Testpilot - Steelseries Arctis 3

Robot
Testpilot - Steelseries Arctis 3

Steelseries kyliga ersättare till förra storsäljaren får sig en rejäl genomgång i FZ:s testpilotlabb.

#arctis-3, #fz, #steelseries, #testpilot


Medlem

Massor av fIna högupplösta bilder och tabeller.
Ska läsa den snart så fort jag får en ledig stund.

Edit, kl 10:15
Intressant artikel, det var djup på många olika perspektiv. Jag valde att hoppa ”mjukvaru-delen” och ”tidigare hörlurar vs dessa”-delen.

Det var intressant att du tog upp detalj för detalj och inte lämnade mycket ute, dock gav det känslan av att inget har prioriterats bort för att lägga emfas på de särskilt intressanta delarna av recensionen.

Nu känner jag mig dock väldigt kunnig på de här hörlurarna, även om jag inte riktigt förstod vad de där fyr-kontaktgrejset var för något.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Riktigt bra och utförligt test. Skönt med kabel som går att ta bort och byta ut då dessa ofta börjar glappa.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Har använt mig av Steelseries Arctis 5 det senaste halvåret och jag tycker att de har fungerat utmärkt! Ett klart kliv uppåt från mitt förra headset (Logitech G930) och att jag numera kör med kabel istället för trådlöst är inget annat än skönt.

Medlem

Kan någon förklara för mig varför man vill ha 7:1 ljud i hörlurar? Får man alltså fler högtalarelement i varje lur då?

Jag fick ett par hörlurar med den funktionen i julklapp för många år sedan men de presterade avsevärt sämre än mina steelseries då de faktiskt hade fler men mindre högtalarelement. Du har ju fortfarande väääldigt exakt rumsåtergivning med mjukvara, det handlar ju mer om hur mjukvaran utnyttjar stereoljudet än hur högtalarelementen är positionerade.

Testa: https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Avståndet mellan ljudkällan och dina öron är ju fortfarande bara ett par cm, inget du upplevt IRL oftast och därför kan du inte skilja på riktning på så korta avstånd om det inte är något som mjukvaran simulerar.

Och om det bara är simulerat så betyder det att 7:1 bara är ett annat ord för... "bättre stereo effekt". Möjligtvis att "basen" blir bättre, men det är ju också bara vilseledande för du har ju i princip 0% riktig bas i hörlurar, det är ju bara karaktären på ljudet som är något dovare, Inte så att du kan "känna basen", vilket antagligen hade varit ganska obehagligt, alltså även det simulerat gissar jag och i så fall något helt subjektivt?

Är ingen expert på detta men 90% av det som företagen säger är bara snömos tror jag, det handlar om var man satt högtalarelementen, till vilken kvalité/storlek och hur inneslutningen är.

Medlem

Har använt Arctis 5 ett tag nu och får väl erkänna att jag vant mig vid den lägre ljud-kvalitén från det inbyggda ljudkortet, men det sved ganska ordentligt att gå från 192khz på moderkortet till 48khz på lurarna (även om det nu går att koppla in direkt så är det inte dag och natt som det var med mina gamla lurar, Sony MDR nånting), rent spontant känner jag att det finns mycket bättre ljud att få i den prisklassen om man inte bryr sig om LEDs och har ett hyffsat ljudkort, but i'm stuck with these, var tvungen att handla allt i samma butik och just då kändes lurarna som en bra avvägning.

Sjukt najs test för övrigt.

Avstängd

Skulle aldrig besudla mina öron med ett sketet gamingheadset. Rejäla hörlurar ska det vara!

Medlem

har arctis 5 och tycker dom är bästa som gick att hitta för tusenlappen. men helst ska det ju vara riktiga sonylurar för minst 3 lax. synd bara att jag har illrar som sliter skiten i stycken om det råkar lämnas framme


signatur

//monster

Medlem

Något jag saknar i hörlur recensioner är storlek. Har haft ett par hörlurar som spruckit pga av dom inte är anpassade för folk som har vattenskalle

Medlem

Har använt 7an ett bra tag nu och är väldigt nöjd. Lätta, bekväma, luftiga och hyfsat ljud för pengen.
Det enda jag fortfarande kan störa mig på är volymvredet och "mixerhjulet". Är väldigt lätta att komma åt när man tar av och på sig lurarna.

Medlem
Skrivet av Aphex:

Har använt mig av Steelseries Arctis 5 det senaste halvåret och jag tycker att de har fungerat utmärkt! Ett klart kliv uppåt från mitt förra headset (Logitech G930) och att jag numera kör med kabel istället för trådlöst är inget annat än skönt.

Trodde "once you go wireless you never go back to wired" gällde Hur kommer det sig att du gick tillbaka till trådat headset?

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

har arctis 5 och tycker dom är bästa som gick att hitta för tusenlappen. men helst ska det ju vara riktiga sonylurar för minst 3 lax. synd bara att jag har illrar som sliter skiten i stycken om det råkar lämnas framme

För Sony är epitomet vad gäller hörlurar? 😂

Medlem
Skrivet av epson55:

Trodde "once you go wireless you never go back to wired" gällde Hur kommer det sig att du gick tillbaka till trådat headset?

