Senaste filmen du såg

Avstängd
Skrivet av Arkaith:

Din kommentar känns mest sarkastisk. Men så är det ofta för mig när det gäller saker som har en story. Har svårt att tänka mig något för tillfället som jag inte kunna lista ut halvvägs igenom.

Jar Jar är ju bästa karaktären, damn.

Kollade faktiskt på Solo - A Star Wars story idag igen. Gillar verkligen inte Star Wars, men I-III och Mandalorian och Solo är mina favoriter av dessa.

Låt mig gissa. Du visste twisten på Sixth Sense också eller hur? Var den också ”sjukt obvious” 😅

Vad gäller det du skrev om Jar Jar… lol är det enda jag kan bemöta det med 🤣

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Låt mig gissa. Du visste twisten på Sixth Sense också eller hur? Var den också ”sjukt obvious” 😅

Vad gäller det du skrev om Jar Jar… lol är det enda jag kan bemöta det med 🤣

Yep. Det är inte en.. positiv sak. Det gör att jag inte kan uppskatta saker så mycket som jag vill.

Fattar aldrig hatet mot Jar Jar!

Kollade precis klart på "Nobody", igen. Bob Odenkirk är skön i allt, enda anledning till att jag kollade på den igen så snart. Rekommenderar.

Avstängd
Skrivet av Arkaith:

Yep. Det är inte en.. positiv sak. Det gör att jag inte kan uppskatta saker så mycket som jag vill.

Jag tror dig inte Men det är offtopic så känns onödigt att diskutera vidare!

Medlem

Kollade precis klart på The Last Mercenary med Jean-Claude Van Damme. Var faktiskt väldigt underhållande. Mycket komedi, helt okay action.

Medlem

Pettson å Findus för 45:e gången

FM-guru
F.d. Sisyr

Någon som råkar sitta på något tips på en skitig, mörk västern? Tänker mig något i stil med Cormac McCarthys "Blood Meridian". Fast film, då.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Någon som råkar sitta på något tips på en skitig, mörk västern? Tänker mig något i stil med Cormac McCarthys "Blood Meridian". Fast film, då.

Kanske inte riktigt vad du söker efter men, "Bone Tomahawk (2015)" är ju riktigt jäkla bra.

https://www.imdb.com/title/tt2494362/?ref_=nv_sr_srsg_0


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Din kommentar känns mest sarkastisk. Men så är det ofta för mig när det gäller saker som har en story. Har svårt att tänka mig något för tillfället som jag inte kunna lista ut halvvägs igenom.

Jar Jar är ju bästa karaktären, damn.

Kollade faktiskt på Solo - A Star Wars story idag igen. Gillar verkligen inte Star Wars, men I-III och Mandalorian och Solo är mina favoriter av dessa.

Jag är benägen att hålla med om att filmer börjar bli så sjukt uppenbara vart de är påväg eller att man själv börjat lära sig efter att ha sett filmer i så många år nu. Sen kan filmer vara rätt bra ändå men man blir inte så ofta överraskad som man kan önska.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

Kanske inte riktigt vad du söker efter men, "Bone Tomahawk (2015)" är ju riktigt jäkla bra.

https://www.imdb.com/title/tt2494362/?ref_=nv_sr_srsg_0

Det är en fantastisk film, men jag har "tyvärr" redan sett den. Borde kanske nämnt den i mitt inlägg som exempel. Kan ju även tilläggas att regissören tillika manusförfattaren av Bone Tomahawk har skrivit några vassa västernböcker som filmen inspireras av - böcker som i sin tur inspireras av tidigare nämnda Blood Meridian. Listade t.o.m Bone Tomahawk i en annan tråd på forumet om favoritfilmer;

Skrivet av Sisyr:

Oj, det är ju förstås extremt subjektivt. Skrev ned en topp 10 på en annan sida för ett tag sen - de får gälla som 10/10 allihop i min bok, så kopierar den listan;

1. Apocalypse Now (1979)
2. Cinema Paradiso (1988)
3. Werckmeister Harmonies (2000)
4. Synecdoche, New York (2008)
5. Persona (1966)
6. 8½ (1963)
7. Die Hard (1988)
8. Bone Tomahawk (2015)
9. Ace Ventura: Pet Detective (1994)
10. Beau travail (1999)

En salig blandning!

EDIT: Missade "idag". Aja, Bone Tomahawk är ju från 2015, så den blir mitt bidrag vad gäller mer aktuella filmer.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag är benägen att hålla med om att filmer börjar bli så sjukt uppenbara vart de är påväg eller att man själv börjat lära sig efter att ha sett filmer i så många år nu. Sen kan filmer vara rätt bra ändå men man blir inte så ofta överraskad som man kan önska.

Precis. Är väldig analytisk och övertänker allt också. Så att jag har läst tusentals böcker, är sjukt film-intresserad och bingar tv-serier ofta osv(jag har inget liv, dont judge me) och kommer för det mesta ihåg allt, så känns vissa storylines, plot-twists, avslut och så väldigt uppenbara.

Detta betyder absolut inte att jag inte blir underhållen och så av det jag kollar på! Din sista kommentar passar väldigt bra här.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Precis. Är väldig analytisk och övertänker allt också. Så att jag har läst tusentals böcker, är sjukt film-intresserad och bingar tv-serier ofta osv(jag har inget liv, dont judge me) och kommer för det mesta ihåg allt, så känns vissa storylines, plot-twists, avslut och så väldigt uppenbara.

Detta betyder absolut inte att jag inte blir underhållen och så av det jag kollar på! Din sista kommentar passar väldigt bra här.

Jag ska inte säga att varje film är på detta vis men ett tag (kanske tack varje Shamalayan?) så hade det nästan varit en twist i sig om filmen inte innehåller en twist i slutet

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Någon som råkar sitta på något tips på en skitig, mörk västern? Tänker mig något i stil med Cormac McCarthys "Blood Meridian". Fast film, då.

Unforgiven kanske inte är sååå mörk men mörk för att vara western, den lär du ju ha sett redan dock då det är en av de mest kända westernfilmerna i modern tid I guess.
Men... The Proposition kanske? Det är ju i australien så rent tekniskt en "down under"en snarare än western men lite liknande känsla. Skitig är den åtminstone, allt känns flottigt och lortigt hela tiden.

För att hålla sig till trådämnet också:
Senaste filmen jag såg klart var Knives Out, mycket underhållande. Ingen film som stannade kvar så länge efteråt riktigt, men underhållande rakt igenom.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag ska inte säga att varje film är på detta vis men ett tag (kanske tack varje Shamalayan?) så hade det nästan varit en twist i sig om filmen inte innehåller en twist i slutet

Fast när Sjätte sinnet kom ut så var det inte särskilt vanligt med twists. Tror fasiken inte många såg den komma. Se på The Usual Suspects. Nuförtiden så känns twisten ganska självklar efter att man blivit utsatt för typ 100 efterapningar. Men när den var ny var twisten mind blowing. Inte många människor hade listat ut det. Det hade liksom nästan aldrig hänt i film innan.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Fast när Sjätte sinnet kom ut så var det inte särskilt vanligt med twists. Tror fasiken inte många såg den komma. Se på The Usual Suspects. Nuförtiden så känns twisten ganska självklar efter att man blivit utsatt för typ 100 efterapningar. Men när den var ny var twisten mind blowing. Inte många människor hade listat ut det. Det hade liksom nästan aldrig hänt i film innan.

"twists" var ju varken nytt eller ovanligt på den tiden? What.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Fast när Sjätte sinnet kom ut så var det inte särskilt vanligt med twists. Tror fasiken inte många såg den komma. Se på The Usual Suspects. Nuförtiden så känns twisten ganska självklar efter att man blivit utsatt för typ 100 efterapningar. Men när den var ny var twisten mind blowing. Inte många människor hade listat ut det. Det hade liksom nästan aldrig hänt i film innan.

Jag menade en tid efter Sjätte Sinnet osv att andra filmskapare blev inspirerade av Shamalayan och gjorde twists i sina filmer också.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är en fantastisk film, men jag har "tyvärr" redan sett den. Borde kanske nämnt den i mitt inlägg som exempel. Kan ju även tilläggas att regissören tillika manusförfattaren av Bone Tomahawk har skrivit några vassa västernböcker som filmen inspireras av - böcker som i sin tur inspireras av tidigare nämnda Blood Meridian. Listade t.o.m Bone Tomahawk i en annan tråd på forumet om favoritfilmer;

Ah, där ser man.

