkomstskatt. Om det skall vara rättvist, så borde inte man inte betala skatt på det man redan har över huvud taget, då det är ytterligare en skatt på det man redan skattat för i via inkomstskatten. Istället skulle man kunna beskatta höginkomsttagarna ytterligare, vilket till viss del redan görs idag. Samt att möjligheterna till skatteflykt motarbetas, men det kan bli svårt.

Om man nu skall snacka stimulera ekonomi, så borde man istället sänka momserna så att folk "tjänar" på att sätta pengarna i rullning och köpa saker/tjänster istället för att sitta på dom. Det kan skapa bättre förutsättningar för företag att anställa mer. Rent generellt så gäller att sänkta skatter, överallt, skulle leda till ökad "självöverlevnad" dvs minskat bidragsberoende och ökad konsumtion vilket stimulerar ekonomin nationellt.

Men som vanligt så förs politiken med syfta att skatta skiten ur folk, bara för att sedan ge tillbaka pengarna i form av bidrag till de som fick så lite kvar att dom inte klarar sig själva. Betala 8 000 kr i skatt bara för att få tillbaka 3 000 i bidrag, istället för att bara betala 5 000 i skatt och klara sig själv.

Sverige har ett av världens högsta skattetryck och ändå går välfärden på knäna - var går pengarna till?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Det behöver inte vara C++, Java eller liknande, utan program som låter eleverna börja logiskt koppla ihop och skapa visuellt.

Den kreativa biten, t ex skapa logiska gränssnitt kanske är något för ämnet "bild", om nu det fortfarande finns i skolan. Sedan vet jag inte exakt vad du menar med "logiskt koppla ihop", men det kanske finns ett annat ämne som skulle kunna samarbeta med bildlärarna så att dom kunde göra ett projekt tillsammans.

Skrivet av Pettor:

Varje gång jag säger att jag jobbar som mjukvaruutvecklare vet fortfarande de flesta inte alls vad det handlar om. Fortfarande oklart för de flesta vad mjukvara vs hårdvara är.

Jo, jag är själv utvecklare och stöter på samma problem. Inte bara att dom inte kan skilja mellan mjukvara resp hårdvara, dom kan inte hellet skilja mellan server och klient, eller att jag som "är bra på med datorer" inte kan fixa fin mobil bara för att "det är ju också elektronik". (Och all elektronik är ju "data" för dom...)

Men det är ju det som lärs ut (eller iaf borde) i datorkunskap, som jag hoppas att de flesta har i skolan idag. De flesta som jag möter som inte vet vad jag gör är de som inte haft datorkunskap i skolan, dvs personer 35 +.

Skrivet av Pettor:

Något enkel förståelse är nyttigt nu när i princip alla använder datorer dagligen. Speciellt också för Sverige som industri. Det är extremt svårt att hitta programmerare.

Instämmer. Precis som det är bra att kunna köra bil trots att man inte har bilintresse, så borde grundläggande datorkunskap vara allmänbildning då det är något som nästan alla har användning av. Även om man inte har en datorrelaterad fritidssyssla så stöter man ju på datorer överallt på något sätt, så en grundläggande förståelse borde vara obligatorisk.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Men det ärvda kapitalet har ju en gång tjänats in (av den man ärvt det ifrån) och har då beskattats via inkomstskatt. Om det skall vara rättvist, så borde inte man inte betala skatt på det man redan har över huvud taget, då det är ytterligare en skatt på det man redan skattat för i via inkomstskatten. Istället skulle man kunna beskatta höginkomsttagarna ytterligare, vilket till viss del redan görs idag. Samt att möjligheterna till skatteflykt motarbetas, men det kan bli svårt.

Om vi hade pratat om förmögenhetsskatt så hade jag följt med dig, men skatt på kapitalvinst kan knappast ses som skatt "på något man har".
De riktiga höginkomsttagarna får knappt något från förvärsarbete...ska man öka progressiviteten i systemet så måste man komma åt kapitalvinsterna.

