Avalanche: "Svensk spelmedias fel att folk tror Stålenhag är inblandad i Generation Zero"

Småaktigt av Avalanche. Tror dom att deras konsumenter är helt dumma i huvudet? Det är ju helt uppenbart att deras estetik och känsla dom vill uppnå genom sina koncept-bilder är total-rippat från Stålenhag. Det enda dom hade kunnat göra för att sköta det snyggt är att ge en liten vink till honom, och det kostar inte ett öre. Men det är väl kanske lite sent påtänkt nu, så dom får väl fortsätta ljuga för att hålla masken.

Skribent

Så... ska vi starta FZ & Friends nu?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Så, nu kan vi släppa det. Tills eller om det kommer fram konkreta bevis att de faktiskt har inspirerats så har de officiellt inte det. Oskyldig tills bevisat skyldig.

Medlem

Fram till debaklet om vem vet vad när och vem som har rätt så hade jag ingen aning om vem Stålenkrage, … Strålhage … eh… var. Så han blev ju känd på sitt lilla gerilla krig. Bra där!

MEG
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Så, nu kan vi släppa det. Tills eller om det kommer fram konkreta bevis att de faktiskt har inspirerats så har de officiellt inte det. Oskyldig tills bevisat skyldig.

Det borde fungera så men det gör det inte


signatur

Death is only the beginning

Medlem

De gav ju helt fel svar.
rätt svar hade varit typ
"Självklart har vi inspirerats av många saker. exempel, exempel, exempel och andra saker som finns i spel, filmer och böcker. Så säkert har vi inspirerats av honom också."

Det hade varit mycket bättre än att säga att han bara är ute efter pengar.
Inspireras gör vi ju alla av allt som se ser och hör.

Ambassadör
Xbox

@kaealy: Jodå CDPR har både skaffat rättigheterna och samarbetar aktivt med skaparen av rollspelet i produktionen av Cyberpunk 2077.


signatur

Jump in.

Medlem

Förstår inte riktigt vad Avalanche håller på med. De borde räknat med att frågan skulle komma upp när de utannonserade spelet och nu hanterar de frågan väldigt klumpigt och har dessutom målat in sig själva i ett hörn. Svårt att ändra sig nu utan att tappa ansiktet.

Det är klart att det är möjligt att de kan ha utvecklat ett koncept som idémässigt såväl som estetiskt (mechs i svenskt 80-tal kan trots allt se ganska olika ut) ligger nära Stålenhags verk, men det framstår som mycket osannolikt. Inte minst eftersom projekt av den här storleken lär föregås av en hel del research, och då vore det nästan magiskt om de missat Stålenhag.

Några teorier om varför det blivit såhär:
– Avalanche har medvetet inspirerats av Stålenhag, men vill helt enkelt inte erkänna det, av både kreativa och affärsmässiga skäl. Cyniskt, men mest sannolikt tror jag.
– De kreativt ansvariga har pitchat en idé internt eller externt utan att ha nämnt inspirationen från Stålenhag för oinsatta executives. Så frågan är het internt hos dem.
– Avalanche har omedvetet inspirerats av Stålenhag och insett detta lite för sent. Trots allt ganska osannolikt, givet researcharbetet jag nämner ovan.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Enligt räkenskaperna drog Simon Stålenhag Produktion AB in drygt 2 miljoner förra året, med ett resultat efter skatt på 800 000. Ser ut att gå ganska okej

Ok vad drog Avalanche in?


signatur

PS5 och inget annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Ok vad drog Avalanche in?

Mer? Olika branscher, ett helt företag, osv. Din poäng var ju att konstnärer inte tjänar så bra och därför ville Stålenhag ha cash.


signatur
Medlem

@Tarmböld: mja.. H.R Giger designade Alien till filmen om jag inte minns fel. Så isf skulle han inspirerats av sig själv och sedan vägrat erkänna det.

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Kunde de inte bara gjort som CD PROJEKT RED och inte hymlat med att cyberpunk 2077 är baserat på Cyberpunk 2020. Jag vet inte ens om CD PROJEKT RED har köpt rättigheterna från skaparna av Cyberpunk 2020, utan mer en homage.

