Jessica Price (GW2 dev) avskedad

Medlem
Jessica Price (GW2 dev) avskedad

Jag önskar det fanns ett efterliv där TotalBiscuit fick LUL:a!

Tyvärr försöker viss media ta Price i försvar och måla upp detta som ett gamergate problem, helt främmande för att Price beter sig som ett jävla as och sveper in sig i offerkoftan när det behövs.

EDIT:
Jag vet inte vem YongYea är, följer honom inte men denna video sammanfattar all info om situationen på ett bra sätt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

YongYea är en av de Youtubers som gått i TotalBiscuits fotspår och gör ofta välgjorda, genomtänkta videos om diverse händelser i spelvärlden. Även om man inte alltid håller med om det han säger så uttrycker han sig ofta väl i sina videos och är värd att lyssna på.

Medlem

Alltid gillat ArenaNet, definitivt rätt beslut. Kanske dags att gå tillbaka till GW2, någon dag.

Medlem

Kvinna eller man, beter man sig som ett svin ska man bara ha.
Skönt att Arenanet inte fegade ur när hon (helt i tomma luften) försökte få det till att han "attackerade" henne för att hon är kvinna.

Medlem
Skrivet av Bennii:

YongYea är en av de Youtubers som gått i TotalBiscuits fotspår och gör ofta välgjorda, genomtänkta videos om diverse händelser i spelvärlden. Även om man inte alltid håller med om det han säger så uttrycker han sig ofta väl i sina videos och är värd att lyssna på.

Han verkar bra och seriös men då jag inte vet något om honom ville jag bara klargöra att det är informationen han delger som var av intresse, det finns en del youtubers som dykt upp i mitt flöde som jag har gillat en del videos ifrån men vars personliga agendor och åsikter jag verkligen inte delar. YongYea verkar dock inte sprida ilska och förakt på det sett dessa andra gör


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Han verkar bra och seriös men då jag inte vet något om honom ville jag bara klargöra att det är informationen han delger som var av intresse, det finns en del youtubers som dykt upp i mitt flöde som jag har gillat en del videos ifrån men vars personliga agendor och åsikter jag verkligen inte delar. YongYea verkar dock inte sprida ilska och förakt på det sett dessa andra gör

Skönt att höra att jag inte är ensam om den problematiken.
Det är för mycket att ta i beaktning nu för tiden för min stackars hjärna

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag önskar det fanns ett efterliv där TotalBiscuit fick LUL:a!

https://www.youtube.com/watch?v=N5sDwspGgUQ&t=40s

Tyvärr försöker viss media ta Price i försvar och måla upp detta som ett gamergate problem, helt främmande för att Price beter sig som ett jävla as och sveper in sig i offerkoftan när det behövs.

EDIT:
Jag vet inte vem YongYea är, följer honom inte men denna video sammanfattar all info om situationen på ett bra sätt.

Medlem

Bra sammanfattningar av YongYea!
De är mycket värda att titta på!

YongYea lyckas med att återge denna berättelse med en otroligt välnyanserad bild av helheten. Han berättar hur, var och när allt började och visar med screenshots hur alla inblandade faktiskt handlat. Sen demonstrerar han att det möjligt att se på sammanhanget ifrån flera olika perspektiv och faktiskt empatisera med fler än en enda sida. Slutligen avslutar han på ett konstruktivt och välmenande sätt, snarare än skratta, håna eller dumförklara någon sida.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Inaktiv

Jessica Price verkar vara en jävla idiot och ett riktigt ålrens till kvinna. Rätt åt fanskapet att hon torskade jobbet.
EDIT: tagit bort en mer profan beskrivning av JP efter anmodan från annan läsare.

Medlem

Nathan Grayson (Kotaku) fortsätter att försvara Price.

https://kotaku.com/in-the-wake-of-arenanet-firings-game-studi...

Skrivet av Nathan Grayson:

The ArenaNet Catastrophe Has The Whole Game Industry Rethinking Harassment Policies

One week ago, two Guild Wars 2 narrative designers, Jessica Price and Peter Fries, were fired after Price called out a player of the game on Twitter, prompting widespread backlash. Since then, mobs have tried to employ similar tactics against more women, and game development studios have had to take a hard look at their own social media policies.

Price, a narrative designer of 10 years, had called out the player, a YouTuber, for explaining the concept of dialogue choices to her. “Today in being a female game dev: ‘Allow me—a person who does not work with you—explain to you how you do your job,’” she tweeted, saying that she’d insta-block “the next rando asshat” who tried to do the same. This prompted a wave of backlash from vocal members of the Guild Wars 2 community, as well as people from other places like the Gamergate subreddit Kotaku In Action. (Deroir, the player who had responded to Price, declined to comment when reached by Kotaku.)

In response, ArenaNet president Mike O’Brien promptly fired Price, as well as her coworker Fries, who had stood up for her during the Twitter backlash. As Price would later point out, O’Brien and ArenaNet had “escalated” the situation by calling her words “attacks on the community.”

“That was active solicitation of harassment,” she wrote.

While many, including Price, have claimed that O’Brien caved to external pressure, O’Brien contended in a statement to Polygon that the decision to take action against Price was made before the backlash ensued. “The fact that the community’s anger was escalating on July 5 could make it look like our action was a response to the community’s anger,” he said. However, the studio was closed on July 4, the day Price called out Deroir. “That wasn’t the case,” he continued. “We took action as soon as we practicably could.”

Price’s firing produced ripples. Women in game development have pointed to upswings in abuse and organized calls for firings since the incident. Hazel Monforton, a narrative designer for Arkane Studios, who recently talked about developers being harassed out of jobs after refusing to act like “customer service hotlines,” tweeted images of a petition calling for her firing and a user messaging Arkane to say that she “verbally abused” them.

Det är så mycket som är vinklat och uppblåst i artikeln så jag nästan blir mörkrädd.

Snacka om clickbait-rubrik, vilket ordval:
”ArenaNet Katastrofen” = Price avskedad
”Hela spelindustrin tänker om” = en till två spelstudios?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Förvånar inte, blir inte mycket mer oseriöst än Nathan Grayson. Otroligt hur mycket rappakalja han har skrivet över åren.

Medlem

@anon_98854: Huvva så mycket hat. En vuxen (?) människa kan väl försöka uttrycka sig på ett trevligare sätt? Handlar ändå om en person du (gissningsvis) aldrig träffat och som aldrig kommer kunna bemöta saker som skrivs här. Kan väl tillägga att jag tycker avskedet är helt ok från ArenaNets sida.

Inaktiv

@TheConsul: efter att ha läst om henne så tycker jag hon verkar vara en riktigt vämjelig person men visst, gick in och redigerade nu så det inte är fullt så vulgärt. Har inga problem att visa hänsyn mot andra läsare (som du själv) men kan inte påstå att jag tycker att det var för hårda ord för JP.

Hon har uppfört sig otroligt illa, hängt ut folk, försökt starta drev mot sin fd. arbetsgivare som ett sätt att hämnas och spelar ut genus-kortet skamlöst. Till råga på allt så har hon enligt intervjuerna inte ens bemött sig med att ta kontakt med mannen som fick sparken för att han försvarade henne (en mer diskutabel åtgärd).

Hoppas redigeringen ovan gör dig någorlunda nöjd!

Medlem
Medlem

Och nu kommer hycklerimästare Serkeesian till Price`s försvar...oväntat...

Serkeesian är en av talarna på GenCon i år, så jag antar att hon nu ska försöka tappa all glädje o nöje ur bräd och figurspel...Alltid en ursäkt att starta fler crowdfunders.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tyvärr skadar detta bara kampen för Jämställdhet och bättre arbetsvillkor inom spelbranschen när man börjar försvara helt fel människor.

Gillar hur Jessica Price tror att Anets öppna företagskultur och att man ska få vara sig själv betyder att man får vara en riktigt vidrig människa, ja hon är en vidrig människa efter vad hon sa om totalbiscuit. Samma människor som säger att de är ärliga och säger som det är när det enda de säger är en massa idiot saker och otrevligheter, o sedan tror att denna inställning skyddar dom från kritik eller bli utstötta.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Och nu kommer hycklerimästare Serkeesian till Price`s försvar...oväntat...

