Analogue Super NT - intryck efter en vecka

Söder om söder-hipster
Analogue Super NT - intryck efter en vecka

Gav mig själv en födelsedagspresent nyligen i form av denna vackra lilla spelmaskin, och tänkte dela med mig av mina första intryck. För er som inte känner till Super NT handlar det om en Super Nintendo-klon baserad på en FPGA-processor (Field-programmable gate array) typ en krets som kan programmeras efter tillverkning. Jämfört med en vanlig mjukvaruemulator är fördelarna full prestanda och kompatibilitet av gamla SNES-kassetter, inklusive sådana med inbyggda specialprocessorer. I alla praktiska avseenden ÄR detta en Super Nintendo.

TL;DR: Det är en väldigt tjusig och välbyggd liten maskin, och den bästa SNES-upplevelsen sedan SNES.

Färg och form

Jag valde den svarta varianten, mest för att det var den enda som inte var slutsåld. Men i längden tror jag också det är den snyggaste av de fyra varianterna. Ytan är matt svart och inte glansig, den är relativt tålig mot fingeravtryck och väldigt lätt att rengöra. SF-färgen (Super Famicom) i ljusgrått är väl mest lik Super Nintendo-varianten som såldes i Sverige, och ser också riktigt bra ut på bilderna. Hade den funnits tillgänglig hade jag haft svårt att välja. Classic-färgen (baserad på USA:s SNES med lilla knappar) är ful, och den transparenta färgen är lite larvig tycker jag.

Jämfört med den svindyra 8 bitars-maskinen NT Mini är Super NT byggd i plast, men den känns verkligen inte billig. Kartong och paketering håller hög klass, och själva maskinen känns lagom tung och redigt byggd. Hela botten är täckt av gummi vilket gör att den står stadigt på plats. Ström ges via en Micro-USB-kabel som medföljer, men själva strömadaptern är USA-modell så det behövs en mobilladdare eller liknande för att få igång Super NT i en svensk kontakt. HDMI-kabel ingår också.

Den enda övriga porten är en SD-kortläsare på sidan som i dagsläget bara erbjuder ett sätt att uppdatera systemet. Det finns dock lite annat kul den skulle kunna användas till (se nedan).

Kontroller

Det ingår inga spelkontroller, men jag använder mina egna orginal-kontroller från tidernas gryning. De skulle behöva lite restaurering, särskilt Start och Select-knapparna är lite sega. Men det är väldigt trevligt att kunna plugga in de "riktiga" kontrollerna för bästa känsla. Trådlöst stöd finns inte inbyggt, men Analogue har samarbetat med 8bitdo om trådlösa SNES-liknande kontroller i samma färger som konsolen. Då behövs också en trådlös adapter som pluggas in i uttaget. Jag har inget av detta och inte testat. För mig är det ett plus att köra orginalkontrollerna som sagt, även om det är lite bökigt med sladd. Funderar på att köpa bara den trådlösa adaptern och testa med min 8bitdo F30 Pro som jag har sen tidigare.

Priset

190 dollar är ju rätt mycket, och då utan spelkontroller. Den totala summan för mig med fraktkostnad blev 2 055 kronor. Eftersom den skeppas från utanför EU hade jag ställt in mig på att åka på de ny importavgifterna, men det dök bara upp ett DHL-bud med paketet på måndagen (jag beställde på torsdag kväll).

Användning

Nog om det tråkiga, hur är det att spela? Det korta svaret är: Helt fantastiskt. Spelen både ser, låter och rör sig otroligt bra på en modern tv i hög upplösning. Sedan min gamla Super Nintendo flyttade in i garderoben har jag testat i stort sett alla sätt att spela SNES-spel på modern hårdvara. Jag har kört emulator i Mac och PC, använt en Raspberry Pi med Retropie och även provat fulkloner typ Retro-bit och självklart Nintendos egna Classic Mini. Inget har känts helt 100 procent.

De billiga emulator-konsolerna har värdelös hårdvara och framförallt kontroller. Att emulera på datorn är lätt och funkar bra, men det är inte samma känsla som att spela på tv:n i vardagsrummet. Raspberry Pi är helt okej, men känns lite bökig att starta igång och framförallt brister den i ljudåtergivning. Nintendos emulator är gullig, men har bara 21 spel och eftersom det ÄR en mjukvaruemulator finns problem med lagg och annat.

Super NT är i alla avseenden en SNES med HDMI-port. Inget lagg, inget krångel. Sätt i kassetten, tryck på startknappen och du är igång. Som standard kommer du till konsolens meny när du startar, men det går att ställa in så att den drar igång spelet på en gång om du hellre vill det (det vill jag). Du kan när som helst gå in i menyn genom att trycka Ner+Select.

Super NT klarar både amerikanska, europeiska och japanska spel, samma lucka passar både Europa och Japans rundade kassetter och de amerikanska mer kantiga. Är man petig (det är jag) så ser det LITE fult ut att det blir en liten glipa när de rundade kassetterna sitter i. Men det är ett billigt pris för att få alla spel att funka. I menyn går det enkelt att välja region (PAL eller NTSC) så om maskinen är inställd på PAL (vilket den troligtvis kommer vara här i Sverige) startar inte ett amerikanskt spel förrän du går in i menyn och ändrar.

Intressant nog går det sen när spelet väl är startat att ändra tillbaka utan problem. Det gör det möjligt att köra vissa PAL-spel i NTSC-läget vilket gör att de flyter på lite snabbare (PAL 50hz är som bekant långsammare än NTSC 60hz). Jag har inte testat detta, men vad jag förstått funkar det inte med spel som har justerats för PAL - då kommer spelet istället att gå för snabbt! Hursomhelst, jag föredrar spelen som jag minns dem, vilket innebär PAL-tempo.

Turrican

Det följer med två inbyggda spel också, en Directors Cut-version av Super Turrican samt Super Turrican 2. Jag har bara kört Turrican-spelen på Atari tidigare, men Super Turrican-spelen på SNES har jag missat så det är en kul bonus. Första spelet innehåller fler banor än orginalet, eftersom det planerade materialet inte fick plats på kassetten. Vad det handlar om är spel där du springer till höger (mestadels) hoppar ibland och skjuter hela tiden. Det är jättekul, men kanske inte världens mest unika spelmekanik. För att visa upp vad Super NT är kapabel till är det dock perfekt, för det ser verkligen ut som och låter old school. Musik och ljud är kick-ass och flytet är magiskt. Perfekt att rensa hjärnan med efter en lång dag med Super Mario World.

Grafik

Jag har i princip bara kört spelen med konsolens standardinställningnar, vilket är 1080p upplösning. Det går annars att ställa in från 480p till 1080p.

Den som vill kan aktivera några olika "scalers" som smetar ut pixlarna och får det att se lite mjukare ut. Det finns också stöd för artificella "scanlines" om du vill låtsas att det är en gammal tv du spelar på. Ska du köra med scanlines rekommenderar jag faktiskt att sänka upplösningen till 720p, då blev det snyggare och mer "mjukare". Den som verkligen vill finjustera bilden kan också dyka ner i de avancerade inställningarna och korrigera X- och Y-axlar, aspect ratio, interpolation med mera. Standardläget räcker gott för mig!

Framtiden

Jag har en Super Gameboy på ingång, och vad jag förstått fungerar den finfint. Det gör även ROM-läsare som SD2SNES, för den som vill navigera juridiska gråzoner och moraliska dilemman.

Det är också mycket möjligt att SD-kortläsaren kommer kunna användas för att läsa ROM-filer; som hände med föregångaren NT Mini. Denna fick också med tiden stöd för att förvandlas till andra 8 bitars-system som Sega Master System och Atari. Eftersom FPGA-processorn är så flexibel finns det egentligen inget tekniskt hinder för den att förvandlas till en Sega Megadrive eller Neo Geo.

Men det får vi se hur det blir med. För mig är det här maskinen som räddar mina gamla SNES-kassetter från döden. Det är en fantastisk känsla att kunna plugga in gamla spel som Super Metroid, Lion King, Super Mario World och liknande, samma spel som när jag var liten, men med lite mindre damm mellan pixlarna på en modern plasma-tv.

(tråkigt nog har flera av mina gamla spel försvunnit under mystiska omständigheter. Har därför behövt börja köpa på mig en del av samlingen igen genom Tradera. Igår kom Super Mario All-Stars tillbaka, hej och välkommen.)

Det är klart, att spela i mjukvaruemulator har ju också sina fördelar. Det känns till exempel lite arkaiskt att inte kunna använda savestates för att spara spelen och fortsätta när man vill. Här är det old school som gäller! Men om du tar Super Nintendo på allvar och vill köra dina orginalspel i absolut bästa presentation är det inget att tveka kring; köp en Super NT. Den kostar en slant, såklart, och är inte för alla. Det är en lyxprodukt, men en väldigt lyxig och glädjefylld sådan.

Fem av fem svampar!

Analogue Super NT
5
Mästerligt
+
Tekniskt imponerande
+
Snygg och välbyggd
+
Äkta SNES-glädje
-
Inget stöd för savestates
-
Europeisk kontakt ingår ej
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Mycket bra genomgång! Tack för denna.

Har varit sugen på en själv, men då jag fortfarande har SNESen inkopplad mot en gammal tjockis har jag inte riktigt samma behov av denna, men det kliar i köptarmen ändå.

Skulle helst av allt vilja se en Mega Drive/Master System variant då jag alltid varit lite mera fan av Segas maskiner.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul att du delar med dig @Jakob! Kul att du gillade den!

