Retrofredag! Curse of Monkey Island nysläppt

Robot
Retrofredag! Curse of Monkey Island nysläppt

Som av en händelse blev denna vecka lite mer piratig.

#gog, #monkey-island, #nyhetstips, #steam


Medlem

Yay! Inte ett år för tidigt, underbart spel.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Lepr:

Yay! Inte ett år för tidigt, underbart spel.

Håller med, helt magiskt och grafiken håller fortfarande. Hade gärna sett en remaster!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

så bra spel i serien, en av mina mest önskade spel på Gog o nu kom de ut! Yey!

Medlem

Detta är vad jag kallar ett riktigt piratspel


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

De missade chansen att släppa det i oktober när spelet fyllde 20 år. I vilket fall som helst var 1994-1997 en jävligt bra period för peka-o-klicka-äventyr med handritad grafik (King's Quest VII, Leisure Suit Larry 7, Broken Sword etc).


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Yay vilka barndomsminnen man får av monkey :D. Duelerna va hur sjuka som helst med kommentarerna man var tvungen att lära sig o det. Minna denna i haunt you night and day. Then be a Good dog sitt stay

Inaktiv

-You're as repulsive as a monkey in a negligee.

-Oh I look that much like your fiancée?

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Håller med, helt magiskt och grafiken håller fortfarande. Hade gärna sett en remaster!

Ser fantastiskt ut på min 5.5 tums GPD win, inte lika fantastiskt på min UHD skärm på 40 tum.

Medlem

Gött. Jag som råkade lira monkey Island 1 remastered för bara några dagar sen. Som jag har väntat på detta!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Ironiskt nog lånade jag en piratversion av spelet av min kusin. Hann spela igenom det fyra gånger innan jag var tvungen att lämna tillbaks det.
Skulle va kul och se om jag kommer ihåg alla pussel om jag testade idag


signatur

PSN: MrOakenborn

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Laddade ned Steamversionen och testkörde en halvtimme. Allt fungerar fint, men spelet är väntat grynigt på moderna skärmar. Hade gift mig med LeChuck för en remaster i 1080p och widescreen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Mitt första peka-klicka-äventyr! Spelade det som sexåring trots att jag inte kunde ett smack engelska, grafiken var tillräckligt för att trollbinda mig. Det dröjde ett par år till innan jag klarade ut hela äventyret...

Stämmer in i kören med ovanstående kommentatorer, ge oss en HD remaster!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Har för mig att den här delen inte alls var lika magiskt som ettan och tvåan i serien, dock var det 20+ år sen jag spelade det, så det kanske är dags att spela om spelet igen och se om minnet stämmer.

Medlem

Jag tror Monkey Island serien har varit min absolut favoritspelserie igenom tiderna.
Kul att det finns tillräckligt med intresse för serien för att göra modern-release
Förhoppningsvis kommer det fler i serien!

Försöker övertala min sambo om att vår framtida hund ska heta Guybrush alternativt Murray

Medlem

Har i 20 år klurat på om det verkligen inte finns något ord (förutom door hinge) som rimmar på orange.

Medlem

@matnojje: Angående grafiken. Glöm inte att det fortfarande kör på ScummVM så F1 + "return to launcher". Och sen "Options" så kan du lägga på filter (AA) och sätta en annan graphics mode (alltså skala upp det, t.ex. HQ3). Det blir bättre, men är ju samma förhållande så widescreen får man ju räkna bort

Medlem

@androsynth:

Medlem

@waeress: jo det hjälper en del men 40 tum är åndå för mycket för scummvm kompatibla spel. Det gör dock inte CMI sämre. Det är ett av mina favoriter.

Medlem

@matnojje: Yes, har för stor monitor själv för det här. Men det får gå för spelets skull

Backloggens befriare

Ge mig en remaster till boxen å mitt liv är komplett!


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar