Källor: Finansiella misslyckande dödade Telltale Games

Robot
Källor: Finansiella misslyckande dödade Telltale Games

Därför avbryts Wolf Among Us 2 och Stranger Things.

#telltale, #the-walking-dead, #wolf-among-us


Medlem

Spelar via Netflix? Streamar man spelet alltså som med andra spelstreamingtjänster?

KoP
Medlem

Kevin Bruner verkar ju vara en riktig rövhatt och orsaken till att Stranger things aldrig blev av för Telltale Games, då han ansåg att det omöjligen kunde finnas någon succé i att göra spel utav en serie som bara handlade om ett gäng ungar som mest cyklade runt. *facepalm*

VD's med 0 insikt har inte i nöjesbranschen att göra.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kevin Bruner verkar ju vara en riktig rövhatt och orsaken till att Stranger things aldrig blev av för Telltale Games, då han ansåg att det omöjligen kunde finnas någon succé i att göra spel utav en serie som bara handlade om ett gäng ungar som mest cyklade runt. *facepalm*

VD's med 0 insikt har inte i nöjesbranschen att göra.

Fast så är ju ET å se hur bra de gick för de spelet 8)

Medlem

400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.

Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.

eld
Medlem
Skrivet av Lasrod:

400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.

Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.

å andra sidan så klämde telltale ut två serier per år, medans subnautica utvecklades i 4-5 år.

Men som allt pekar på så kan man inte bara slänga massa utvecklare på ett spel för att få ut det snabbare (precis det som telltales ledning försökte), det resulterar i sämre spel och utbrända spelutvecklare.

Men jo, 400 är inte bra, att växa snabbt är en kapitalismdröm men med sina konsekvenser.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.

Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.

Håller med, det är helt sjuka siffror. De är väl runt 200 anställda på Need for Speed liksom :S?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.

Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.

Don't Nod är väl ett annat exempel, de har cirka 160 anställda. De som gjort Life is Strange, Vampyr m.m.

KoP
Medlem
Skrivet av delli:

Fast så är ju ET å se hur bra de gick för de spelet 8)

E.T. blev som det blev för att det skapades under extrem tidspress (1 månad) för att tajma in filmen.

Och med det i åtanke är det dock ganska imponerande.

Medlem

Shit, inte dålig att komma på det!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Så folk som har betalat för hela TWD säsongen kommer varken få hela produkten eller pengar tillbaka?

Ouch


signatur

Game long and prosper

Skribent

"Finansiella misslyckande dödade Telltale Games" Ja, det brukar väl vara anledningen när företag konkar...

Medlem

UbiIsoft i San Fransisco har bjudit in folk från Telltale att diskutera jobbmöjligheter.
https://twitter.com/UbisoftStudioSF/status/104325839363957145...

"#TelltaleJobs folks -- meet us Monday 9/24 on the patio at BJ’s in San Rafael starting at 4:30PM. Let's talk about job opportunities over some drinks & food, our treat. https://goo.gl/maps/ekef4iH46vq#UbiSF"

Medlem
Skrivet av Javas:

Så folk som har betalat för hela TWD säsongen kommer varken få hela produkten eller pengar tillbaka?

Ouch

..fast de hundringarna de betalat är ju småpotatis jämfört med många andra liknande händelser som händer dagligen


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

..fast de hundringarna de betalat är ju småpotatis jämfört med många andra liknande händelser som händer dagligen

Jooo men irriterande är det nog ändå för kunderna xD


signatur

Game long and prosper

Medlem

400 anställda? Förstår inte varför man behöver så många.
De hade redan en spelmotor och gameplay var ju knappast komplext. Antar att många jobbade på manus och grafik, men liksom hur många anställda behöver man när spelen är episodbaserade och man har oerhört lång tid på sig att utveckla sånt.
De återanvänder grafik ganska ofta t.o.m.

Själv slutade jag köpa Telltale spel när de började pumpa ut femtioelva spel under en period.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Trist detta. Tycker majoriteten av deras spel nosar på mästerverksnivån.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Läste något om att den tidigare VD:n stämde Telltale för att få ut sin andel av företaget och då försvann allt kapital de hade och inga pengar fanns till konkurs och avgångslöner åt de anställda, han lär ju vara omåttligt populär framöver i industrin...

Med en inkompetent VD i kombination med en ovilja att innovera, vårda och utveckla sin ledande ställning och genren i sig så är det konstigt att de klarat sig så här länge, de var ju kungar för ett par år sedan men körde på i samma spår allt för länge.

