Recension – Xenoblade Chronicles 2

Robot
Recension – Xenoblade Chronicles 2

Switchens debutår slutar som det började: med ett magnifikt och magiskt äventyr.

#monolith-soft, #nintendo, #switch, #xenoblade-chronicles-2


Medlem

Kan du förtydliga minuset "Att spela det i bärbart läge är en bokstavlig sörja". Hur ser det ut i bärbart läge? Är allt för smått eller är grafiken sänkt?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Redaktör

@Kvarn: "...det bärbara läget är bitvis hopplöst att spela på grund av den låga (låååga) upplösningen."


signatur
Medlem

Orkade aldrig köra klart första Xenoblade, väntar nog hellre på Dragon Quest 11

Gen
Medlem

@Kvarn: Om du mot all förmodan ändå inte skulle tro Tomas så har DF en fin video om saken : https://www.youtube.com/watch?v=MnyKDzX7lqo

Medlem

@Kvarn: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-does-xe...

Alltså ibland så låg upplösning som 360p!
Jag väntar med switch köp tills de släpper "switch pro" så man kan spela spelen i bärbart läge med full upplösning.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kvarn:

Kan du förtydliga minuset "Att spela det i bärbart läge är en bokstavlig sörja". Hur ser det ut i bärbart läge? Är allt för smått eller är grafiken sänkt?

Ni har löst det ganska bra redan såg jag, men rent upplösningsmässigt känns det lite som att spela ett PS2-spel. Det är inte i närheten av de 720p som finns i det dockade läget. Digital Foundry har förutom videon även en artikel där man märker att det hoppar mellan 552p till låga dalar som 368p. PS2-feeling som sagt. Det blir grumligt och dimmigt. Det blir ju inte bättre när man vet hur bra det faktiskt ser ut i dockade läget.

Edit: Ah, nu såg jag att artikeln också hade länkats.


signatur

En Bamseponny av folket

Tänk 720p på en 4K TV, usch. Upplösning åsido ser spelet faktiskt rätt bra ut, screen space reflections, GI (approximering) och per object motion blur. Rätt imponerande för en Switch!

Medlem
Skrivet av UntouchableFart:

Tänk 720p på en 4K TV, usch. Upplösning åsido ser spelet faktiskt rätt bra ut, screen space reflections, GI (approximering) och per object motion blur. Rätt imponerande för en Switch!

Mjo, jag testade först att spela på min Samsung KS8005, men gav till slut upp och spelade i bärbart läge på soffan istället. Jag kan tänka mig att det ser bättre ut på en FullHD-display istället för en 4K. Den grumliga upplösningen i bärbart läge stör mig inte särskilt mycket heller då spelglädjen helt klart tar över.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Först så började jag bli sugen men det övergick i ointresse. Spelen måste funka bra i bärbart. Kör switchen bärbart till 80-90% nu.

Medlem

Tack för alla svar, hade tydligen missat den meningen!
Var riktigt sugen på det här spelet men då jag mer eller mindre alltid kör den i bärbart läge så blir det nog inget köp om det funkar så dåligt!

Edit:
Kollat länkarna ni skickade och blir inget köp innan de har patchat spelet... trist då det verkar väldigt trevligt!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Ambassadör
Xbox

Konsolen är ju för klen helt enkelt. Synd.


signatur

Jump in.

Medlem

Ett utav de roligaste och mysigaste spel jag lirat på länge.. Helt underbart!

Medlem

Det är ett riktigt underbart spel. Klart det ser sämre ut i bärbart läge men att totalt hoppa över spelet av den anledningen är bara dumt

Medlem

Har spelat en hel del i bärbart läge. Fungerar hur bra som helst. Antar att grafiken är sämre, alla säger ju det. Spelet flyter på och är fortfarande lika kul. Det räcker för mig. Julen är räddad!

Medlem

Väldigt nice spel, spelat ca 10 timmar än så länge.
Nåt som irriterar mig något är questhelpern, eller kompassen, det har gått mycket tid för att hitta till vissa ställen man fått marker till.
Sen måste jag säga att jag stör mig lite på Pyras överdimensionerade bröst, det ser bara fel ut, kunde gott krympt dom en storlek eller 2

Medlem

Det verkar som att jag inte måste spela klart det första innan jag kör tvåan?

Medlem

@aholman: Det är fristående historier

Medlem
Skrivet av androsynth:

@aholman: Det är fristående historier

Fel, helt fel, spelet är INTE fristående alls mot Xenoblade Chronicle, det sagt Xenoblade Chronicle X är ett fristående spel i serien.

Du kommer stöta på karaktärer och story element som spoilar stora delar av Xenoblade 1.

Medlem

@Tenerezza: Shhhhh jag har inte kommit så långt än

Medlem
Skrivet av Lepr:

Sen måste jag säga att jag stör mig lite på Pyras överdimensionerade bröst, det ser bara fel ut, kunde gott krympt dom en storlek eller 2

#metoo


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Borde ha minus för att det är 720p i dockat läge.. inte acceptabelt 2018 speciellt när det inte är en upplösning som någon kan spela native..

Tråddemonen
Testpilot

För de som har spelat spelet. Är det något värt att införskaffa? Har haft mitt öga på xenoblade men har inte haft modet riktigt att lägga pengar på spelet ifall jag skulle bli besviken.

Medlem

@Zimpan: Det beror helt på vad du gillar för slags spel.
Gillar du JRPGs med vackra världar så lär du få valuta för pengarna.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Tråddemonen
Testpilot

@Sipmo: vackra omgivningar har alltid varit ögongodis för mig. Men jrpgs har det varit blandat för min del. Har funnit kärlek för vissa jrpgs även om kritikerna har gett dåliga betyg.

Kanske blir ett inköp i framtiden om priset sänks

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

För de som har spelat spelet. Är det något värt att införskaffa? Har haft mitt öga på xenoblade men har inte haft modet riktigt att lägga pengar på spelet ifall jag skulle bli besviken.

Jag köpte det och blev väldigt besviken. Grafiken är väldigt ojämn, te.x så är blandar man animekaraktärer (dvs ser tecknade ut) och mer verkliga karaktärer som ser mänskliga ut, mijöerna i sig ser inte "cell shaded" ut heller. En otroligt smaklös blandning. Att sen grafiken är 720p gör inte saken bättre.

Stridyssystemet är otroligt komplext på ett dåligt sätt. Det hade nog fungerat i pausat turbaserat, så man kan ge det lång betänketid, men att ha koll på runt 4 olika ställen på skärmen och samtidigt göra olika kombos osv och få det att fungera i realtid.. haha, nä.. jag kan mest bara beundra de som lyckas och framförallt, står ut med det. Ger det 2/5, föregångaren var dock okej.

Tråddemonen
Testpilot

@Harmond: Finns det något du fann positivt med spelet? Tänkte att det måste finnas någon charm kring spelet som folk finner eftersom att vissa ger spelet nästan topp betyg utav några recensioner som jag har läst.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@Harmond: Finns det något du fann positivt med spelet? Tänkte att det måste finnas någon charm kring spelet som folk finner eftersom att vissa ger spelet nästan topp betyg utav några recensioner som jag har läst.

Jag tycker att precis som föregångaren att karaktärer och själva världen i sig är riktigt bra, jag kände mig ganska involverad med den delen och hade gärna spelat vidare. Men allt eftersom tiden går blir stridssystemet mer och mer komplext och man ska titta på 4-5 grejer samtidigt på skärmen och göra kombos man ska göra snabbt osv. Nej, sånt är inget för mig, jag är nog för gammal för sån där röra haha... halva skärmen är ju tillslut fylld av grejer man ska titta på i striderna.

Har kört fast på en boss och lagt ner verksamheten. Gillar spelet men tycker det är lite för segt och långrandigt. Det skulle mått bra av att vara ca 2/3 så långt. Jag är 40 timmar in i spelet och är trots det knappt halvvägs igenom storyn.

Det är jättevackra miljöer och stämningsfull musik men stridssystemet har jag inte riktigt fått kläm på ännu. Gillar inte heller att spelet är så oerhört gubbsjukt. Känns bara så billigt när storyn och karaktärerna i övrigt är ganska bra och fängslande. En annan grej som jag stör mig på är att vissa karaktärer har animedesign medan vissa andra (Torna främst) har en annan mer verklighetstrogen karaktärsdesign. Sedan har dessutom NPC:en en tredje design. Det här tycker jag skär sig och ser nästan lite oproffsigt ut även om de båda karaktärsdesignerna är snygga var för sig.

1
Skriv svar