Recension - Just Cause 4

Robot
Recension - Just Cause 4

Stora explosioner och lika stora buggar när Johan Olander ikläder sig rollen som diktatorstörtaren Rico Rodriguez.

#avalanche, #just-cause-4, #recension


Inaktiv

Satt precis och funderade över när recensionen skulle dyka upp.
Har alltid tyckt om JC, så kommer troligtvis köpa detta framöver med när priset sjunker lite. För vem gillar inte att spränga saker?

Medlem

Har också alltid gillat serien, men dags för co-op nu! Splitscreen för konsoler osv. Grejen är ju att man vill ju dela all kaos med vänner

Medlem

Fan vad de där ballongerna stör mig... Jag vill ha spräng och krig. Inte barn-kalas.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Blä för tidsbaserade mål :/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

"Vi får väl ändå ge svenskarna att de levererat en rolig titel..."

Såvitt jag vet så står väl New Yorkstudion för JC4...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Gen
Medlem

Funderade på att förbeställa igår men tänkte att det nog är bäst att läsa recensionerna först. Med facit i hand är det tur att jag inte förbeställde.

Måste säga att jag verkligen gillade 3an och hittade allt på alla områden/öar. Manuset då var underligt/lustigt men överlag okej. Nu verkar det som att man får samma sak som i 3an fast paketerat i en uppdaterad motor?

Typ som Forza Horizon 3 jämfört med FH4?

Fragtjuv

Har alltid gilla tspelen i serien men kommer precis som tidigare att vänta tills det hamnar på rea. Det blir billigare och förhoppningsvis är några buggar fixade!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag vill bara påpeka att varken tvåan eller trean utspelar sig i Latinamerika

Medlem

alla just cause är exakt likadana ändå, inte värt över 100ing st


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av Jozo:

Jag vill bara påpeka att varken tvåan eller trean utspelar sig i Latinamerika

Wow, jag vill bara påpeka att min geografi är sämre än vad jag trodde.

Mvh,
Lärde mig geografi i Hearts of Iron 3

Obs!: Det är alltså helt sant.

Skrivet av Zymac:

"Vi får väl ändå ge svenskarna att de levererat en rolig titel..."

Såvitt jag vet så står väl New Yorkstudion för JC4...

Jag kommer här med skriva "XXX studions kontor på jorden". Om allt. Jag är sämst och ber om ursäkt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

@Johan Olander: Haha Jag måste medge att spelseriens alla världar är väldigt lika varandra, så det är nog väldigt lätt att tro att de utspelar sig på samma plats.

Gen
Medlem

Körde det en timme igår. Visuellt är det verkligen en salig blandning, dock mestadels negativt.
¤ Texturer kan vara snygga på ett ställe och fula på ett annat. Tex stenar, plankor, vissa lastbilar har lågupplösta texturer.
¤ Vattnet ser inte ut som vatten utan som någon lågupplöst soppa.
¤ De inledande "cut scenes" är kraftigt komprimerade och ser riktigt fula ut.
¤ "Cut scenes" senare i spelet är in-game men har skuggproblem, motion blur problem och lite annat.
¤ Ricos huvud kan vara delvis osynligt ur vissa vinklar.
¤ AO verkar inte fungera korrekt

Själva spelet är dock fortfarande ballt, precis som trean. Personligen tyckte jag att treans grafik var helt okej och höll jämn kvalitet igenom hela spelet. Här är det hafs-slafs, skittråkigt.

Rekommenderar inte att köpa spelet just nu. Vänta på patcher!

Medlem

Har spelat i ca: 6 timmar. Är trots allt underhållande spel. Men 2018 och Avalanche studio kan inte leverera ett färdigt spel.

Är så många saker som inte är ok i det här spelet. Med upplösning 2560x1440 ska det inte se ut som man kör med en lägre upplösning. Vattnet är något som utvecklarna har totalt misslyckats med. Menyer och interface är otydliga och buggiga.
Slutsatsen blir:
- Kan kanske bero på att New York fjollorna har festat för mycket de senaste året -

Medlem

Jag är sjukt besviken. Älskade JC, JC2 och JC3 (speciellt med tillägget där man fick den jet-drivna wingsuiten).

