Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Jag gillar den, första filmen i världen som inte spelar någon roll om du ser den som vanligt eller baklänges...

Det låter häftigt men knepigt på samma gång.

Är inte Memento något sådant också, att man kan se den baklänges? Har för mig att det finns en version på DVD som inkluderade två versioner, en vanlig och en baklänges?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Beau Is Afraid
Joaquin Phoenix i högform, 9/10!
Av Ari Aster (Midsommar, Hereditary, Munchausen)
"Following the sudden death of his mother, a mild-mannered but anxiety-ridden man confronts his darkest fears as he embarks on an epic, Kafkaesque odyssey back home."
Trailer:

Medlem

Fortsatte till slut på min väg genom oscarsvinnare

The Broadway melody

Musikalfilm om två tjejer som vill slå igenom på den stora scenen. Kändes lite oengagerat och med dåligt skådespeleri och lite konstig story på detta. Dessutom med musik som inte tilltalar mig det minsta. Inte en film i min still alls vilket var rätt väntat. 1/5

All quiet on the western front (1930)

Klassisk film som var klart före sin tid och mycket välgjord. Enda "problemet" att jag nyss såg den tyska versionen från förra året som är klart bättre 3.5/5

Medlem

Evil Dead Rise

Gillar originalet skarpt, likaså tvåan och Army of darkness.

Remaken som kom för något år sedan var bra men inte lika bra som originalet.

Rise var... helt ok. Den stack inte ut på något sätt utan var rätt pang på Evil Dead och var lagom lång med en del smaskigt gore. Det blev köttigare ju längre det pågick och de sista 10 minuterna var härliga.

Upplagt för en uppföljare som jag redan nu känner mig skeptisk till.

3/5


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

The Flash

Jag har älskat MoS, BvS och Zack Snyders JL.
Diverse andra filmer från DC runt samma tid har varit ok.
The Flash hamnar över WW84 i min betygsskala bland DC-filmerna och då ligger WW84 längst ner på den listan.

Det var kul att se Keaton spela Batman igen, Ezra var grym i de olika versionerna som sig själv. Det fanns en och annan scen som var intressant och riktigt bra men det kändes aldrig som att filmen kom dit den skulle. Till slut kändes det som att alltför mycket hände på en och samma gång och mot slutet kunde man ha gjort saker bättre för att avsluta på topp åtminstone.

Men då DC är på väg mot en sorts reboot så är det inte konstigt att de slutat bry sig om de filmerna som spelats in de senaste åren och det märks tyvärr på filmerna också när de inte får den kärlek de borde ha.

Svag 3/5


signatur

Halo kompis!

Avstängd

Fast X, lite bättre än deras förra film. Går att se men långt ifrån en höjdare.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Hade väldigt låga förväntningar på den här eftersom Marvelfilmerna sedan Endgame har tappat rejält i kvalitet. Det kan ju naturligtvis vara att jag är allmänt less på superhjältar överlag men jag tycker verkligen att de senaste filmerna är ytterst mediokra.

Jag tycker att filmen var bättre än jag hade väntat mig, jag är trots allt underhållen under tiden som filmen går. Handlingsmässigt är den inget märkvärdig men jag gillar ändå vissa karaktärer och skurken känns rätt bra överlag.

3/5


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Matrix 4. Bra exempel på att desperat göra en uppföljare och till och med spela upp scener från förra filmerna för att relatera till dem. Kändes extremt krystat och som en cashcrab.

Dune. Bra exempel på hur man gör an nyinspelning och inte förlitar sig så mycket på tidigare filmer. Står på eget ben vs originalet från 1984, tyvärr är den nya bara hälften av storyn 1984 versionen. Värd att se.

Free Guy. Kul film med Ryan Renolds som självmedveten NPC i ett GTA Online liknande spel. Inte världens bästa film, men för oss spelnördar så får den extrapoäng.

Inaktiv

Midsommar och Hereditary för andra gången.
Tjejen (som inte gillar skräck vanligtvis) ville försöka se dem för det är ju så mycket snack om dem.
Har själv riktigt svårt för A24's "skräckfilmer". Särskilt Ari Aster.
Brukar vara riktigt bra skådespeleri och bildkomposition. Men inte fan är filmerna läskiga. Skulle mer kalla dem thriller-draman.
Ser Hereditary bli hyllad överallt som "det läskigaste jag sett!!"
Jäkla mesar säger jag!
Men det värsta är att filmerna känns som de försöker alldeles för mycket att vara weird eller "artsy". Blir typ pretentiöst eller så känns det som filmen saknar en röd tråd.
Och så är det alltid dovt drönande soundtrack i dessa filmer, vilket gör mig sömnig. Det hjälper inte heller.

Men men, måste ändå säga att båda filmerna var lite bättre den här gången. La märke till lite detaljer jag missade första gången.
..Och nej, tjejen blev inte rädd heller. Hon var förvånad hur tama filmerna var i jämförelse med hypen på nätet.

Jag ger filmerna 6/10. Tjejen gick ändå upp till 7/10.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Midsommar och Hereditary för andra gången.
Tjejen (som inte gillar skräck vanligtvis) ville försöka se dem för det är ju så mycket snack om dem.
Har själv riktigt svårt för A24's "skräckfilmer". Särskilt Ari Aster.
Brukar vara riktigt bra skådespeleri och bildkomposition. Men inte fan är filmerna läskiga. Skulle mer kalla dem thriller-draman.
Ser Hereditary bli hyllad överallt som "det läskigaste jag sett!!"
Jäkla mesar säger jag!
Men det värsta är att filmerna känns som de försöker alldeles för mycket att vara weird eller "artsy". Blir typ pretentiöst eller så känns det som filmen saknar en röd tråd.
Och så är det alltid dovt drönande soundtrack i dessa filmer, vilket gör mig sömnig. Det hjälper inte heller.

Men men, måste ändå säga att båda filmerna var lite bättre den här gången. La märke till lite detaljer jag missade första gången.
..Och nej, tjejen blev inte rädd heller. Hon var förvånad hur tama filmerna var i jämförelse med hypen på nätet.

Jag ger filmerna 6/10. Tjejen gick ändå upp till 7/10.

Skräckfilmer jag ser nuförtiden behöver vara mer än bara "läskiga" och fulla med billiga jump scares(oftast, inte alltid).

Hereditary är en sådan film, det är en bra drama kombinerat med det psykologiska, intressant story och väldigt bra skådespeleri(Toni Collette är grym i den). Jag läste nog inte något om att den skulle ha varit "det läskigast dom sett", men att det var en bra film överlag, vilket gjorde mig intresserad. Den hade en del stunder som var creepy(och chockerande), men gillade familjens psykologiska spiral dom går igenom innan den tar fart mot slutet, hur dom hanterar förlust osv. Den är definitivt bättre än Midsommar, enligt mig.

Lite samma kategori som The Witch, inte läskig alls(då var Hereditary värre), men överlag en riktigt välgjord och intressant "skräckdrama".

Sen är ju skräckfilm som allt annat väldigt individuellt när det det kommer till vad man tycker är läskigt/creepy. Skräckfilmer idag är ju inte heller samma sak som när man såg dom som yngling direkt hehe. End of rant.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Jag läste nog inte något om att den skulle ha varit "det läskigast dom sett", men att det var en bra film överlag, vilket gjorde mig intresserad.

Haha, jag hänger mycket på reddit och där får man inte tycka vad man vill om Hereditary. Minsta negativa antydan så kommer ner-röstningarna i drivor.
Men jo, det är som du säger. När man var yngre hade skräckfilm mer impact.

Jag får rekommendera The Invisible Man (2020) om du inte sett den. Gav mig lite liknande vibbar som Hereditary fast uppskruvat till 11. Den är inte så läskig heller, men det var längesen jag satt så spänd i soffan som när jag tittade på den.

