Releasedatumet för Mega Man 11 kan ha läckt

Robot
Releasedatumet för Mega Man 11 kan ha läckt

Skymtades i spelbeskrivningen på PSN i Singapore.

#capcom, #mega-man-11


Medlem

Hade helt missat att Mega Man X skulle släppas. Dessa är helt klart de bästa Mega Man (är mer metrovania) spelen enligt mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Hade helt missat att Mega Man X skulle släppas. Dessa är helt klart de bästa Mega Man (är mer metrovania) spelen enligt mig.

Vill bara påpeka att det inte är ett "metroidvania" bara för att det finns lite gömda föremål att hitta. Spelen är ändå linjära platforms shooters.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vill bara påpeka att det inte är ett "metroidvania" bara för att det finns lite gömda föremål att hitta. Spelen är ändå linjära platforms shooters.

Som jag skrev "är mer metrovania". Även om banorna fortfarande är linjära så måste man röra sig fram och tillbaka för att låsa upp olika delar av dem (med hjälp av föremål m.m.)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Som jag skrev "är mer metrovania". Även om banorna fortfarande är linjära så måste man röra sig fram och tillbaka för att låsa upp olika delar av dem (med hjälp av föremål m.m.)

Man måste väl ändå inte eller? Var iofs ett tag sedan jag spelade just X så mitt minne kanske sviker mig.

Tycker bara att folk slänger ur sig ordet lite för lätt. Bara för att man återvänder till äldre områden i ett spel och låser upp nya saker så är det inte "metroidvania".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Maysay: Man måste väl inte låsa upp saker och vapen för att kunna komma vidare i någon av Mega Man X spelen, vilket jag ser som krav för att det ska vara ett Metroidvania spel.

Ser du Super Mario World som ett Metoidvania(tänker på boxarna och hemliga vägar som låser upp mer banor, dock inte vapen och gadgets oofs)?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man måste väl ändå inte eller? Var iofs ett tag sedan jag spelade just X så mitt minne kanske sviker mig.

Tycker bara att folk slänger ur sig ordet lite för lätt. Bara för att man återvänder till äldre områden i ett spel och låser upp nya saker så är det inte "metroidvania".

Skrivet av Fearnox:

@Maysay: Man måste väl inte låsa upp saker och vapen för att kunna komma vidare i någon av Mega Man X spelen, vilket jag ser som krav för att det ska vara ett Metroidvania spel.

Ser du Super Mario World som ett Metoidvania(tänker på boxarna och hemliga vägar som låser upp mer banor, dock inte vapen och gadgets oofs)?

Ok, jag orkar inte tjafsa genrer. Tycker fortfarande att de liknar mer metrovania än tidigare Mega Man. Visst man kanske inte behöver låsa upp allt för att klara spelen. Om folk vill läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Ok, jag orkar inte tjafsa genrer. Tycker fortfarande att de liknar mer metrovania än tidigare Mega Man. Visst man kanske inte behöver låsa upp allt för att klara spelen. Om folk vill läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania

Din länk styrker ändå vad vi säger.

Metroidvania är en typ av genre där du har en stor värld att utforska och måste hitta olika föremål för att ta dig vidare. I vissa fall kan du då gå tillbaka till ett område med mycket is när du fått ditt eldsvärd för att utforska, i vissa fall måste man och andra inte.

I Mega Man X så måste du inte gå tillbaka, utan du kan göra det om du vill för att låsa upp mer saker. Precis samma sak gör du i diverse Mario spel och de är inte ett dugg likt Metroidvania.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Din länk styrker ändå vad vi säger.

Metroidvania är en typ av genre där du har en stor värld att utforska och måste hitta olika föremål för att ta dig vidare. I vissa fall kan du då gå tillbaka till ett område med mycket is när du fått ditt eldsvärd för att utforska, i vissa fall måste man och andra inte.

I Mega Man X så måste du inte gå tillbaka, utan du kan göra det om du vill för att låsa upp mer saker. Precis samma sak gör du i diverse Mario spel och de är inte ett dugg likt Metroidvania.

Tycker du Drake & Kendrick Lamar är Hip-hop eller Pop? Som jag sa, jag tycker det "är mer likt metrovania" än tidigare sel, som inte har några sådana element överhuvudtaget. Du kan fortsätta lägga tid på mitt uttryck om du vill. I'm out.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Tycker du Drake & Kendrick Lamar är Hip-hop eller Pop? Som jag sa, jag tycker det "är mer likt metrovania" än tidigare sel, som inte har några sådana element överhuvudtaget. Du kan fortsätta lägga tid på mitt uttryck om du vill. I'm out.

Jag förstår vad du menar men tycker ändå det är fel att säga det är "mer likt" när det inte ens är den typen av spel på något sätt. Igen, bara för att du KAN gå tillbaka till en tidigare nivå och hitta nya saker så är det inte metroidvania. Därav liknelser till Mario-spel där du precis som i Mega Man X kan gå tillbaka och hitta nya saker på gamla banor.

Folk slänger runt uttrycket hejvilt rätt så ofta, där det också blir fel. Försöker bara berätta vad Metroidvania är och hur det inte funkar i det här sammanhanget och ville förtydliga det.

I slutändan förstår vi nog båda vad vi menar så vi kan släppa det nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag förstår vad du menar men tycker ändå det är fel att säga det är "mer likt" när det inte ens är den typen av spel på något sätt. Igen, bara för att du KAN gå tillbaka till en tidigare nivå och hitta nya saker så är det inte metroidvania. Därav liknelser till Mario-spel där du precis som i Mega Man X kan gå tillbaka och hitta nya saker på gamla banor.

Folk slänger runt uttrycket hejvilt rätt så ofta, där det också blir fel. Försöker bara berätta vad Metroidvania är och hur det inte funkar i det här sammanhanget och ville förtydliga det.

I slutändan förstår vi nog båda vad vi menar så vi kan släppa det nu.

Kanske enbart är en dålig genre? Kriterierna kanske inte skiljer sig tillräckligt för att bygga en ny? Likt EDM (Electronic Dance Music, vad är det?) inom musiken.
Jag ville enbart tala om att jag gillar Mega Man X-spelen mer än de andra pga att man kan gå tillbaka och leta nya vägar och föremål m.m. Tyckte det var enklast att beskriva med ett ord, istället för att gå in mer på djupet. Verkar som att jag hade fel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Kanske enbart är en dålig genre? Kriterierna kanske inte skiljer sig tillräckligt för att bygga en ny? Likt EDM (Electronic Dance Music, vad är det?) inom musiken.
Jag ville enbart tala om att jag gillar Mega Man X-spelen mer än de andra pga att man kan gå tillbaka och leta nya vägar och föremål m.m. Tyckte det var enklast att beskriva med ett ord, istället för att gå in mer på djupet. Verkar som att jag hade fel.

Näe det är inte en dålig genre i gameplay eller i vad det står för. Inget illa menat mot dig men det är precis som när folk kallar Zelda ett RPG. De har inte riktigt koll på hur genren funkar och tar små saker som man kan göra i spelet som bevis på att ett spel tillhör genren.

Zelda i det här fallet har små RPG mekaniker i vissa spel, men i synnerhet så går det ut på att utforska en värld och lösa massvis med pussel. Bara för att du kanske får en tunika som du kan uppgradera gör det inte hela spelet plötsligt till ett RPG. Samma med Mega Man. Metroidvania är inte så simpelt som att man kan återvända till gamla banor och hitta nya saker. Om så far fallet skulle hur många spel som helst vara ett Metroidvania lir.

Metroidvania drivs i det stora hela med att det är en stor värld/myrstack du utforskar (inte olika banor utan allt hänger ihop), områden är låsta tills du fått ett specifikt item, och otroligt mycket hemligheter som kan göra saker lättare för dig men som inte behöves. I de flesta fall är spelen också i 2D, men det finns spel som bockat av samma typer av innehåll men som spelas på en 3D yta istället.

För att få ett slut på det hela så förstår jag vad du tänkte på. Du menade att det är lite åt Metroidvania hållet för att du kan gå tillbaka och hitta diverse föremål man inte måste ta. Alla förstår nog det, men det är inte vad som gör Metroidvania, Metroidvania. Jag kallar ju inte allt boxning bara för att någon slåss med händerna medans man råkar ha handskar på sig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ha ha sånt här läser jag gärna mer av(kommentar fältet)!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Alienshade:

Ha ha sånt här läser jag gärna mer av(kommentar fältet)!

