Att sälja innehåll från lootlådor kan bli olagligt i Sverige

Medlem

Jag har lite svårt att förstå varför lådorna inte är bind on pickup från början, om det faktiskt inte är så att man vill främja handel i tredjepart.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@PrinceToadstool: Finns ju självklart inga spel som tillåter dig som spelare att direkt sälja skins för riktiga pengar av legala orsaker (för utvecklarna d.v.s). Det stoppar dock inte dig som person att sälja dina skins från exempelvis pubg och cs (de enda jag har koll på, finns säkert fler spel) på tredjepartssidor för riktiga pengar.

Du har rätt men borde inte folk som säljer sina pokemon, magic, yu-gioh etc på blocket/ebay räknas också då? Så jag antar istället för att lådor försvinner kommer företaget försöka ta ned sidor som hjälper försäljing för riktigt pengar? (opskins t.ex)

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

@PrinceToadstool: Finns ju självklart inga spel som tillåter dig som spelare att direkt sälja skins för riktiga pengar av legala orsaker (för utvecklarna d.v.s). Det stoppar dock inte dig som person att sälja dina skins från exempelvis pubg och cs (de enda jag har koll på, finns säkert fler spel) på tredjepartssidor för riktiga pengar.

Ja, fast...hur många spel var det nu igen? Du kom på två. Såatte...
Detta är en icke-fråga.

Medlem

@Sillgam: Helt rätt. Skrämmande att se nivån här på FZ på de kommentarer som likeats etc i denna tråd.

Applodera för att pappa staten inskränker på dina egna rättigheter. Bra där!

Medlem

@PrinceToadstool: jag förstår inte hur du tänker riktigt. Du tycker alltså det är bra att förbjuda människor att sälja det som de införskaffat sig?

@DEWE Jag håller med. Det är ju skrämmande hur folk är så snabba idag till att vilja ge upp sina rättigheter. Lite som den klassiska "jag bryr mig inte om staten kollar igenom min dator, jag har ju inget att dölja".

Medlem

Visst nu är jag nyvaken så jag kanske inte hängde med i allt men varför i hela helvete bryr man sig om det stanna kvar eller inte om man inte använder det?
Jag har aldrig varit riktigt intresserad av dem spelen som har denna försäljning (pubg, cs, dota t.ex). Jag är medveten om att försäljningen existerar på nätet och även i steam men eftersom jag inte använder det så är det väll inget som påvärkar mig? Lootlådor kommer inte försvinna i någon form, randomiserade lådor kommer fortfarande att tillverkas o säljas för riktiga pengar så varför jubla?
Eller äre så att ni som jublar spelar dessa spel och därför känner er tvingade att besöka dessa sidor o köpa skins för pengar för att tillhöra communityn och har inte den mentala styrkan för att själv tänka, nej jag ska inte använda dessa tjänster.

Det ända som denna lagen kommer i så fall kommer påverka är försäljningen av ingame föremål mellan 2 konumenter i ett fåtal spel och inget annat.

Ps: Om jag har missuppfattat lagen så det verkligen påverkar något annat så får ni gärna påpeka det (allvar alltså) för som sagt så är jag rätt nyvaken.

Medlem

Jag har svårt att se hur svenska staten ska kunna reglera säljandet av skins. Visst, dom kan stänga Facebook sidor där folk säljer sina skins. Men säljandet av skins är ju betydligt större än så.
Allt handlar ju i slutändan om att staten går miste om skattepengar.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@PrinceToadstool: Finns ju självklart inga spel som tillåter dig som spelare att direkt sälja skins för riktiga pengar av legala orsaker (för utvecklarna d.v.s). Det stoppar dock inte dig som person att sälja dina skins från exempelvis pubg och cs (de enda jag har koll på, finns säkert fler spel) på tredjepartssidor för riktiga pengar.

Eeehm vad menar du? VALVE, det absolut största företaget när det gäller MTX, tillåter folk att sälja vidare skins direkt via Steam på deras marknad för spel som CS:GO och PUBG. En snabb koll jag gjorde nyss visade att de finns 30000 saker till DOTA2 på Steams Marknad och ca 275 till PUBG.
Om siffrorna jag hittade på steam forum stämmer så tar Valve 15% vid transaktionens avslut. Valve får 5% och utvecklaren 10%.

Valve gör, och tillåter, lootlådor (även som MTX) i spelen på deras plattform, som du oftast behöver köpa en nyckel för att öppna, och vars innehåll du sedan kan sälja på deras marknad där de tar en "skatt" på transaktionen. Och pengarna sätts enbart in på ditt Steam konto så du bara kan spendera pengarna på Steams butik, så de får ytterligare 30% av det du sålt för... EA och Activision är småfjärtar jämfört mot Valve's MTX maskin.

Medlem

Tycker personligen att sånt här borde varit förbjudet för länge sen. Gillar inte när något spel blir en sport eller en marknad. Och då räknar jag självklart bort minderåriga och folk som lätt får spelmissbruk. Utgår bara från vad jag gillar. Gillar alltså inte när vuxna människor håller på med sånt här.

Medlem

Aldrig riktigt förstått poängen med att spendera pengar på skins eller lootlådor alls. Lite samma sak med folk som tidigare sålde WoW-konton på blocket, försvinner inte nöjet med spelet när man köper en redan färdig karaktär?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@Fuidama: Du kan dock aldrig få ut pengarna från steam om du använder deras marknadsplats. Därför gäller andra regler.

Medlem

@PrinceToadstool: Om det är en icke-fråga bör det väl inte heller vara något problem att förbjuda det.

Medlem

@PiDuT:

Den som säljer de man får så klart. Ungefär som med annat som lottas ut (brukar stå att man inte får sälja de vidare).

Medlem

Lika bra det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@Fuidama: Du kan dock aldrig få ut pengarna från steam om du använder deras marknadsplats. Därför gäller andra regler.

Ja, jag vet det, just det jag antyder också med att jag skrev "pengarna sätts enbart in på ditt Steam konto". Valve skulle behöva sätta upp ett skattesystem för varje land om de tillät överföring till bank i sådana fall, och de skulle gå miste om 30% från den summan de nu tvingar en att spendera i deras butik.

Du påstod dock att det inte fanns något spel som tillåter spelarna att sälja skins lagligt med tillåtelse från utvecklarna, så därför förklarade jag att den största plattformen för spel på PC gör just exakt detta med stöd från utvecklarna själva.
Och det klart det är RIKTIGA pengar det handlar om annars skulle ingen utvecklare vilja ha systemet i Valves butik om de inte kan tjäna något på det själva.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ni som tolkar detta som positivt verkar inte ha förstått vad det innebär. Det är inte kosmetiska lådor som förbjuds. Det som förbjuds är möjligheten att sälja vidare det man fått. Alltså förlorar vi (spelare) möjligheten att sälja föremål som vi inte vill ha. Ni applåderar alltså att rättigheter för konsumenter minskar.

Det är nog du som tolkar deras svar fel. De passar på att ge uttryck för att de inte gillar lådor alls i spel och vill att de skall förbjudas helt vilket jag håller med om.

12
Skriv svar