Jag förstår inte hur man kan klanta till ett sådant tacksamt, välutvecklat, redan ned-dummat actionkoncept? Jag ska börja med att erkänna att jag inte kan något om spelutveckling, så om min kritik enkelt avfärdas pga okunnighet är den förmodligen befogad. Med detta sagt är jag undrandes till följande:

  • Man har gjort grafiken sämre, med cutscenes som ser ut som det kommer ifrån Xbox 360-tiden nästan

  • Texturer är en blandad giv, men det ser ut som brun gröt stundtals och man undrar lite hur detta inte hanterats bättre. Vattnet är katastrof. Jag upptäckte att spelet nästan var snyggare, sett till helhetsintrycket, om man körde texturerna på low

  • Storyn skiter jag personligen i när det kommer till JC , men jag i det här spelet vet jag inte ens vem jag ser i respektive cutscene ibland eller ens varför jag spränger saker. Det är värre än Destiny.

  • Wingsuiten är jättekonstig. Airbraken är patetisk och fysiken känns allmänt ojämn (ja, verklig är ointressant). Det som var det förra spelets behållning har nu blivit bångstyrig, svår att få in feeling för och frustrerande att hantera

  • De olika Wingsuit challenges som fanns och var askul i JC3 är nu mediokra ringar att flyga igenom mitt i staden. Ingen upp-peggad, rolig utmaning - utan en slappt placerad parentes på de olika orterna

  • Jag måste jaga ammo och vapen hela tiden och blir avbruten i mitt flow när jag åker runt och gör det man gör bäst i JC-serien; skapar en jäkla massa kaos och bråkar med juntan. Detta är spelförstörande som tusan!

Den enda grejer jag tycker det gjort bättre och mer i balans med resten av spelmekaniken är fallskärmen och att det finns en rolig sekundärfunktion på många vapen. Fallskärmen fungerar nu mycket bättre med de andra gizmos man får tag i och vapnen ger en rolig variation i förstörandet TILLS man inser att man bara har 35 sekunder med dem innan ammon tar slut. Givet mina många undringar är jag frågandes till om det ens är NÅGON i de gamla teamen för JC-spel som ens varit inblandad i att skapa detta? Panikdåligt och ovärdigt att kallas Just Cause.

Inaktiv

Undrar varför man ”normaliserat” färgerna i JC4 som i t ex Fallout 3. JC3 ser väldigt vackert ut med blått hav och himmel och grönskande landskap osv men här är allt sett genom ett grönt filter.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag är sjukt besviken. Älskade JC, JC2 och JC3 (speciellt med tillägget där man fick den jet-drivna wingsuiten).

Jag förstår inte hur man kan klanta till ett sådant tacksamt, välutvecklat, redan ned-dummat actionkoncept? Jag ska börja med att erkänna att jag inte kan något om spelutveckling, så om min kritik enkelt avfärdas pga okunnighet är den förmodligen befogad. Med detta sagt är jag undrandes till följande:

  • Man har gjort grafiken sämre, med cutscenes som ser ut som det kommer ifrån Xbox 360-tiden nästan

  • Texturer är en blandad giv, men det ser ut som brun gröt stundtals och man undrar lite hur detta inte hanterats bättre. Vattnet är katastrof. Jag upptäckte att spelet nästan var snyggare, sett till helhetsintrycket, om man körde texturerna på low

  • Storyn skiter jag personligen i när det kommer till JC , men jag i det här spelet vet jag inte ens vem jag ser i respektive cutscene ibland eller ens varför jag spränger saker. Det är värre än Destiny.

  • Wingsuiten är jättekonstig. Airbraken är patetisk och fysiken känns allmänt ojämn (ja, verklig är ointressant). Det som var det förra spelets behållning har nu blivit bångstyrig, svår att få in feeling för och frustrerande att hantera

  • De olika Wingsuit challenges som fanns och var askul i JC3 är nu mediokra ringar att flyga igenom mitt i staden. Ingen upp-peggad, rolig utmaning - utan en slappt placerad parentes på de olika orterna

  • Jag måste jaga ammo och vapen hela tiden och blir avbruten i mitt flow när jag åker runt och gör det man gör bäst i JC-serien; skapar en jäkla massa kaos och bråkar med juntan. Detta är spelförstörande som tusan!

Den enda grejer jag tycker det gjort bättre och mer i balans med resten av spelmekaniken är fallskärmen och att det finns en rolig sekundärfunktion på många vapen. Fallskärmen fungerar nu mycket bättre med de andra gizmos man får tag i och vapnen ger en rolig variation i förstörandet TILLS man inser att man bara har 35 sekunder med dem innan ammon tar slut. Givet mina många undringar är jag frågandes till om det ens är NÅGON i de gamla teamen för JC-spel som ens varit inblandad i att skapa detta? Panikdåligt och ovärdigt att kallas Just Cause.

Tack för en gedigen recension. Har just upptäckt JC-serien så tror jeg stannar på 3 så länge.

//LD

Medlem

@Johan Olander: Jag såg precis din signatur.

EMPEROOOOOOOOOOOR!!!!!


signatur

I drank what?

Medlem

Vad jag ångrar mitt köp! De har ju tagit bort det viktigaste i just cause spel, att ta över olika baser och spränga olika saker(liberate som det hette i de förra spelen). Saker du spränger ploppar upp igen efter ett tag och spelet känns inte alls tilltalande längre. Många har påpekat detta på olika forum och dum som man är ska man kanske kolla forum istället för en recension. Allt du gör nu är istället sidouppdrag och story missions. Redigt besviken! Sen att spelet ser ut som ett playstation 2 spel på playstation 4 är ju också roligt. Förstår verkligen inte folk som ska skydda spelet och säger saker som att de inte kan få det snyggare på ps4, jo tjena. Rdr 2 är ju fult eller? Låt den svenska avalanche studion göra nästa spel i serien snälla square enix, detta håller inte!!
Avslutar texten med lite vatten effekter från spelet: https://youtu.be/MsBRul39ymo

Medlem

ja totalt skräp, köp ej


signatur

//monster

Gen
Medlem
Skrivet av krille1986:

Vad jag ångrar mitt köp! De har ju tagit bort det viktigaste i just cause spel, att ta över olika baser och spränga olika saker(liberate som det hette i de förra spelen). Saker du spränger ploppar upp igen efter ett tag och spelet känns inte alls tilltalande längre. Många har påpekat detta på olika forum och dum som man är ska man kanske kolla forum istället för en recension. Allt du gör nu är istället sidouppdrag och story missions. Redigt besviken! Sen att spelet ser ut som ett playstation 2 spel på playstation 4 är ju också roligt. Förstår verkligen inte folk som ska skydda spelet och säger saker som att de inte kan få det snyggare på ps4, jo tjena. Rdr 2 är ju fult eller? Låt den svenska avalanche studion göra nästa spel i serien snälla square enix, detta håller inte!!
Avslutar texten med lite vatten effekter från spelet: https://youtu.be/MsBRul39ymo

Jag också. Straffar mig själv genom att inte köpa något mer spel i år. Hade jag bara väntat lite och läst recensionerna så hade jag haft 450kr mer i plånboken som jag kunnat lägga på tex Darksiders 3.

Skribent
Skrivet av Mirage:

@Johan Olander: Jag såg precis din signatur.

EMPEROOOOOOOOOOOR!!!!!

Såg precis din kommentar och min hjärna började nynna på inno a satana.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag älskade 2an men hade svårt med 3an pga tråkiga transportsträckor som jag upplevde det. Kartan i 4an upplever som bättre faktiskt. Den är nog spelets behållning.
Annars är ju det skrattretande hur man slängt ihop detta spel. Det känns som kärnan är kvar men allt annat har man kastat ut och gjort sämre. Jag körde iaf igenom spelet och det var riktigt. Märkligt vad man hoppade i cutscenes... 😂

1
Skriv svar