Vad hände med demos?

Killmonday Games

För oss som mindre spelutvecklare känns ett demo som ett bra sätt att nå ut och visa vad som är på väg, och även för att få hypen ner till jorden. Funkade bra med Fran Bow och nu Little Misfortune. Steam refund funkar ju det med men då måste man ju ha lite pengar att våga satsa som säkert får många att inte ta risken. Sen är man ju själv en demo-slukare från gamla goa tiden så det är en rolig grej att göra, men det saknar ner utvecklingstiden helt klart. Bra feedback också! Guldvärt!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

När man var ung grabb för länge sen så lirades det en massa demos av den enkla anledningen att man inte hade cash. Man var heller inte så kräsen så ett demo kunde man spela om och om igen i många timmar.

Saknar inte demos nuförtiden dock.

Medlem

På PC just bl.a. med Steams return-policy är som redan skrivit en demo inte riktig nödvändig.
PÅ andra plattformar, tex PS4 kan jag tycka att det fortfarande är intressant. Har laddad ner en del demos och tagit beslut om köp eller ej grundad på detta. Sony har nog inte en liknande steam-policy med pengar tillbaka (så vit jag vet? har kanske ändrads?).

FM-guru
F.d. Sisyr

Saknar inte längre demon tack vare att det är så lätt att göra refunds numera. Tidigare var det betydligt krångligare och man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken. På den tiden piratade jag spel, testade och köpte om jag gillade dem. Nu har jag inte piratat ett spel på i alla fall 6-7 år, förmodligen mer.

Medlem

Demos hade nog gjort att man provade fler spel, nu håller iaf jag mig till rätt säkra kort

Medlem

Demos finns kvar, bara att de kallas för "standardversionen" vid släppet för de flesta AAA spel av idag.
Fullversionen av spelet, det som vi betalade för på ett bräde i gamla tider, det får du i lite olika form idag, beroende på vilken av de mellan 5-9 versionerna av spelet du förhandsbokar (ofta får du det också snabbare ju mer du betalar, och ju närmare fullversionen kommer du då ).

Sen så har vi ju även dlc, season pass, mikrotransaktioner och dylika spännande saker idag, så riktigt hela spelet får du allt vänta lite till på...

Jag kanske är en gammal surkart, men nog tyckte jag det var roligare förr, när spelen fick vara just spel, och inte en "service".

Medlem

Jag saknar alla demoskivor man hade förr som var fullspäckade med demos

Medlem

Demos finns kvar.. Har massa demos ifrån ps4 och switchen. Bra sätt att testa på spel och bra sätt att visa upp spelet..

Medlem

demos är alltid trevligt.

Medlem
Skrivet av Kane:

Refund har mer eller mindre gjort det meningslöst med demos.

Nja, demos var i stort sett redan borta när Steam började med refunds, tycker inte dom är relaterade. Demos har försvunnit av andra orsaker.

Medlem

Finns redan trials som fyller lite av samma funktion och Game Pass har ju blivit den perfekta hybriden för spelare såväl spelutvecklare.

En liten kostnad får vi spelare betala mot att kunna prova och spela ut varje spel i Game Pass eller liknande tjänster. Visst, det är inte gratis- å andra sidan får vi lira hela spel istället för glorifierade demon och det gynnar spelutvecklare som inte behöver lägga ned tid på att finjustera en liten portion av spelet.

Medlem

Half Life: Uplink. Ett bra demo! Tillhörde inte main story, utan var för sig. Bjöd på äkta Half-Life upplevelse med ett bra slut. Saknar demos <3.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Ahhh demos. Får en ju att minnas tillbaka till tiden då ett demo var en tredjedel av spelet t.ex Wolfenstein, Doom, Quake, Duke Nukem 3D osv.

Fast de var inte demo. Det var spel som distribuerades after shareware-modellen. Alltså att man släpper en del av spelet gratis och sen kan man skicka efter resten av spelet.

Demos tar nog helt enkelt för mycket tid att göra i en tid där man att vet att konsumentena ändå får veta mycket om ett spel. Det lätta sättet att göra demo verkar vara att sätta en tidsbegränsning. Då slipper man nog göra en avgränsad version av spelet på samma vis som när man måste se till att det bara är en begränsad version. Fast jag tycker ändå att det kommer en del demos nu för tiden. Bara inte i den utsträckning som kanske behövdes i ett internet-löst 90-tal.

