Recension – Assassin's Creed Odyssey

Redaktör
Ponny
Skrivet av Priapsi:

Tack för bra recension! Den ledde till att jag köpte Origins istället, eftersom jag inte spelat det heller. Nu gäller det bara att skada sig lite lätt på jobbet, så man kan hinna avverka dessa två under hösten

Haha, tack. Låter gött. Kan nog bli intressant/mysigt att spela de två i ett huj kan jag tänka mig. Men tiden... tiiiiden!


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

Jag spelar som Alexios även fast du skrev i första att det var dåligt röstskådespeleri. Jag tycker det är klockrent, han sjunger bra med!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Spelar man hela tiden i historien eller finns det ett onödig nutidsdel i spelet?

Inaktiv

Spelar ni på lägsta inställningarna? För det kan väl inte vara meningen att ett 3 år gammalt MMO ska se bättre ut? Jag tyckte Wildlands var grymt snyggt och detta ska väl vara samma motor?

Medlem
Skrivet av starknight:

Spelar man hela tiden i historien eller finns det ett onödig nutidsdel i spelet?

Det finns nutidsbitar men väldigt korta. Saknar nutidsbitarna i AC1-3 som kändes meningsfulla.

Medlem

@Fredrik Eriksson: Funkar detta standalone? Har tyvärr inte spelat ett enda Assassin's Creed(!) ännu. Är riktigt intresserad av detta dock, tack vare mytologin.

Kör pc med rekomenderade fx 8350 cpu och 970 kort. Får 35-54 fps på första ön med allt på low och avstängt, har för mig jag körde Origins på medium och fick ut 60fps.

Det är Inte vackert på low kan jag lova :/


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har hört att spelet throttlar xp ganska hårt för att få en att köpa boosters. Någon av er som har spelet som vet hur det är med det?

Avstängd
Skrivet av Jaxz:

Har hört att spelet throttlar xp ganska hårt för att få en att köpa boosters. Någon av er som har spelet som vet hur det är med det?

Näe jag har då levlat på bra, är level 30 nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kör pc med rekomenderade fx 8350 cpu och 970 kort. Får 35-54 fps på första ön med allt på low och avstängt, har för mig jag körde Origins på medium och fick ut 60fps.

Det är Inte vackert på low kan jag lova :/

Kolla hur mycket CPU/GPU används när du spelar. Kör du på low så förs mer arbetsbelastning över på CPUn, kan ibland vara värt att gå upp i grafisk kvalite. Detta såklart om CPU går i 100% men inte GPU..


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Chomag:

Får säga att valen VERKLIGEN har betydelse! Mycket nöjd med spelet än så länge, håller med recensenten även om jag personligen hittills tycker att Origins är snäppet vassare som spel när det kommer till karaktärer och setting. Gillade Egypten mer än den Grekiska övärlden, hittills i varje fall. Hade Origins dessutom haft samma rpg system som i Odyssey hade det varit ett väldigt mycket bättre spel rent generellt. Och ja spelet är enormt stort, sitter på 40+ spelade timmar och är i kapitel fyra av 9 med mängder av öar kvar att utforska och tonvis med uppdrag kvar att göra...

Läs ej om du inte vill få en hel quest spoilad!

Kommer efter en kanske 20 timmar spelade till en lite mindre ö mest på måfå och hittar en man instängd i en bur på stranden. Det visar sig att han sitter där självmant och hans föräldrar står och skriker åt honom utanför åt hans dumheter då han fått en profetia av ett orakel som går ut på att hans far kommer att skrika i passionerade smärtor och hans mor kommer att dö kallblodigt på grund av honom, eller nåt i samma stuk var det i alla fall. Givetvis hjälper jag stackaren då dylika profetior är snömos av giriga kvacksalvare tänkte jag. Sagt och gjort, får uppdraget att hämta ett svärd och en sköld för att skydda morsan och farsan som har sålts av någon anledning eller nån liknande bakgrund jag inte satte mig in i helt på grund av att det var vad jag trodde, en slags fetch-quest. Går först till en smed på ön som skall vara ägare av svärdet, svärdet där är tyvärr "trasigt" i dubbel bemärkelse, både hos smeden och det faktiska svärdet. Väljer att flörta med smeden och han visar sig responsiv därav kommer det trasiga "svärdet" hos smeden in i bilden efter en stunds lirkande. Men han går med på att laga svärdet om jag lagar hans "eget" svärd så att säga med hjälp av afrodisiaka örter i närheten, slutar med en natt i en vild passion då Kassandra finner starka, håriga grekiska smeder i övre medelåldern attraktiva.