Serkeesian är en av talarna på GenCon i år, så jag antar att hon nu ska försöka tappa all glädje o nöje ur bräd och figurspel...Alltid en ursäkt att starta fler crowdfunders.

Värsta är ju bara att det finns så många som inte kommer våga säga ifrån. Ungefär som när Serkeesian besökte Bioware och många verkade ju inte direkt imponerade men vågade inte säga nåt.

Men efter va Serkeesian gjorde mot Laura Kate (uppviglade en mob som gjorde att Laura Kate nästan tog livet av sig, Laura Kate är en HBTQ person) så är jag grymt förvånad att någon tar henne seriöst längre, speciellt om man anser att man är en försvarare av allt som är rätt och progressivt.

Medlem

@anon_98854: Tipp topp nöjd, blir lite trevligare klimat med mer målande adjektiv
Vill som sagt inte på något vis ta henne i försvar då hon verkar vara/blivit en person heöt utan självinsikt eller kapabel till reflektion.

Medlem

Jag har ingen åsikt om Price före eller efter allt detta, men det verkar som att många (och de flesta här) helt saknar kontext när de dömer Price...

Denna tråden var i alla fall väldigt bra:
https://twitter.com/beaglerush/status/1017050472681598978


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har ingen åsikt om Price före eller efter allt detta, men det verkar som att många (och de flesta här) helt saknar kontext när de dömer Price...

Denna tråden var i alla fall väldigt bra:
https://twitter.com/beaglerush/status/1017050472681598978

Tycker den tråden var ganska dålig faktiskt, behöver inte läsa mer än till andra tweeten där de väljer att misstolka att Deroir ger sin synpunkt med att han säger åt henne "du har fel, gör såhär". Price ghorde helt fel, punk slut, och nu försöker hon spela könskortet för att komma undan och lägga skulden på ArenaNet och communityn istället för att ta ansvar för sina handlingar och be om ursäkt. Väldigt dåligt beteende och det är tråkigt att så många inklusive media faller för det och spelar med.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Tycker den tråden var ganska dålig faktiskt, behöver inte läsa mer än till andra tweeten där de väljer att misstolka att Deroir ger sin synpunkt med att han säger åt henne "du har fel, gör såhär". Price ghorde helt fel, punk slut, och nu försöker hon spela könskortet för att komma undan och lägga skulden på ArenaNet och communityn istället för att ta ansvar för sina handlingar och be om ursäkt. Väldigt dåligt beteende och det är tråkigt att så många inklusive media faller för det och spelar med.

Kan inte hålla med om det. Tycker han för en väldigt saklig diskussion (monolog?), och att det är en misstolkning tycker jag inte stämmer.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har ingen åsikt om Price före eller efter allt detta, men det verkar som att många (och de flesta här) helt saknar kontext när de dömer Price...

Denna tråden var i alla fall väldigt bra:
https://twitter.com/beaglerush/status/1017050472681598978

"Deroir, took the opportunity to contradict her and say "It's actually not that hard, just do this."

Det där var ju inte direkt alls vad han sa till henne, inte ens om man försöker tolka det i sitt värsta ljus. Därav problemet. Dessutom hade han en bra ide i sitt inlägg, vilket har helt glömts bort i röran.

Nej, hon förtjänar allt som kommit hennes väg.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har ingen åsikt om Price före eller efter allt detta, men det verkar som att många (och de flesta här) helt saknar kontext när de dömer Price...

Denna tråden var i alla fall väldigt bra:
https://twitter.com/beaglerush/status/1017050472681598978

Det där är en väldigt dålig och partisk sammanfattning, om du tycker den är saklig så vet jag inte hur du uppfattar folks gärningar men det måste vara väldigt verklighetsfrämmande. De lägger fram Deroirs poster som provokativa och förminskande när de var allt annat än.