Medlem

Kollade igenom Dirty Harry-filmerna. Är f-n något magiskt med Clintans ständiga gestaltningar av coola anti-hjältar. Skulle vilja att det även idag kunde göras hårdkokta snutfilmer där buset blir uppläxade av rejält med bly. Men dagens filmbransch tror jag inte klarar skapa magin från 70-80-talen...

Skrivet av Freakon:

Evil Dead Rise

Gillar originalet skarpt, likaså tvåan och Army of darkness.

Remaken som kom för något år sedan var bra men inte lika bra som originalet.

Rise var... helt ok. Den stack inte ut på något sätt utan var rätt pang på Evil Dead och var lagom lång med en del smaskigt gore. Det blev köttigare ju längre det pågick och de sista 10 minuterna var härliga.

Upplagt för en uppföljare som jag redan nu känner mig skeptisk till.

3/5

Remaken skulle jag inte klassa som bra. En ytterst anonym och medioker skräckis. Fattar inte hur man kan göra en remake av Evil Dead och helt och hållet skippa den humoristiska sadismen som gjorde originalet så minnesvärd.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Remaken skulle jag inte klassa som bra. En ytterst anonym och medioker skräckis. Fattar inte hur man kan göra en remake av Evil Dead och helt och hållet skippa den humoristiska sadismen som gjorde originalet så minnesvärd.

Whaaat. Kan inte hålla med.
Evil Dead Remaken från 2013 är ju den enda remaken som någonsin varit bra!
Den börjar ju som en "seriös" skräckis. Sen övergår det sakta till Evil Dead-stuket i slutet med motorsågar och blodsregn.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Whaaat. Kan inte hålla med.
Evil Dead Remaken från 2013 är ju den enda remaken som någonsin varit bra!
Den börjar ju som en "seriös" skräckis. Sen övergår det sakta till Evil Dead-stuket i slutet med motorsågar och blodsregn.

Minns mest hur besviken jag och polaren var när vi såg den på biografen. Kändes inte alls Evil Dead, bara random splatter. Väldigt anonym film som helt missade själen av originalet. Vilket jag förvisso hade lite på känn då redan innan man sett den, men den var nog totalt ändå sämre än mina lågt ställda förväntningar.

Finns dock bra remakes, the hills have eyes gillar jag faktiskt bättre än originalet, likaså tycker jag The Hitcher remaken var ganska bra även om den missade lite originaliteten från originalet.

Releasehästryttare

Nimona

Fantastisk! 10/10! Se den!

https://www.imdb.com/title/tt19500164/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_5...

Inaktiv

"Her"

"Filmen följer Theodore Twombly, en man som utvecklar en relation med Samantha, ett operativsystem (AI) förmänskligat genom en kvinnoröst"

Som AI junkie är den fascinerande och skrämmande. Något utdragen.
4/5

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_332538:

"Her"

"Filmen följer Theodore Twombly, en man som utvecklar en relation med Samantha, ett operativsystem (AI) förmänskligat genom en kvinnoröst"

Som AI junkie är den fascinerande och skrämmande. Något utdragen.
4/5

Tyckte den var underbar när den kom. Inte sett den sen dess. Kanske dags för en omtitt!

Medlem

[quote postid="4394623" userid="1445" name="Ichinin"]
Matrix 4. Bra exempel på att desperat göra en uppföljare och till och med spela upp scener från förra filmerna för att relatera till dem. Kändes extremt krystat och som en cashcrab.

***

Tvek på om det var desperat, filmen kom 18 år efter Matrix 3…

För övrigt var min senaste film Jurassic Park-Dominion…ytterst ofrivilligt dock 😂

Medlem

Dokumentärfilmen "Morricone: filmmusikens mästare", en dokumentärfilm om Ennios livsverk som filmmusikkompositör.

En väldigt fin dokumentär även om. den följer det vanliga formatet för den här typen av dokumentärfilm. Jag tycker dock att det tillhör allmänbildning att se denna film då man får en bra inblick i Ennios musik och skapande.

Ennio tillsammans med John Williams är i min mening de främsta inom filmmusik från 1960-talet och 40-50 år framåt.

