Om du fick glömma bort ett spel och spela det igen....

Medlem

Gothic 2 och 3. Sen skulle nog upplevelsen av Marathon (Bungie) och Dark Forces (LucasArts) också sitta bra.

Medlem
Skrivet av phi:

The Witcher 3.

Jag klarade det med de två expansionerna i början av veckan, för första gången! Har liksom inte blivit av förut. Rädd för att börja för då tar det ju slut också. Men de vidrigt varma sommarnätterna gjorde att jag började. Nu är det tomt inombords.

Medlem
Skrivet av laban005:

The Last Of Us

😴 Över hypat skitspel. Till och med så uncharted är bättre där det händer saker åtminstonde.

Medlem
Skrivet av robbis:

😴 Över hypat skitspel. Till och med så uncharted är bättre där det händer saker åtminstonde.

Smaken är som baken

Medlem
Medlem

World of Warcraft: The Burning Crusade!

Medlem

Jävlar vad svår fråga, haha.

Hela The Walking Dead trilogin? Klassiker spel som Fallout, Heroes of Might & Magic Serien?
Hmm..Hitman serien? Så svårt

Medlem

Måste nog säga Baldurs Gate II med Throne of Bhaal expansionen.

Medlem

METAL GEAR SOLID!!!
Finns inget annat spel eller spelserie som gjort så mycket för min vy på spel.

Medlem

Sid Meier's Pirates! på Amiga.

Jag blev fängslad vid första ögonkastet och eftersom jag kör Amiga-emulator fortfarande så betyder åldern på spelet inget


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Helt klart första Dark Souls.

Trots att jag var ”vuxen” första gången jag spelade det var magin lika påtaglig som spelandet var när jag var barn. Varje nytt område och framför allt varje boss var spännande på riktigt. Jag glömde verkligen bort tid och rum när jag spelade.

From Software räddade hela mitt spelintresse som idag är större än någonsin. Innan första Dark Souls höll spelintresset på att hamna i baksätet till förmån för filmer och serier.

Medlem

@Ariath:

"Ny" versionen till pc är faktiskt riktigt spelbar och i princip identiskt med originalet till Amiga förutom rejält förbättrad rent grafiskt då dvs. Visst har det ett gäng år på nacken även det och utan tvekan ger det inte dig samma känsla som att hålla i en fysisk karta och med hjälp av en bok försöka segla rätt för att hitta de spanska flottorna, fyllda till bredden med guld och skatter på ett specifikt datum.

Visst skulle jag gärna återuppleva det för första gången igen, precis som Civ 1 när väl mastodontintrot på 10 minuter hade gått klart och jag byggde min första stad med Grekerna skulle jag skänka bort allt smör i Småland för att uppleva igen, Monkey Island 1 när den välkända midi-musiken satte igång var ren magi och när jag väl fick Money Island 2 på 11-12 disketter att fungera var nästan lika häftigt det med. Det finns många spel som gett mig härliga och oförglömliga minnen till just Amiga när jag tänker efter faktiskt. Sim City 1, som till och med fick min gamla farsa som absolut inte spelar spel alls i vanliga fall, att glömma bort tiden och sitta uppe en hel natt med att bygga städer och svära över alla idioter som skapade trafikproblem i hans stad när jag vaknade och hittade honom kl 7 på morgonen i soffan framför tv:n, trots att han skulle til jobbet om en halvtimma. Settlers 1, med sitt för den tiden skitsnygga intro och trevliga musik samt lika trevliga gameplay.

CM serien är ett kapitel för sig som startade med ett spontanköp av ettan som sen blev CM 1 Italia expansionen, fortsatte på pc med CM 2, CM 3, 4 och sedermera FM serien som som jag och brorsan la alldeles för många timmar på, sittandes framför samma dator spelandes med två olika lag från lingonserien i England och senare Sverige när det fanns tillgängligt. Kommer ihåg versionen när Zlatan x2, Kennedy Bakircioglu, Kim Källström m.fl spelade i svenska lag och som förutom Zlatan aldrig nådde till de höjder de hade i spelet. Fan, sverige hade vunnit allt i fotbollsväg på internationell nivå om alla var så bra som de var i just den versionen av spelet.

Samt så många andra spel. GTA serien och ffa Vice City som gav mig en käftsmäll delux, då jag själv ogillade 80-talet personligen på den tiden det väl var just 80 tal. Men detta spel fick mig att se tillbaka på årtiondet med rosenskimrande glasögon och minnas att det inte var så illa trots allt, utan snarare ett riktigt skönt årtionde om jag bara hade varit 10 år äldre och kunde ha upplevt det helt annorlunda då dvs. RTS genren, med C&C spelen som kronan på verket, det första "riktiga" spelet jag lirade mot andra hemma med hjälp av ett stackars modem. Aj aj aj vad dyra telefonräkningar det kunde bli från det dryga televerket som tog 6 kr i timman. Trodde jag, tills jag upptäckte föregångaren till de moderna MMORPG, MUDS, vilket var ungefär som knark för mig.

Blizzards spel har en självklar plats på listan. Starcraft 1, spelet som jag satte uppe nätter och mer chattade med folk på ICQ än faktiskt spelade. Fick kontakt med en massa härliga människor i olika åldrar genom det spelet! MP spel var inte alls så enormt giftiga då som de är idag, inte samma hat, vrede och den enorma elitism som frodas i dagens spel-communitys, utan mer en outtalad strävan efter att ha kul tillsammans. Diablo 1, som var så unikt, fräscht och häftigt på samma gång och tvåan som var mer av samma vara. Warcraft 2 för sitt mp lirande i skolans datorsalar och Warcraft 3 för att sin häftiga story.

För att inte tala om WoW då, det spel jag har lagt mest timmar på, överlägset! Om man ändå kunde få spola tillbaka bandet till 2005 och få uppleva detta unikum igen fram till och med mitten/slutet av Wotlk. Då den guild jag och mina irl vänner var med i sedan flera år tillbaka, bröt oss sönder och samman på HM versionen av skitraiden Trial of the Crusader, eller vad den nu hette, efter det så förlorade WoW stora delar av den magiska charm det hade för mig personligen. Fortsatte med att göra en 10-manna guild med polarna i Cataclysm och i början av pandaland expansionen, men det var sig inte riktigt likt efter det då folk började skaffa barn, karriärer och livet utanför dörren knackade på med allt vad det innebär och stal uppmärksamheten från den tighta gemenskap som en raidguild kunde ge mig.

Säkerligen många andra spel jag glömt av som jag gärna skulle uppleva för första gången igen.

Frilansare
Skrivet av phi:

The Witcher 3.

Agreed. Saknar det fortfarande.

Medlem

Heroes of Might and Magic 2 alternativt 3!


signatur

Burn in the light.

Avstängd

TES V: Skyrim

Medlem

GW2

Upplevelsen skulle bli ännu bättre med tanke på hur mycket mer innehåll det finns jämfört med hur det var för fem år sedan.

Medlem

God of War.

Vill inte glömma något jag spelade för länge sedan, nostalagin som uppstår vid en replay är värd för mycket.


signatur

Det är helt omöjligt att slösa tid om man njuter.

Medlem

System Shock 2.

Medlem

battlefield 2 och rc pro am 2


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Mass Effect

Spelar igenom det då och då och önskar att jag kunde återuppleva första upplevelsen.

Frilansare

Kom på ett till: Pool of Radiance till C64. Men då skulle såklart behöva glömma allt som kom efter 1988 också

12
Skriv svar