Detta är en solklar och helt offentlig situation där en person agerat förkastligt och när de väldigt självklara och förståeliga konsekvenserna av det beteendet visar sig så försöker personen nu spela offerrollen i hopp om att både förstöra för sin tidigare arbetsgivare och själv få stöd som någon sorts feministisk förkämpe...

Och tyvärr kommer människor som Anita Serkeesian, denna twitter postare, och i viss mån även du "Newklear" till hennes försvar när allt som egentligen hänt är att hennes dåliga beteende fått rätt självklara konsekvenser.

Du säger att många här saknar kontext, tvärtom verkar många här vara väl insatt i situationen och med sunda åsikter om det, visst kan vissa av oss uttrycka oss med mildare ordalag men jag har aldrig varit en för att linda in skit i silke.
För den enda "kontext" som verkligen behövs här är att läsa den serie twitterinlägg som ligger till grund för detta, något jag är rätt säker på de flesta här har gjort.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Dunder: Ser inte var kontexten saknas... det verkar mer som den där genomgången lägger till en massa grejer som aldrig hände. Deroir sa ju aldrig något hotfullt eller stötande. Han kom med en åsikt, det är allt. Att tolka det som "hjälp! hjälp! han säger hur jag ska göra mitt jobb bara för att jag är kvinna" går bara inte hur man än vrider och vänder på det.

Medlem
Skrivet av kaealy:

"Deroir, took the opportunity to contradict her and say "It's actually not that hard, just do this."

Det där var ju inte direkt alls vad han sa till henne, inte ens om man försöker tolka det i sitt värsta ljus. Därav problemet. Dessutom hade han en bra ide i sitt inlägg, vilket har helt glömts bort i röran.

Nej, hon förtjänar allt som kommit hennes väg.

"Inte direkt alls", där "direkt" är det viktiga ordet som twitter-tråden diskuterar, och precis där ligger problemet.

Skrivet av Soulless:

Det där är en väldigt dålig och partisk sammanfattning, om du tycker den är saklig så vet jag inte hur du uppfattar folks gärningar men det måste vara väldigt verklighetsfrämmande. De lägger fram Deroirs poster som provokativa och förminskande när de var allt annat än.

Detta är en solklar och helt offentlig situation där en person agerat förkastligt och när de väldigt självklara och förståeliga konsekvenserna av det beteendet visar sig så försöker personen nu spela offerrollen i hopp om att både förstöra för sin tidigare arbetsgivare och själv få stöd som någon sorts feministisk förkämpe...

Och tyvärr kommer människor som Anita Serkeesian, denna twitter postare, och i viss mån även du "Newklear" till hennes försvar när allt som egentligen hänt är att hennes dåliga beteende fått rätt självklara konsekvenser.

Du säger att många här saknar kontext, tvärtom verkar många här vara väl insatt i situationen och med sunda åsikter om det, visst kan vissa av oss uttrycka oss med mildare ordalag men jag har aldrig varit en för att linda in skit i silke.
För den enda "kontext" som verkligen behövs här är att läsa den serie twitterinlägg som ligger till grund för detta, något jag är rätt säker på de flesta här har gjort.

Jag försvarar ingen, jag diskuterar diskussionen och inläggen, lägg ner högaffeln. Läser jag denna tråden så ser jag inte vart de sunda åsikterna är, och vart du får mitt inlägg till att bli verklighetsfrämmande förstår jag inte.

Skrivet av Fletchett:

@Newklear: Ser inte var kontexten saknas... det verkar mer som den där genomgången lägger till en massa grejer som aldrig hände. Deroir sa ju aldrig något hotfullt eller stötande. Han kom med en åsikt, det är allt. Att tolka det som "hjälp! hjälp! han säger hur jag ska göra mitt jobb bara för att jag är kvinna" går bara inte hur man än vrider och vänder på det.

Ja, det är tydligt att många tolkar det så, och många tolkar istället inläggen genom att läsa mellan raderna som twitter-tråden visade.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

"Inte direkt alls", där "direkt" är det viktiga ordet som twitter-tråden diskuterar, och precis där ligger problemet.

Jag försvarar ingen, jag diskuterar diskussionen och inläggen, lägg ner högaffeln. Läser jag denna tråden så ser jag inte vart de sunda åsikterna är, och vart du får mitt inlägg till att bli verklighetsfrämmande förstår jag inte.

Ja, det är tydligt att många tolkar det så, och många tolkar istället inläggen genom att läsa mellan raderna som twitter-tråden visade.

Du länkar till en tråd som väldigt tydligt tar Price i försvar genom att fabricera en bild av vad som verkligen hänt, genom att ”tolka” och ”läsa mellan raderna”, och du anser den tråden bra och tydlig och en bra källa för situationen.

Att återge något som hänt genom att mestadels beskriva sådant som inte har hänt är verklighetsfrämmande.

”Han sa A, men egentligen menade han B,C och D”


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Dunder:

Kan inte hålla med om det. Tycker han för en väldigt saklig diskussion (monolog?), och att det är en misstolkning tycker jag inte stämmer.

"Här ser vi hur Newklear verbalt attackerar joonsson och påpekar att han har helt fel i vad han säger. Detta görs på ett allmänt forum för att förlöjliga joonsson inför andra användare, troligen för att han är man. Obekräftade rykten säger att FZ:s moderatorer överväger att banna Newklear för tilltaget."

Tycker du att det var en saklig beskrivning av ditt citat? Det är på den nivån din länk ligger.

Gnällkuk

Tar man Jessica price i försvar så har man antagligen inte läst vad hon sagt, förvrängt och påstår. Alternativt så är man rejält svagbegåvad. Följt YongYea ett drygt år nu och även om jag tycker att han fokuserar lite väl mycket innehåll på allt negativt och kontroverser så är han otroligt språkbegåvad, saklig och påläst. Hans återgivelse av situationen och tolkningar samt slutsatser är spot on. Jessica twittrade ju detta också när TB gick bort...
https://twitter.com/delafina777/status/1000045432007938048

Hon är en stor skam för allt vad femenism står för, borde vara och vill vara. Ungefär som när ungdomsgäng i utsatta förorter indirekt raggar röster åt SD när de sätter bilar i brand och kastar sten på blåljuspersonal för att protestera och visa missnöje.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: Feminismen är inget ha eller att sträva efter i vilket fall.

- Det är bättre att ha ”allas lika värde” över ”enbart vissa gruppers positiva särbehandling”.

- Det är bättre att eftersträva jämställdhet genom att ”ge alla lika stora möjligheter” snarare än att jämställdhet ska mätas efter kvoten av kön och etniciteter inom en viss organisation.

- Det är bättre vi skyddar de individer som faktiskt är eller blir kränkta, än att akta oss för att potentiellt säga något som eventuellt kan kränka någon om det missuppfattas.

Det finns egalitarism och det finns feminism, det sistnämnda vet inte vad jämställdhet är. De vet bara vad rasism är... och det är knappast värt att eftersträva.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Gnällkuk
Skrivet av Sipmo:

@tricky: Feminismen är inget ha eller att sträva efter i vilket fall.

- Det är bättre att ha ”allas lika värde” över ”enbart vissa gruppers positiva särbehandling”.

- Det är bättre att eftersträva jämställdhet genom att ”ge alla lika stora möjligheter” snarare än att jämställdhet ska mätas efter kvoten av kön och etniciteter inom en viss organisation.

- Det är bättre vi skyddar de individer som faktiskt är eller blir kränkta, än att akta oss för att potentiellt säga något som eventuellt kan kränka någon om det missuppfattas.

Det finna egalitarism och det finns feminism, det sistnämnda vet inte vad jämställdhet är. De vet bara vad rasism är... och det är knappast värt att eftersträva.

Fast det är ju egentligen det som feminismen går ut på från början, att det inte ska vara någon skillnad beroende på att du är kvinna mot man. Samma rättigheter, samma skyldigheter. Jag tror det finns en hel del sk. feminister som enbart vill att kvinnor ska få en bättre plats i samhället, utan att för den sortens skull vara femi-nazi och stiga upp sammanbiten varje morgon med första tanken skenandes genom huvudet att, "hata snoppar!".


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar