Recension – Call of Duty: WWII

Medlem

Tycker personligen att det är ganska kul design att kunna öppna lådor på ett ställe med folk runt om kring som kan se vad man får, istället för att sitta i menyn och öppna lådor för sig själv (även om den möjligheten finns i CoD:WW2), man har helt enkelt ett val. Sen ser jag personligen inte varför man hakar upp sig att detta går att göra på Normandie. Är det okej om det hade varit någonstans i Ardennerna? Valet av ställe grundar sig väl också lite i att det ska vara ett intressant ställe för allt detta, istället för ett tomt rum med skyltar man kan klicka på så att ingen ska ta illa upp. Och där tycker jag det är ett bra val.
Har däremot inte sett till några mikrotransaktioner, och jag har letat. Finns det i spelet just nu? Vet att man fick 1100 CoD coins eller liknande om man förköpte men har inte sett någon användning för dem.

Medlem

@DunnZ: De hade kunnat ha hubben i ett militärläger eller en liten fransk by istället


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Ricomaniac:

Stämmer inte för fem öre , det är typ 3st qte i hela kamanjen...

Nej, det är mycket fler quick time events än så, bara första banan har två med bangaloren och när du slåss med soldaten. Sedan vill jag kalla "Heroic moments" och hela momentet när du släpar Zussman för ett enda quick time event. Jag kan sätta mig och spela igenom kampanjen igen för att räkna upp de 10+ quick time events samt heroic moments som finns i hela kampanjen men vi kanske kan lämna det här? Single Player är en Quick time simulator.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Scr33d:

Klart det är ett par fler, men känner inte att det är någotön qte simulator, re4 är en qte simulator dock med mkt annat innehåll.

Upplevde det inte det minsta störigt i cod ww2.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag undrade mer om innehållet i spel än var de utspelas (vi snackade ju loootlådor). Är det helt valfritt också? Tänker t.ex. (och för sakens skull kommer nu genuint krystade exempel) Musse Pigg-soldater, sockervaddsförsäljare och/eller Storm Troopers på Normandies stränder. Är det ok?

Jag är en av dom som gillar lootlådor och köper också många i de flesta spel jag gillar. Har inga problem med att lägga några tusenlappar på lådor i spel jag gillar faktiskt. Går jag ut och festar med polarna bränner jag utan problem två-tre tusen i baren så en tusenlapp på lite loot en kväll är en billig kväll.
Är väldigt suegn på på CODWW2 men har inte kommit till skott än. Ser inte problemet med lådorna alls. Det är ju som @araxes säger valfritt att köpa spelet om man inte gillar att det finns lootlådor.

Medlem

Jag tycker kampanjen va riktigt underhållande. Zombie läget blev jag imponerad av, iaf efter jag såg min teammate bära oss på egenhand till lvl 18 ( han kanske fortsatte, men jag var tvungen att baila och var nog mer i vägen än nytta). Ett mål att bli lika mycket gud som hen.

Ambassadör
Xbox

Bra recension som tar upp precis de saker som jag också stör mig på. Framförallt att man gör Normandie till en pajas-föreställning, mycket respektlöst.

3/5 låter nog faktiskt för högt.


signatur

Jump in.

Medlem

Efter att ha lagt en hel del timmar på detta (dock inte rört SP än) måste jag säga att jag verkligen inte förstår hatet som spelet fått från vissa håll.

Jag är en av dem som tyckte att CoD var riktigt mysigt fram till Black Ops 1, och efter det gick det utför.

För mig är detta en next-gen-version av de gamla klassiska spelen, med samma snabba, smidiga och snygga gameplay. Multiplayerbanorna är för första gången på länge riktigt roliga, spellägena är lika stabila som alltid, och även det nya "War"-läget är riktigt välgjort. Multiplayerhubben på Normandie är en rolig liten gimmick där man ser andra spelare och kan duellera i 1v1 medans andra tittar på, dailies och monthlies gör så man alltid har ett mål och uppfylla, och spelet känns allmänt väldigt välgjort.

Loot-lådorna förstår jag inte alls varför folk gnäller på, då detta ändå var en väldigt lindrig variant av microtransaktioner i mitt tycke (Och vanligtvis hatar jag P2W, kan tilläggas). I 90% av fallen innehåller dessa endast kosmetiska saker, vilket inte påverkar gameplay, och i 10% av fallen får man en XP-boost på ca 20 min för antingen ens division eller vapen man spelar med, vilket inte heller påverkar gameplay mer än att man levlar lite snabbare.

Man får lootlådor på löpande band utan att behöva sätta in riktiga pengar, antingen via drops i slutet av matcher, avklarade dailies och liknande, så det är inte heller precis svårt att samla på sig dessa sakerna.

Släng på ett roligt zombie-läge att spela med polarna (som designmässigt är skitbra), och en kampanj som jag personligen inte har hunnit röra än, så har man ett stabilt old-school CoD.

För mig som har saknat den snabba gameplayen från de gamla spelen, utan de futuristiska aspekterna som totalt har förstört de senaste spelen, så är detta en väldigt värdig comeback för serien.

Medlem

@Ricomaniac: arma3, ww2 kolla upp hell let Lose (tror jag de hette)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag har inte spelat sp (ännu?) men förstår inte att man kunnat vänta sig något annat än en återberättelse/vinkling av WWII på det sett som redan gjorts otaliga gånger förut. Det enda jag bryr mig om sp ät om det är givande rent spelmekaniskt och spelmässigt.

Medlem

Smaklösa microtransactions? Är det bara jag som är blind? men vart har du hittat dessa? då jag inte sett skymten utav några alls.


signatur

God is dead

Medlem

Tycker även jag att det är respektlöst och fullständigt obegripligt varför man introducerar "loot-regn" område på just Normandie. När man genom hela marknadsförningskampanjen av spelet tryckt på vikten av att verkligen hantera varje liten detalj med storyn och spelet om en av de brutalaste konflikterna i världen med respekt och vördnad. Det är ett hån.

Ungefär samma känsla fick jag i helgen, då jag besökte Titanic mässan som är på förbifart i Malmö. Det var en tung men tänkvärd mässa att vandra igenom, majoriteten av saker som visats upp och som talades om var personliga ägodelar som de funnit på kropparna. Klockor, smycken, brev, kläder os.v. Väldigt känslosamt och obehagligt. Det sista man visar är ett rum med enorma skärmar där namnen på varenda människa som omkom, det är en fruktansvärd tung realisation av att se så många namn och sammanhörande namn dvs familjer. Som gått under, vissa personer så unga så som 2 år. Det är i efter det här rummet när man talat om att man vill hedra alla dessa offer och okända hjältar som gav sitt liv för att rädda flertalet, med denna mässan som det skär sig. För när man kommer ut ur det mörkret så går man rakt in i en souvenirshop, där man kan köpa Titanic-Tablett asken, olika Tavlor på båten med orden "You Go Grl" och en massa annat krimskrams. Det är smaklöst och fel, gav mig en otroligt bitter smak när jag gick därifrån.

Nu förstår jag vad bägge försöker uppnå, en finansiering av sina projekt att dra in pengar så man kan fortsätta framåt. Men detta tycker jag man lagt redan bra på biljettkostnaden, som var runt 200 kronor, för en timmes rundvandring. Om tablettasks försäljningen vore så viktig höj priset ytterligare istället?

Poängen jag försöker göra är att det finns rätt tid och plats för fjanterier eller att "skoja" till det lite käckt. Men det finns också otroligt många fel. CoD WW2 tycker jag inte bör komma undan kritiken kring Normandie området, hade det varit i Wolfenstein 2 hade jag mera kunnat köpa det, om även där ganska smaklöst. Men dom har en helt annan premiss och utgångspunkt med sitt spel, de har aldrig sagt att det är seriöst, tvärtom.

