Sony släpper Playstation Classic!

Medlem

Need for speed: Porsche... thats the shit

Medlem

Många som verkar irritera sig på att den inte kommer med dual shock. Jag hade aldrig nån dual shock till min playstation när det begav sig, var det verkligen några spel som blev nämnvärt bättre med en sån? Har inte för mig att jag hade problem med att kontrollera spelen.

Medlem

Re2 och Mgs borde vara med.

Skrivet av anon_319742:

Om man inte vet exakt vad man ger sig in på så är mitt tips att undvika denna tingest och inte förstöra de goda minnena av konsolen. Playstation-spelen har (till skillnad från t.ex. SNES) verkligen inte åldrats väl.

Skrivet av Devan:

Mest realistiskt är ju ett 1499:- pris i Sverige tyvärr.

Kommer ihåg att sist det va snack om mini konsoler så sa jag nått i stilen om att sony borde släppa en ps1 mini, och många va skeptiska för "ingen gillar den grafiken", well gissar att jag hade rätt

Glöm inte att det även fanns spel till PS1 som såg SNES:iga ut. T.ex. Rayman 1, Klonoa, Tombi 1, Castlevania: Symphony of the Night, Mickey's Wild Adventure, GEX, Alundra (påminner en om A Link to the Past), Disney-Hercules och Suikoden-spelen. Men konsolportar kanske räknas mindre? Nämnde några såna.

Men SNES-style games var ju inte hela PS1:ans grej liksom. Och det finns tredimensionella spel jag tycker fortfarande ser bra ut idag, t.ex. Crash Bandicoot 3. Spelet har omodern grafik, men designen är ändå stilren.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Inte så oväntat ändå. Sen är jag nyfiken på hur emuleringen ser ut och vilka fler spel som kommer till etc.

Önskelista:
- Chrono Cross
- FF VIII och IX
- MGS
- Castlevania Symphony of the Night
- Suikoden I och II
- Xenogears
- Vagrant Story

Men vi kommer troligtvis inte få se alla ovanstående, och det är ju egentligen "mina favoriter" samtliga. Kanske kommer det dock finnas något spel som man missade som är bra...

Bra lista, men den är inte komplett utan dessa i bokstavsordning:
- The legend of dragoon (inte i bokstavsordning då det är den absolut skriande frånvaron på listorna här i tråden)
- Alundra 1 & 2
- Arc the lad 1, 2 & 3
- Breath of fire 3 & 4
- Brigandine
- Darkstone
- Front mission 3
- Final Fantasy Tactics
- Grandia
- Kings field 1 & 2
- Legend of Legaia
- Legend of Mana
- Lunar 1 & 2
- Parasite eve 1 & 2
- Persona 1 & 2
- Rhapsody
- Shadow Tower
- Star Ocean 2
- Tactics Ogre
- Tales of Destiny 1 & 2
- Valkyrie Profile
- Vandal Hearts 1 & 2
- Warhammer: Dark omen
- Warhammer: Shadow of the horned rat
- Wild arms 1 & 2
- X-Com

Medlem

Har redan förbokat den. Utöver de fem spel som är avslöjade vill jag se följande 15:

Final Fantasy IX
Final Fantasy Tactics
Castlevania SOTN
Metal Gear Solid
Silent Hill
Twisted Metal 2
Wipeout
Wipeout 2097
G-Police
Suikoden 1
Suikoden 2
Parasite Eve
Xenogears
Soul Reaver
Chrono Cross

Medlem

Spelbutiken tar 1148 kr för den förresten. Dual Shock kom väl 1997 om jag minns rätt, mitt första spel med Dual Shock var G-Police som kom på hösten det året. Styrningen var dock väldigt fladdrig med spakarna på det spelet, så jag spelade med styrkorset i stället.

Medlem

Lika liten som en psone men mycket finare <3 Jag hoppar denna dock. Har kvar min Playstation och alla mina spel. Vagrant Story, Alundra, Castlevania SotN, FF4 - 9 osv. Har t.om. Hogs of War hahahahaha

Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Bra lista, men den är inte komplett utan dessa i bokstavsordning:
- The legend of dragoon (inte i bokstavsordning då det är den absolut skriande frånvaron på listorna här i tråden)
- Alundra 1 & 2
- Arc the lad 1, 2 & 3
- Breath of fire 3 & 4
- Brigandine
- Darkstone
- Front mission 3
- Final Fantasy Tactics
- Grandia
- Kings field 1 & 2
- Legend of Legaia
- Legend of Mana
- Lunar 1 & 2
- Parasite eve 1 & 2
- Persona 1 & 2
- Rhapsody
- Shadow Tower
- Star Ocean 2
- Tactics Ogre
- Tales of Destiny 1 & 2
- Valkyrie Profile
- Vandal Hearts 1 & 2
- Warhammer: Dark omen
- Warhammer: Shadow of the horned rat
- Wild arms 1 & 2
- X-Com

Oj, du fyllde på bra där! Har dock inte spelat något av ovanstående skall erkännas, även om FF Tactics är på min backlog lista, men lutar åt PSP versionen då.

"Tyvärr" så lär det bli lite mer variation på spelen så tror inte på alltför många JRPG.

Medlem

En beggad PS2 kan ju köra alla PS1-spel. Måste vara mera värt för 1500 spänn.

Tjejen min gör fortfarande speedruns i Tomb Raider, men visst saknar vi HDMI och fruktan att lasern dör är stor. Nu när Sony inte lagar PS2:or längre så kanske det blir svårt att ersätta ändå.

Men även om den kommer med TR så är den slutsåld nu!

Medlem
Skrivet av Star Lord:

En beggad PS2 kan ju köra alla PS1-spel. Måste vara mera värt för 1500 spänn.

Tjejen min gör fortfarande speedruns i Tomb Raider, men visst saknar vi HDMI och fruktan att lasern dör är stor. Nu när Sony inte lagar PS2:or längre så kanske det blir svårt att ersätta ändå.

Men även om den kommer med TR så är den slutsåld nu!

PS3 kan köra PS1-spel så slipper du sakna HDMI

Jag var tyvärr aldrig med på den tiden och spelade de tidiga spelen, men bonusbarnen hade nog uppskattat den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Då var vi två
Skrivet av Devan:

Mest realistiskt är ju ett 1499:- pris i Sverige tyvärr.

Kommer ihåg att sist det va snack om mini konsoler så sa jag nått i stilen om att sony borde släppa en ps1 mini, och många va skeptiska för "ingen gillar den grafiken", well gissar att jag hade rätt

Då fanns fortfarande loading.se och jag sade också att det borde komma en Playstation Classic också tillslut.
Anledning för att Sony brukar många gånger följa efter när det går bra med en grej.
Sen kom det fram ett rykte i våras med där det var någon på Sony som hade sagt att de i alla fall hade talat på att eventuellt släppa en Playstation Classic.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det var hur som helst riktigt roligt att Sony också kommer släppa en mini konsol.
Detta är något som jag är riktigt sugen på att köpa, men först och främst vill jag köpa en Nintendo 64 Classic Mini före jag köper Playstation Classic.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Bushido Blade så är det ett givet köp!

Medlem

Intressant. Tack, men nej tack. Fina minnen av Playstation.

Undrar vad Jim Ryan säger om det här?

Ni varför Sony gör det här? Nintendo gjorde det samt bakåtkompabilitet. Det kommer generera mycket pengar för Sony. Räkna med nästa år utannonseras Playstation 2 Classic. Året efter Playstation 3 Classic.

Medlem

Det var igår eller i förrgår som min sambo visade ett avsnitt av Digimon för vår dotter och då sade jag att det skulle vara väldigt kul om Digimon var med på en Playstation Classic Mini.

Playstation Classic Mini är en konsol som man har nämnt från och till precis som med Nintendo 64 Classic Mini, kul att den snart kommer nu

Det fattas bara att Nintendo avslöjar sin nästa mini konsol snart med då.


signatur

ゼルダの城

Blir inget köp för min del. Har redan nästan alla spel jag vill ha i min samling. Sparar pengar till Castlevania symphony of the night och sedan tror jag att jag för tillfället är nöjd.

Skrivet av anon_319742:

Playstation-spelen har (till skillnad från t.ex. SNES) verkligen inte åldrats väl.

Där håller jag dock inte med. Jag njuter lika mycket av Tombi, Rayman, Final fantasy VII och massa andra spel lika mycket nu som då. Men om vi snackar grafiken kan jag förstå vad du menar. Den "realistiska" looken många körde med känns väldigt ful idag.

Skrivet av androsynth:

Lika liten som en psone men mycket finare <3 Jag hoppar denna dock. Har kvar min Playstation och alla mina spel. Vagrant Story, Alundra, Castlevania SotN, FF4 - 9 osv. Har t.om. Hogs of War hahahahaha

Jäkla lyckost! Dum som jag var sålde jag många av mina spel för att kunna köpa nya när jag var yngre. Att köpa tillbaka dem nu kostar två armar och ett ben.

Medlem

Jag köper inte en sådan här konsol primärt för att spela på den, utan för att ha den som samlarobjeket. Mina NES och SNES Classic Mini har jag knappt rört sedan jag fick hem dem.

Medlem
Skrivet av Swaggis Baratheon:

Jäkla lyckost! Dum som jag var sålde jag många av mina spel för att kunna köpa nya när jag var yngre. Att köpa tillbaka dem nu kostar två armar och ett ben.

Det tog mig några år av köpa, sälja och byta spel tills jag fick en optimal PS-samling jag var nöjd med. Satsar på kvalitet före kvantitet. Ett av mitt livs bästa klipp är Castlevania SotN för 75:- på en loppis

Medlem

Eftersom det kommer vara några av de 20 populäraste spelen som kommer finnas på Playstation Classic så har jag försökt kolla upp listor för att komma på vilka spel det skulle kunna vara.

Det är väldigt svårt att veta men tre spel som nästan har varit med på varenda lista som jag har läst är:

Metal Gear Solid
Castlevania: Symphony of the Night
Vagrant Story

Sen brukar även Resident Evil 2 ofta vara med på många listor.

Det kanske är några spel som vi kommer att få se.


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar