80-talets våldsspelkritiker har inte bytt åsikt

Robot
80-talets våldsspelkritiker har inte bytt åsikt

Margareta Persson: "Jag har nått dit jag ville"

#postal-2


Medlem
80-talets våldsspelkritiker har inte bytt åsikt

Detta kommer eskalera till 500 kommentarer :).

Medlem

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tycker det är intressant hur starkt de som inte spelar spel reagerar på våldet i dem. De sägs att den som spelar blir avtrubbad, men som någon som spelat sedan jag kunnat hålla i en handkontroll och även kan en gnutta programming så ser jag inga människor, utan en hjärndöd 3D-modell i falsk skepnad av en människa. Tittar jag på bilder från t.ex. Aleppo blir jag lika schockad som alla andra i min närhet


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel.

Beror på. Folk har ju haft ihjäl varandra över items i onlinespel.

Hade jag mot förmodan mördat någon så hade jag passat på att skylla på FIFA.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Releasehästryttare

Brevik är ju ett tydligt bevis på att vissa inte borde få ha tillgång till mer än nalle pu spel /Sarkasm

Medlem

Varför kan man inte downvota artiklar?

Medlem

Ja, det där hemska WoW alltså! Borde totalförbjudas och narkotikaklassas.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Våldsamt beteende har nästan alltid med trasslig uppväxt att göra. Våldsam omgivning skapar våldsamma barn. Det är där vi bör lägga fokus.

Medlem
Skrivet av Managor:
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel.

Beror på. Folk har ju haft ihjäl varandra över items i onlinespel.

Hade jag mot förmodan mördat någon så hade jag passat på att skylla på FIFA.

Men inte i Sverige.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Mabec:

Varför kan man inte downvota artiklar?

Om du skulle göra det här skulle du bara få fler av dom


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Film är desto mer verkligare än spel.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.

Vill minnas att en unge blev ihjälsparkad av sina kamrater efter de tittat på power rangers som då förbjöd power rangers från svensk TV.

MEG
Medlem

Jag tycker att allt ska förbjudas, spel (alla typer), Alkohol, film, tv, åsikter m,m och fram för allt kvinnor, hur många män har inte skadats eller dött på grund av dessa?


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av MEG:

Jag tycker att allt ska förbjudas, spel (alla typer), Alkohol, film, tv, åsikter m,m och fram för allt kvinnor, hur många män har inte skadats eller dött på grund av dessa?

ops glömde bilar, det dör väldigt många i trafiken varje år...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Hon har väl rätt i sak, det finns idag lagstiftning och åldersmärkning - skulle det någonsin visa sig att ett spel lett till att någon orsakat ett brott, finns möjligheten att lagföra utgivare av spelet.
Det är rätt och riktigt, jag skullle inte vilja ha det på något annat sätt. Företag ska med tvingas att ta ansvar, med lagstiftning.

Sen att det förhåller sig så som alla vi gamers alltid har sagt, att spel inte skapar några mördare, det är egentligen sekundärt.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Hon har väl rätt i sak, det finns idag lagstiftning och åldersmärkning - skulle det någonsin visa sig att ett spel lett till att någon orsakat ett brott, finns möjligheten att lagföra utgivare av spelet.
Det är rätt och riktigt, jag skullle inte vilja ha det på något annat sätt. Företag ska med tvingas att ta ansvar, med lagstiftning.

Det finns inte alls nån lagstiftning som ger möjligheten att lagföra utgivare av ett spel om spelet leder till att någon begår ett brott...vad du nu menar med att ett spel leder till att någon begår ett brott. Utveckla gärna hur du tänkte där.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.

Det är snarare så att det inte går att föra statistik över sådant, spel kan definitivt vara en faktor i våldsbrott precis som allt annat men då var gärningsmannen antagligen inte frisk till att börja med.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Tycker det är intressant hur starkt de som inte spelar spel reagerar på våldet i dem. De sägs att den som spelar blir avtrubbad, men som någon som spelat sedan jag kunnat hålla i en handkontroll och även kan en gnutta programming så ser jag inga människor, utan en hjärndöd 3D-modell i falsk skepnad av en människa. Tittar jag på bilder från t.ex. Aleppo blir jag lika schockad som alla andra i min närhet

Precis, men spels syfte är ju själva inlevelsen! Fenomenet att man ser en "död 3dmodell i falsk skepnad" är ju nåt man försöker förhindra

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.

Vill minnas att en unge blev ihjälsparkad av sina kamrater efter de tittat på power rangers som då förbjöd power rangers från svensk TV.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet

Det hände inte ens i Sverige.

Siljefallet blandades ofta ihop med https://sv.wikipedia.org/wiki/Kevinfallet, för att skapa stöd för deras tes kring tv-våld.

Medlem

Inget kommer i närheten av böckerna dock. Tänk hur många liv som bara bibeln och koranen kostat. Bokbål räddar liv!

Medlem
Skrivet av Devan:

Brevik är ju ett tydligt bevis på att vissa inte borde få ha tillgång till mer än nalle pu spel /Sarkasm

Brevik? Du menar Breivik? Eller syftar du på David Brevik som står bakom Diablo 1 och 2?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.

Vill minnas att en unge blev ihjälsparkad av sina kamrater efter de tittat på power rangers som då förbjöd power rangers från svensk TV.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet

Det hände inte ens i Sverige.

Siljefallet blandades ofta ihop med https://sv.wikipedia.org/wiki/Kevinfallet, för att skapa stöd för deras tes kring tv-våld.

För Norge är så jäkla stor skillnad mot Sverige? Turtles bytte namn från 'Teenage Mutant Ninja Turtles' till 'Teenage Mutant Hero Turtles' och Power Ranger förbjöds lite var stans under den här hysterin back then.

Medlem

Måste tänka på att 80-talet var en oskyldigare tid, då våldspel var bland det värsta som fanns. Det och typ 65000 kärnvapen i händerna på ett par senila gubbar.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av marcus8958:

Statistiken talar sitt tydliga språk, än så länge har ingen blivit mördad av någon som varit påverkad av tv-spel. Annat är det med fotbollen där vi har misshandel och även misshandel med dödlig utgång.
Kanske dags att börja titta på vilka nöjen vi har som är skadliga för samhället.

Vill minnas att en unge blev ihjälsparkad av sina kamrater efter de tittat på power rangers som då förbjöd power rangers från svensk TV.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet

Det hände inte ens i Sverige.

Siljefallet blandades ofta ihop med https://sv.wikipedia.org/wiki/Kevinfallet, för att skapa stöd för deras tes kring tv-våld.

För Norge är så jäkla stor skillnad mot Sverige? Turtles bytte namn från 'Teenage Mutant Ninja Turtles' till 'Teenage Mutant Hero Turtles' och Power Ranger förbjöds lite var stans under den här hysterin back then.

Så klart det är skillnad, speciellt om man ska använda det som fakta i politiska debatter. Jag påstår dessutom att norrmän, efter att ha jobbat med ett par, skiljer sig rätt radikalt från Svenskar.

Och Darkwing duck försvann helt från TV:n tablån, se jag kan också kasta meninglös fakta ur mig för jag är född tidigt 80-tal.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jag påstår dessutom att norrmän, efter att ha jobbat med ett par, skiljer sig rätt radikalt från Svenskar.

Din empiriska erfarenhet av två norrmän väger inte särskilt tungt i frågan om hur lika norrmän och svenskar är.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Döbringer:

Hon har väl rätt i sak, det finns idag lagstiftning och åldersmärkning - skulle det någonsin visa sig att ett spel lett till att någon orsakat ett brott, finns möjligheten att lagföra utgivare av spelet.
Det är rätt och riktigt, jag skullle inte vilja ha det på något annat sätt. Företag ska med tvingas att ta ansvar, med lagstiftning.

Det finns inte alls nån lagstiftning som ger möjligheten att lagföra utgivare av ett spel om spelet leder till att någon begår ett brott...vad du nu menar med att ett spel leder till att någon begår ett brott. Utveckla gärna hur du tänkte där.

I artikeln står:
"...och enligt Brottsbalken kapitel 16 är det olagligt att sprida grovt våld i dataspel till vuxna och att sälja våldsspel till barn under 15 år."

Det återstår att prova i domstol men förutsättningarna för att ta en spelutgivare till domstol finns. Hur det skulle gå till är bara spekulation och inte relevant för mitt påstående. Men redan har en importör av ett spel varit åtalad enbart för att ha fört in en speltitel i landet;
"...Senaste kända fallet var för tio år sedan när Tingsrätten faktiskt friade en importör av Postal 2."


signatur

yolo

Medlem

80talet är ju känt för att vara väldigt fixerad vid våld, (gick i skolan då)
btw killen som skapade nedan sida underbar
http://www.ruthlessreviews.com/the-ruthless-guide-to-80s-acti...

I skolan gjorde grabbarna som var lite händiga i pascal"yep du hörde rätt" spel som gick ut på att döda handikappade bla.

Rätt rått skulle jag vilja säga, mer kända spel , commando libya .

Så att moraltanterna fick panik kan jag förstå;)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av kaealy:

Jag påstår dessutom att norrmän, efter att ha jobbat med ett par, skiljer sig rätt radikalt från Svenskar.

Din empiriska erfarenhet av två norrmän väger inte särskilt tungt i frågan om hur lika norrmän och svenskar är.

Inte ens empirisk, anekdotal.

Medlem

Det är i alla fall inte spel och film bidrar till hur det hårda samhället ser ut idag, tvärtom, kidsen är hemma och spelar istället för att vara ute och härja.

12
Skriv svar