Ny stridsrapport från StarCraft 2

Inaktiv
Inaktiv

Ser kul ut, men svårt. Mycket att hålla reda på. Frågan är om det är riktigt lika kul för casual-spelare?

Jag skulle tippa på att Blizzards betatestare och anställda spelar mängder av matcher varenda dag och att alla dessa matcher spelas in, men att just den här matchen valdes ut för att visas upp och gavs kommentatorspår.

Medlem
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av PcGamer:

Det här är inga pros, det är Blizzards egna anställda som spelar. Kolla in http://www.gomtv.net/ för att se hur pros spelar. Det är en otrolig skillnad vilket märks väldigt tydligt när de gör flera saker samtidigt.

David Kim är som sagt ett gammalt Starcraft-proffs och är förvisso anställd av Blizzard som Balance Designer för SC2.

Har inte kollat in just denna Battle Report utan jag baserar detta på tidigare BR jag sett. Trodde det var samma som spelare som spelade men jag kanske har fel. Baserat på tidigare BR så tyckte iaf inte jag att det såg ut som en match mellan två spelare på elitnivå. Om han lyckats ranka sig så bra i Korea så är det ju inget snack om saken, det är en pro spelare för de kan verkligen spela Starcraft i Korea=).

Skrivet av Namron:

Ser kul ut, men svårt. Mycket att hålla reda på. Frågan är om det är riktigt lika kul för casual-spelare?

Jag skulle tippa på att Blizzards betatestare och anställda spelar mängder av matcher varenda dag och att alla dessa matcher spelas in, men att just den här matchen valdes ut för att visas upp och gavs kommentatorspår.

Det lär inte vara några problem för någon spelare som helst att ha roligt, Battle.net lär de första två åren ständigt vara späckade av newbs att spela mot och Blizzards matchmaking i Warcraft 3 var bra vad jag minns. För de som vill ta spelet till nästa nivå kommer det att gå också.

Inaktiv
Skrivet av PR00H:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Keit:

De som lirar här är verkligen inte bra, kan väl jämföras med vanliga personer som lirar nån gång då och då. Sen känns matcherna väldigt utplanerade då de har ett väldigt litet antal enheter för att kunna visa deras specialattacker osv. I matchen här hade de väl som mest runt 70-80 supply, medan riktiga matcher lär gå upp till supplylimit på 200/200 ifall spelarna inte kör några rush taktiker.

Vad du får ta hänsyn till är att de som redan har blivit indoktrinerade in i SC universumet inte behöver att flörtas med -- Detta är riktade till personer som kanske inte har spelat SC innan. Att slänga en 2 timmar lång match med tråkig paper, scissor, stone taktik är inte roligt att titta på. Detta däremot: Mumma!!

ni låter båda som riktigt okunniga med dessa kommentarer.

Jag är okunnig och säger vad jag anser vara varför de gjorde en sådan snabb match. Vad jag inte förstår är varför du måste peka och säga en sådan självklarhet? Min teori är att du tror du är bättre än alla här på SC så du utlåter dig själv som mera kunnig -- det är ju trots SC, det spel du har ägnat halva dit liv åt. Så VEM vågar tala om FÖR DIG hur en SC2 match fungerar? Det är ju trots allt DITT spel?

Nedu, jag må vara okunnig men jag är inte ignorant som dig.

Medlem

Kul att se och sc2 verkar kunna bli minst lika bra som sc1. Spelarna som lirar är knappast "average". Det är ju lätt att sitta här och analysera matchen och vara efterklok för att sedan förklara vad som kunde förbättrats...

Håll ert ego för er själva tycker jag.

Medlem

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo

Öhh, vad förklarar det där?

Medlem

Att bara en del har humor?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Videon är rolig helt klart men den förklarar inte vad du menar med att SC2 skulle vara ett steg tillbaka något årtionde eller att du hoppas att gnistan kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo

ROFL!
Videon säger allt genom att knappt visa något alls.

Som tur är finns det i alla fall andra utvecklare som vågar UTVECKLA NYA spelkoncept istället för att mjölka gamla licenser.
Det skrämmande är ju ändå att "samma-spel-i-ny-förpackning" bevisligen säljer enligt både EA och Blizzard. Men är smått mörkrädd över att alla RTS-spel hade varit harvest-RTS a'la Dune2 fortfarande om ingen utvecklare vågat satsa.
:S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Hum, hatar att dem ska köra matcherna efter ett script. Kommenteringen känns så sjukt fake.

I övrigt; det känns som att varje gång vi ser en battle report så är enheterna alltmer utflippade. Är dessa typ ett knep att steg för steg vänja oss vid enorma ändringar... eller sitter dem kanske och överfilar på det dem redan har... jag börjar bli orolig.


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Tybalt:

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo

ROFL!
Videon säger allt genom att knappt visa något alls.

Som tur är finns det i alla fall andra utvecklare som vågar UTVECKLA NYA spelkoncept istället för att mjölka gamla licenser.
Det skrämmande är ju ändå att "samma-spel-i-ny-förpackning" bevisligen säljer enligt både EA och Blizzard. Men är smått mörkrädd över att alla RTS-spel hade varit harvest-RTS a'la Dune2 fortfarande om ingen utvecklare vågat satsa.
:S

Blizzard gör de spel fansen vill ha, de är knappast rädda för att utveckla nya spel. Jag och många med mig har väntat länge på ett nytt Starcraft 2. Att spelet kanske inte tävlar med dagens rts rent grafiskt har ingen som helst betydelse, det är inte grafik som gett dom den status dom idag har. Nej det är deras otroliga skicklighet att gång på gång släppa spel som dryper av kvalitet. Jag vet inte en enda utvecklare som skulle låta spel som är nästan helt klara och med lätthet ha sålt väldigt bra läggas ner förutom Blizzard. Den dagen Blizzard börjar bry sig mer om pengarna än att hålla sin höga kvalitet är den dagen jag slutar köpa deras spel. I mina ögon är det ett hån att jämföra pengagiriga EA med Blizzard, det är ta mig tusan rentutav hädelse=).

Till sist så finns det visst utvecklare som vågat på att ta rts spelen i en ny riktning och här är några exempel på ett par spel som gjort just detta.

Homeworld
Company of heroes
Empire at War
Total War
Starcraft
Warcraft 3
Battlezone
Dark Reign
Ground Control
Total Annihilation

Dessa spel anser iaf jag att dom var väldigt nyskapande när dom kom. Så om du inte tycker rts spelen har förändrats sedan Dune 2 har du antagligen inte varit med sedan det kom och sett hur rts spelen har förändrats under åren som kommit efter att det släpptes;-).

"Spelarna som lirar är knappast "average". Det är ju lätt att sitta här och analysera matchen och vara efterklok för att sedan förklara vad som kunde förbättrats..."

Ja det är alltid lätt att vara efterklok=). Antagligen så spelar dom inte sitt allra bästa (hade nog varit svårt att se allt som hände då för att inte tala om vilka problem det hade blivit att kommentera allt) eller liknande. Jag själv skulle med stor säkerhet få storstryk det tvivlar jag inte en sekund på men efter att ha sett en hel del matcher på Gomtv så såg det iaf inte ut som två Pro spelare som spelade (har inte sett denna BR men vad jag läst var det samme Pro spelare med i åtminstone en av dom). Kan inte vänta tills jag själv får testa SC 2, kommer helt klart börja köra på nätet efter att jag spelat klart SP delen=).

Inaktiv
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Tybalt:

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo

ROFL!
Videon säger allt genom att knappt visa något alls.

Som tur är finns det i alla fall andra utvecklare som vågar UTVECKLA NYA spelkoncept istället för att mjölka gamla licenser.
Det skrämmande är ju ändå att "samma-spel-i-ny-förpackning" bevisligen säljer enligt både EA och Blizzard. Men är smått mörkrädd över att alla RTS-spel hade varit harvest-RTS a'la Dune2 fortfarande om ingen utvecklare vågat satsa.
:S

Jag håller med dig, SC var föråldrat på sin tid och SC2 är i princip samma sak men med lite annan grafik. Fast SC har nåt mer än det som inte riktigt går att förklara. Spelglädje, balans, känsla... Svårt att sätta fingret på det. Vi får se hur pass länge SC2 och mer av samma vara är kul.

Medlem
Skrivet av Namron:
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Tybalt:

Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.

Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo

ROFL!
Videon säger allt genom att knappt visa något alls.

Som tur är finns det i alla fall andra utvecklare som vågar UTVECKLA NYA spelkoncept istället för att mjölka gamla licenser.
Det skrämmande är ju ändå att "samma-spel-i-ny-förpackning" bevisligen säljer enligt både EA och Blizzard. Men är smått mörkrädd över att alla RTS-spel hade varit harvest-RTS a'la Dune2 fortfarande om ingen utvecklare vågat satsa.
:S

Jag håller med dig, SC var föråldrat på sin tid och SC2 är i princip samma sak men med lite annan grafik. Fast SC har nåt mer än det som inte riktigt går att förklara. Spelglädje, balans, känsla... Svårt att sätta fingret på det. Vi får se hur pass länge SC2 och mer av samma vara är kul.

Föråldrat? Du måste mena rent grafiskt för annars var det före andra spel med många spelmässiga inslag som används än idag. Testa att spela till exempel C&C (kom ut ungefär samtidigt som SC) och du kommer märka skillnaden.

Blizzard har alltid gjort spel som ska funka på en budget dator såväl som på en prestanda dator. Så om det är rent grafiskt de ligger efter är detta ett medvetet val för det räcker att kolla deras cinemtics för att se att de är väldigt begåvade grafiker.

Spel har aldrig behövt vara innovativa för att vara bra. De måste vara intressanta däremot, och nu i dessa dagar är det mer fokus på att vara innovativ än att sätta grunderna rätt - vi får tomma men vackra spel som Assassins Creed och Far Cry 2.

Inte sagt att dagens RTS-genre är så, Relic och Massive gör enskilda bra jobb. Men måste alla spel på marknaden verkligen innovera mot att ta bort basbyggande och resurssamlande i allt större del och bara köra på victory points?

Då är det imo mer intressant att något spel kör på en annan spelstil och gör det så bra som det bara går. Starcraft 2 verkar bli det. Liksom för varje Blizzard-spel är jag tveksam när jag ser och hör om dem första gången för att sedan bara bli mer och mer krokad ju mer jag ser av det. Blizzard verkar nagla spelkänslan och satsa hårt på balansen. Det ser roligt ut.

En del vill ha något annat, för er finns Relics och Massives strategispel. Det är fantastiskt att RTS-genren är så varierad som den är nu, tror inte någon annan genre har lika bra variation just nu.

Medlem
Skrivet av PR00H:

hahaha redigerat 3 ggr och fortfarande stavfel och svengelska? you go girl! jag spelar inte ens sc.

en del kan inte stava andra har inte vett,

Inaktiv
Skrivet av PR00H:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av PR00H:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Keit:

De som lirar här är verkligen inte bra, kan väl jämföras med vanliga personer som lirar nån gång då och då. Sen känns matcherna väldigt utplanerade då de har ett väldigt litet antal enheter för att kunna visa deras specialattacker osv. I matchen här hade de väl som mest runt 70-80 supply, medan riktiga matcher lär gå upp till supplylimit på 200/200 ifall spelarna inte kör några rush taktiker.

Vad du får ta hänsyn till är att de som redan har blivit indoktrinerade in i SC universumet inte behöver att flörtas med -- Detta är riktade till personer som kanske inte har spelat SC innan. Att slänga en 2 timmar lång match med tråkig paper, scissor, stone taktik är inte roligt att titta på. Detta däremot: Mumma!!

ni låter båda som riktigt okunniga med dessa kommentarer.

Jag är okunnig och säger vad jag anser vara varför de gjorde en sådan snabb match. Vad jag inte förstår är varför du måste peka och säga en sådan självklarhet? Min teori är att du tror du är bättre än alla här på SC så du utlåter dig själv som mera kunnig -- det är ju trots SC, det spel du har ägnat halva dit liv åt. Så VEM vågar tala om FÖR DIG hur en SC2 match fungerar? Det är ju trots allt DITT spel?

Nedu, jag må vara okunnig men jag är inte ignorant som dig.

hahaha redigerat 3 ggr och fortfarande stavfel och svengelska? you go girl! jag spelar inte ens sc.

http://en.wiktionary.org/wiki/ad_hominem

12
Skriv svar