Inget LAN-stöd i Starcraft 2
Ett sätt att stoppa piratkopiering. Som sagt, inget hamachi.
"så varför ska dom ta bort en viktig funktion för majoriteten av de betalande kunderna? "
Tydligen så är det inte majoriteten som bryr sig om lan för då hade de lagt med det.
Blizzard ser att det är en onödig funktion som väldigt få använder sig av nuförtiden så varför bry sig.
Ni tror inte att folk kommer emulera Battle.net istället? Detta är ingen "lösning" på piratkopiering utan bara en dum begränsning.
Jag har spelat en del gånger med polarna utan att vi hade internet och klart man vill ha LAN-stöd i 2:an med. Nu istället blir man ju tvungen att piratkopiera om man nu inte kommer ha möjlighet till internetanslutning.
Gillar inte alls var Blizzard håller på med. De har samma WoW - grafikstil i alla spel nu. SC2 ser ut som julgran på vissa skärmdumpar och det är grötigt som fan. Protoss ser nästan ut som Disnayfigurer ;). Diablo ska vara mörk och skrämmande spel! Inte WoW med isometrisk vy! Blizzard kör sin egen race vilket många säkert uppskattar men jag personligen skulle vilja se mer variation mellan deras olika titlar/spelserier och inte att alla smittats av WoW-stilen. Men..men man kommer ju köpa både Diablo III och StarCraft ändå.
Surt. Känns lite onödigt att behöva gå ut på nätet för att spela med personen 1 1/2 meter ifrån! Hoppas det kommer någon battle.net emulering av något slag. Trodde Blizzard visste bättre, de är ju kända för att vara spelarna till mötes(och det har tjänat på det). Kan förstå att det är mot piratkopiering men med tanke på hur många som troligvist köpt wc3 för att kunna spela online, kanske tom tack vara piratkopiering så tycker jag att strategin kan vara samma nu. Vi får väl se vad som händer.
I valet mellan mindre piratkopior (kan inte tänka mig det är särskilt många ens) och fler valmöjligheter för deras kunder... så är det tydligen pengarna som får bestämma hos Blizzard. Dåligt.
Skulle säga att det är väldigt många som piratkopierat Blizzards spel och sen sitter och lirar i lokala nätverk eller över Hamachi. Det är ytterst sällan idag som man sitter i ett lan utan att ha en internetuppkoppling så jag tror inte detta kommer att bli något problem (annat än för de grinpellar som vill ha något att klaga över).
Ni tror inte att folk kommer emulera Battle.net istället? Detta är ingen "lösning" på piratkopiering utan bara en dum begränsning
Så vitt jag vet så finns det ingen emulerad battl.net-server sen bnetd fick stänga ner och risken är nog stor att Blizzard sätter stopp för eventuella sådana projekt ganska fort när de dyker upp.
/ LordDaimos
Precis, de som piratar och spelar via hamachi istället för att köpa spelet är en försvinnande liten del. Speciellt när det gäller blizzard. (de som piratar och spelar via hamachi och nu inte köper spelet ändå räknas liksom inte, för där är ju inget vunnet). Så det enda detta gör är att straffa de som köper spelet och spelar på LAN då och då. Ja man har internet på de flesta ställena, men vet inte hur många gånger man har suttit med sin laptop i ett gemensamt rum i studenthusen och lirat WC3, Half-Life och dylikt via lan. Där enda accessen till internet ofta bara är något halvtaskigt wlan eller inget alls.
Och inte för att stöda piratkopierarna men för mig som spelar en hel del spel så är det inga större problem att köpa ett spel. Men för en hel del av min umgängeskrets som spelar extremt sällan och då bara på sånna "mini-lan" så ger det mervärde för MIG som köpare av spelet att kunna spela med dom och deras piratade kopior. Då dessa personer aldrig skulle ta och köpa spelet.
Nej jag ursäktar inte pirater men jag tycker det är sorgligt att betalande kunder får stå för notan när features som känns så självklara tas bort. Nu är väl detta inte hela världen då man allt som oftast faktiskt har tillgång till internet så effekten kommer förmodligen vara minimal för de allra flesta. Men det finns ju faktiskt INGET positivt med detta som vissa verkar försöka få det att vara.
Dessutom har jag en känsla av att WC3 nog fått en ganska rejäl ökning i försäljning flera år efter release på grund av folket som spelat dota och dylikt på lan/hamachi och senare köpt spelet för att kunna fortsätta på battle.net.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Epic fail. Gör dom samma sak med Diablo 3 blir jag riktigt besviken. Vilket dom säkert kommer göra.
Det verkar helt givet att de gör likadant med D3. Båda kommer att använda den "nya tekniken" på battle.net. Frågan är om man ens kan spela spelet utan att vara inloggad med ett konto där. Dvs internetkoppling och konto blir ett krav.
Vem som helst kan ju köra en WoW server, så varför skulle detta hindra "pirater".
men allvarligt talat - även om majoriteten har internet så är det rätt dåligt att den inte stöder lan. Det innebär att så fort det blir trubbel på deras server så kan du inte lira deras spel mot andra spelare.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Bättre att de försöker komma åt piraterna på det här viset än att de håller på med massa securerom osv.
De som är halvpirater nu, alltså de som köper ett spel per hushåll och sen spelar LAN med samma kopia kommer ju behöva köpa flera kopior nu istället. Samma personer är kanske inte heller lika kunniga med att sätta upp battle.net servrar osv, på så vis stoppar Blizzard en stor mängd iaf.
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
Alltså, kan de inte kolla på steam? Offline-mode någon?
Ingen kan i dagens samhälle gnälla på att de inte vill behöva gå in på internet för att verifiera sitt exemplar. Tycker det är det roligaste gnället som dyker upp på internetforum, INTERNETFORUM FFS!
(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)
Spelar folk LAN nu för tiden? Trodde ungdomarna satt hemma på kammaren och spelade över den vanliga internetförbindelsen. LAN känns så 90-tal.
Word.
Om man lanar så kör man ju över internet i alla fall.
Jo jag vet, drog på ett lan för inte så länge sen. WoW-lan(PHAIIIL!) blev det, jag drog igen.
Var väl utmärkt sätt att slippa whine från päronen i 3 dagar antar jag.
(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)