No joke jag känner mig alltid som ett rövhål efter något sådant här. Är så rädd att det blir fel och så blir det bråk och tjafs om det, men tror väl vi lyckades bra ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe det är inte en dålig genre i gameplay eller i vad det står för. Inget illa menat mot dig men det är precis som när folk kallar Zelda ett RPG. De har inte riktigt koll på hur genren funkar och tar små saker som man kan göra i spelet som bevis på att ett spel tillhör genren.

Zelda i det här fallet har små RPG mekaniker i vissa spel, men i synnerhet så går det ut på att utforska en värld och lösa massvis med pussel. Bara för att du kanske får en tunika som du kan uppgradera gör det inte hela spelet plötsligt till ett RPG. Samma med Mega Man. Metroidvania är inte så simpelt som att man kan återvända till gamla banor och hitta nya saker. Om så far fallet skulle hur många spel som helst vara ett Metroidvania lir.

Metroidvania drivs i det stora hela med att det är en stor värld/myrstack du utforskar (inte olika banor utan allt hänger ihop), områden är låsta tills du fått ett specifikt item, och otroligt mycket hemligheter som kan göra saker lättare för dig men som inte behöves. I de flesta fall är spelen också i 2D, men det finns spel som bockat av samma typer av innehåll men som spelas på en 3D yta istället.

För att få ett slut på det hela så förstår jag vad du tänkte på. Du menade att det är lite åt Metroidvania hållet för att du kan gå tillbaka och hitta diverse föremål man inte måste ta. Alla förstår nog det, men det är inte vad som gör Metroidvania, Metroidvania. Jag kallar ju inte allt boxning bara för att någon slåss med händerna medans man råkar ha handskar på sig.

Men som du skriver här. Mega Man X3 är ju stort och man går ju mellan områden för att kunna låsa upp saker i en helt annan del av världen (myrstack). Vissa ställen måste man ha ett visst vapen eller t.ex en uppgraderingar (chip). Spelet är uppdelat i banor (världsdelar) och man springer mellan dem (fast man använder kartvyn istället för att gå till fots). En bana kan innehålla ett område som kräver t.ex dubbelhopp och då får man återvända senare när man har lyckats få detta (vad jag minns). Spelet Valdis Story: Abyssal City är ju också uppdelat i banor. Men man går mellan dem istället för att använda en kartvy. Eller om man jämför med Guacamelee! så tycker jag att det var mer av att springa och utforska i Mega Man X3. Men men Jag förstår vad du menar också.

Sedan att Zelda inte är ett RPG kan jag hålla med dig om. Men att t.ex JRPG är en genre anser jag bara dumt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

No joke jag känner mig alltid som ett rövhål efter något sådant här. Är så rädd att det blir fel och så blir det bråk och tjafs om det, men tror väl vi lyckades bra ändå.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men som du skriver här. Mega Man X3 är ju stort och man går ju mellan områden för att kunna låsa upp saker i en helt annan del av världen (myrstack). Vissa ställen måste man ha ett visst vapen eller t.ex en uppgraderingar (chip). Spelet är uppdelat i banor (världsdelar) och man springer mellan dem (fast man använder kartvyn istället för att gå till fots). En bana kan innehålla ett område som kräver t.ex dubbelhopp och då får man återvända senare när man har lyckats få detta (vad jag minns). Spelet Valdis Story: Abyssal City är ju också uppdelat i banor. Men man går mellan dem istället för att använda en kartvy. Eller om man jämför med Guacamelee! så tycker jag att det var mer av att springa och utforska i Mega Man X3. Men men Jag förstår vad du menar också.

Sedan att Zelda inte är ett RPG kan jag hålla med dig om. Men att t.ex JRPG är en genre anser jag bara dumt.

Skillnaden jag skulle göra mot metroidvania och X spelen är att du inte Måste återvända till andra banor för att leta efter saker. Du behöver inte en enda upgrade för att klara spelet (bortsett från X1 där du måste ha bootupgraden). I metroidvania så återvänder man till platser för att kunna ta dig vidare. Däremot var det kul att leta igenom banorna för att hitta saker men det var aldrig nödvändigt för din progress.

1
Skriv svar