Warframe – En ny frusen värld väntar i Fortuna-expansionen

Robot
Warframe – En ny frusen värld väntar i Fortuna-expansionen

Frys rumpan av dig på iskalla Venus.

#dlc, #fortuna, #nyhetstips, #warframe


Medlem

Warframe och Path of Exile är båda praktexempel på free to play spel gjorda på rätt sätt.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Warframe och Path of Exile är båda praktexempel på free to play spel gjorda på rätt sätt.

Håller inte alls med där, Warframe utan att betala är extremt, EXTREMT grindigt, det är klart att man kan köra det utan att betala men det tar plågsamt lång tid att göra saker. Och PoE är i princip omöjligt att spela utan att köpa en drös med bank slots. De nyttjar free to play med microtransactioner precis som alla andra, vilket i slutändad slutar med att du har ändå spenderat nästan lika mycket pengar som du hade gjort om spelet var fullpris. Många av mina kompisar spenderar lätt mer än 500kr på PoE varje säsong.

Medlem

@Esri: Bank slots är det enda du kan tänkas behöva spendera pengar på, och det gäller endast EN GÅNG då de flyttas med mellan ligorna, lägger du 500kr på bank slots utan färger så klarar du dig lätt.

Så att dina kompisar lägger 500kr varje liga är helt ointressant då de antagligen spenderar dessa pengar på cosmetics av egen vilja samt för att stötta företaget vilket jag respekterar.

Summan är, köp Bank slots till spelet för en vanlig butiks summa 500kr och det är ingen skillnad från att ha köpt ett spel utan månadsavgift eller betalda DLCs / Expansions, är det att utnyttja free to play med microtransaktioner?

Warframe har jag ej spelat så det kan jag ej uttala mig om.

Medlem
Skrivet av SypherZ:

@Esri: Bank slots är det enda du kan tänkas behöva spendera pengar på, och det gäller endast EN GÅNG då de flyttas med mellan ligorna, lägger du 500kr på bank slots utan färger så klarar du dig lätt.

Så att dina kompisar lägger 500kr varje liga är helt ointressant då de antagligen spenderar dessa pengar på cosmetics av egen vilja samt för att stötta företaget vilket jag respekterar.

Summan är, köp Bank slots till spelet för en vanlig butiks summa 500kr och det är ingen skillnad från att ha köpt ett spel utan månadsavgift eller betalda DLCs / Expansions, är det att utnyttja free to play med microtransaktioner?

Warframe har jag ej spelat så det kan jag ej uttala mig om.

Och saken är den att du måste spendera pengar för att kunna spela spelet. Vad de lyckas med är att ge spelare illusionen av free 2 play. Warframe och Path of exile är dåliga exempel på free 2 play, då är Fortnite, Dota2 och Lol bättre exempel då du faktiskt, Faktiskt inte behöver spendera några pengar på dem, även om jag inte är ett fan av dem spelen.

Medlem
Skrivet av Esri:

Och saken är den att du måste spendera pengar för att kunna spela spelet. Vad de lyckas med är att ge spelare illusionen av free 2 play. Warframe och Path of exile är dåliga exempel på free 2 play, då är Fortnite, Dota2 och Lol bättre exempel då du faktiskt, Faktiskt inte behöver spendera några pengar på dem, även om jag inte är ett fan av dem spelen.

Får jag fråga om du har spelat Path of Exile själv och därefter bedömt att man måste spendera pengar för att spela?

Det som håller dig tillbaka om du spelar utan att köpa något är att du har mindre antal stash tabs, vilket gör att du ej kan spara på all equipment och därför ej delta i den spelar drivna ekonomin till samma grad som de andra, du måste helt enkelt prioritera vilka items du sparar.
Hur kan det vara en illusion av free 2 play?

Jag håller med om att Dota 2 och Fortnite är väldigt bra exempel på Free 2 Play spel. LoL däremot förstår jag inte hur du kan nämna då man inte som Dota 2 har tillgång till alla champions från början, så alla har inte samma val.

Medlem
Skrivet av Esri:

Håller inte alls med där, Warframe utan att betala är extremt, EXTREMT grindigt, det är klart att man kan köra det utan att betala men det tar plågsamt lång tid att göra saker. Och PoE är i princip omöjligt att spela utan att köpa en drös med bank slots. De nyttjar free to play med microtransactioner precis som alla andra, vilket i slutändad slutar med att du har ändå spenderat nästan lika mycket pengar som du hade gjort om spelet var fullpris. Många av mina kompisar spenderar lätt mer än 500kr på PoE varje säsong.

Du kan göra sorties med MK-1 vapnen, ännu lättare med blueprints från market (som du köper med vanliga credits som du får ingame). Alla vanliga Warframes får du när du spelar igenom starcharten, Prime varianterna är fantastiskt enkla att få genom relics.

Vad är det i Warframe som gör att du måste spendera pengar?

Medlem
Skrivet av Gogge:

Du kan göra sorties med MK-1 vapnen, ännu lättare med blueprints från market (som du köper med vanliga credits som du får ingame). Alla vanliga Warframes får du när du spelar igenom starcharten, Prime varianterna är fantastiskt enkla att få genom relics.

Vad är det i Warframe som gör att du måste spendera pengar?

Vart sa jag att du måste? Du måste ingenting, om du tycker att det är värt att spendera 100tals timmar av grind för att få items som bosktavligen är ett knapptryck bort i en shop så kör på. Ingen kommer stoppa dig, men påstå inte att spelet är bra designat och att de använder modellen bra. Plus att ditt påstående stämmer inte, om du kommer in som ny spelare så kan du inte bara köra och få allt gratis, du måste stanna upp och grinda. Där är path of exile bättre, däremot så om du vill ha någon som helst organisation på kaoset som deras dåliga valuta design baseras på så måste du betala för bankslots, vill du kunna tradea på ett bra sätt så måste du köpa bank slots, om du vill hålla koll på material, kartor m.m. så måste du köpa slots. De gör precis som alla andra singleplayer F2P spel, de låser ute dig ifrån alla quailty of life funktioner och sedan lockar de spelarna med små medel, en hundring här en hundring där för att låsa upp dem. Det är klart att du klarar dig utan det om du hatar ditt liv men designen är usel och gjord för att få dig att spendera pengar.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vart sa jag att du måste? Du måste ingenting, om du tycker att det är värt att spendera 100tals timmar av grind för att få items som bosktavligen är ett knapptryck bort i en shop så kör på. Ingen kommer stoppa dig, men påstå inte att spelet är bra designat och att de använder modellen bra.

Du sade:

Och saken är den att du måste spendera pengar för att kunna spela spelet.

Du talade om Warframe och PoE som exempel på dåligt F2P, men du kanske bara menar PoE där?

Skrivet av Esri:

Plus att ditt påstående stämmer inte, om du kommer in som ny spelare så kan du inte bara köra och få allt gratis, du måste stanna upp och grinda.

Jag förstår inte riktigt argumentet här, det är så det funkar i looter-games, du får inget "gratis", hela tanken med spelet är att du ska grinda (därför exempelvis det finns endless defense/survival/etc.). Samma med alla "grind" spel, WoW, Monster Hunter, Destiny, Diablo, etc. Det är en sak Warframe gör extremt bra, deras grundläggande gameplay loop är fantastiskt bra och det är roligt att bara spela spelet.

Rent generellt så ses Warframe som ett bra exempel på F2P, och jag håller med där. Det finns riktigt seg grind i Warframe om man vill samla på sig allt, men du kan lätt göra allt "content" utan att spendera en krona med bara ett par frames/vapen.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Du sade:

Och saken är den att du måste spendera pengar för att kunna spela spelet.

Du talade om Warframe och PoE som exempel på dåligt F2P, men du kanske bara menar PoE där?

Ok, låt mig omforumerla mig, om du inte vill att spelet ska vara plågsamt långsamt där det tar dig 12-18h per del till en frame i crafttid och sedan upp till 3 dagars väntetid för att få ihop den så måste du betala. Sen att om du vill ha bättre vapen eller uppgradera din frame så måste du levla om dem hela tiden, allt för att göra det så jobbigt som möjligt och få spelare att köpa boosts. Sen har de fultaktiker för att få dig att köpa pengar när de slänger in sina "reor" på köp och andra metoder för att få spelarna att köpa.

Skrivet av Gogge:

Jag förstår inte riktigt argumentet här, det är så det funkar i looter-games, du får inget "gratis", hela tanken med spelet är att du ska grinda (därför exempelvis det finns endless defense/survival/etc.). Samma med alla "grind" spel, WoW, Monster Hunter, Destiny, Diablo, etc. Det är en sak Warframe gör extremt bra, deras grundläggande gameplay loop är fantastiskt bra och det är roligt att bara spela spelet.

Rent generellt så ses Warframe som ett bra exempel på F2P, och jag håller med där. Det finns riktigt seg grind i Warframe om man vill samla på sig allt, men du kan lätt göra allt "content" utan att spendera en krona med bara ett par frames/vapen.

Problemet med warframe är att efter allt man har grindat så känner man ändå ingen tillfredsställelse efter att tillslut har fått ihop det man har kämpat för då du direkt måste börja om grindet för att levla upp ditt vapen/frame. Och man upptäcker att det du skaffade inte var bra i slutändan, vilket har hänt mer än en gång, i alla fall för mig. Sure, spelet är helt ok att spela, men i slutändan så är det designat att vara bökigt för att få spelare att spendera pengar, vilket gör att det känns knöligt och dåligt designat. Warframe hade kunnat vara ett topp spel om de istället hade tagit betalt en gång för det, men då tjänar de mindre pengar på det då det finns många spelare som inte har något problem med att köpa saker. Hela F2P genren är en varböld på hela spelvärlden som behöver raderas ifrån minnet. Warframe är kanske ett av de bättre F2P, men det är inte bra i slutändan ändå.
De spelen du nämnde har inte det. Sen att det i princip bara är Diablo2 som har haft ett hyggligt system för endless grind är en annan sak, D3 och Destiny delar ut alldeles för mycket gratis, vilket blir motsatt problem.

Medlem
Skrivet av Esri:

Ok, låt mig omforumerla mig, om du inte vill att spelet ska vara plågsamt långsamt där det tar dig 12-18h per del till en frame i crafttid och sedan upp till 3 dagars väntetid för att få ihop den så måste du betala. Sen att om du vill ha bättre vapen eller uppgradera din frame så måste du levla om dem hela tiden, allt för att göra det så jobbigt som möjligt och få spelare att köpa boosts. Sen har de fultaktiker för att få dig att köpa pengar när de slänger in sina "reor" på köp och andra metoder för att få spelarna att köpa.

Problemet med warframe är att efter allt man har grindat så känner man ändå ingen tillfredsställelse efter att tillslut har fått ihop det man har kämpat för då du direkt måste börja om grindet för att levla upp ditt vapen/frame. Och man upptäcker att det du skaffade inte var bra i slutändan, vilket har hänt mer än en gång, i alla fall för mig. Sure, spelet är helt ok att spela, men i slutändan så är det designat att vara bökigt för att få spelare att spendera pengar, vilket gör att det känns knöligt och dåligt designat. Warframe hade kunnat vara ett topp spel om de istället hade tagit betalt en gång för det, men då tjänar de mindre pengar på det då det finns många spelare som inte har något problem med att köpa saker. Hela F2P genren är en varböld på hela spelvärlden som behöver raderas ifrån minnet. Warframe är kanske ett av de bättre F2P, men det är inte bra i slutändan ändå.
De spelen du nämnde har inte det. Sen att det i princip bara är Diablo2 som har haft ett hyggligt system för endless grind är en annan sak, D3 och Destiny delar ut alldeles för mycket gratis, vilket blir motsatt problem.

