Undersökning: Vilka plattformar spelar vi helst på?

Avstängd
Skrivet av baxtex:

På PC kan du praktiskt taget köra vilken konsol och vilket spel du vill fram till och med Wii ungefär.

Wii U också. Går att lira zelda breath of the wild i 60 fps med högre upplösning och shadermods som gör det snyggare än på switch.

Medlem

Tveklöst PC, men måste erkänna att jag varit imponerad av de PS4-exclusives jag lirat senaste tiden. De hade dock inte behövt vara exklusiva. ;P

PC.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Nya spel på PC helt klart (även fast jag skulle behöva införskaffa en ny burk som klarar BF5), men helst spelar jag gamla konsoler såsom NES, Famicom, SNES, Super Famicom, MegaDrive och MasterSystem!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

KoP
Medlem

Xbox One / PS4 combo. Där finns alla spel jag behöver.

Medlem

Jag kör PC, men funderar på att köpa en PS, men den blir till min 7-åriga dotter då det blir både billigare och simplare.

Medlem

Jag spelar till 99% på PC, men det sorgligaste är att The Last of Us Remastered (spelade aldrig orginalet på PS3) och Horizon Zero Dawn fortfarande sitter ospelade på min PS4 som jag införskaffade 2014.

Medlem

Spelar allt på pc som finns tillgängligt där. 2016 fick jag och sambon vårt första barn och då gjorde vi om spelrummet/kontoret till barnrum. Då byggde jag en ny dator i ett slimmat chassi och ett mini-itx mobo. Sedan dess spelar jag på datorn i vardagsrummet (på tv) med antingen en Elite kontroll eller trådlös mus och tangentbord. Tycker själv att jag får det bästa av två världar.

Har även en PS4 (som nästan aldrig startas) samt en Switch som just nu går varmast iom. Octopath Traveler <3

Medlem
Skrivet av bent toe:

Automatiskt nedladdade patchar.
Inga drivrutiner till ljudkort, grafikkort,moderkort.
Inga flaskhalsar.
Spela under installationsförloppet.
Trådlös handkontroll

Just därför väljer jag konsol.

Lugn nu...

Allt utom "spela under installationsförloppet" har du på PC också, men det kommer säkert implementeras det också. Ser det inte som någon större grej dock, då nätverkskorten är så mycket snabbare.

Hela konsolen är en flaskhals Men du kanske är en av dem som tror att människor inte kan se mer än 24 fps eller vad det nu var.

EDIT:

Skrivet av Govein:

Lol jag vann jag är som alla andra!!

Nej, 20% av befolkningen här är tydligen hädare...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

PC med XBOX-kontroll på en TV för det mesta.
Har även PS4 för dess exklusiva spel, plus klickade hem red dead redemption på tradera för att kunna lira det på den dammig PS3:an innan RDD-2 släpps.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Testpilot

PC såklart. Jag har i omgångar försökt gilla konsoll och handkontroller.

Har både PS3 och Wii men jag är väl en sån där gammal hund som det inte går att lära sitta.
Det lustiga är att jag har vuxit upp med konsoller , spelat både Vectrex , Atari2600 och Colecovision då jag var liten och jag spelade med Joystick på C64 och Amiga.

Det skär sig hela tiden då jag spelar med handkontroll , det är nåt som gör att lusten att spela spelen försvinner då jag använder handkontroll oavsett hur mycket timmar jag än lägger ner i att försöka lära mig och spela bra spel.

Tyvärr gör det att jag missar grymma spel som är låsta med larviga exclusivitets deals , men jag tar det eftersom jag vet hur jag skulle reagera med att försöka spela.
Jag har redan testat detta på ps3 med spel som Beyond 2 souls , GTA , Uncharted och Burnout Paradise.

Skönt nog har marknaden förändrats , det är få spel som är exlusiva numera och konsollerna är numera bara nedlåsta datorer med flashig design som du ställer vid tvn. Med PRO och Xbox One X påvisas också att numera måste hårdvaran kunna uppgraderas.