Medlem

Bland kompott av känslor inför detta. Det är nog lätt att räkna mig in i deras kärna av spelare då jag har spelat allt utom senaste walking dead. Däremot har telltales spel aldrig varit kärnan i mitt spelande utan snarare en sidoaktivitet som skiljer radikalt från fps och strategispel jag vanligen spelar. Därför har jag aldrig varit en speciellt lojal kund och väntat på fulla säsonger och kraftiga rabatter. Gissar att de har lidit hårt sådana köpmönster.

Tråkigt att en studio läggs ner men det känns inte alls lika förödande som en nedläggning av en fabrik etc. Den kunniga personalen kommer att absorberas av andra företag och förhoppningsvis sitter många av de 400 som nu går med bättre idéer om hur man kan fylla den här nischen på ett mer ekonomiskt sätt.

Medlem

Trist att höra. Hade nog funkat bättre om dom lyssnade på kunderna. Och släppte lite fler spel snabbare (borde ju gå med 400 anställda). Undrar bara om alla säsonger av sista säsongen Walking Dead kommer att släppas eller ej?

Medlem

Påminner mig om Svenska Grin, som växte för snabbt med ledare som inte kunde handskas med den stora studion. Det är inte en enkel bedrift att vara en bra ledare över många människor i ett komplext system.

Anyways, kan tipsa om en p3spel podd om Grin, en fascinerande historia om deras uppgång och fall. Låter som sagt likt tell tales historia på ytan.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1121636

Medlem

400!!!!!!! Varför inte 300 då blir det spartan team! Men alltså 400 folk för peka och klicka spel. Vet inte ens om man är så många i någon stor spel företag. Nå kanske det ska göra ett spel om dem the tale of teller å då man får välja hur många anställda man ska ha och vilken röv vd man ska vara. Nä fy 400......


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Frågan är ju varför man fortsätter pumpa ut spel efter spel när det bara var 2 ip:n som gjorde bra pengar? Dom hoppades på en 3:e succé?

Skribent

Industrin verkar iaf sluta upp för att hjälpa de drabbade. Cloud Imperium Games (Star Citizen) säger till exempel att de har gott om stolar att fylla och att de som fått kicken är välkomna.

https://twitter.com/EricKieronDavis/status/104365768301699891...

Avstängd

Har bara spelat Game of thrones hos telltale men var inget jag fastnade för. Därför har jag inte köpt fler spel heller.


signatur

PS5 och inget annat.

KoP
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

400 anställda? Förstår inte varför man behöver så många.
De hade redan en spelmotor och gameplay var ju knappast komplext. Antar att många jobbade på manus och grafik, men liksom hur många anställda behöver man när spelen är episodbaserade och man har oerhört lång tid på sig att utveckla sånt.
De återanvänder grafik ganska ofta t.o.m.

Själv slutade jag köpa Telltale spel när de började pumpa ut femtioelva spel under en period.

Själv köpte jag bara dom spelen som var intressanta för mig personligen (Walking Dead och The Wolf among Us). Att dom pumpade ut spel rörde mig inte i ryggen då jag inte hade något intresse utav deras andra produkter. Dock kan man nog säga att kvalitén fick lida rätt rejält när dom försökte "ha händerna överallt".

Vore helt klart bättre om dom bara hade jobbat/fokuserat på 1 eller 2 spel åt gången . :/

KoP
Medlem
Skrivet av Rackaren:

Trist att höra. Hade nog funkat bättre om dom lyssnade på kunderna. Och släppte lite fler spel snabbare (borde ju gå med 400 anställda). Undrar bara om alla säsonger av sista säsongen Walking Dead kommer att släppas eller ej?

Alla episoder menar du? Vad jag hört blir episod 2 den sista.

Och nej dom hade verkligen inte behövt pumpa ut fler spel, utan fokuserat på dom spelserier som gick bäst istället. Dvs The Walking Dead och The Wolf among Us.

Åt helvete med Minecraft (sålde iofs hyffsat), Game of Thrones, Batman och Tales of the Borderlands. Det var när dom breddade repertoaren det började gå åt helvete ekonomiskt.

Inaktiv

Har spelat det mesta, bara missat nya Batman sedan Walking Dead 1. Men sålt av det mesta då jag blev less på Telltales spel efter ett tag. Hade gärna sett en fet samling med allt de släppt sedan Walking Dead. Då med alla avsnitt på skiva och inget Season pass som det varit alltför ofta.

1
Skriv svar