Ja det är en mycket trevlig film, blev positivt överraskad.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

https://www.imdb.com/title/tt0097737/

Denna film är som att man fått inspiration från filmerna Alien + The Thing och sedan gjort en sämre rip off.

https://www.imdb.com/title/tt0118956/

Deep Rising fick mig osökt att föra tankarna mot Godzilla från 1998 av någon anledning. Förmodligen för att själva filmatiseringen kändes lik. Kul sammanträffande att båda filmerna kom samma årtal.

Både Leviathan och Deep Rising vart två havs skräck/adventure filmer som hade varit helt ok om de inte båda föll tafatt pladask på de något komiska sluten.

Medlem

Lite snabbt om två filmer jag såg nyligen; Gunpowder Milkshake och Willy's Wonderland.

Först tänker jag varna för Gunpowder Milkshake. Den var nysläppt på Netflix och såg lite intressant ut.
Tyvärr orkade jag inte ens kolla klart hela filmen trots att den är estetiskt tilltalande.
Den handlar om Sam som spelas av Karen Gillan som ska vara en känslokall mördarmaskin men Karen passar tyvärr inte alls i rollen. Dom slagsmål jag såg var också oerhört dåliga och filmen är fylld med ologiska händelser som jag inte stod ut med.

Willy's Wonderland handlar om Nicolas Cage som är en tystlåten man med en muskelbil som får punktering när han kör på en spikmatta som ligger och dräller så där på vägen som dom gör. Mekanikern i den lilla närliggande staden kan fixa skadan men kan bara ta betalt i cash eftersom dom inte har internet. Som tur är har dom också ett gammal tema restaurang med varelser likande dom i Five Nights at Freddies i staden som behöver städas. Allt han behöver göra är att städa över natten och sen är bilen betalt på morgonen. Inget skumt alls.
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet exakt varför jag gillar filmen. Den är oerhört konstig, har ett simpelt manus och en Cage som inte säger ett ord i hela filmen, men den tar inte sig seriöst alls så tonen är väldigt lättsam. Det kan vara det som tilltalar.

Så; Undvik Gunpowder Milkshake. Kolla på Willy's Wonderland.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Old. Från M. Night. Brukar gilla hans filmer faktiskt. Signs tycker jag är fantastisk men denna var riktigt kass.

1/5. Rekommenderas inte..

Medlem

Oxygene

Fransk sci-fi på Netflix släppt i sommar.
Hyfsad ångestfilm med magsår som tilltugg, men helt okej och makalöst bra skådespeleri.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Rurouni Kenshin (2012)

Netflix

Ännu en japansk spelfilm baserad på en manga som jag inte har läst. (Eller en anime som jag inte har sett.)

Action, ös och aningen övermänskligt, som är brukligt inom genren.
En smula förutsägbar, men ändå OK actionrulle.
Tre av fem


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Någon som råkar sitta på något tips på en skitig, mörk västern? Tänker mig något i stil med Cormac McCarthys "Blood Meridian". Fast film, då.

Sisters Brothers
Hostiles
Lonesome Dove

McCarthy är ju speciell så det är svårt att matcha, du har ju No Country for old men som är McCarthy fast i modernare tappning.
Har du några egna tipps? McCarthy är en av mina absoluta favoritförfattare.

Medlem

The talented Mr. Ripley. Har ni ej sett denna så måste ni se den. Hade helt missat denna tills förra veckan. 4/5

Började se på The Marksman på Netflix. Slutade efter 20min. Katastrofalt. 1/5

Medlem

Death at Broadcasting House (1934)
Netflix

Polisfilm från trettiotalet (duh). Ibland får jag för mig att se gammalt skräp som det här bara för att det är så annorlunda mot modern film.

Två av fem


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ftmch:

Unforgiven kanske inte är sååå mörk men mörk för att vara western, den lär du ju ha sett redan dock då det är en av de mest kända westernfilmerna i modern tid I guess.
Men... The Proposition kanske? Det är ju i australien så rent tekniskt en "down under"en snarare än western men lite liknande känsla. Skitig är den åtminstone, allt känns flottigt och lortigt hela tiden.

