APEX ASSHOLES - diskussion kring lågt beteende i spel

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Rättstavning är väl rättstavning oavsett var? Bara att åtgärda de fel du gör så förstår alla vad du vill få fram direkt.

Dom fel jag gör?, Jag har inte gjort ngt fel

Medlem

Tack alla som varit med i diskussionen hittills! Mycket givande och intressanta inlägg, även från dom som inte alls ser problematiken. Tänkte göra ett försök stämma av lite. Vad har kommit fram såhär långt?

Grovt talat verkar det finnas två läger, dom som tycker det är normalt, och dom som inte gör det. Vissa tycker det alltid funnits och vissa att det är ett relativt nytt fenomen. En del tycker sig uppleva att det inte förekom alls i samma utsträckning för ca 20 år sen och flera har uttryckt att det eskalerat på senare år. Jag har ingen kontinuerlig erfarenhet av FPS online, jag spelade en del BF2 när det begav sig, och jag var ganska aktiv AVP1,2 och AVP 2010- spelare. Och visst såg man noob och idiot i chatten nån gång på den tiden oxå men inte alls på samma nivå som idag. Man får ju inte glömma bort, som många poängterat, att många beter sig schysst men att det är idiotin som syns och hörs. Men mitt personliga intryck är ändå att någonting verkar ha hänt och flera andra har delat den erfarenheten.

Paralleller har dragits med näthat och kasst beteende i social media generellt, och anonymiteten verkar ju vara en faktor i båda. Annars förslag på mekanismer som stödjer dåligt beteende i spel:

  • Tävlingsmomentet (trash-talk tillhör sport enl många, men inom samma lag?...)

  • Levling, xp, stats (frustration över bli hindrad i "progress", jämförelse med andra)

  • Dåligt mående IRL (spelet blir en ventil)

Om man tillhör lägret som ser beteendet som ett problem - förutom bra tips att stänga av deras mikrofoner, samt spela med egna kompisar - vad skulle kunna motverka fenomenet? Detta är väl det som kommit upp.

  • Tona ner, (ta bort) stats, levling jämförelser

  • Belöna lagspel istället för individuella prestationer

  • Rankingsystem - så pros slipper spela med noobs å tvärtom

Jag skulle vilja lägga till en banal sak - att försöka föregå med gott exempel. Ha en schysst attityd, hjälpa nya spelare och lyfta fram kanaler (vilket flera oxå gjort i denna tråden) som är positiva och konstruktiva. Kan påverka mer än man tror.

Jag lirar ibland med en snubbe som kallar sig för Toastman i War Thunder, som primärt spelar för kul med sina kompisar, har några tusen subscribers på YT, och brukar skriva "be excellent to each other". Han säger det inte rakt ut, men jag tror att han tillsammans med sina vänner, aktivt vill påverka communityt i en annan riktning... Och jag är helt övertygad om att han gör det mer än man tror. När någon random person dyker upp i en video och beteer sig illa, eller bara försöker vara kaxig, så blir det ganska pinsamt. Ingen vill väl egentligen vara den idioten?

Rätt skönt också med bra spelare som skiter fullständigt i KD-ratio etc.... Får iallafall en sån som mig att slappna av lite, inte ta det så allvarligt och inte bli så arg om det går dåligt. Roligt nog får det mig att spela mycket bättre också. Spelar bättre, mår bättre, får fler kompisar, och folk runtomkring blir gladare. Win-win på alla plan kan man säga...

Ja det var väl det jag kunde komma på såhär långt, - lägg till om det är nåt jag missat eller missförstått. Vi har redan fått massa intressanta extrema å tragi-komiska exempel, långt värre än de jag kom med från början, så fokusera gärna på andra frågor, aspekter å lösningar. (Subkulturers påverkan? Är det likadant i Japan? Zlatan-attityd vs jante-lag-svensk, eller vadsom...)

Hej sålänge!

rav
Medlem

Jag har ingen psykologi utbildning eller dylikt men jag tror att dessa faktorer ligger lite i grund.
- Många onlinespel är lagbaserade (Laget måste prestera ihop för att vinna).
- Matchmaking parar i hop en mängd olika människor (Folk tvingas inte ha tålamod med varandra längre).
- Anonymitet (Minskat ansvar för sitt beteende).

Själv spelar jag mestadels med vänner. Så jag slipper det här.
De få gångerna jag spelat med andra i just Apex har det varit positivt.
Dota 2 är en annan historia!

Jag har själv spelat väldigt många tävlingsinriktade onlinespel i mina år. (Börjar bli gammal nu)
Man har väl förstått lite vad det kan handla om.

För att koppla samman med personliga erfarenheter från t.ex Dota2 så kan jag säga att där är det väldigt vanligt att en person försöker hitta fel hos en annan så fort de bara kan. Allt för att sätta strålkastarljuset på den personen istället för dem själva. Allt för att de inte ska bli synade. Det är väldigt vanligt att man inte vill att andra skall hitta fel hos en själv och försöker dölja det genom att få alla att titta på någon annan. En läxa för livet inte bara i spel.

Jag är själv väldigt tävlingsinriktad men försöker alltid vara hjälpsam då jag vet att beté sig som skit mot en annan person leder till ett sämre självförtroende hos den individen och då kommer de bara prestera sämre. Vilket leder till fler dåliga beslut och därav en garanterad förlust.
Vissa människor vill dock inget annat än att du ska prestera sämre. Sämre än dem själva. Så att de kan må bra av att inte vara sämst.

Man får antingen lära sig att hantera denna typen av människor (livet är fullt av dem)
Eller så får man välja bort dem.
Låt dem inte komma in under skinnet på dig och dra ner dig i skiten.

Mer än så är det inte. Du kan inte kontrollera någon annan än dig själv.

Du kan ju försöka hitta en onlinecommunity som inte accepterar den här typen av beteende.
(Jag är själv med i en ganska sluten community för äldre gamers)
Har för mig att FZ har en discord och en community för spel?

Medlem
Medlem

Ni har antagligen sett vids med Raynday Gaming - tänkte bara länka till hans senaste då pratar en del om ämnet...

Medlem

Är väl inte så konstigt att folk blir uppretade när dem har en person som inte gör något alls? Och bara kör en laidback stil när dem är aggressiva. Du måste ju anpassa din still efter hur dem spelar, annars så får du ju lira med polare om du inte vill att folk ska vara dryga.

Det är ju såhär i spel där du spelar i ett lag och folk måste lita på att du ska göra samma sak som dem och vara vettig.

td;lr folk har känslor och olika personligheter, anpassa dig.

Skrivet av Arkaith:

Är väl inte så konstigt att folk blir uppretade när dem har en person som inte gör något alls? Och bara kör en laidback stil när dem är aggressiva. Du måste ju anpassa din still efter hur dem spelar, annars så får du ju lira med polare om du inte vill att folk ska vara dryga.

Det är ju såhär i spel där du spelar i ett lag och folk måste lita på att du ska göra samma sak som dem och vara vettig.

td;lr folk har känslor och olika personligheter, anpassa dig.

Antar att du har sådana erfarenheter efter grupparbeten i skolan?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Antar att du har sådana erfarenheter efter grupparbeten i skolan?

Vad menar du med det?

Skrivet av Arkaith:

Vad menar du med det?

Där tvingas ju elever att samarbeta, ibland utan att vara på samma nivå eller ens känna varandra mer än ytligt. Det är ju såhär i arbeten där du samarbetar i ett lag och folk måste lita på att du ska göra samma sak som dem och vara vettig.

Då förstår man ju att det går utför med skolan när de skriker, svär och hotar varandra där likt de gör i spelen?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Där tvingas ju elever att samarbeta, ibland utan att vara på samma nivå eller ens känna varandra mer än ytligt. Det är ju såhär i arbeten där du samarbetar i ett lag och folk måste lita på att du ska göra samma sak som dem och vara vettig.

Då förstår man ju att det går utför med skolan när de skriker, svär och hotar varandra där likt de gör i spelen?

Så alla "elever" beter sig såhär? Inte de elever som har en competetiv personlighet och svårt att behärska humör när det går dåligt och folk vägrar samarbeta?

Fattar inte vad för logik du försöker tvinga fram..

@Arkaith: Det jag vill komma fram till är att du inte kan skylla på personligheter eller på känslor. Det är inte accepterat i samhället att vara otyglat utåtagerande mot dina medmänniskor. Det är inte accepterat inom dagens idrott, vilket barnen får lära sig tidigt. Den som inte kan tygla sig får helt enkelt inte vara med. Det borde således inte vara accepterat i spel heller.

Här har spelbranschen varit fruktansvärt tama och fött den här underliga uppfattningen om att det är okej att bli förbannad i spel och skrika, svära och hota motståndare likväl lagkamrater. I förlängningen ser jag en stor fara i att ungdomar som enbart spelat spel i den här miljön, kommer att sakna behärskning och impulskontroll i vuxen ålder.

Dålig självbehärskning och dålig impulskontroll är utmärkta grogrunder samhällsproblem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Är väl inte så konstigt att folk blir uppretade när dem har en person som inte gör något alls? Och bara kör en laidback stil när dem är aggressiva. Du måste ju anpassa din still efter hur dem spelar, annars så får du ju lira med polare om du inte vill att folk ska vara dryga.

Det är ju såhär i spel där du spelar i ett lag och folk måste lita på att du ska göra samma sak som dem och vara vettig.

td;lr folk har känslor och olika personligheter, anpassa dig.

Häromdan, i kaoset direkt efter en "hot-drop", knockades mina medspelare. Jag hamnade i ett rum med en fiende och då jag inte hade nåt vapen och hans team var utanför, satt jag bara still i hörnet och tittade på fienden på andra sidan rummet. Att försöka sig på melee i det läget var meningslöst och att sneaka förbi var omöjligt. Han såg mig inte under en 15-20 sek och stack sen iväg. Men eftersom jag inte "gjorde nåt" blev min team-mate arg och båda loggade ur innan jag hann försöka plocka upp dom. Jag körde på själv och kom 2a.

Igår lirade jag med två spelare, och hamnade efter, när dom sprang i en grotta å dog. En av dem började klaga på mig. Så jag sprang dit å revivade honom 10 meter bakom en lootande fiende. Han såg oss inte. Men eftersom jag inte ville bli kallad idiot å fegis, anföll jag direkt efter. Meningslöst såklart eftersom vi var 2 vs 3 å lagkamraten hade ingen hälsa. Jag visste att vi skulle dö men 'anpassade mig' iallafall. Hade vi stuckit å omgrupperat oss så hade vi kunnat komma tillbaka till matchen.

En annan match 'anpassade jag mig' ännu mer, körde aggro-lead, men mina lagkamrater var tafatta IDIOTER och som följd av det dog hela squaden. Men ingen klagade på att jag var feg. Vilken tur!

Jag gillar olika personligheter. Men nej jag tänker inte anpassa mig till nåt nerv-knippe som blir arg när man inte spelar som han vill. Jag har redan anpassat mig för många gånger med 100% förlust för alla som utgång. Det är meningslöst. Men om alla har en schysst attityd och anpassar sig till varandra så anpassar jag mig mer än gärna.

Jag har spelat med randoms som har lite koll på varandra och håller ihop. Även om en är mer aggressiv så ser han till att alla är med på noterna, man delar loot, resonerar lite vart man ska etc. Men samarbete måste gå åt båda hållen och olika personligheter/roller är ju bara en fördel. Det är då det går bra och blir kul!

rav
Medlem

Stötte på en av få otrevliga personer igår.
Personen var ej jumpmaster och bestämde sig för att hoppa solo i Skull Town. Vi valde att hoppa efter (dock kom vi sent) för att hjälpa till då tre personer är starkare än två.

