Spelutvecklare avslöjar sina värsta synder

Robot
Spelutvecklare avslöjar sina värsta synder

Helikopterkod i Star Wars: Battlefront, krympande djur i Black & White (samt läbbigt easter egg) och mer erkännanden om hur spel faktiskt fungerar bakom kulisserna.

#buggar, #mcgyver, #silvertejp


Medlem

Jag tycker deras uppfinningsrikedom när de ska kringgå buggar de inte vet hur man fixar, eller olika designproblem är väldigt intresssanta... helt underbar läsning!


signatur

I drank what?

Medlem

Ja ibland krävs'out of the box thinking"

Minns själv när man höll på att göra cfg filer till Quake. Ibland blev det ganska långa instruktioner för att göra simpla grejer.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tycker deras uppfinningsrikedom när de ska kringgå buggar de inte vet hur man fixar, eller olika designproblem är väldigt intresssanta... helt underbar läsning!

Håller med! Älskar dessa. "Horse now behave as normal pants." är underbar.

Medlem

Har för mig att i Anarchy Online hade dom osynliga leets som script-triggers

Såna här berättelser är roliga

Medlem
Medlem

Intressant att de flesta lata lösningarna på större problem här kommer från halvkassa titlar, tror inte man hittar så mycket sådant i exempelvis RDR2.

Medlem

@kebbe: Du tror inte det beror på att dom har väldigt strikta avtal för vad anställda får prata om? Det tror jag. Jobbar för ett stort internationellt mjukvaruföretag och det händer inte allt för sällan att det måste hackas runt problem i kod för att hinna med deadlines. Det jobbas aktivt mot att det det ska behöva hända, men det gör det fortfarande när det verkligen behövs.

Medlem
Skrivet av waeress:

@kebbe: Du tror inte det beror på att dom har väldigt strikta avtal för vad anställda får prata om? Det tror jag. Jobbar för ett stort internationellt mjukvaruföretag och det händer inte allt för sällan att det måste hackas runt problem i kod för att hinna med deadlines. Det jobbas aktivt mot att det det ska behöva hända, men det gör det fortfarande när det verkligen behövs.

Tror det är skillnad på några som ser ett problem och lägger resurser på att lösa det under 8 år av utveckling från mer än 3000 anställda, och några som ser ett problem och söker efter en silvertejpslösning som är bra nog för att kunden "nog inte märker".

Medlem

@kebbe: Du menar som WoW's quest system fungerande enbart på kills och för att ha andra quests så var det en osynlig kanin LÅNGT borta som dog när du gjorde en del av questet?

Utbildar mig som spelprogrammerare och work-arounds är en STOR del av spelprogrammering. Lite därför uttrycket "Its not a bug, its a feature." existerar.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Jag är förvånad att FZ inte tog med den här klassikern också!

https://www.geek.com/games/a-train-you-ride-in-fallout-3-is-a...

Skrivet av waeress:

Har för mig att i Anarchy Online hade dom osynliga leets som script-triggers

Såna här berättelser är roliga

stämmer till 100%, fått det bekräftat från en fd. klasskamrat som sedermera jobbade på FC och AO under ett antal år

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror det är skillnad på några som ser ett problem och lägger resurser på att lösa det under 8 år av utveckling från mer än 3000 anställda, och några som ser ett problem och söker efter en silvertejpslösning som är bra nog för att kunden "nog inte märker".

Större spel har garanterat fler fullösningar än små spel, på grund av antal anställda och hur länge man arbetar på det.

1
Skriv svar