Jag väntar bara på att de släpper konsoller där du har utbytbara moduler för att byta ut grafikkort/processor , då är cirkeln sluten.

Medlem

Enbart PC nu för tiden, inget slår kontroller (kan ju koppla in vad som helst) plus allt annat man kan göra med en PC utöver spelandet. De relativt sett få titlar som inte kommer till PC kompenseras av allt annat och jag har ändå inte tid att spela allt som man hade önskat, så det är knappast en betydande nackdel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spelar på alla plattformar, men det har varit ett stort fokus på PS4an och nu även på senaste tiden, Switch.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Undviker konsol då det är för dyrt. Mycket billigare med spel till PC, samt att du betalar bara för internet till din internetleverantör och kan då spela med folk över hela världen.

Ambassadör
Xbox

Konsol utan tvekan.

Spelade enbart på PC i många, många år. Nu är det bara tyngre strategispel som jag kör på PC, allt annat är roligare på konsol. Trevligare communities också för det mesta, enligt mig.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag spelar väl 50/50 numera på PC och konsol (främst pga att det finns så många bra Sony-exklusiva titlar till konsolen... då vet ni vilken jag menar ).

Men om jag verkligen måste välja så blir det PC. Det är ändå viss känsla med att spela på en maskin som man byggt från grunden och uppgraderat på egen hand. Hög FPS, fullt blås på grafikinställningar i flesta spel, osv.

Medlem

Alltid varit hysteriskt mycket PC-spelare sedan 90-talet, sedan fortsatt med PC under internet-revolutionen med väldigt mycket klanspelande på semi-seriös nivå i allt från cs,cod1-4,bf.

Nu på senare år har jag dock mer och mer börjat köra single-player upplevelserna på konsoll, jag väljer allt oftare att ta till konsollen på typiska tredjepersonspel men även fps ibland. Jaga platinum och 100% på ps4 är väldigt kul det också.

På PC är det främst nu multiplayer-spel eller om jag känner för att kräma ur allt för att grafiken är något alldeles extra.

Om jag köper fysiska kopior av nya spel idag så är det nästa uteslutande på konsoll där det kan finnas ett samlarvärde fortfarande, och är lite roligt med collectors-editions. På PC köper jag endast gamla spel jag inte längre har kvar eller saknar för att komplettera samlingar, men nya PC-spel är ju nästa alltid bara en usb-sticka nuförtiden.

Hade jag idag mött mig själv för 10ish år sedan så hade jag nog kallat mitt nuvarande jag en konsoll noob och casual gamer som är en del av problemet vad gäller fördummande av PC-spel.

Medlem

Jag spelar på PC men...

I mitt bagage har jag:

NES + retro NES
SNES + retro SNES
PS1 (den första)
N64

Jag klassar även min gamla Amiga 500 som konsol.

Nostalgi får tid i mitt spelande men PC är den plattform som har vad jag gillar i nutid


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag klassar även min gamla Amiga 500 som konsol.

"Konsol"? Haha, den var bra!

Själv så både spelade jag och jobbade jag med min Amiga 500.

Jag lärde mig programmera i C och skrev sedan ett enkelt faktureringsprogram som jag sålde till egenföretagare (typ lokal målerifirma) som hade Amiga och som råkade behöva ett sånt program.

Medlem

@Nemo: Jepp, konsol för mig. Det var säkert en mycket användbar dator för folk i programmeringssvängen men jag var för korkad för att lära mig så det fick bli spel


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

PC utan tvekan, går att få den kompletta PC och Konsolupplevelsen på en och samma maskin. Det enda negativa är Konsol exklusiva spel, fast samtidigt så finns det ju många fler spel som är PC exklusiva.

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag klassar även min gamla Amiga 500 som konsol.

Jag klassar mina gamla Atari 520ST och Amiga 500 väldigt mycket som Personal Computers eller Home Computers om man så vill.

12
Skriv svar