Så jag håller med recensenten, osmakligt.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av OddGreen:

Spelet var riktigt dåligt imo. Kolla "Worthabuy" på Youtube, han gör bra och uppriktiga reviews. Det han säger håller jag med om faktiskt.

Nice att se fler kollar på Mack. Skön snubbe är de

Medlem
Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Nice att se fler kollar på Mack. Skön snubbe är de

Han är ärlig och vi har lika smak så detta blir inget köp

Avstängd
Skrivet av DunnZ:

Tycker personligen att det är ganska kul design att kunna öppna lådor på ett ställe med folk runt om kring som kan se vad man får, istället för att sitta i menyn och öppna lådor för sig själv (även om den möjligheten finns i CoD:WW2), man har helt enkelt ett val. Sen ser jag personligen inte varför man hakar upp sig att detta går att göra på Normandie. Är det okej om det hade varit någonstans i Ardennerna? Valet av ställe grundar sig väl också lite i att det ska vara ett intressant ställe för allt detta, istället för ett tomt rum med skyltar man kan klicka på så att ingen ska ta illa upp. Och där tycker jag det är ett bra val.
Har däremot inte sett till några mikrotransaktioner, och jag har letat. Finns det i spelet just nu? Vet att man fick 1100 CoD coins eller liknande om man förköpte men har inte sett någon användning för dem.

Jag fattar heller inte varför folk blir så upprörda, spela roll var i låtsasvärlden man är och öppnar lådorna liksom? Men det är klart att om man letar saker att gnälla på så hittar man det.

Medlem

Verkar vara en nästan för generös rescension med tanke på diskussionen kring loot-lådor. Nåväl, det kommer säkert att sälja som smör i vilket fall som helst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Kanske dags för Call of Duty att ta ett ”Assassins Creed break” och komma tillbaka med lite mer punch?

Avstängd

Vi var trötta på WW2 FPS och det slutade med att vi fick moderna krigsspel, sen längtade vi efter WW2 krigsspel när vi blev trötta på moderna krigsspel. Nu när vi fick ett WW2 krigsspel så visar vi vårt gamla missnöje igen. Lika bra att stryka under att vi är trötta på krigsspel, om det utspelar sig under modern tid eller WW2 har det ingen betydelse.

Medlem

@ibib: hur förändrar det något? I militärlägret kan det finnas fångar från ss. I en fransk by kan det tidigare har begåtts massaker.

Argumentet som recensenten gör håller inte.
Det är, i mitt tycke, pk varning.

Vi som har växt upp med tuttifrutti som tv underhållning, släng dig i brunnen där man kunde skämta om allt m.m tycker det blir lite larvigt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@Struggle: dem pratar om kampanjdelen.
Inte mp....
Det säger sig självt när kvinnor och mörkhyade kan spela som Axis, när swastika inte finns med och alla vapen i spel kan utrustas med sikten, ljuddämpare och annat lull lull.

Så vad gör loot-lpdor för skillnad gällande respekt och vördnad??


signatur

"High life on low budget"

Frilansare
Skrivet av Manslut:

Jag fattar heller inte varför folk blir så upprörda, spela roll var i låtsasvärlden man är och öppnar lådorna liksom? Men det är klart att om man letar saker att gnälla på så hittar man det.

Kanske för att en del är intresserade av historia, att se saker ur ett då-perspektiv, även om det är simpel underhållning?
Man kan kalla det gnäll, eller en åsikt. Med din inställning om "låtsasvärld" behöver man ju inte lägga något som helst krut på att bygga upp fiktiva världar i vare sig spel, film eller litteratur.
Hade du gillat CoD WWII om det var My little Ponys eller Pyjamashjältarna som slogs mot nazisterna (jag hade iofs älskat det)? Jag menar, det är ju bara en låtsasvärld, varför gnälla om innehållet?

Jag raljerar jag vet. Men hoppas du kan se min poäng här.

Medlem

Jag är nöjd, än så länge i kampanjen.
Tycker att det är kul, underhållande och jäkligt snyggt!
Har inte hunnit prova multiplayer ännu.

(Har alla tidigare MOH, COD och COD-BlackOPs.)


signatur

autograph

Medlem

@xtrem11: Eller så kan det ju faktiskt vara så att folk är trötta på dåliga spel? Ett bra WW2 FPS kanske hade varit vad fler hade velat ha?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Kanske för att en del är intresserade av historia, att se saker ur ett då-perspektiv, även om det är simpel underhållning?
Man kan kalla det gnäll, eller en åsikt. Med din inställning om "låtsasvärld" behöver man ju inte lägga något som helst krut på att bygga upp fiktiva världar i vare sig spel, film eller litteratur.
Hade du gillat CoD WWII om det var My little Ponys eller Pyjamashjältarna som slogs mot nazisterna (jag hade iofs älskat det)? Jag menar, det är ju bara en låtsasvärld, varför gnälla om innehållet?

Jag raljerar jag vet. Men hoppas du kan se min poäng här.

Historieintresse har ingenting med saken att göra. Call of Dutys multiplayer har inget med historia att göra.
Skulle inte gillat om det var my little ponys som slogs mot nazis, för jag gillar inte my little pony.

Medlem
Skrivet av fleante:

@oDIRTDIVERo: Självklart, men de är ju så pass förknippade med landstigningen att det känns väldigt fel. Förstår inte varför de tvunget ville använda just den miljön när det finns så många andra som ingen hade stört sig på.

Så att vara historiskt korrekt är fel för att folk med mindre kännedom om närliggande historia inte vet om att Normandie snabbt blev ett temporärt läger under tiden då brohuvudena expanderades kort efter landsstigningen? Frågan borde snarare vara.. varför stör du dig på det?

Skrivet av Tomas Helenius:

Det handlar inte om PK, utan om att saker sätts i ett sammanhang de absolut inte passar in i. Tänk om det var ett fotbollsspel och det började regna lootlådor över VM-finalarenan - sånt hade fått kritik, och den kritiken hade inte beskyllts för att vara PK.

Ja. För den jämförelsen håller ju verkligen.

Skrivet av PeTTs0n:

@Araxes: Andas lite. Activision marknadsför spelet ganska hårt med sitt WW2-tema. Det betyder associationer och historiska referenser som är ganska tydliga. Hade de lagt fokus mer på ett "hurr durr, låtsas-pang pang, fantasy-historia, INTE WW2" spel hade klagomålen kanske inte varit så berättigade.

Men när de kallar spelet WW2, så får de också klä skott när de totalt urinerar på den faktiska historia som omgärdar kriget. Det finns liksom mellanting mellan Quake och Arma, mellan arkad och realism. Visst kan de tumma på en del saker utan att behöva lynchas (så äkta att man får stå och gräva skyttevärn i timmar för att sedan sitta några dygn i dem och vänta känns väl kanske lite overkill, exempelvis), men det betyder inte att det inte går att kritisera för att de går så långt från historien som de gör, och implementerar löjliga element som inte hör hemma i en WW2-miljö.

Var har Activision kallat det för ett realistiskt och historiskt korrekt spel? Det är snarare en tolkning du gjort baserad antagligen på ingenting alls. Alltså är ditt klagomål lika felriktat som FZ.se recension.

Skrivet av DunnZ:

Tycker personligen att det är ganska kul design att kunna öppna lådor på ett ställe med folk runt om kring som kan se vad man får, istället för att sitta i menyn och öppna lådor för sig själv (även om den möjligheten finns i CoD:WW2), man har helt enkelt ett val. Sen ser jag personligen inte varför man hakar upp sig att detta går att göra på Normandie. Är det okej om det hade varit någonstans i Ardennerna? Valet av ställe grundar sig väl också lite i att det ska vara ett intressant ställe för allt detta, istället för ett tomt rum med skyltar man kan klicka på så att ingen ska ta illa upp. Och där tycker jag det är ett bra val.
Har däremot inte sett till några mikrotransaktioner, och jag har letat. Finns det i spelet just nu? Vet att man fick 1100 CoD coins eller liknande om man förköpte men har inte sett någon användning för dem.