Medlem

Saknar dem inte så jätte mycket då det fortfarande finns rätt gott om dem har jag märkt , iaf till playstation och Xbox, och tycker fortfarande de spelar sin roll väl. Det är bra sätt att få en liten feel för spelet man är nyfiken på. Sure AAA titlar kommer inte med demos men många andra spel gör det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Med denna nya subscribtion grejen dom flesta kör med ser jag ingen anledning för demo faktiskt. Det skulle vara spel som är på platform som inte har detta system isåfall.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Om alla plattformar hade haft en pengarna tillbaka policy så hade demos inte behövts. Tyvärr är det väl inte så många andra än steam som har denna policy så demos får leva kvar.

Som någon nämnde ovan. Hade man kunnat fritt testa alla spel så hade man nog köpt betydligt fler mindre kända spel.

Medlem

Jag bryr mig inte är rent av glad. Flera gånger hände det mig att jag älskade demot men tyckte att själva spelet var mediokert. Har ingen tid till en hög av demon. Istället blir det några demon Youtube och ibland twitch istället. Sen kan man ju också läsa här om spelen. Så nej saknar inte demon.

Xmk
Medlem

Det har hänt ett gäng gånger att man inte ens kunnat testa spelet på dom där två timmarna pga strul att starta det (tänker på planet explorers)
Vissa andra spel hinner man ej testa och se om det är något och ha, man hinner ej komma in i ett spel så som X4: Foundations.

Måste säga att game pass, tex origin premier fungerar utmärkt!

Medlem

Med refunds, öppna betor, benchmarks, tillgång till tjänster som Twitch och Youtube osv så skulle jag säga att demos har tappat en hel del av sin betydelse. Dock uppskattar jag alltid när utvecklare släpper demos. Känns som att de inte är rädd för att visa vad de har att erbjuda, och gömmer sig inte bakom ”det är bara en beta”.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nja, demos var i stort sett redan borta när Steam började med refunds, tycker inte dom är relaterade. Demos har försvunnit av andra orsaker.

Du kan läsa det på två sätt; Antingen som du gjorde, att det är orsaken till att demos inte finns...

eller

...att jag inte tycker att demos har nåt existensberättigande idag eftersom refund finns där man kan testa hela produkten.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

ELF
Medlem

Absolut, visst saknar man demos eller mer specifiekt demo-skivor som en del nämnt. Varje ny skiva som följde med tidningen var som en julklapp. Red Alert började som ett demo som sedan blev en samlingsbox till en lycklig liten grabb på sin födelsedag
Dum som man var så sålde man det vid en urstädning ;'(

Ibland skulle ett riktigt demo behövas även nu då det kan vara svårt att bestämma sig för om man gillar spelet eller ej. Men oftast räcker det med någon gameplay eller lets play video för att få en tillräckligt bra uppfattning.
Köper inte spel för att testa och sedan göra refund då det finns en chans att bli bränd om man råkar spela för länge. Ibland tar det också lång tid innan spelet kommer igång. Dock gör jag ju självklart refund om jag verkligen är missnöjd.

Köpte Dark Reign när det släpptes på GoG för att jag en gång i tiden kört demot när jag var liten. Hade ingen aning om vad det var för spel föräns jag såg det på GoG.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

På Nintendo shoppen i switch är en del spel markerade som free demo så Demos är inte helt utdött iaf.
Jag tror inte man kan få refund på spel till switch så det är väl därför?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Aggur:

Half Life: Uplink. Ett bra demo! Tillhörde inte main story, utan var för sig. Bjöd på äkta Half-Life upplevelse med ett bra slut. Saknar demos <3.

Kunde inte sagt det bättre själv. En "demo" som inte spoilar något från huvudspelet. Visar upp spelets olika styrkor och funktioner.

Finns även "demos" som Dead Rising 2, Prequal och MGS5 som förklarar lite av handlingen av huvudspelet och gör att spelaren och belönar spelaren av att spelat dessa.

12
Skriv svar