Ger mig sedan ut får att hämta skölden som skall sitta i besittning av end ond banditkvinna, dräper givetvis banditerna på sedvanligt AC manér, plockar på mig all loot och tar med mig grabbens sköld, nöjd och glad med att uppdraget var rätt enkel och lite annorlunda med tanke på smeden. Grabben är strålande glad och hoppar ur buren medan hans föräldrar förskräckt undrar vad fan jag gjort. De säger faktiskt till mig "you've killed his mother and fucked his father"! Det visar sig att han är adopterad och smeden är hans farsa som ägde svärdet medans hans mor var banditen som ägde skölden. Så profetian gick med hjälp av mig i uppfyllelse och han förblindar sig själv genom att sticka ut sina ögon när han förstått vad som hänt. Själv sitter jag på min stol kl 4-5 på morgonen lite paff av twisten och tänker jääääääävlar, det var ju inte så det var tänkt att sluta när jag bara ville vara hjälpsam.

Saw it coming a miiiile away XD

et är ju exakt samma twist som Oedispus Rex, Antika greklands mest ikoniska dramatiska tragedi, till och med det med ögonen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

@Fredrik Eriksson: Funkar detta standalone? Har tyvärr inte spelat ett enda Assassin's Creed(!) ännu. Är riktigt intresserad av detta dock, tack vare mytologin.

Det tycker jag.
Recension av en nykomling till serien:
https://myogaming.se/featured/assasins-creed-odyssey-nu-med-s...

Skrivet av CliQue-SinneD:

Kolla hur mycket CPU/GPU används när du spelar. Kör du på low så förs mer arbetsbelastning över på CPUn, kan ibland vara värt att gå upp i grafisk kvalite. Detta såklart om CPU går i 100% men inte GPU..

Aha ja för ibland känns det som man får samma fps på low som på medium men då har du ju förklarat det 👍 . Tyckte ändå gpu går på 98% och CPU i typ 78%


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

SuperNice spel. I mitt tycke det bästa i serien.

Ganska bra optimerat: Intel i7-6700k 4GHz - nVidia 1080 - Nästan allt på Very High - Shadow High ligger då på 70-80 fps medel.

Riktigt snyggt under ytan. Var hundra på att bli klyven på mitten av ett antal hajar men det gick fan mig att veva med svärdet ett antal gånger så var det problemet löst.
I början av spelet så är man jäkligt sårbar. Gick söder ut på första ön precis i början av spelet, det skulle jag inte ha gjort fick så jäkla mycket med pisk ajajaj...

Tyckte att Origins var bra men Odyssey är ett strå vassare.

Medlem

Gillar spelet väldigt mycket men måste säga att storyn i Origins fängslade mig mycket mer än vad detta spel gör.

Medlem

@Fredrik Eriksson: Fredrik får jag fråga?
Är klar med Phokis nu, tycker du att jag borde följa storyn och dit den tar mig eller borde jag börja åka på egen upptäcksfärd, man vill ju inte ha hundra öar kvar när man är klar med storyn så att säga?
Blir lite förvirrad av alla regioner, känns som man kommer missa hälften.

Medlem

Antalet sidoquests är absurda. Jag har spelat i snart 15 timmar och har inte kommit längre än att ha mött cult of cosmos. Det finns för mycket att göra, särskilt när man har OCD på att utforska alla ställen på kartan


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Avstängd
Skrivet av BurningMan:

Antalet sidoquests är absurda. Jag har spelat i snart 15 timmar och har inte kommit längre än att ha mött cult of cosmos. Det finns för mycket att göra, särskilt när man har OCD på att utforska alla ställen på kartan

Jag gjorde lite både och, alltså både sidoquests och storyn. Vilket var tur för tycker storyn var lite kort, klarade ut det igår och är besviken över slutet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Riktigt bra spel men fy fan vad värdelöst det är att de stönas med att ha kvar animus delen.
Jag vill inte bli påmind av Ubisoft att jag bara spelar en simulering av Grekand och att mina val man gör där egentligen inte görs av de karaktärer man faktiskt spelar utan av en fjant som ligger i någon maskin i den "verkliga världen".
Kan de inte bara lägga ner den där smörjan någon gång?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Wow, vilket spel, gillar det skarpt och har knappt börjat spela det.
Utforskarläget är underbart.

12
Skriv svar