Slutade med att han sprang och dog nästan direkt.
På ett sarkastiskt sätt önskade han oss lycka till och kallade oss idioter innan han lämnade. (Gav oss inte chansen att plocka upp hans spawn beacon)

Matchen slutade med att vi var två personer och vann. Minns inte exakt hur många kills vi plockade på vägen med runt 10-12st tillsammans.

Tråkigt att vissa har så dåligt tålamod och brist på respekt.

Medlem

Random match igår, ingen kände ingen.

Random 1 börjar svära när han ser min och Random 2s level.
Var till en början rätt otrevligt, men efter att vi downat ett par folk började han bli rätt snäll.
Bad om ursäkt när vi vann matchen.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Häromdan, i kaoset direkt efter en "hot-drop", knockades mina medspelare. Jag hamnade i ett rum med en fiende och då jag inte hade nåt vapen och hans team var utanför, satt jag bara still i hörnet och tittade på fienden på andra sidan rummet. Att försöka sig på melee i det läget var meningslöst och att sneaka förbi var omöjligt. Han såg mig inte under en 15-20 sek och stack sen iväg. Men eftersom jag inte "gjorde nåt" blev min team-mate arg och båda loggade ur innan jag hann försöka plocka upp dom. Jag körde på själv och kom 2a.

Igår lirade jag med två spelare, och hamnade efter, när dom sprang i en grotta å dog. En av dem började klaga på mig. Så jag sprang dit å revivade honom 10 meter bakom en lootande fiende. Han såg oss inte. Men eftersom jag inte ville bli kallad idiot å fegis, anföll jag direkt efter. Meningslöst såklart eftersom vi var 2 vs 3 å lagkamraten hade ingen hälsa. Jag visste att vi skulle dö men 'anpassade mig' iallafall. Hade vi stuckit å omgrupperat oss så hade vi kunnat komma tillbaka till matchen.

En annan match 'anpassade jag mig' ännu mer, körde aggro-lead, men mina lagkamrater var tafatta IDIOTER och som följd av det dog hela squaden. Men ingen klagade på att jag var feg. Vilken tur!

Jag gillar olika personligheter. Men nej jag tänker inte anpassa mig till nåt nerv-knippe som blir arg när man inte spelar som han vill. Jag har redan anpassat mig för många gånger med 100% förlust för alla som utgång. Det är meningslöst. Men om alla har en schysst attityd och anpassar sig till varandra så anpassar jag mig mer än gärna.

Jag har spelat med randoms som har lite koll på varandra och håller ihop. Även om en är mer aggressiv så ser han till att alla är med på noterna, man delar loot, resonerar lite vart man ska etc. Men samarbete måste gå åt båda hållen och olika personligheter/roller är ju bara en fördel. Det är då det går bra och blir kul!

Låter ju mest som att du borde hålla dig till solo-BRs if anything, med tanke på din spel-stil och personlighet. Apex är ju snabbt och aggressivt, så folk spelar det så.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Låter ju mest som att du borde hålla dig till solo-BRs if anything, med tanke på din spel-stil och personlighet. Apex är ju snabbt och aggressivt, så folk spelar det så.

Som sagt - jag har inget emot aggressivt spel, särskilt om man samarbetar. Och absolut, du har en poäng i att man måste inse att man ofta tjänar på aggressivt spel i Apex Legends enl "death ball" - principen. Det gjorde inte jag i början. Men det finns lägen t.o.m. i Apex där stealth är meningsfullt och att inte avslöja sin position. Att bli arg på någon som överlever för att rädda dig är inte bara dumt beteendemässigt men även spelmässigt och har inget med aggressivt spel att göra. Men det var inte meningen att tråden skulle handla om hur jag spelar och mina exempel eller ens Apex Legends, utan om kasst beteende i spel generellt.