Lägger till The Proposition på min watchlist. Unforgiven har jag mycket riktigt sett ja, klassiker.

Skrivet av Mauk:

Sisters Brothers
Hostiles
Lonesome Dove

McCarthy är ju speciell så det är svårt att matcha, du har ju No Country for old men som är McCarthy fast i modernare tappning.
Har du några egna tipps? McCarthy är en av mina absoluta favoritförfattare.

Hostiles har jag sett, men jag minns nästan ingenting av filmen mer än att den inte riktigt föll mig i smaken. Kan inte ens svara på varför liksom; filmen har helt fallit bort ur minnet... The Sisters Brothers lägger jag till på min watchlist, har skippat den tidigare pga att jag fått för mig att det var en komedi. Kanske pga titeln + att John C. Reilly är med?

Har tyvärr inga bra tips själv. Ja, vid sidan om tidigare nämnda Bone Tomahawk då - men den lär du väl ha sett. Skaparen Craig Zahler har annars skrivit några mörka och våldsamma västernböcker ("A Congregation of Jackals" och "Wraiths of a Broken Land").

Annars kanske Ravenous kan vara ett tips. En lyckad blandning av västern och skräck med en sylvass Robert Carlyle, men med för mycket svart humor för att påminna om Blood Meridian. En bra film är det dock.

EDIT: The Nightingale är inte dum heller, kom jag på nu. Utspelar sig i Australien under början av 1800-talet när vita slogs mot aboriginer, men handlar om en kvinna som är ute efter hämnd.

Medlem

The Legend of Tarzan

Kan vara den mest förskräckliga skitfilm jag skådat sedan remaken av Mulan. Fruuuuuktansvärda effekter och verkligen horribel klippning.
Inte undra på att man aldrig hörde något av denna efter att den släppts...
Om man vill ha en film att skratta & svära åt i nästan 2h så ska man definitivt spana in den, annars undvika till varje pris! 🤣

"The many epressions of Skarsgård."

Medlem

Ford vs. Ferrari.. . LE MANS '66.. .va bland de bästa jag sett

Medlem

The Suicide Squad (2021)
Den första filmen har jag inte sett, vart lite avskräckt av alla dåliga recensioner. Vad tycker ni, värd att se?

Iaf den nya Suicide Squad filmen är riktigt underhållande. Det är fullt ös rakt igenom och även om inte alla skämten landade väl så garvade jag högt många gånger. John Cena måste jag säga passade in så bra som karaktären Peacemaker. Ser gärna mer av honom i liknande filmer. Sen är det alltid trevligt med en DC eller Marvel-film som landar med en R-rating med full frihet att krydda med lite extra brutalitet.

4/5 - Super skoj

https://m.imdb.com/title/tt6334354/?ref_=m_ttfc_tt

Medlem
Skrivet av Dajvan:

The Suicide Squad (2021)
Den första filmen har jag inte sett, vart lite avskräckt av alla dåliga recensioner. Vad tycker ni, värd att se?

Iaf den nya Suicide Squad filmen är riktigt underhållande. Det är fullt ös rakt igenom och även om inte alla skämten landade väl så garvade jag högt många gånger. John Cena måste jag säga passade in så bra som karaktären Peacemaker. Ser gärna mer av honom i liknande filmer. Sen är det alltid trevligt med en DC eller Marvel-film som landar med en R-rating med full frihet att krydda med lite extra brutalitet.

4/5 - Super skoj

https://m.imdb.com/title/tt6334354/?ref_=m_ttfc_tt

https://youtu.be/JuDLepNa7hw

Har inte sett någon av filmerna, men läste att Peacemaker ska få en egen tv-serie, ska komma 2022.

https://www.imdb.com/title/tt13146488/


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Har inte sett någon av filmerna, men läste att Peacemaker ska få en egen tv-serie, ska komma 2022.

https://www.imdb.com/title/tt13146488/

Coolt, det tror jag kan bli bra. Ska lätt ge den en chans! Hoppas även där det blir en R-rating och något i stuk med TV-serien serien "The Boys".

Skriv svar