Skrivet av conthox:

Sverige har ett av världens högsta skattetryck och ändå går välfärden på knäna - var går pengarna till?

Sossarna bygger upp och borgarna säljer ut till reapris?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Om vi hade pratat om förmögenhetsskatt så hade jag följt med dig, men skatt på kapitalvinst kan knappast ses som skatt "på något man har".
De riktiga höginkomsttagarna får knappt något från förvärsarbete...ska man öka progressiviteten i systemet så måste man komma åt kapitalvinsterna.

Ah, jag vet inte hur jag lyckades läsa fel där. Men ang skatt på kapitalvinst så är den idag 30 % av vinsten, vilket är ung som inkomstskatt. Risken att höja den tror jag bara skulle leda till andra former av "skatteflykt". T ex att genom olika utgifter minska vinsten eller kanske till och med ta bort den bara för att istället för ren vinst i pengar få dem åter i annan form.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Programmering i grundskolan kommer bli så urvattnat att det helt kommer sakna betydelse. Googla runt lite så får ni se vilka typer av uppgifter gymnasister ägnar sig åt, det är långt ifrån dessa till att bli en vettig programmerare.

Man lär inte ut paradigmer, mönster eller datavetenskap och man lär garanterat inte ut allt runtomkring som krävs för att bli en bra utvecklare eller hur man gör från planering till implementering för att lösa en uppgift och skapa en användbar programvara.

Att bara kräva att lösa massa meningslösa uppgifter kommer göra att många kommer sky programmering precis som många idag skyr matematiken för att de aldrig förklarat det på korrekt sätt.

Skrivet av conthox:
Skrivet av slartibartfast:

Om vi hade pratat om förmögenhetsskatt så hade jag följt med dig, men skatt på kapitalvinst kan knappast ses som skatt "på något man har".
De riktiga höginkomsttagarna får knappt något från förvärsarbete...ska man öka progressiviteten i systemet så måste man komma åt kapitalvinsterna.

Ah, jag vet inte hur jag lyckades läsa fel där. Men ang skatt på kapitalvinst så är den idag 30 % av vinsten, vilket är ung som inkomstskatt. Risken att höja den tror jag bara skulle leda till andra former av "skatteflykt". T ex att genom olika utgifter minska vinsten eller kanske till och med ta bort den bara för att istället för ren vinst i pengar få dem åter i annan form.

Man bör även räkna in arbetsgivaravgifter. En titt på min senaste lönespec visar att jag (och arbetsgivaren) betalar ~42% skatt på min lön. Kaptialvinstskatten blev också ganska nerfad när ISK infördes.

Medlem
Skrivet av larssonerik351:

Att bara kräva att lösa massa meningslösa uppgifter kommer göra att många kommer sky programmering precis som många idag skyr matematiken för att de aldrig förklarat det på korrekt sätt.

En mycket bra poäng. Många tycker inte om matte och förstår inte poängen med matte för att många lärare är för dåliga på att förklara varför matte behövs. Även om man kanske inte har praktisk tillämpning för allt man lär sig, t ex alla formler, så är det ändå viktigt att lära sig för att få en grundläggande förståelse för hur matte och ekonomi hänger ihop. Saker som man sedan har nytta av resten av livet, även om man inte kommer att behöva räkna ut volymen av en cylinder.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är lärare i Finland. Vi har satsat mer och mer på programmering de senaste åren i våra skolor, och från och med hösten 2016 finns det också insatt i den nya läroplanen.

http://haku.yle.fi/?language=sv&UILanguage=sv&q=programmering

Några artiklar som handlar om just detta ämne för de som är intresserade, på svenska givetvis

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av conthox:
Skrivet av slartibartfast:

Om vi hade pratat om förmögenhetsskatt så hade jag följt med dig, men skatt på kapitalvinst kan knappast ses som skatt "på något man har".
De riktiga höginkomsttagarna får knappt något från förvärsarbete...ska man öka progressiviteten i systemet så måste man komma åt kapitalvinsterna.

Ah, jag vet inte hur jag lyckades läsa fel där. Men ang skatt på kapitalvinst så är den idag 30 % av vinsten, vilket är ung som inkomstskatt. Risken att höja den tror jag bara skulle leda till andra former av "skatteflykt". T ex att genom olika utgifter minska vinsten eller kanske till och med ta bort den bara för att istället för ren vinst i pengar få dem åter i annan form.

Man bör även räkna in arbetsgivaravgifter. En titt på min senaste lönespec visar att jag (och arbetsgivaren) betalar ~42% skatt på min lön. Kaptialvinstskatten blev också ganska nerfad när ISK infördes.

Javisst. Men istället för att höja kapitalskatten, så kanske det är lämpligare att säka jobbskatten för att få företagen att anställa mer. Fler jobbar och därmed fler som betalar skatt. Fler som konsumerar och mer skatt som kommer in via både moms och andra skatter.

Detta var det som alliansen gjorde, men som sedan togs bort av de rödgröna. Samma sak med ROT/RUT, som var till för att öka konsumtionen men som nu har minskats för att öka skatterna. Tydligen så är det bara högre skatter och skjuta till mer pengar som är deras lösning på allt... som vanligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av slartibartfast:

Dags för ett skattesystem där kapitalinkomst och inkomst från arbete skattas lika. Sjukt att det är så hög skatt på arbete när det är så låg skatt på att sitta på sin röv och se det ärvda kapitalet växa av sig självt.

Men det ärvda kapitalet har ju en gång tjänats in (av den man ärvt det ifrån) och har då beskattats via inkomstskatt. Om det skall vara rättvist, så borde inte man inte betala skatt på det man redan har över huvud taget, då det är ytterligare en skatt på det man redan skattat för i via inkomstskatten. Istället skulle man kunna beskatta höginkomsttagarna ytterligare, vilket till viss del redan görs idag. Samt att möjligheterna till skatteflykt motarbetas, men det kan bli svårt.

Om man nu skall snacka stimulera ekonomi, så borde man istället sänka momserna så att folk "tjänar" på att sätta pengarna i rullning och köpa saker/tjänster istället för att sitta på dom. Det kan skapa bättre förutsättningar för företag att anställa mer. Rent generellt så gäller att sänkta skatter, överallt, skulle leda till ökad "självöverlevnad" dvs minskat bidragsberoende och ökad konsumtion vilket stimulerar ekonomin nationellt.

Men som vanligt så förs politiken med syfta att skatta skiten ur folk, bara för att sedan ge tillbaka pengarna i form av bidrag till de som fick så lite kvar att dom inte klarar sig själva. Betala 8 000 kr i skatt bara för att få tillbaka 3 000 i bidrag, istället för att bara betala 5 000 i skatt och klara sig själv.

Sverige har ett av världens högsta skattetryck och ändå går välfärden på knäna - var går pengarna till?

Åk till Amerikat och känn på skillnaderna om du inte redan gjort det. Väldigt personligt hur man ställer sig till det men blir tydligt vad skattepengarna går till och hur annorlunda samhället blir när man sätter företagen i fokus över människan. Sedan finns det absolut utrymme för förbättring men det finns alltid en bak och framsida av alla val man gör politiskt.

Medlem
Skrivet av pewwww:

Vore det inte bättre att satsa på grundämnena först och den här logiken kan man man lägga på alla högutbildade yrken "vi behöver fler advokater så vi tycker att man skall införa juridik i grundskolan så vi kan ta vara på all talang".

Med tanke på hur många som inte kan rätt/fel så vore det nog bra att införa.

Skrivet av conthox:

Javisst. Men istället för att höja kapitalskatten, så kanske det är lämpligare att säka jobbskatten för att få företagen att anställa mer. Fler jobbar och därmed fler som betalar skatt. Fler som konsumerar och mer skatt som kommer in via både moms och andra skatter.

Detta var det som alliansen gjorde, men som sedan togs bort av de rödgröna. Samma sak med ROT/RUT, som var till för att öka konsumtionen men som nu har minskats för att öka skatterna. Tydligen så är det bara högre skatter och skjuta till mer pengar som är deras lösning på allt... som vanligt.

Jag argumentarar inte för att höja eller sänka den generella skattenivån, utan för att omfördela skattetrycket för att skapa progressivitet. Vi sitter här med facit i hand och vet att trickle-down-effects inte fungerar. Ekonomin är beroende av konfiskatoriska skatter för att överhuvudtaget fungera.

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av joffjoff:

Själv tycker jag inte att man ska lära ut programmering i grundskolan, utan man ska lära ut logik istället då kan man täcka så mycket mer. Sedan att i vissa delar använder sig utav programmering för lärandet kan ju funka.

Logikens två huvudgrupper lärs sedan urminnes tider redan ut i sina respektive ämnen: Matematik och Filosofi.

Matematiken är bara en bråkdel av all logik som vore bra att lära sig. Har aldrig någonsin haft filosofi under min skoltid.

Om vi redan har tillräkligt med logik så behöver vi ju inte har programmering då syntaxen oftast är den lätta delen av programmeringen.

Tror han / hon syftade på ämnen så som satslogik, dvs språket för att bevisa en logisk slutsats. En av de första kurserna jag läste på universitetet inför programmering.

Är iofs bland det tråkigaste jag någonsin läst

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Satslogik

Medlem

hela skolgången skulle behöva tänkas genom från grunden, mycket Mycket mer inriktat på IT


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Pettor:

Åk till Amerikat och känn på skillnaderna om du inte redan gjort det. Väldigt personligt hur man ställer sig till det men blir tydligt vad skattepengarna går till och hur annorlunda samhället blir när man sätter företagen i fokus över människan. Sedan finns det absolut utrymme för förbättring men det finns alltid en bak och framsida av alla val man gör politiskt.

Jag är fullt medveten om klara dig själv-mentaliteten som finns i USA. Det var inte dit jag ville, utan jag eftersöker en rimligare skattepolitik. En politik som inte går ut på att göra folk bidragsberoende, utan att få fler att stå på egna fötter.

Vad är poängen med att ta hög skatt av någon för att sedan ge tillbaka till samma person? Det är bara ett skyfflande av kapital, där det dessutom är ett kapitalbortfall i form av administation. För varje krona skatt som sedan går tillbaka som bidrag, så faller ett visst antal ören bort på vägen i form av byråkrati och andra kostnader.

Vore väl lämpligare att den som inte har så mycket betalar lite mindre och klarar sig själv, så får den som tjänar och har mer betala mer?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Känns väldigt rimligt för mig att programmering ska utgöra ungefär 50% av matematik. Ett stort problem lär delvis vara att bara IT-branchen har ganska stor brist på programmerare. Om varenda skola i hela Sverige mer eller mindre också skall ha en kompetent lärare i programmering börjar det bli rejält knivigt.

Jag tror det är svårt helt enkelt eftersom inte tillräckligt många kan programmera... Lite moment 22, men det lär halvsakta bli bättre.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag argumentarar inte för att höja eller sänka den generella skattenivån, utan för att omfördela skattetrycket för att skapa progressivitet. Vi sitter här med facit i hand och vet att trickle-down-effects inte fungerar. Ekonomin är beroende av konfiskatoriska skatter för att överhuvudtaget fungera.

Att omfördela skattetrycket är jag helt med på, men huruvida trickle-down-effects fungerar eller inte är jag inte lika säker på. Tror det finns lika många åsikter om det som det finns olika intressen, bland de som är företagare och vill tjäna mer genom mindre pengar, bland de som faktiskt fått arbete för att de kan anställas fler och de som anser att minskade skatter leder till minskand välfärd osv osv osv.

Jag skulle gärna vilja se ett par studier på det, problemet är att för att kunna göra studier och sedan anta rimliga slutsatser så måste studierna vara under en längre tid. Men vid varje maktbyte så river ju den nya regeringen upp den gamlas politiska årgärder. Antingen går man tillbaka till det gamla, eller så blir det en ny variant. Då går det inte att mäta med speciellt stor noggrannhet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Medlem

Programmering behövs i skolan.
Förutom att eleverna lär sig att koda innebär det att eleverna får en större förståelse för det framtida samhället och sin omvärld.
Slöjd behövs i skolan.
Slöjdens uppgift är inte att eleverna ska lära sig att såga, hyvla eller virka eller sy.
Slöjd som skolämne idag syftar snarare till att eleverna lär sig att skapa och driva sina egna projekt. Något inget annat ämne gör och som eleverna har stor nytta av i framtiden.
Sedan är det en bonus att eleverna även får hantverksmässiga kunskaper.
Förstår inte varför det alltid är slöjden som får ge vika när man vill förändra skolan.
Om jag skulle ta bort ett skolämne skulle det i så fall vara musik.
Vilken nytta har egentligen musik för eleverna?
Syftet med musik är att eleverna ska klara av att röra sig i musikaliska sammanhang. Som utövare, eller som deltagare.
De allra flesta kommer inte att vara utövare. Det finns kulturskolor för de som är intresserade.
Så bort med musiken och in med programmering!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av conthox:

Javisst. Men istället för att höja kapitalskatten, så kanske det är lämpligare att säka jobbskatten för att få företagen att anställa mer. Fler jobbar och därmed fler som betalar skatt. Fler som konsumerar och mer skatt som kommer in via både moms och andra skatter.

Detta var det som alliansen gjorde, men som sedan togs bort av de rödgröna. Samma sak med ROT/RUT, som var till för att öka konsumtionen men som nu har minskats för att öka skatterna. Tydligen så är det bara högre skatter och skjuta till mer pengar som är deras lösning på allt... som vanligt.

Jag argumentarar inte för att höja eller sänka den generella skattenivån, utan för att omfördela skattetrycket för att skapa progressivitet. Vi sitter här med facit i hand och vet att trickle-down-effects inte fungerar. Ekonomin är beroende av konfiskatoriska skatter för att överhuvudtaget fungera.

Det är ju redan progressivitet i systemet, felet är väl snarare att man kan komma undan den skatten man kanske kan anse att vissa borde betala?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Eller bara integrera programmering i matte och fysik, detta torde vara ganska enkelt även för medelbegåvade Skolverket och medelbegåvade svenska lärarkåren. Inget behöver tas bort. Kanske t o m skulle kunna göra matten lite roligare?

Medlem

Håller med helt. Sy och träslöjd är ju så förbannat förlegat. Jag är ju själv snickare, men inte fan blev jag det tack vare träslöjden, som är närmare möbelsnickeri än vad en snickare arbetar med.

Medlem
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Som trä/syslöjd, bild, gymnastik, matematik och alla andra ämnen?

Medlem

Tramsig artikel. Det behövs inte flera programmerare när flera använder samma tjänst/program. Oftast behövs färre (men bättre) programmerare.

Men jag tror det är en bra idé att tidigt börja med programmering. Idag börjar man oftast på gymnasiet och det är alldeles för sent. Programmering kan även handla om logik, resonemang och styrning. Detta finns i hela samhället för att göra processer och industrier mer effektiva.

Sedan måste det löna sig mera att utbilda sig och jobba..men det är en annan fråga..

Medlem

De får se till att höja lönerna rätt rejält i så fall. Problemet är att det finns hundratusentals indier och kineser som gör samma jobb billigare, och företagsägarna maximerar hellre sina vinster.