Det finns långt bättre (värre) exempel än mina i denna tråden och det händer ju inte bara noobs utan folk som tex Raynday Gaming.... Jag är mest intresserad av det större perspektivet - orsaker, men framförallt konstruktiva lösningar både ur ett spelar och utvecklar-perspektiv.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Arkaith: Det jag vill komma fram till är att du inte kan skylla på personligheter eller på känslor. Det är inte accepterat i samhället att vara otyglat utåtagerande mot dina medmänniskor. Det är inte accepterat inom dagens idrott, vilket barnen får lära sig tidigt. Den som inte kan tygla sig får helt enkelt inte vara med. Det borde således inte vara accepterat i spel heller.

Här har spelbranschen varit fruktansvärt tama och fött den här underliga uppfattningen om att det är okej att bli förbannad i spel och skrika, svära och hota motståndare likväl lagkamrater. I förlängningen ser jag en stor fara i att ungdomar som enbart spelat spel i den här miljön, kommer att sakna behärskning och impulskontroll i vuxen ålder.

Dålig självbehärskning och dålig impulskontroll är utmärkta grogrunder samhällsproblem.

Många multiplayer spel har system där du kan "reporta" en person för diverse toxicity, Battlenet, League of Legends osv, där du kan förlora ditt konto om du beter dig som en idiot. Något sådant fanns inte typ 5-6 år sedan. Så ditt argument fungerar inte riktigt.

Skrivet av Arkaith:

Många multiplayer spel har system där du kan "reporta" en person för diverse toxicity, Battlenet, League of Legends osv, där du kan förlora ditt konto om du beter dig som en idiot. Något sådant fanns inte typ 5-6 år sedan. Så ditt argument fungerar inte riktigt.

Att något går innebär inte att något görs. Det tycks ju finnas en acceptans till dåligt beteende och det pressar iväg gränsen för när andra reagerar och börjar anmäla. Jag hör mer om folk som anmäler fusk än som anmäler för att någon skriker svordomar i mikrofonen.

Idag borde det finnas utmärkta filter som känner av spelare som skriver skit eller säger skit i mic. Implementera och ge direkt bestraffning – det enda som kan fungera.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Att något går innebär inte att något görs. Det tycks ju finnas en acceptans till dåligt beteende och det pressar iväg gränsen för när andra reagerar och börjar anmäla. Jag hör mer om folk som anmäler fusk än som anmäler för att någon skriker svordomar i mikrofonen.

Idag borde det finnas utmärkta filter som känner av spelare som skriver skit eller säger skit i mic. Implementera och ge direkt bestraffning – det enda som kan fungera.

Intressant tanke, dock inte helt oproblematiskt. Rapporterings-system kan missbrukas. Antar att det krävs en del rapporter från olika spelare/tillfällen för att något ska ske, så man inte enkelt kan banna nån.

Filter som automatiskt känner av grejer... rent tekniskt kanske det går, men det borde vara rätt omöjligt att känna av kontexten. Ingetdera kanske är lämpligt med det är ju stor skillnad på nån som spontant vräker ur sig nåt riktat till sig själv/ingen/alla, jämfört när någon kastar skit på nån annan. Kan ju i princip vara samma ord. Om man skriver saker i chatt är ju jätteenkelt rent tekniskt att implementera, med men tanke på hur kasst folk stavar så är det frågan om filtret känner av det, eller så slutar det med att folk skriver f****ing id**t.... - men visst.... skulle ändå visa en indikation på att sånt språk inte självklart så folk kanske gör nåt form av medvetet val.

@Cedmoy: Tror inte ens att den behöver ta hänsyn till kontexten.
Om systemet ger en direkt konsekvens kommer spelarna att snabbt rätta sig efter reglerna. Det är så vi människor fungerar eftersom vår förmåga till samarbete är reaktivt på återkoppling.

Behöver inte köra ban heller. En svordom => du får avstå att spela klart omgången.
Samma för alla och alla kommer att förstå vad som gäller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Professionell hantering från kanske den bästa Apex-kanalen Rag Tagg

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Professionell hantering från kanske den bästa Apex-kanalen Rag Tagg
https://youtu.be/PyIIQz19zhQ

haha fantastiskt! Kolla in hans senaste oxå den är grym!

Skriv svar