Finns på SVT play fram till och med april 2026. Den är cirka 2,5 timme lång.

https://www.svtplay.se/video/KBM7oD9/morricone-filmmusikens-m...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av anon_332538:

"Her"

"Filmen följer Theodore Twombly, en man som utvecklar en relation med Samantha, ett operativsystem (AI) förmänskligat genom en kvinnoröst"

Som AI junkie är den fascinerande och skrämmande. Något utdragen.
4/5

Denna gillar jag skarpt. Har sett den flera gånger och tycker att den växer för varje gång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

John Wick 4 (2023)

Helt klart den sämsta av tetralogin tyvärr, Keanu ser oerhört klumpig ut i närstriderna. Påminner stundtals om Steven Seagal…

2/5 bananer

Medlem

The Conference (2022)

Lite sämre än föregångaren Die Wannseekonferenz (1984) men "it gets the point across" angående Wannsee-konferensen.


signatur

Kvalificerad internetfrämling.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Dokumentärfilmen "Morricone: filmmusikens mästare", en dokumentärfilm om Ennios livsverk som filmmusikkompositör.

En väldigt fin dokumentär även om. den följer det vanliga formatet för den här typen av dokumentärfilm. Jag tycker dock att det tillhör allmänbildning att se denna film då man får en bra inblick i Ennios musik och skapande.

Ennio tillsammans med John Williams är i min mening de främsta inom filmmusik från 1960-talet och 40-50 år framåt.

Finns på SVT play fram till och med april 2026. Den är cirka 2,5 timme lång.

https://www.svtplay.se/video/KBM7oD9/morricone-filmmusikens-m...

Tack för tipset! Den måste jag kolla på någon kväll här i veckan.

Edit:
Senaste filmen jag sett är nog Guardians of the Galaxy Vol. 3 på bio för några veckor sedan. Ett känslofyllt sista äventyr med gänget vi lärt oss känna i 9 år sedan första filmen. De nya karaktärerna våra hjältar stöter på passar väl in i berättelsen. Lite överspelande skurk, men tycker ändå han var helt okej. Gillar man de tidigare filmerna är den väl värd att se!
4 av 5 potatisar🥔


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Inaktiv
Skrivet av Mikael Berg:

Tyckte den var underbar när den kom. Inte sett den sen dess. Kanske dags för en omtitt!

Skrivet av Freakon:

Denna gillar jag skarpt. Har sett den flera gånger och tycker att den växer för varje gång.

Varför inte testa en IRL? Konversationerna jag har med heypi.com är skrämmande likt den han har med Samantha.
Ge det 5 år och vi är där. De fick just en investering på 10 miljarder kronor av bland annat Microsoft och man förstår varför.

Medlem

Extraction 2 (2023)
Riktigt röjig action med en del snygga långsekvenstagningar. Chris Hemsworth är bra men handling är generisk och kunde fått varit mer intressant för att lyfta upp filmen ett snäpp mellan allt pangande.

3.5 av 5 pang pang.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Varför inte testa en IRL? Konversationerna jag har med heypi.com är skrämmande likt den han har med Samantha.
Ge det 5 år och vi är där. De fick just en investering på 10 miljarder kronor av bland annat Microsoft och man förstår varför.

Jag gick in och pratade med den efter din rekommendation (tack för tips). Använder chatGPT ibland för att lösa diverse kodrelaterade problem men jag pratar aldrig med den, men det provade jag alltså att göra nu med heypi.

Det kändes märkligt men bra. Fick kloka råd och den hjälpte mig att bryta ner ett problem i mindre delar och tillsammans löste vi sedan varje del och därmed problemet. Den gav mig också nya perspektiv på en del saker och erbjöd inte bara rena lösningar utan även pedagogiska förklaringar.

Ska använda den mer, som en kollega/assistent. Att se den som en vän eller partner känns dock avlägset men jag kan absolut se att många människor kommer att använda den (eller andra AI) för det ändamålet, vilket säkert en hel del redan gör.

Skrämmande men spännande på samma gång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag gick in och pratade med den efter din rekommendation (tack för tips). Använder chatGPT ibland för att lösa diverse kodrelaterade problem men jag pratar aldrig med den, men det provade jag alltså att göra nu med heypi.

Det kändes märkligt men bra. Fick kloka råd och den hjälpte mig att bryta ner ett problem i mindre delar och tillsammans löste vi sedan varje del och därmed problemet. Den gav mig också nya perspektiv på en del saker och erbjöd inte bara rena lösningar utan även pedagogiska förklaringar.

Ska använda den mer, som en kollega/assistent. Att se den som en vän eller partner känns dock avlägset men jag kan absolut se att många människor kommer att använda den (eller andra AI) för det ändamålet, vilket säkert en hel del redan gör.

Skrämmande men spännande på samma gång.

Kanske lite OT, men att bryta ner problemet i småbitar är grundläggande för problemlösning. Jag kodar alltid mindre komponenter (funktioner) och lägger till dem i huvudprojektet efter att de genomgått funktionstester och levererar det jag vill att den ska leverera. Ett råd som vilken programmeringslärare som helst som är värt namnet skulle ha gett. Har också använt AI för att ta fram kod och medans den är fungerande (de flesta kod exemplen jag tog fram i ~20 språk ser okej ut) så är den inte speciellt säker eller stabil, allt sånt får du lägga till själv. AI kan vara bra för att ta fram template kod som du kan fylla i, men jag skulle aldrig använda den för produktion utan handpåläggning.

Vi har en bra bit kvar till den Generaliserade AI som vi ser i filmer som konstant tänker och inte bara "lever" för den session som du pratar med den och kommer ihåg saker, som i AI eller I, Robot. #RelateraTillbakaTillTråden

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Kanske lite OT, men att bryta ner problemet i småbitar är grundläggande för problemlösning. Jag kodar alltid mindre komponenter (funktioner) och lägger till dem i huvudprojektet efter att de genomgått funktionstester och levererar det jag vill att den ska leverera. Ett råd som vilken programmeringslärare som helst som är värt namnet skulle ha gett. Har också använt AI för att ta fram kod och medans den är fungerande (de flesta kod exemplen jag tog fram i ~20 språk ser okej ut) så är den inte speciellt säker eller stabil, allt sånt får du lägga till själv. AI kan vara bra för att ta fram template kod som du kan fylla i, men jag skulle aldrig använda den för produktion utan handpåläggning.

Vi har en bra bit kvar till den Generaliserade AI som vi ser i filmer som konstant tänker och inte bara "lever" för den session som du pratar med den och kommer ihåg saker, som i AI eller I, Robot. #RelateraTillbakaTillTråden

Du har rätt, det är så jag också är lärd och arbetar, men det var inte min poäng. Min poäng var att en AI kunde identifiera ett problem och hjälpa till att bryta ner det i mindre delar och vägleda en för att stegvist lösa problemet. Det är, för mig, intressant då människor som inte är skolade plötsligt kan uppnå lösningar på komplexa problem som är långt över deras faktiska kunskap.

Jag har också låtit AI generera funktioner som har visat sig vara betydligt bättre än de funktioner som programmerare har skapat. Självklart finns det en del handpåläggning i diverse fall, men i många andra så levererar AI en bättre kod än vad människor gör. Senast igår tog jag en funktion och lät AI förädla den vilket gjorde den bättre genom att inkludera ordentlig felhantering och typ-kontroll.

Men detta bör tas i en annan tråd precis som du skriver men vet ej hur jag ska svara på din kommentar i en annan tråd.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kollade om 300 för några dagar sedan. Många snygga scener, enkel story och roligt lökig. Kan inte sluta skratta när Xerxes är med i bilden, hade betalat för att se en hel film med honom i huvudrollen

Inaktiv

Searching (2018)
Mycket bra faktiskt. Slutet kändes en gnutta cliché dock, men inget som förstörde filmen.

Skriv svar