Senaste filmen du såg
Såg den där på Göteborgs filmfestival när det begav sig, vill jag minnas. Bra film!
Den var bra, helt klart! Blir till att hålla ett öga på regissören Eskil Vogt, hoppas han får chansen till att göra lite fler filmer. Helst i samma ton.
Kul med lite bra stuff från Norge, dom kan när dom vill. Den andra jag tänker på är Trolljägaren som jag också tyckte om.
The more I practice, the luckier I get.
2012,,,skäms nästan men den var så dålig så att pop cornen gick åt. Allt enligt Hollywood manuskriptet x100. Charmig Slarvpetter, Romantik, Katastrof, Princessor, Makt, Fattigdom, den gode presidenten, den onde, oblikarken, den goda prostituerade, söta hundar. "lyckligt bibliskt slut".. För de som överlever dvs. Skitfilm 100% enligt hur man "ska" producera en summer blockbuster.
Roger ebert gav den 4/5..Han är död men ändå....He better be.
1/5 från mig.
The Beekeeper. Tillfredsställande med en stenhård Statham.
Han varnade dom innan. Tänkte lite på spel, då den har ett par helt galna bossar. Statham sa att de ville göra fighterna realistiska och effektiva. Så jätterealistiskt är det ju inte alltid, men det är ju trots allt film
Predator: Killer of killers
7/10
Antalogifilm som knyter ihop de sista 20 min till en helhet på ett bra sätt.
Snygg, bra action.
Tredje delen är den svagaste men har sina glimtar.
Karaktärer som man vill veta mer om.
Ser gärna en fortsättning.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
eXistenZ (1999) - https://www.imdb.com/title/tt0120907/

Inte det bättre David Cronenberg har gjort, minst sagt. Älskar dom slafsiga praktiska effekterna.
Betyg: 2/5
Event Horizon
Vet inte varför då den kanske inte har något speciellt men återkommer hela tiden till den. En bra film helt enkelt. Alltid gillat den.
Lite nya filmer sedda! Gemensamt tema? Skräck och/eller obehag.
Sinners (2025)
Den klart mest kända i gänget. Ryan Cooglers första film på tio år som inte är en Black Panther-rulle. Genremix (skräck, komedi, musikal (?!), action) som utspelar sig på 30-talet där två inte helt laglydiga tvillingar (båda spelade av Michael B. Jordan) flyttar hem till sin håla i Mississippi efter att ha varit borta X antal år. De ska starta en klubb för svarta, och anlitar diverse gamla bekanta för öppningskvällen. Kvällen går föga förvånande inte som väntat. Inte för mig heller - jag hade inte väntat mig irländska vampyrer steppdansa medan man framför Rocky Road to Dublin. Ja, du läste rätt. Annorlunda film, men inte för mig. Kändes som den ville vara "coolare" än den var. 2/5.
MadS (2024)
Fransk thriller/skräck som sägs vara filmad i en enda tagning. Svårt att säga om det stämmer eller inte, men det ser ut som en tagning, i alla fall, även om det inte är lika tydligt som i Victoria eller Boiling Point. Hur som haver såg jag den här filmen helt blint utan att ha en suck om handlingen - rekommenderar andra att göra samma och skippar därför att förklara den. Jävligt intensiv, inte minst första halvan, men tycker den tappar en del under den andra halvan och (de bokstavliga) transportsträckorna är lite för långa och segdragna. Men sevärd, och den första halvtimmen-ish satt jag på nålar. 3/5.
Possum (2018)
Makaber film om en pyskiskt plågad man som återvänder till sitt barndomshem och får ta itu med demoner från både nutiden och sitt förflutna, inbillade såväl som verkliga. Den här var fasen riktigt bra, tyckte jag, där Sean Harris i huvudrollen bär filmen. Full med visuell symbolik - ett bra ämne för den som vill göra en semiotisk analys. Hur som haver är den väldigt sevärd, men likt MadS tycker jag den vinner på att man inte vet så mycket mer om man ska se den. 4/5.
Soft & Quiet (2022)
Amerikansk thriller/skräck. Även denna framstår vara filmad i en enda tagning (men är det inte). En dagisfröken som uppenbarligen hänger lite för mycket på vad jänkarna nu har för motsvarigheter till Flashback bildar en stödgrupp för liksinnade rasistiska brudar. Rasism är dock det minsta av dessa kärringars problem, vilket blir plågsamt tydligt ju längre filmen fortsätter när två unga kvinnor blir föremål för de andras tveksamma lynnen. En sån där film där man sitter och svär åt karaktärerna för hur de lyckas göra allting värre, hela tiden. Lite som Speak No Evil, fast här är det skurkarna som är protagonisterna. 3/5.
Nothing Bad Can Happen (2013)
Tysk skräck. Om några av de ovanstående filmerna var emellanåt motbjudande så är den här filmen så jävla mycket värre. För jo, något dåligt kan hända - här är det fan bara dåligt som händer. En av de värsta filmerna jag sett, i positiv bemärkelse. En av de bästa filmerna jag aldrig kommer se igen. Påminner om Once Were Warriors, fast här är uppenbarligen målet att få tittaren att må illa. Tore är en plågad ung individ som är med i en kristen punk-rörelse. Han får kontakt med en vanlig (eh..) familj och lämnar rörelsen för att flytta in i ett tält på familjens tomt. Resten av filmen är ren jävla misär. Men det är väl skildrat, med ett bra manus, övertygande skådespelare och stark regi. Men fyfan vilken obehaglig film. 4/5.
Nu ska jag gå och duscha och se en komedi eller nått. Tvi vale.
Nothing Bad Can Happen (2013)
Tysk skräck. Om några av de ovanstående filmerna var emellanåt motbjudande så är den här filmen så jävla mycket värre. För jo, något dåligt kan hända - här är det fan bara dåligt som händer. En av de värsta filmerna jag sett, i positiv bemärkelse. En av de bästa filmerna jag aldrig kommer se igen. Påminner om Once Were Warriors, fast här är uppenbarligen målet att få tittaren att må illa. Tore är en plågad ung individ som är med i en kristen punk-rörelse. Han får kontakt med en vanlig (eh..) familj och lämnar rörelsen för att flytta in i ett tält på familjens tomt. Resten av filmen är ren jävla misär. Men det är väl skildrat, med ett bra manus, övertygande skådespelare och stark regi. Men fyfan vilken obehaglig film. 4/5.
Nu ska jag gå och duscha och se en komedi eller nått. Tvi vale.
Tack för tips. Lägger till den i min lista.
Har du sett Speak No Evil (den danska)? Om ja, liknar dessa varandra?
Ännu en dag i paradiset.
Rasmus på luffen. Bästa filmen. Lita aldrig på folk som gör allt för pengar.
Fri som en fågel
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Bästa filmen. Lita aldrig på folk som gör allt för pengar.
Fri som en fågel
Hah det där är en riktig må bra film😄
Tack för tips. Lägger till den i min lista.
Har du sett Speak No Evil (den danska)? Om ja, liknar dessa varandra?
Nej, det skulle jag inte påstå. Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag liknar en annan film vid den och länkar till den.
Hah det där är en riktig må bra film😄
Visst och Allan Edwall är ju helt underbar
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Final Destination: Bloodlines (2025)
Det var väldigt länge sedan jag såg en Final Destination-film. Den jag minns bäst är den första (det här är den sjätte filmen). Jag har nog sett någon till mellan alla filmerna, men de har fullständigt suddats ut ur minnet - troligtvis för att man tröttnade på genren och all repetition.
Men nu blev jag faktiskt lite taggad igen med det där något klassiska "slutet av 90-talet som korkar ihop med början av 2000-talet slashergenren" där hela poängen var att ta kol på karaktärerna på ett kreativt sätt.
Mitt enda krav var att filmen skulle bjuda på ödesscener där folk trillar av pinnen på ett kreativt sätt. Och det tycker jag den levererade.
Det som främst inte höll var slutet. Det var hastigt och framstressat med dålig slutkläm.
Betyg: Svag 4 av 5 knasiga ödesolyckor.
Jag bäddar in trailern, men som det ofta är så avslöjar de för mycket. Roligare att gå in blind, speciellt för en sån här film där man vill bli överraskad.
https://letterboxd.com/film/final-destination-bloodlines/
https://www.imdb.com/title/tt9619824/
En dobbel:
Stanley Kubrick: A Life in Pictures (2001) - https://www.imdb.com/title/tt0278736/

En välgjord dokumentär om Kubricks karriär och en del om hans privatliv(som han höll väldigt privat) samt hur han ibland porträtterats av media. Inget banbrytande direkt, men en sevärd hyllning om man är intresserad av att se en bra sammanfattning och få en lite djupare inblick om en av dom bästa filmregissörerna någonsin(om inte den bästa).
Betyg: 4/5
The King Tide (2023) - https://www.imdb.com/title/tt6632018/

En ensam bebis hittas på en strand i en "off the grid" fiskeby som ligger på en egen liten ö. Man upptäcker snabbt att bebisen har väldigt speciella krafter.
Bra, välgjord och sevärd.
Betyg: 3.5/5
Jurassic world rebirth (2025). Hade låga förväntningar och blev positivt överraskad, bättre än dominion och fallen kingdom då den flörtar en del med första Jurassic park. Trevlig film om man bara vill "stänga av hjärnan" och se en sommar-blockbuster som underhåller. Klart godkänd, 3 dinosaurier av 5 möjliga.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Sinners
6/10
Lider av lite svajigt tempo fram till sista fjärdedelen, samt jag upplevde filmen vara lite väl utdragen.
Intressanta karaktärer, man lyfter mycket från afroamerikansk kultur anno 1920 som är alltid intressant att få en inblick i. Men sen kommer två märkliga dansnummer, vampyrer OCH klanen.
Allt faller platt, skall jag läsa saker mellan raderna eller inte?
Sen hoppar man framåt i tiden och sen rullar eftertexterna...
Det finns en bra film här, tror jag. Men jag förstår/hittar inte alla pusselbitarna.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Bröderna Lejonhjärta. Musik som får en att bli nostalgisk och sedan befinner de sig i omgivning som har "The Shire" nivå med oändliga längor med körsbärsträd. Filmen handlar mycket om tacksamhet och att leva i nuet och även med förhoppningen att det finns något bättre. Det är också en fin skildring av ett tätt brödraskap som gör allt för varandra.
Det är fördelaktigt att ha en lite sämre syn när man ser den för filmatiseringen lämnar en del att önska. Den kom ju ut -77 så det får man väl ge dem så jag ska nog ta och läsa boken.
All kraft åt Tengil, vår befriare!
Indiana Jones och Kristalldödskallens Rike (2008)
Såg om denna precis efter att innan ha tittat igenom Raiders of the Lost Ark, Temple of Doom och The Last Crusade. Den är förstås inte på samma nivå som originaltrilogin, men jag tycker ändå att den fick oförtjänt mycket kritik när den släpptes. Efter att även ha kollat igenom allt extramaterial på Special Edition Blu-ray utgåvan så tror jag på det stora hela att många missförstod vad denna filmen ville uppnå i kombination med de enorma förväntningarna efter 18 års uppehåll i filmserien.
Till skillnad från de första filmerna som utspelade sig på 1930-talet och skulle vara en då modern tolkning på den tidens filmer, utspelar sig 4:an på 1950-talet och är tänkt att vara en tidstypisk 50-tals b-film med sciencefiction inslag.
Med det i åtanke har jag lättare att förlåta när Shia LaBeouf (Mutt Williams) svingar sig i lianerna med apor i djungeln för att komma ifatt en biljakt eller när Karen Allen (Marion Ravenwood) kör rakt ut från en klippavsats och landar mjukt på ett träd eller när hela gänget överlever 3 Niagara vattenfall efter varandra.
I slutet av dagen är det en underhållande Indiana Jones film och från mig får den solida 3/5 i betyg.

🖥️ Sony Bravia KD55-XF9005| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-XF9000 2.1 Soundbar| 📀 Sony UBP-X700