När spelade du warframe sist? Du beskriver ett helt annant spel än det jag spelar iaf. De ändrade upplägg för ett bra tag sen.

Obe
Medlem

Har haft grymt kul med nya expansionen, den nya öppna världen är betydligt mer mångfaldig än fjolårets open world expansion (Plains of Eidolons). Det här kommer hålla mig sysselsatt i rejält många timmar till

hoverboarden får en att minnas de gamla Tony Hawk dagarna.

Gällande ovan beträffande deras F2P modell så anser jag att det har en av de mer schyssta modellerna på marknaden, har en blygsam summa timmar investerat i detta spel och jag kan säga, att om du fastnar i denna tidsvampyr till spel så har du content att spela

Passar även på att slänga in en länk till vår svensktalande guild. om någon letar efter någon att spela med.

https://forums.warframe.com/topic/919934-swedish-clan-yggdras...

Medlem
Skrivet av Esri:

Ok, låt mig omforumerla mig, om du inte vill att spelet ska vara plågsamt långsamt där det tar dig 12-18h per del till en frame i crafttid och sedan upp till 3 dagars väntetid för att få ihop den så måste du betala. Sen att om du vill ha bättre vapen eller uppgradera din frame så måste du levla om dem hela tiden, allt för att göra det så jobbigt som möjligt och få spelare att köpa boosts. Sen har de fultaktiker för att få dig att köpa pengar när de slänger in sina "reor" på köp och andra metoder för att få spelarna att köpa.

Crafttiden på vapen/gear är bara en fördröjning, inget du måste betala för.

Du behöver bara "forma" vapen om du ska göra riktigt endgame content, då tar det ändå bara tre-fyra rundor hydron för att maxa det (eller så har du det bara equippat och du levlar det passivt när du gör annat), det är inget du behöver booster för.

Reor är inget de tvingar dig att köpa saker på heller, eller är du bitter över att ICA har rea på varor också för att locka dig till affären och spendera pengar?

Skrivet av Esri:

Problemet med warframe är att efter allt man har grindat så känner man ändå ingen tillfredsställelse efter att tillslut har fått ihop det man har kämpat för då du direkt måste börja om grindet för att levla upp ditt vapen/frame. Och man upptäcker att det du skaffade inte var bra i slutändan, vilket har hänt mer än en gång, i alla fall för mig. Sure, spelet är helt ok att spela, men i slutändan så är det designat att vara bökigt för att få spelare att spendera pengar, vilket gör att det känns knöligt och dåligt designat. Warframe hade kunnat vara ett topp spel om de istället hade tagit betalt en gång för det, men då tjänar de mindre pengar på det då det finns många spelare som inte har något problem med att köpa saker. Hela F2P genren är en varböld på hela spelvärlden som behöver raderas ifrån minnet. Warframe är kanske ett av de bättre F2P, men det är inte bra i slutändan ändå.
De spelen du nämnde har inte det. Sen att det i princip bara är Diablo2 som har haft ett hyggligt system för endless grind är en annan sak, D3 och Destiny delar ut alldeles för mycket gratis, vilket blir motsatt problem.

Vapnen har sina nicher, jag känner bra tillfredsställelse över att levla en eller två bra snipers för Eidolons, en bra bullet hose (braton prime, supra, etc.) för att meja ner fiender, orthos/atterax/scoliac för Adaro focus grind, en shotgun som vaykor hek/corinth för sorties, en secondary som akstiletto prime för att status proccar, etc. Det finns så otroligt många användningsområden och bara "coola" vapen, och även om man inte gillar vapnet så är det ändå MR-fodder så man får ut något av att ha levlat det.

Jag tror problemet ligger i att Warframe inte är ett spel för dig.

1
Skriv svar