När de snackar om att det saknas ingenjörer och programmerare handlar det om att det saknas människor som är villiga att sälja sig billigt nog. Jag vägrade och gör annat för att bli mer ekonomiskt oberoende utan mössan i handen.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Programmering behövs i skolan.
Förutom att eleverna lär sig att koda innebär det att eleverna får en större förståelse för det framtida samhället och sin omvärld.
Slöjd behövs i skolan.
Slöjdens uppgift är inte att eleverna ska lära sig att såga, hyvla eller virka eller sy.
Slöjd som skolämne idag syftar snarare till att eleverna lär sig att skapa och driva sina egna projekt. Något inget annat ämne gör och som eleverna har stor nytta av i framtiden.
Sedan är det en bonus att eleverna även får hantverksmässiga kunskaper.
Förstår inte varför det alltid är slöjden som får ge vika när man vill förändra skolan.
Om jag skulle ta bort ett skolämne skulle det i så fall vara musik.
Vilken nytta har egentligen musik för eleverna?
Syftet med musik är att eleverna ska klara av att röra sig i musikaliska sammanhang. Som utövare, eller som deltagare.
De allra flesta kommer inte att vara utövare. Det finns kulturskolor för de som är intresserade.
Så bort med musiken och in med programmering
!

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Som trä/syslöjd, bild, gymnastik, matematik och alla andra ämnen?

Det är helt skilda saker.

Medlem
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:

Programmering behövs i skolan.
Förutom att eleverna lär sig att koda innebär det att eleverna får en större förståelse för det framtida samhället och sin omvärld.
Slöjd behövs i skolan.
Slöjdens uppgift är inte att eleverna ska lära sig att såga, hyvla eller virka eller sy.
Slöjd som skolämne idag syftar snarare till att eleverna lär sig att skapa och driva sina egna projekt. Något inget annat ämne gör och som eleverna har stor nytta av i framtiden.
Sedan är det en bonus att eleverna även får hantverksmässiga kunskaper.
Förstår inte varför det alltid är slöjden som får ge vika när man vill förändra skolan.
Om jag skulle ta bort ett skolämne skulle det i så fall vara musik.
Vilken nytta har egentligen musik för eleverna?
Syftet med musik är att eleverna ska klara av att röra sig i musikaliska sammanhang. Som utövare, eller som deltagare.
De allra flesta kommer inte att vara utövare. Det finns kulturskolor för de som är intresserade.
Så bort med musiken och in med programmering
!

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Som trä/syslöjd, bild, gymnastik, matematik och alla andra ämnen?

Det är helt skilda saker.

Nej, det är precis samma sak.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Exteron:
Skrivet av ZakAntreaz:

Programmering behövs i skolan.
Förutom att eleverna lär sig att koda innebär det att eleverna får en större förståelse för det framtida samhället och sin omvärld.
Slöjd behövs i skolan.
Slöjdens uppgift är inte att eleverna ska lära sig att såga, hyvla eller virka eller sy.
Slöjd som skolämne idag syftar snarare till att eleverna lär sig att skapa och driva sina egna projekt. Något inget annat ämne gör och som eleverna har stor nytta av i framtiden.
Sedan är det en bonus att eleverna även får hantverksmässiga kunskaper.
Förstår inte varför det alltid är slöjden som får ge vika när man vill förändra skolan.
Om jag skulle ta bort ett skolämne skulle det i så fall vara musik.
Vilken nytta har egentligen musik för eleverna?
Syftet med musik är att eleverna ska klara av att röra sig i musikaliska sammanhang. Som utövare, eller som deltagare.
De allra flesta kommer inte att vara utövare. Det finns kulturskolor för de som är intresserade.
Så bort med musiken och in med programmering
!

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Exteron:

Programmering är något som absolut INTE behövs i grundskolan, det är något man väljer att hålla på med om man är intresserad, något som alla inte är, så det skall inte tvingas på någon som inte vill hålla på med det.

Som trä/syslöjd, bild, gymnastik, matematik och alla andra ämnen?

Det är helt skilda saker.

Nej, det är precis samma sak.

Öööööh, nej

Medlem
Skrivet av Exteron:

Det finns IT-skolor för dem som vill bli programmerare, samma sak.

Jaså?
Ge gärna en länk till de kommunala eller åtminstone privata IT-skolor som riktar sig till barn som är 8år och uppåt.
För det är det vi talar om.
Att programmering ska in tidigt i skolan.

123
Skriv svar