Tråkigt för konstnären dessutom, inte direkt första gången företag utnyttjar en konstnärs verk och koncept i sina egna vinstintressen. Ännu tråkigare att folk försvara beteendet, men de har väl aldrig skapat något i hela deras liv.

https://youtu.be/xYxt7cwDk4E

Borde besvara frågan om Cyberpunk.

Medlem

@kebbe:
Just min tanke. Att på det sättet skicka kängor till media (som förvisso rapporterat en massa om det, men på ingalunda fula eller orimliga sätt) är ganska sketchy. Alltid gillat Kraftling under sina 150 år i spelmedia, dock!

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem

Jag är inte född igår och anser (liksom säkert många med mig anser sig ha) att jag har en ganska god associeringsförmåga. Det absolut första jag tänkte när jag såg första bilden från generation zero var "Stålenhag". Här har vi ett spela som utspelar sig i Sverige, på åttiotalet, med robotar. Det är liksom lite för många saker som råkar sammanfalla med Stålenhag för att de inte ska ha tänkt på honom. Att sen svara som de gör nu med att "det råder inga upphovsrättsliga intrång" får mig att tänka att de redan har väntat på det här och föreberett ett försvar innan de fått frågan. Så visst fan vet de vad de gör relativt Stålenhag. Verkligen lågt tycker jag och det här måste diskuteras mer.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mer? Olika branscher, ett helt företag, osv. Din poäng var ju att konstnärer inte tjänar så bra och därför ville Stålenhag ha cash.

Han kanske vill säkra sin framtid lite. Visst tjänar han bra nu men tror inte han kan fortsätta dra in de pengarna i all framtid på sin konst, om han inte hittar på något nytt snart. Därför startar han ett "bråk" och får massa publicitet. Har ju fungerat är ju flera i kommentarerna som nämnt att de inte känt till personen innan det togs upp av fz.

Själv bryr jag mig inte verkar spelet roligt köper jag det oavsett om de tackar alla parter som de kan inspirerats av eller ej.

Medlem

Avalanche har naturligtvis juridiska motiv till den här ståndpunkten men de sköter det på ett mycket dåligt sätt, verkar nästan som att de agerar på initiativ av en 'högre ort'.
Detta kommer att ha negativa effekter för Avalanches del, att dementera så uppenbara influenser bäddar ju för en konflikt som aldrig hade behövt förekomma.

Om konstnären hävdar sin upphovsrätt här kan de i värsta fall tvingas lägga ner projektet.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han kanske vill säkra sin framtid lite. Visst tjänar han bra nu men tror inte han kan fortsätta dra in de pengarna i all framtid på sin konst, om han inte hittar på något nytt snart. Därför startar han ett "bråk" och får massa publicitet. Har ju fungerat är ju flera i kommentarerna som nämnt att de inte känt till personen innan det togs upp av fz.

Själv bryr jag mig inte verkar spelet roligt köper jag det oavsett om de tackar alla parter som de kan inspirerats av eller ej.

Fast det är ju inte Stålenhag som bråkat om det först, folk började fråga honom om det innan han ens hade hört talas om spelet. Efter det har han ju bara efterfrågat att Avalance ger ett svar en gång för alla, så han slipper svara varje gång de släpper något nytt om spelet.

Medlem

Man behöver inte hålla på att göra shoutouts till inspirations källor så vem fan bryr sig, finns bokstavligt talat hur många projekt som helst som inte gör det som även dom har inspirations källor och alla dom projekten hör man inget tjafs om.

FM-guru
F.d. Sisyr

Självklart har man insipirerats av Stålhagen, och det är inget fel i det, men det är ju bara töntigt att ducka frågan.

Medlem
Skrivet av sl0k3:

Fast det är ju inte Stålenhag som bråkat om det först, folk började fråga honom om det innan han ens hade hört talas om spelet. Efter det har han ju bara efterfrågat att Avalance ger ett svar en gång för alla, så han slipper svara varje gång de släpper något nytt om spelet.

Det är ju självklart så han vill få det att framstå om det nu är så att han är ute efter publicitet. Man kan ju även välja att ignorera det.

Medlem
Skrivet av NilsDacke:

Jag är inte född igår och anser (liksom säkert många med mig anser sig ha) att jag har en ganska god associeringsförmåga. Det absolut första jag tänkte när jag såg första bilden från generation zero var "Stålenhag". Här har vi ett spela som utspelar sig i Sverige, på åttiotalet, med robotar. Det är liksom lite för många saker som råkar sammanfalla med Stålenhag för att de inte ska ha tänkt på honom. Att sen svara som de gör nu med att "det råder inga upphovsrättsliga intrång" får mig att tänka att de redan har väntat på det här och föreberett ett försvar innan de fått frågan. Så visst fan vet de vad de gör relativt Stålenhag. Verkligen lågt tycker jag och det här måste diskuteras mer.

Jup, håller med. Personligen hatar jag folk som stjäl konst och inte erkänner det. Jag tror helt enkelt inte på Avalanche svar då det är för många saker som faller på plats. Tänkte köpa detta spel, men kommer nu avstå.

Medlem

Man får känslan att någon/några på Avalanche som inspirerats av Stålenhag pitchat denna idé utan att nämna konstnären och att de de andra i ledande positioner inte känner till hans verk. Nu när jämförelser börjar göras försöker man hålla fast vid att han inte är en inspiration.

Medlem

Känns som att Emil har skitit i det blå skåpet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
Xbox

Det enda som är märkligt i hela den här härvan är ju Avalanches beteende. Så himla konstigt från början...All kontrovers har de ju skapat helt själva.

Börja skrika om "fake news!" a la Trump och skylla på media när man trampat i klaveret känns inte så fräscht heller


signatur

Jump in.

Medlem

Kan det inte vara så att det enda Simon vill är att Avalanche ska gå ut med ett statement att Generation Zero inte har något med Simon att göra? Det kanske inte handlar om att Simon vill ha cred för idén till spelet och det kanske inte handlar om att Avalanche försöker ducka att ge honom cred? Det kanske handlar om att media har pratat med Simon och media har pratat med Avalanche. Simon kunde i första hand bett Avalanche att gå ut med ett statement, men istället snappar media upp händelsen och går till Avalanche med frågor angående detta. SVT hävdar dock att ”Svenska spelet Generation Zero har fått kritik av Simon Stålenhag för att vara förvirrande likt hans uppmärksammade Ur varselklotet-böcker.” vilket jag inte sett något som tyder på.

Har Simon direkt kritiserat Avalanche eller? Visa gärna det med källa.

För övrigt är det sjukt hur folk tenderar att vilja välja sida så fort något sånt här uppstår, utan att egentligen ha någon aning om vad som hänt egentligen. Varför denna iver att hävda sin åsikt innan man bildat sig en ordentlig uppfattning?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Inaktiv

Näe, jag tycker det är för flummigt.
Jag står på Avalanches sida.

Medlem

all uppmärksamhet har fått mig att upptäcka stålehags böcker. blir nog köp, ser väldigt mysiga ut... böckerna dvs...

eld
Medlem

Rent rättsligt är det en jobbig situation för avalanche att vara i, när väldigt många misstar något för stålenhags IP, oavsett hur snäll stålenhag är.

Men låter sjukt skojjigt att ingen på avalanche tänkte på stålenhag när de började göra det här, som att göra ett block-spel alá minecraft och hävda att minecraft aldrig varit en inspiration.

Medlem

Uppenbart att de inspirerats av Stålenhags konst och han är vida känd bland spelutvecklare/grafiker i allmänhet, särskilt i Sverige. Det är bara löjligt att förneka det. Inte en chans att de bara råkat göra något liknande och som någon nämde brukar det göras en hel del research och googlande innan man drar igång ett stort spelprojekt.

Antingen är det århundradets PR-kupp eller så har ledningen/marketing avdelningen hanterat frågan på sämsta möjliga sätt samtidigt som fotfolket på företaget begravt ansiktet djupt nere i skämskudden. Det mesta tyder väl på det senare. Sättet de svarat på är ju i princip en förolämpning mot Stålenhag.

Men, mitt tips till Avalanche, ni kan fortfarande rädda situationen, betala Stålenhag nån mille för att trappa upp twitterkriget med er och casha in på den PR det ger er, en viss risk för backfire dock,

123
Skriv svar