Recension – Call of Duty: WWII

Medlem

Den här loot-diskussionen och Omaha beach eller vad det nu utspelar sig, är både ja och nej. Stränderna var utgångspunkten i brohuvudet som skulle skapas, och stränderna blev platsen där materiell lastades av. Men snart tog de hamnstaden Cherbourg och kunde på så sätt få en riktig hamn.

Så historiskt sätt så var stränderna avlastningspunkten. MEN! Activision kunde ha varit lite mer kreativa när det kommer till hur lootsen kom till platsen. Dimpa ned från skyn sådär random? Mja mja mja. RAF eller något annat flygvapen droppade icke materiell på det viset=)

Medlem

@Struggle: Släpper diskussionen. Du är för ung.


signatur

"High life on low budget"

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

@xtrem11: Eller så kan det ju faktiskt vara så att folk är trötta på dåliga spel? Ett bra WW2 FPS kanske hade varit vad fler hade velat ha?

CoD WW2 levererar, det är ett bra spel som inte bör skämmas för sig. Men det känns som att det är en fortsättning på tidigare WW2 FPS, det tar med sig mättnadskänslan från trean och alla andra krigsspel som kom efter MoH:AA och CoD 2. I alla fall för mig.

Avstängd

Riktigt kasst spel, på alla tänkbara vis. Tycker att Fz var för generösa med att ge en 3a.

Ärligt talat så säger titeln allt. Man trodde inte det kunde bli mer fantasilöst efter Modern Warfare, Advanced Warfare, Infinite Warfare... Men nu slog de nytt rekord.

Ser fram emot nästa Call of Duty: Something Warfare.

Avstängd
Skrivet av EXPLICIT:

Riktigt kasst spel, på alla tänkbara vis. Tycker att Fz var för generösa med att ge en 3a.

Ärligt talat så säger titeln allt. Man trodde inte det kunde bli mer fantasilöst efter Modern Warfare, Advanced Warfare, Infinite Warfare... Men nu slog de nytt rekord.

Ser fram emot nästa Call of Duty: Something Warfare.

De levererade skitspel efter skitspel men ändå längtar du efter nästa spel i serien?

Medlem

Jag tycker multiplayer är riktigt bra. Är man trött på att spela BO2 (den senaste traditionella och bra multiplayern?) så kan man börja spela detta i stället. Och loot lådor har redan varit vanligt förekommande i många spel redan så förstår inte varför det är något att bli upprörd över. Har känslan att om det här inte var ett CoD spel så skulle det inte få nära så mycket skit som det får.

Medlem
Skrivet av bent toe:

@Struggle: Släpper diskussionen. Du är för ung.

Vilket löjligt försök att verka överlägsen och som om du på något sätt "vann" diskussionen. Kom med motargument istället för att säga att den du argumenterar med är för ung, som om det har någon som helst betydelse.

Medlem

Nu har jag bara lirat multiplayer men jag har så jävla kul när jag spelar, även om jag tydligen har blivit totalt värdelös
Det är den "gamla" känslan i spelet vilket jag gillar men grafiken är inte imponerande någonstans. Sedan att man bara hinner spela 2-3 games i timmen för att servrarna är värdelösa är katastrofalt..
Men till det viktigaste. Man har riktigt roligt!

Medlem
Lucas Jones

Hej alla,

Ger ett samlat svar på alla kommentarerna om mikrotransaktioner här.

I betyget stod det från början "smaklösa mikrotransaktioner" som ett minus, det var ett slarvfel från min sida och skulle egentligen stå "smaklösa lootlådor". Detta har nu ändrats. Mikrotransaktionerna är där men är inte aktiverade än, och kan dessutom bara användas till kosmetiska grejer så det är helt okej i min bok. Inget minus där alltså.

Jag har heller inte problem med lootlådorna i sig, utan snarare hur de använda för att vanhelga en historiskt sett väldigt viktig och hemsk plats. Som andra skriver hade activision lika gärna kunnat välja att ha headquarters i ett vanligt militärläger för samma effekt, utan att dra in alla kassa associationer.

Beklagar förvirringen jag skapade. Det här är varför man inte ska skriva recensioner mitt i natten...

Medlem
Skrivet av Struggle:

@Dizzz: Om du någonsin satt din fot på Normandies stränder, så skulle du nog känna den känsla som så många andra känt med platsen, det är nästan lite obehagligt när nackhåren reser på sig där. Platsen är och har otroligt stor historisk betydelse, att förlöjliga den är i mina ögon smaklöst. Framförallt när man som sagt, hela tiden lagt vikt på hur dom vill vara respektfulla.

Det är som jag sa tidigare, en helt annan sak om man har grund premissen att "vi är inte seriösa", så som Wolfenstein 2. Humor eller satir på olika nivåer, det kan göras smaklöst även där, men då är premissen inte "respektfullhet". Skillnad.

Jag poängterade även att min jämförelse var extrem, men det verkar gå dig helt förbi.

Det är otroligt hur snabba ni är med att dra kränknings korten, jag är inte kränkt, jag är kritisk.

Jag riktar min åsikt gentemot att jag tycker att det är smaklöst när man pratar om att visa sån respekt och autenticitet åt en plats där så många onödiga liv spilldes, för att du och jag ska ha friheten att sitta här idag och kunna byta åsikter. Att man sedan tar det man sagt och gör det till en plats där folk kan visa upp sina "skins" och "emotes" eller springa runt och gapa i mikrofonen extremt opassande kommentarer, är för mig obegripligt.

Vill du ha autenticitet och min syn på Normandie? Den kommer rakt ur åratal av läsning och intresse för Världskrigen, men du har väl rätt jag delar inte synen på Normandie med Activisions vision. Jag ser det inte som en respektfull avbildning av platsen. Det är väl därför jag antagligen vädrar min åsikt gentemot den synen här?

http://pop.h-cdn.co/assets/15/46/2048x1152/hd-aspect-14472526...

Ser det ut som den bästa platsen att leka och fjanta sig på?

Med den inställningen tycker jag gott du kan lägga ner spel och film helt och hållet faktiskt, dina argument håller inte alls. Även om både detta, och även många andra filmer och spel är i grunden baserade på riktiga händelser betyder det inte att det är en återspegling och hyllning till det som hände.

Tyckte du även att exempelvis "Inglorious Bastards" var smaklöst då?

Jag må få hat för min kommentar här, men jag tycker faktiskt detta endast låter som onödigt PK-gnäll.

Avstängd
Skrivet av fleante:

Hej alla,

Ger ett samlat svar på alla kommentarerna om mikrotransaktioner här.

I betyget stod det från början "smaklösa mikrotransaktioner" som ett minus, det var ett slarvfel från min sida och skulle egentligen stå "smaklösa lootlådor". Detta har nu ändrats. Mikrotransaktionerna är där men är inte aktiverade än, och kan dessutom bara användas till kosmetiska grejer så det är helt okej i min bok. Inget minus där alltså.

Jag har heller inte problem med lootlådorna i sig, utan snarare hur de använda för att vanhelga en historiskt sett väldigt viktig och hemsk plats. Som andra skriver hade activision lika gärna kunnat välja att ha headquarters i ett vanligt militärläger för samma effekt, utan att dra in alla kassa associationer.

Beklagar förvirringen jag skapade. Det här är varför man inte ska skriva recensioner mitt i natten...

Med din logik vanhelgas varenda plats spelet utspelar sig på, i och med att man gör underhållning av det. Eller är det mer ok att kuta runt i Carentan med färgglada skins på vapnen och P12:or som skriker att de ska göra saker med ens morsa?

Medlem
Lucas Jones

@Manslut: Som jag svarade innan tycker jag det är enormt stor skillnad på att sälja en nöjesprodukt som skildrar andra världskriget biografiskt och att förvandla en masskyrkogård till ett lootboxjippo.

Och missförstå mig inte, jag är likgiltig inför lootboxar i vanliga fall. Folk får lägga pengarna på vad de vill. Men i det här fallet undergräver det hela poängen Activision sade att de hade med att göra spelet, och på ett vidrigt sätt dessutom, och därför tycker jag inte det är ok.

Avstängd

@fleante: Du motsäger dig själv, eftersom det inte finns ett uns biografiskt i resten av multiplayern där folk ränner runt med färgglada skins på ovanliga vapen med sikten som knappt användes och skriker okvädningsord till varandra över voip. Hela multiplayern, som headquarters-delen är en del av, är ett stort jippo.
Den delen har aldrig försökt vara seriös, men ändå tar du den för att försöka vara det...

Medlem

@bent toe: Haha, okej, för du vet min ålder och den har överhuvudtaget någon betydelse i frågan. Men för all del, ha en fortsatt trevlig dag!

@Dudinkalv: Om du läser vad jag faktiskt skriver, så är det inte saken i att använda en speciell plats, det är i kontexten med marknadsförningen av att vara respektfull och sedan i princip dansa på graven. Om vi ska ta en liknelse här, ja, jag hade kritiserat Saving Private Ryan´s öppnings sekvens om den ackompanjerades med musik ifrån Benny Hill. Filmen är inte helt historiskt korrekt och har en del tydliga missar. Samt att storyn är en friskriven fiktiv berättelse om något som kunde varit "troligt". Jag tycker inte Saving Private Ryan vanhedrar eller är smaklös gentemot WWII offer, trots dess historiska brister. Trots dess glorifiering och typiska "Amerika är hjälten" koncept.

Därav, med den förklarningen. Hade jag inga som helst problem med Inglorigous Bastards, tvärtom tycker jag det är en relativt underhållande film. Christop Waltz rollprestation är otroligt imponerande. Men även här är deal-breaken. Tarantino har aldrig utgett sig för att göra en respektfull och hedrande film om WWII, den handlar helt och hållet om att "We are going to kill Nazis". Den är en helt vanlig Tarantino film, med humor och glorifierat övervåld. När vi är på ämnet tycker jag inte heller Django är smaklös, därför att kontexten och ursprungsfilosofin är inte samma som till exempel Roots.

Så poängen som jag hela tiden pratat om. Om du utgjort dig att göra något respektfull och vördnadsfullt genom att beröra en av vår tids värsta händelser. Gör det då hela vägen ut. Vill ni bara göra ett fränt action röj med glimten i ögat, gör som Machine Games, gör ett Wolfenstein 2 och säg vad det är.

Samma sak som med kränkningskortet, sluta dra PK-kort så fort någon motsätter en åsikt. Det har inget om att vara politiskt korrekt att göra, det är som jag tidigare påpekat. Kritik som jag har riktat emot en sak som jag tycker är smaklös i sitt sammanhang. Att ha åsikter handlar inte om att vara PK eller bli Kränkt hela tiden, det är att ha en annan syn på saken än vad till exempel du själv har.

Separera då Multiplayer delen helt ifrån spelet och marknadsför det som ett jippo. Att det har inget med respektfullhet eller nått med den verkliga konflikten att göra.

Tack för mig, jag har upprepat min åsikt och mitt tycke om situationen tillräckligt och inte funnit något starkt argument till varför jag skulle ändra mig, tyvärr. Jag står fortfarande fast vid att jag tycker det är smaklöst.

Väl mött och fridens liljor.


signatur

Nämen!

Medlem

Spelserien har trots allt utvecklats, (i alla fall grafiskt):

CALL OF DUTY – Evolutionen
https://youtu.be/7PeizUUYMOo


signatur

autograph

Medlem

Tycker det verkar va ganska smart att ha socialhubben på normandie, så folk får mer kunskap om att det inte bara var en krigsplats utan även ett läger.

Medlem

@fleante: Nu får du nog göra hemläxa på din militärhistoria. Tyvärr så var inte "Normandie" något särskilt dödligt slagfält vare sig ur ett andra världskrigsperspektiv eller krigshistoriskt.

Medlem
Skrivet av Huvan:

@fleante: Nu får du nog göra hemläxa på din militärhistoria. Tyvärr så var inte "Normandie" något särskilt dödligt slagfält vare sig ur ett andra världskrigsperspektiv eller krigshistoriskt.

Så du menar att 10000 döda på den allierade sidan och 9000 på nazisternas sida inte är ett dödligt slagfält?

Edit: Det där var bara för Dagen-D, hela Operation Overlord (som är operations namnet på hela slaget om normandie) hade över 700000 döda! Hur i helvete kan du säga att det inte är ett dödligt slagfält?

Edit 2: Även 101st airborne division är inte inräknad här heller så lägg till sisådär 1000 fler döda så har du nog det korrekta antalet

Så det är nog du som ska läsa på lite

Medlem

@Welo: Nu var det så att @Fleante skrev att "Normandie" "ett av de dödligaste slagfälten någonsin" vilket inte stämmer på långa vägar.
Och dödssiffrorna du tar upp stämmer inte heller, halvera dom så är du närmare sanningen (för d-dagen).

Jag tolkar det som att de flesta som skriver Normandie här syftar på landstigningen av stränderna eftersom det är mot det kritiken är.

Om du nu vill dra in Operation Overlord så måste det isf inte vara ok att ha lootlådor någonstans som skulle kunna tolkas som franska kusten eller mindre byar.
Ni spelar ett spel som handlar om att döda människor men klagar sen på att det är omoraliskt att ha en viss miljö som samlingsplats...

Medlem

@Huvan: Jag har aldrig riktat kritik om lootlådorna eller spelet, påpekade bara att din fakta är fel. Normandie är med i top 10 dödligaste slagfälten och om du nu bara räknar dagen-d som Normandies slagfält så har du inte koll på vad som är slaget om Normandie.

Men ja i recessionen och många av kommentarerna verkar ni hakat upp er på dagen-d och tror att landstingen är hela slaget om Normandie...

Medlem

@Welo: Om min fakta är fel så får du ta det med journalisterna som skrivit de militärhistoriska böcker jag läst. Och vill du bli tagen på allvar (av mig) så ska du inte överdrivet förvanska siffror.

Och min diskussion handlar enbart om d-dagen och stränderna eftersom det är det som diskuteras, inte världskriget i sig eller stora operationer som pågick i månader.

Medlem

@Welo: Värt att påpeka är att det är 700 000 försluter inte döda. Och 1000 döda var för hela amerikanska luftburna styrkan. Inte bara 101st

Medlem

Tror tyvärr det är ett stort antal som inte har så bra koll på D-dagen heller. Att det fanns fler än en strand det landsteg på. Utah och Omaha är de mest omtalade, då dem alltid skildrar den amerikanska sidan (tyvärr), men aldrig de kanadensiska eller brittiska. Värt att nämna är dock att de amerikanska var de blodigaste.

Medlem

Tycker det här är ett ganska bra praktexempel på vad som händer om man ska övertolka allting och haka upp sig på allt och inget, för det är så jag ser det. Det är en typ av hyckleri som man förvisso kan se i andra diskussionsämnen, men som även skulle kunna användas i många fler sammanhang när man väl håller på till denna grad, helt utan mening.
Det är en samlingsplats på ett intressant ställe som många känner till då Normandie kanske är mer känt än övriga områden "ikoniskt" under andra världskriget, därav ett logiskt och bra val. Varför göra en höna av en fjäder? Vill man tycka till om lootboxes, gör det då, rent generellt. Känns skönt att kunna starta ett spel som andra världskrig-intresserad men ändå ta det för vad det är - ett spel.

Avstängd
Skrivet av xtrem11:

De levererade skitspel efter skitspel men ändå längtar du efter nästa spel i serien?

Nej, det var sarkastiskt skrivet. COD kan gärna gå i graven.

Avstängd
Skrivet av DunnZ:

Tycker det här är ett ganska bra praktexempel på vad som händer om man ska övertolka allting och haka upp sig på allt och inget, för det är så jag ser det. Det är en typ av hyckleri som man förvisso kan se i andra diskussionsämnen, men som även skulle kunna användas i många fler sammanhang när man väl håller på till denna grad, helt utan mening.
Det är en samlingsplats på ett intressant ställe som många känner till då Normandie kanske är mer känt än övriga områden "ikoniskt" under andra världskriget, därav ett logiskt och bra val. Varför göra en höna av en fjäder? Vill man tycka till om lootboxes, gör det då, rent generellt. Känns skönt att kunna starta ett spel som andra världskrig-intresserad men ändå ta det för vad det är - ett spel.

Det är trendigt att vara en godhetstyckare, du vet.

Medlem

Är extremt trött på dessa superöverkänsliga butthurt-personer som dyker upp överallt allt oftare. Gå ut och kampanja om det är viktigt för er istället. Snacka inte om saker ni inte gillar om ni själva inte är beredda att faktiskt ändra något på riktigt.

Medlem

D dagen igen alltså. Vilken fantasi!
Manusförfattarna till detta borde skriva en ny Beck film...

Avstängd
Skrivet av xtrem11:

CoD WW2 levererar, det är ett bra spel som inte bör skämmas för sig. Men det känns som att det är en fortsättning på tidigare WW2 FPS, det tar med sig mättnadskänslan från trean och alla andra krigsspel som kom efter MoH:AA och CoD 2. I alla fall för mig.

Jag snackade för tidigt! Nu när jag har klarat det visar det sig att det är ett halvdant spel .

Medlem

Sådär. Det tog mig 15 timmar att spela klart kampanjen.

På lättaste nivån.


signatur

autograph

123
Skriv svar