Denna skulle även passa under medlemsrecensioner tycker jag

Kevtris är ett geni. Han är troligtvis den bästa FPGA-ingenjören som riktar in sig på äldre konsoler. Mycket kul genomgång. Jag är jättesugen på denna, men problemet för mig är att jag redan har en bra uppskalningslöning av originalhårdvara, och med den har jag liknande problem som jag skulle ha med en Super Nt, dvs kompatibilitet till TV-apparater.

Detta kan låta dumt och motsägelsefullt, men jag vill ha en så precis upplevelse som möjligt. Jag har kvar några tjockTV-apparater för detta. Men i dagens samhälle finns det inte alltid plats för dubbla uppsättningar TV-hörnor. Jag vill på grund av min speedrunbakgrund spela SNES-spel i 60.08hz (för NTSC-konsoler), det innebär att TV-apparater har problem med det extra .08 Hertzen över HDMI då HDMI-standarden vill ha precis jämna fina 60Hz. Super Nt:n går runt detta genom att ha ett "normaliserande" läge som klockar ner processorn att ge jämna 60 Hz. Detta blir då inte så bra vid speedruns då det resultererar i att spelen går långsammare. Det är likadant på Analouges konsoler Nt och Nt mini, samt HDMI-NES-moddet som finns. Det är Kevtris som ligger bakom alla dessa produkter.

PAL har dock inte det problemet då åtminstone NESet går i 50.0078Hz, vilket är så nära precisa 50Hz så det spelar ingen roll. Hag vet inte i vilken exakt hastidighet PAL SNESet går i. Jag har inte så mycket erfarenhet runt PAL-retrokonsoler med uppskalning just för att speedrunningen tog över min hjärna och jag började köpa NTSC-konsoler från höger och vänster.

Jag vill testa detta, men behöver då RGB-modda mitt PAL NES samt köpa nya kablar till SNESet.

Detta är verkligen den mest perfekta lösningen för de allra flesta. Jag hoppas även att de släpper en "icke"-premiumversion av Nt mini då det är aluminiumskalet som kostar skjortan. Nt minin fick lite jailbreakpatchar från Kevtris där kärnor (för FPGAn) emulerade hårdvaran för Intellivision, Collecovision, Sega Master System, Gameboy mfl.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag vill på grund av min speedrunbakgrund spela SNES-spel i 60.08hz (för NTSC-konsoler), det innebär att TV-apparater har problem med det extra .08 Hertzen över HDMI då HDMI-standarden vill ha precis jämna fina 60Hz. Super Nt:n går runt detta genom att ha ett "normaliserande" läge som klockar ner processorn att ge jämna 60 Hz. Detta blir då inte så bra vid speedruns då det resultererar i att spelen går långsammare. Det är likadant på Analouges konsoler Nt och Nt mini, samt HDMI-NES-moddet som finns. Det är Kevtris som ligger bakom alla dessa produkter.

Det går att ställa in den så den kör korrekt hastighet. Dock är output fortfarande 60Hz, så det blir en del tearing i bilden.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Nioreh: Ja det är jättebra att det går att välja på Super Nt:n. Det gick tyvärr inte på Nt Mini.

Jag har ingen erfarenhet med analouge. Så det är grymt att den går att köra i rätt hastighet och fortfarande vara kompatibel med skärmen. Borde kolla mer på det!

I min setup är tearing blir inte det största problemet tyvärr, det är kompatibiliteten. Det är inte säkert att TVn visar bild över huvudtaget då 1080p i 60.08hz är utanför vad HDMI-standarden är specad för. För kan inte panelen visa den uppdateringsfrekvensen för den upplösningen på blir det pannkaka av det hela. TV-apparater är sämre på detta stöd än datorskärmar. Konsoler är ur spec redan från början för att CRTer som tar in analoga signaler är mycket mer förlåtande än digitala enheter. 480p med udda uppdateringsfrekvens fungerar på betydligt fler TVs. Tyvärr klarar min Sony bara 480p.

Blir det tearing i min setup så brukar det vara i fältet som vanligtvis döljs av CRTns overscan vad jag har sett. Beroende på zoomegenskaper på TVn går det att dölja detta. Det är dött utrymme ändå.

Tyvärr så var Nintendo sämre på att hålla sig inom spec än Sega. Sega Mega Drive och Master ysstem har högre kompatibilitet för att deras uppdateringsfrekvens är inom spec. De går i 59.91, mot NTSC standarden som var 59.94. Lite lågt är tydligen lättare är lite för högt.

Jag kör med originalkonsoler och en Open Source Scan Converter som sköter linjedubblering och digitalisering, så jag har inte någon analouge-produkt... än 😉


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Det går att köra dubbelbuffrat läge (likt framemeister) eller med tearing. Eftersom den hamnar mer och mer före outputen rör sig tearinglinjen över skärmen i den takten. Den står ej still

1
Skriv svar