För mig som spenderar en hel del tid vid datorn så blev det nästan jobbigare med trådlöst eftersom det kändes som att jag ändå behövde sitta med laddsladden i och en puck framför mig på skrivbordet. Kan tänka mig att trådlösa headset fungerar bra för folk som kanske sitter en timme eller två vid datorn om dagen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av monsterbenke:

har arctis 5 och tycker dom är bästa som gick att hitta för tusenlappen. men helst ska det ju vara riktiga sonylurar för minst 3 lax. synd bara att jag har illrar som sliter skiten i stycken om det råkar lämnas framme

Det finns en lösning:

4 skinned ferrets
Flour
Salt
Pepper
Butter
1 cup Sherry
1 can cream of mushroom soup
1 can cream of chicken soup
1 can cream of celery soup
1 jar sliced mushrooms

Cover whole ferrets with flour, salt and pepper. Brown in melted butter in heavy skillet over medium-high heat until nicely browned on all sides. Remove pieces from skillet and arrange in oven casserole with cover. When ferrets are browned, add 1 cup white wine or sherry to skillet. Then mix in 1 can cream of mushroom soup, 1 can cream of chicken soup, 1 can cream of celery soup, and 1 jar sliced mushrooms. Mix well and bring to boil, then pour over ferrets. Cover and bake in 325-degree oven for 1 to 1 1/2 hours, or until done and tender. Remove ferrets to serving platter and pour some of the sauce over, and serve the rest alongside.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Aphex:

För mig som spenderar en hel del tid vid datorn så blev det nästan jobbigare med trådlöst eftersom det kändes som att jag ändå behövde sitta med laddsladden i och en puck framför mig på skrivbordet. Kan tänka mig att trådlösa headset fungerar bra för folk som kanske sitter en timme eller två vid datorn om dagen.

Förstår precis vad du menar! Blir lite semi-trådlöst headset med andra ord om man sitter länge vid datorn, och en jäkla hustle att alltid tänka på att man ska ladda osv. Själv kör man Steelseries Siberia 800, men 840-modellen funkar ju också för den delen, där man då får med två batterier, där man använder ena medan det andra batteriet laddas. As smidigt. Förstår mig faktiskt inte på att fler inte tar sig an denna lösning på sladd-laddning som det annars innebär :/

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av kveldulver:

Har använt 7an ett bra tag nu och är väldigt nöjd. Lätta, bekväma, luftiga och hyfsat ljud för pengen.
Det enda jag fortfarande kan störa mig på är volymvredet och "mixerhjulet". Är väldigt lätta att komma åt när man tar av och på sig lurarna.

Jag har aldrig märkt att jag slagit av volymen när jag tagit på eller av lurarna. Men ibland när jag fixat till min hårknut (har långt hår) så kommer tröjärmen emot volymkontrollhjulet av någon konstig anledning. Det var lite jobbigt, men det hände inte ofta.

Skrivet av Aphex:

För mig som spenderar en hel del tid vid datorn så blev det nästan jobbigare med trådlöst eftersom det kändes som att jag ändå behövde sitta med laddsladden i och en puck framför mig på skrivbordet. Kan tänka mig att trådlösa headset fungerar bra för folk som kanske sitter en timme eller två vid datorn om dagen.

Jag har aldrig använt av något trådlöst headset just för att jag bara behövt headsetet till datorn och ingen annanstans. Men i och med detta test märke jag att om den trådlösa kopplingen fungerar smärtfritt till flera enheter skulle det vara jätteskönt att kunna byta mellan konsol, dator eller mobil utan att behöva krångla med sladd. Allt detta beror såklart på hur länge batteriet håller. Vid en lång datorsession skulle jag nog görna använda sladd oavsett just för att säkerställa tillförlitligheten.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk:
Nä det är väl ingen vidare deal breaker ingenting 😉
Men optimalt vore nog ett något trögare hjul både för volymen och mixern.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@kveldulver: Jag köpte mig precis ett par Arctis 5, så det blir att testa chattmixern, vilken inte följde med 3an då den inte har USB. Blir intressant att känna på det hjulet!

Synd att hjulet kändes som en svag del då jag tyckte det var välplacerat för snabb ändring av volymen som strömmande in i öronen. Något trögare kanske skulle vara bra.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

@kveldulver: Jag köpte mig precis ett par Arctis 5, så det blir att testa chattmixern, vilken inte följde med 3an då den inte har USB. Blir intressant att känna på det hjulet!

Synd att hjulet kändes som en svag del då jag tyckte det var välplacerat för snabb ändring av volymen som strömmande in i öronen. Något trögare kanske skulle vara bra.

Tror den mest är en gamer gimmick, ett reglage för att sänka spelets volym i förhållande till chatt och vice versa, användbart när ens teammates snackar en massa när man försöker höra fotsteg eller om man har svårt att höra teammates för att spelet håller liv.

Blev själv besviken när jag insåg det, hade hellre bara haft en volymratt, använder bara reglaget på lurarna nu, är lättare att hitta lagom volym.

Edit: Jag som missförstod din post, du verkar ha koll på att det var en mixer, jag borde läsa mer noggrant i stället för att skumma igenom.

Medlem

@Grukk:
Kul!
Själv tycker jag att mixerhjulet fyller en väldigt smidig funktion. Det är gött att inte behöva tabba ur och ändra nivåerna när man spelar med polarna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Rurounin: jaa, det känns lite för bra för att det ska vara sant att det fungerar till 100% som önskat. Därför ska det blir kul att se hur Arctis 5 skiljer sig mot 3an.

@kveldulver: Kul att höra lite olika åsikter! Jag skulle vara nöjd med 3an utan chattmixern, så vi får se hur det känns! Överlag tycker jag att Steelseries tänkt mycket på quality of life med Arctisserien, så blir intressant att se om detta går i samma spår.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar