Recension – Artifact

Robot
Recension – Artifact

Vi sätter betyg på det nya kortspelet från Valve och Richard Garfield.

#artifact, #valve


Moderator | Testpilot

Spelet ser väldigt intressant ut och verkar ha ett djup som jag önskat i ett kortspel väldigt länge.

Å andra sidan som du även tar upp så är jag lite kluven över hela betalmodellen gällande att köpa spelet och sedan hur man adderar fler kort till sin kollektion. Det känns bra när du berättar att det är betydligt billigare än andra spel som Hearthstone men lite som du också är inne på så hade ett system som gör det lättare att få mycket gratis varit att föredra. Jag har inget emot att grinda lite för att få det jag vill ha.

Bra recension, bra video med genomgång och bara allmänt tack för texten. Svin bra!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ogillar hela det där upplägget med att man måste lägga massa pengar på nya kort. Samma sak med heartstone, det gör såna spel ointressanta för mig tyvärr även om jag hade tyckt det var riktigt kul att köra

Medlem

Tror detta ”floppar”. Kommer såklart finnas en spelarbas men har svårt att se det nå samma framgång som t ex Hearthstone. Det är säkert kul att spela men det är ju enligt min mening skittråkigt att titta på. Lite för mycket random också verkar det vara. Valve har inte lyckats på senaste tiden så jag är skeptisk

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Morti:

Ogillar hela det där upplägget med att man måste lägga massa pengar på nya kort. Samma sak med heartstone, det gör såna spel ointressanta för mig tyvärr även om jag hade tyckt det var riktigt kul att köra

Som sagt: Ett par euro räcker för det mesta, då det bara är ett fåtal kort i nuläget som överstiger ett värde av 1 euro på marknaden. Jag förstår så klart din frustration, men det handlar inte om att lägga ned flera hundralappar för att kunna bygga kraftfulla lekar.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Moderator | Testpilot
Skrivet av Morti:

Ogillar hela det där upplägget med att man måste lägga massa pengar på nya kort. Samma sak med heartstone, det gör såna spel ointressanta för mig tyvärr även om jag hade tyckt det var riktigt kul att köra

Det är ju inte helt olikt om man skulle spela ett kortspel i verkliga livet. Antar att folk i "spelform" tänker annorlunda men tänker man hur det funkar att spela säg Yugioh, Magic eller liknande så är det rätt så snarlikt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Svårt att se att detta lyckas när det inte finns något sätt att grinda till sig bra/bättre kort.
Som någon skrev "The most powerful card in this game is the credit card".

Hela systemet med marknaden känns ju som att det kommer bli som Auction House för Diablo 3 och vi vet ju alla vilken dundersuccé det var. Känns som om detta är farligt nära lootlådor och den stora kritiken som CS:GO och deras skins har fått.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Mainman:

Tror detta ”floppar”. Kommer såklart finnas en spelarbas men har svårt att se det nå samma framgång som t ex Hearthstone. Det är säkert kul att spela men det är ju enligt min mening skittråkigt att titta på. Lite för mycket random också verkar det vara. Valve har inte lyckats på senaste tiden så jag är skeptisk

Ja, det är inte lika behagligt att titta på (åtminstone till en början) som exempelvis Hearthstone. Angående RNG finns det en del element i spelet som avgörs av slumpen - som alltid med kortspel - men mycket verkar vara "input randomness" och inte "output randomness". Du vet med andra ord i 9 fall av 10 vad som kommer att hända när du spelar olika kort.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra recension, bra video med genomgång och bara allmänt tack för texten. Svin bra!

Tusen tack!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Tack för en bra recension och för att du lugnar folket som sitter och skriker över den ekonomiska biten. Inte alls något problem enligt mig!

Medlem

Spelat detta rätt mycket.

1. kostnad
Finns massor(!) med gratisturneringar att delta i som kör draft (typ arena). Antingen som en swiss (fixerat antatl matcher med poäng för vinst) eller bracket-style där man elimineras efter en förlust. Dock krävs det att man joinar lite discord kanaler. Många av dessa ger packs i final-turneringar osv. Jag har spelat säker 80% av min tid i gratis-turneringar med potentiella vinster. Det finns dessutom pauper-turneringar ibland. Var själv med och arrangerade en sådan förra veckan och då får man bara använda common cards (kostar runt 0.02 dollar per kort på marknaden). 200+ deltagare och en oerhörd variation av decks i slutspelen. Team Liquid var till och med med och sponsrade den andra turneringen (fick delas upp i 2 olika turneringar då en turnering kan vara max 128 spelare) och matchade prispotten.

2. RNG
Är inte ett så stort problem som det verkar. Finns 2 kort som kanske är lite i överkant men kan ärligt säga att jag inte kännt en enda gång att jag blev orättvist RNG:ad. Det finns massor med verktyg för att hantera RNG och matcherna går ofta så mycket fram och tillbaka att otursgrejerna sällan har en stor betydelse. Klart mer vanligt att man gjort "fel" i sina stora val så som vart man skall placera en hjälte som respawnar eller spara ett kort till en annan lane osv. Det finns alltså oftast större fel i dina egna val än vad RNG:n felat dig så att säga. Det är så himla mkt att ta i beaktning när man spelar och så många "rätt" val. Det svåra är att hitta det val som är mest rätt på lång sikt i matchen. Det är också det som gör det så förbannat kul

Edit: stafel Variant = Variation

Medlem

Här har Valve gjort ett TCG och så klagar folk på att det är ett TCG.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mbjn:

Här har Valve gjort ett TCG och så klagar folk på att det är ett TCG.

Det är väl okej eller? Folk vill ha Portal, Half Life och kanske mer Left 4 dead och så får man ett kortspel istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är väl okej eller? Folk vill ha Portal, Half Life och kanske mer Left 4 dead och så får man ett kortspel istället.

Då kanske man ska gnälla på det i rätt forum och inte i ett forum avseende en recension av ett TCG?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är väl okej eller? Folk vill ha Portal, Half Life och kanske mer Left 4 dead och så får man ett kortspel istället.

Jag tror @mbjn syftar på betalmodellen i Artifact och att det är ett TCG (trading card game) istället för ett CCG (collecting card game), som Hearthstone.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Då kanske man ska gnälla på det i rätt forum och inte i ett forum avseende en recension av ett TCG?

Fast det är väl ingen här inne som gnällt eller?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag tror @mbjn syftar på betalmodellen i Artifact och att det är ett TCG (trading card game) istället för ett CCG (collecting card game), som Hearthstone.

Ah då är jag med!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är väl okej eller? Folk vill ha Portal, Half Life och kanske mer Left 4 dead och så får man ett kortspel istället.

Andra spel som inte existerar hör inte hemma i kritiken mot Artifact.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mbjn:

Andra spel som inte existerar hör inte hemma i kritiken mot Artifact.

Men igen det är väl ingen här inne som gör det? I helhet skulle jag väl säga att ingen vettig människa ger ett lägre betyg för att de spelet de ville ha inte har kommit heller.

Dock är det inte så konstigt att folk är besvikna att spelet existerar då många (jag därtill) gärna hade sett något av de andra spelen jag nämnde istället för det här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men igen det är väl ingen här inne som gör det? I helhet skulle jag väl säga att ingen vettig människa ger ett lägre betyg för att de spelet de ville ha inte har kommit heller.

Dock är det inte så konstigt att folk är besvikna att spelet existerar då många (jag därtill) gärna hade sett något av de andra spelen jag nämnde istället för det här.

Som sagt, spel som inte finns och folks känslor om dom är irrelevanta när det gäller kritiken mot Artifact som spel så dra inte upp det. Valve har gjort ett TCG som i huvudsak får negativ kritik för att korten kostar pengar (och i förlängningen att det på så sätt skulle vara P2W). Själva affärsmodellen för ett TCG med andra ord.

Valve tycker om sin Steam-market och att göra ett "riktigt" digitalt TCG där korten faktiskt är köp/sälj/byt-bara är ett så naturligt drag för dem att det är direkt överraskande att folk på allvar kritiserar det. Det är också naturligt att om man gör ett TCG så är det i stora drag nödvändigt att ta betalt för korten för att marknaden ska fungera.

Så. Valve har gjort ett TCG och får kritik för att ha gjort ett TCG.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mbjn:

Som sagt, spel som inte finns och folks känslor om dom är irrelevanta när det gäller kritiken mot Artifact som spel så dra inte upp det. Valve har gjort ett TCG som i huvudsak får negativ kritik för att korten kostar pengar (och i förlängningen att det på så sätt skulle vara P2W). Själva affärsmodellen för ett TCG med andra ord.

Valve tycker om sin Steam-market och att göra ett "riktigt" digitalt TCG där korten faktiskt är köp/sälj/byt-bara är ett så naturligt drag för dem att det är direkt överraskande att folk på allvar kritiserar det. Det är också naturligt att om man gör ett TCG så är det i stora drag nödvändigt att ta betalt för korten för att marknaden ska fungera.

Så. Valve har gjort ett TCG och får kritik för att ha gjort ett TCG.

Det är ju klart att Valve förtjänar kritik om de gör ett spel som ingen vill ha. Ganska tydligt att folk har velat ha uppföljare till just Half-Life, Portal, L4D osv men att de struntade i det och istället gör ett kortspel. Skulle inte säga att det är mer annorlunda än att Blizzard gör ett Diablo-spel till mobiler. De "riktiga fansen" som köpt deras spel sedan flera år tillbaka är inte nöjda, precis som med Diablo.

Det är allt jag är inne på. Givetvis är det inte okej att dra ned på själva betyget för spelet i sig självt bara för att man vill ha något annat, men helt klart att man ska få kritisera företaget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"The most powerful card in this game is the credit card".

hej då

Medlem

Sorry håller med det mästa här. Dock min favorit i detta
är thornbreaker utan tveka! du får det du köper! hs, gwent och mtg och även legend dem är grattis! Du behöver inte betala om du inte vill och du kan farma kort.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju klart att Valve förtjänar kritik om de gör ett spel som ingen vill ha. Ganska tydligt att folk har velat ha uppföljare till just Half-Life, Portal, L4D osv men att de struntade i det och istället gör ett kortspel. Skulle inte säga att det är mer annorlunda än att Blizzard gör ett Diablo-spel till mobiler. De "riktiga fansen" som köpt deras spel sedan flera år tillbaka är inte nöjda, precis som med Diablo.

Det är allt jag är inne på. Givetvis är det inte okej att dra ned på själva betyget för spelet i sig självt bara för att man vill ha något annat, men helt klart att man ska få kritisera företaget.

Vem säger att ingen vill ha det? Det är väl ändå för tidigt för att säga det. Är Artifacts nu utgivna form något Valve har misslett folk om på något sätt? De har uppenbarligen inte siktat på att "ta över" marknaden med det här spelet för då hade de verkligen inte gjort ett TCG med allt vad det innebär.

Det som framgått är dock att folk plötsligt ylar om att grind i, företrädesvis ytligt liknande, f2p-spel för att slippa betala är något bra helt plötsligt. Som om det är en mänsklig rättighet, något nödvändigt för genren. Det är det inte.

Och för sista gången, icke-existerande spel, hur mycket "riktiga fans" än tycker det, har inget med kritiken av Artifact som spel att göra och du är den enda som dragit upp andra spel, existerande såväl som icke-existerande, här. Själva spelet får ju i stort sett goda vitsord av spelkritiker för sin design och komplexitet, trots avsaknaden av HL3. Men folk stirrar sig blinda på att det inte hymlas om att det kostar pengar...

Moderator | Testpilot
Skrivet av mbjn:

Vem säger att ingen vill ha det? Det är väl ändå för tidigt för att säga det. Är Artifacts nu utgivna form något Valve har misslett folk om på något sätt? De har uppenbarligen inte siktat på att "ta över" marknaden med det här spelet för då hade de verkligen inte gjort ett TCG med allt vad det innebär.

Det som framgått är dock att folk plötsligt ylar om att grind i, företrädesvis ytligt liknande, f2p-spel för att slippa betala är något bra helt plötsligt. Som om det är en mänsklig rättighet, något nödvändigt för genren. Det är det inte.

Och för sista gången, icke-existerande spel, hur mycket "riktiga fans" än tycker det, har inget med kritiken av Artifact som spel att göra och du är den enda som dragit upp andra spel, existerande såväl som icke-existerande, här. Själva spelet får ju i stort sett goda vitsord av spelkritiker för sin design och komplexitet, trots avsaknaden av HL3. Men folk stirrar sig blinda på att det inte hymlas om att det kostar pengar...

Haha, men nu får du väl ändå ge dig. Gång på gång säger jag att snacket jag drog upp i den här tråden gällande potentiella uppföljare för Valve's andra spelserier inte har något med vad man ger Artifact för betyg. Jag berättar bara att många, mig inkluderad, hade hellre sett än uppföljare till dem än det här kortspelet och att jag tycker den kritiken står på stadiga ben.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

lol du är nog den enda i hela världen som gillar marknaden till det här spelet^^ pay to play, pay 2 win Jag kan uppskatta marknaden till andra spel, men inte på det här sättet till det här spelet................................................

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju klart att Valve förtjänar kritik om de gör ett spel som ingen vill ha.

"Ingen" ville ha Half-Life, Portal eller Left 4 Dead innan Valve satte igång och utveckla dem och det gick ju rätt bra.

Nu är det upp till marknaden att ge dem tumme upp eller ner om de och trevligt nog för Valve så har de råd att få tummen ner på detta och då kanske de väljer att satsa på ett spel i någon av de mer etablerade serierna.

Medlem
Skrivet av mbjn:

Som sagt, spel som inte finns och folks känslor om dom är irrelevanta när det gäller kritiken mot Artifact som spel så dra inte upp det. Valve har gjort ett TCG som i huvudsak får negativ kritik för att korten kostar pengar (och i förlängningen att det på så sätt skulle vara P2W). Själva affärsmodellen för ett TCG med andra ord.

Valve tycker om sin Steam-market och att göra ett "riktigt" digitalt TCG där korten faktiskt är köp/sälj/byt-bara är ett så naturligt drag för dem att det är direkt överraskande att folk på allvar kritiserar det. Det är också naturligt att om man gör ett TCG så är det i stora drag nödvändigt att ta betalt för korten för att marknaden ska fungera.

Så. Valve har gjort ett TCG och får kritik för att ha gjort ett TCG.

Är du seriös? Förstår du inte varför folk kritiserar systemet? Det gäller inte bara Artifact när ett sådant betalsystem uppstår utan vilket som helst, där annat än cosmetics som du kan köpa, slutar med pay 2 win eller i det här fallet pay 2 play också. Inte nog med det, spelet kostar ju en summa i grunden också. Kanske förståeligt om spelet hade varit free 2 play och om de hade haft den här modellen, iaf lite mer men fortfarande trots det ingen modell jag gillar ändå. Cosmetics only som i dota 2 tack och många andra spel om man vill köpa något.

Medlem
Skrivet av epson55:

Är du seriös? Förstår du inte varför folk kritiserar systemet? Det gäller inte bara Artifact när ett sådant betalsystem uppstår utan vilket som helst, där annat än cosmetics som du kan köpa, slutar med pay 2 win eller i det här fallet pay 2 play också. Inte nog med det, spelet kostar ju en summa i grunden också. Kanske förståeligt om spelet hade varit free 2 play och om de hade haft den här modellen, iaf lite mer men fortfarande trots det ingen modell jag gillar ändå. Cosmetics only som i dota 2 tack och många andra spel om man vill köpa något.

Hade alla kort varit free to play så det var 100% skill som skiljde och cosmetics var det man betalade för hade jag spelat detta alla dagar i veckan. Säkert köpt cosmetics för flera hundra iaf.
Ha vissa cosmetics låsta till progress.
Kör något likt PoE med season supporter packs.

Missade möjligheter.

Medlem

100% skill får du leta efter i något annat än ett kortspel.

1
Skriv svar