Det är bara ett dåligt försök att dölja det faktum att Fz.se är emot lootlådor. Att man bokstavligen släppte material i lådor och stora pallar över Normandie innan man fått upp sina provisoriska hamnar verkar dock FZ.se helt ignorera. Faktum är att det är just i Normandie dessa lådor släpps så är det ganska realistiskt (så gott det går iallafall) så kritiken är bara fel. Vill man klaga på lootlådor.. fine men att försöka dölja det i form av kritik mot Activisions tolkning av det är bara komiskt.

Singleplayerläget kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag köpt spelet för strölir i MP.. vilket spelet är helt okej för. Visst kan man anse att det känns lite framtvingat med tanke på formatet men det är väl helt okej generellt och helt klart ett steg i rätt riktning. Bara det faktum att de tagit tillbaka lean samt chansen att använda färgad text är lysande. Önskar bara att de tillåtit dedikerade servrar och en riktig serverbrowser.. men man kan inte få allt.

Skrivet av ibib:

@DunnZ: De hade kunnat ha hubben i ett militärläger eller en liten fransk by istället

Varför då? Normandie agerade bootcamp under stora delar av slutskedet av kriget. Rent historiskt så finns det få ställen som är mer passande än Normandie.

Skrivet av Angust:

Smaklösa microtransactions? Är det bara jag som är blind? men vart har du hittat dessa? då jag inte sett skymten utav några alls.

Det är nog FZ.se som inte riktigt läst på. Finns inga Microtransaktioner i WW2.. iallafall inte som jag sett. Och även om det fanns det så är lootlådorna så harmlösa att det inte gör någon skillnad. Denna fixering vid MT och att det per automatik är satan är bara ren och skär inbillning.

Skrivet av bent toe:

@ibib: hur förändrar det något? I militärlägret kan det finnas fångar från ss. I en fransk by kan det tidigare har begåtts massaker.

Argumentet som recensenten gör håller inte.
Det är, i mitt tycke, pk varning.

Vi som har växt upp med tuttifrutti som tv underhållning, släng dig i brunnen där man kunde skämta om allt m.m tycker det blir lite larvigt.

Vet inte hur du får det till PK.. Folks åsikter här inne verkar snarare bero på Hollywoodssjukan där Hollywoodfilmernas tolkningar per automatik får någon form av sanningens töcken över sig när de i verkligheten bara visar en liten del av Normandis betydelse för kriget på västfronten. Ta en titt på t.ex. Band of Brothers eller Save private Ryan. Ändå ska folk gnälla på att man visar depot och träningslägren. Det är skrattretande.

Medlem

@bent toe: Spelet i sig, är marknadsfört att ta och visa den allra största respekt för WWII.

Förstår att MP är en "annan grej" och mer "fiktiv" men man använder riktiga händelser i grunden för att bygga på i bägge.

Ang vad lootlådor och diverse "fjanterier" så gör dom skillnad när dem använder Normandies stränder som en scen för detta. Det här spelet utgör sig inte för att utspela sig på fiktiva platser, utan verkliga. D-Day är verkligen inte rätt bakgrund att ha en "social-kul-roliga-timmen" typ av aktivitet på, speciellt inte när man marknadsfört med att de verkligen vill hedra och visa respekt för de som slogs för vår frihet. Om då MP inte är innefattat av deras policy med SP och ska vara mer fiktivt, varför skapar man inte en helt fiktiv plats att utföra dessa barnsligheter på? Ett hangarfartyg med namnet M/S Röj? Varför använda en riktig plats, med en otroligt mörk historia?

Det blir lite som att åka på en begravning, ställa sig på kyrkogården i clownkostym och dansa jenka samtidigt som någons farfar blir nerhissad i jorden. ( extremt exempel, men gör det för att återigen visa poängen. )

Det är smaklöst helt enkelt, när man i grund hela tiden uttalat sig om att göra ett seriöst och respektfullt spel.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

@bent toe: Spelet i sig, är marknadsfört att ta och visa den allra största respekt för WWII.

Förstår att MP är en "annan grej" och mer "fiktiv" men man använder riktiga händelser i grunden för att bygga på i bägge.

Ang vad lootlådor och diverse "fjanterier" så gör dom skillnad när dem använder Normandies stränder som en scen för detta. Det här spelet utgör sig inte för att utspela sig på fiktiva platser, utan verkliga. D-Day är verkligen inte rätt bakgrund att ha en "social-kul-roliga-timmen" typ av aktivitet på, speciellt inte när man marknadsfört med att de verkligen vill hedra och visa respekt för de som slogs för vår frihet. Om då MP inte är innefattat av deras policy med SP och ska vara mer fiktivt, varför skapar man inte en helt fiktiv plats att utföra dessa barnsligheter på? Ett hangarfartyg med namnet M/S Röj? Varför använda en riktig plats, med en otroligt mörk historia?

Det blir lite som att åka på en begravning, ställa sig på kyrkogården i clownkostym och dansa jenka samtidigt som någons farfar blir nerhissad i jorden. ( extremt exempel, men gör det för att återigen visa poängen. )

Det är smaklöst helt enkelt, när man i grund hela tiden uttalat sig om att göra ett seriöst och respektfullt spel.

Hur tusan är det smaklöst? Din jämförelse med kyrkogården är dessutom idiotisk. Stränderna för landstigningen är ingen kyrkogård till att börja med. Denna kränkhet som FZ.se verkar dela med dig har ingen som helst historisk orsak utan folk gnäller bara för att gnälla. Antagligen för att eran syn på Normandie (som ännu en gång inte grundar sig historiskt) inte stämmer överens med Activisions.

Medlem

@Dizzz: Om du någonsin satt din fot på Normandies stränder, så skulle du nog känna den känsla som så många andra känt med platsen, det är nästan lite obehagligt när nackhåren reser på sig där. Platsen är och har otroligt stor historisk betydelse, att förlöjliga den är i mina ögon smaklöst. Framförallt när man som sagt, hela tiden lagt vikt på hur dom vill vara respektfulla.

Det är som jag sa tidigare, en helt annan sak om man har grund premissen att "vi är inte seriösa", så som Wolfenstein 2. Humor eller satir på olika nivåer, det kan göras smaklöst även där, men då är premissen inte "respektfullhet". Skillnad.

Jag poängterade även att min jämförelse var extrem, men det verkar gå dig helt förbi.

Det är otroligt hur snabba ni är med att dra kränknings korten, jag är inte kränkt, jag är kritisk.

Jag riktar min åsikt gentemot att jag tycker att det är smaklöst när man pratar om att visa sån respekt och autenticitet åt en plats där så många onödiga liv spilldes, för att du och jag ska ha friheten att sitta här idag och kunna byta åsikter. Att man sedan tar det man sagt och gör det till en plats där folk kan visa upp sina "skins" och "emotes" eller springa runt och gapa i mikrofonen extremt opassande kommentarer, är för mig obegripligt.

Vill du ha autenticitet och min syn på Normandie? Den kommer rakt ur åratal av läsning och intresse för Världskrigen, men du har väl rätt jag delar inte synen på Normandie med Activisions vision. Jag ser det inte som en respektfull avbildning av platsen. Det är väl därför jag antagligen vädrar min åsikt gentemot den synen här?

Ser det ut som den bästa platsen att leka och fjanta sig på?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av miffot:

@Ricomaniac: arma3, ww2 kolla upp hell let Lose (tror jag de hette)

Thx, mate. Ska genast kikas upp. Fanns ju ett annat till både Arma2 och 3. Ironfront (eller nått?)

123
Skriv svar