Hårt tryck på World of Warcraft Classic - Blizzard öppnar ny server

Robot
Hårt tryck på World of Warcraft Classic - Blizzard öppnar ny server

Ny chans för alla som inte fick sitt favorit-nickname ikväll.

#blizzard, #world-of-warcraft-classic, #wow


Releasehästryttare

Förväntar mig att det kommer vara 10+ timmars kö på öppningsdagen.

Medlem

Lite sega FZ? Det var igår vid 20:00 som Blizzard öppnade den servern inte idag 😂😂

Medlem
Skrivet av Devan:

Förväntar mig att det kommer vara 10+ timmars kö på öppningsdagen.

Känns som att Blizzard borde kunna undvika detta med all erfarenhet och tillgångar de har. Men vad vet jag.

Backloggens befriare

Va? Jag trodde inte att folket ville ha classic servrar alls, eller hur var det nu?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ser ju helt klart ut som de lyckats få med "alla" saker som hände vid orginal-släppet, inte kunna skapa karaktär då servern är full, massiva köer för att logga in osv. Fett ^_^ (eller ja...)

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

Va? Jag trodde inte att folket ville ha classic servrar alls, eller hur var det nu?

Har väl aldrig varit diskussion om folk vill ha classic eller inte? Är väl mer tal om hur aktiva servarna kommer vara om ett år t ex.

Backloggens befriare

@anon_326725:

?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det kommer finnas ett par olika typer av spelare på servrarna.

1: De som spelat på privata servrar och är fullt insatta i Vanilla wow. De kommer säkerligen hålla ut hela tiden.
2: De som kommer dit p.g.a. streamers men har aldrig spelat vanilla, de kommer sluta inom 1mån för de kommer inte kunna hantera hur segt och svårt spelet är och hur lång tid allt tar.
3: De som spelade vanilla för 15 år sedan och vill hoppa in för nostalgin men det kommer inte vara mer än ett par månader när de inser att de redan har gjort allt när spelet men har glömt bort hur mycket tid allt kommer ta och hur mycket man måste investera för att faktiskt kunna spela spelet utan alla quailiy of life ändringar som kom senare.
4: De som bara vill ha ett oldschool spel utan allt lullull som moderna wow har, de kommer antagligen hålla ut längre.

Tror däremot tyvärr att majoriteten kommer vara de nya spelarna som aldrig har spelat vanilla, de kommer fylla servrarna och sluta väldigt snabbt.
Jag menar, Blizzard var t.o.m. tvungen att släppa en "Not a bug" lista eftersom att folk rapporterade saker som buggar under deras beta som är saker som ÄR vanilla.

Den stora frågan är hur populärt kommer det vara och framförallt, tycker Blizzard att det är värt det i längden?`

Vad jag har hört så är det en del saker de kommer göra som inte var i Vanilla, t.ex. förändringar på loot systemet och att städerna kommer vara sharded, vilket jag känner helt tar bort känslan ifrån Vanilla.
Däremot om de hade lagt in dual specs så hade spelet varit MYCKET mera intressant, för det är verkligen inte kul att spela healer i vanilla när du inte kan farma guld utanför AH, och varje gång du ska speca om så kommer det kosta dig 100G för att byta till damage och sen tillbaka till healer.

Inaktiv

Syftade iofs på senaste tidens diskussioner här på FZ om Classics vara eller inte vara. Inte en 5-6 år gammal Q&A. Missförstod dig helt enkelt

Medlem

Så bra, så mycket cringe. Inte undrar att det har gått nedåt för WoW. (har aktiv sub)


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Esri:

Det kommer finnas ett par olika typer av spelare på servrarna.

1: De som spelat på privata servrar och är fullt insatta i Vanilla wow. De kommer säkerligen hålla ut hela tiden.
2: De som kommer dit p.g.a. streamers men har aldrig spelat vanilla, de kommer sluta inom 1mån för de kommer inte kunna hantera hur segt och svårt spelet är och hur lång tid allt tar.
3: De som spelade vanilla för 15 år sedan och vill hoppa in för nostalgin men det kommer inte vara mer än ett par månader när de inser att de redan har gjort allt när spelet men har glömt bort hur mycket tid allt kommer ta och hur mycket man måste investera för att faktiskt kunna spela spelet utan alla quailiy of life ändringar som kom senare.
4: De som bara vill ha ett oldschool spel utan allt lullull som moderna wow har, de kommer antagligen hålla ut längre.

Tror däremot tyvärr att majoriteten kommer vara de nya spelarna som aldrig har spelat vanilla, de kommer fylla servrarna och sluta väldigt snabbt.
Jag menar, Blizzard var t.o.m. tvungen att släppa en "Not a bug" lista eftersom att folk rapporterade saker som buggar under deras beta som är saker som ÄR vanilla.

Den stora frågan är hur populärt kommer det vara och framförallt, tycker Blizzard att det är värt det i längden?`

Vad jag har hört så är det en del saker de kommer göra som inte var i Vanilla, t.ex. förändringar på loot systemet och att städerna kommer vara sharded, vilket jag känner helt tar bort känslan ifrån Vanilla.
Däremot om de hade lagt in dual specs så hade spelet varit MYCKET mera intressant, för det är verkligen inte kul att spela healer i vanilla när du inte kan farma guld utanför AH, och varje gång du ska speca om så kommer det kosta dig 100G för att byta till damage och sen tillbaka till healer.

Håller helt med.

Nostalgi är spännande. Många som sitter och studsar i stolen över WoW classic tror jag ganska så snart kommer inse att saker faktiskt inte var bättre förr. Vissa saker kanske, men snart kommer de flesta att inse att det är ett spel dom redan spelat och att det är uråldrat och kantigt. Jag skulle själv kunna tänka mig att prova just för just nostalgin och för att drömma mig tillbaka lite till det spel som fick mig att sitta som klistrad framför datorn under så lång tid Men jag tror att det största intresset för WoW classic kommer lägga sig ganska så fort.

//R

Medlem
Skrivet av Razerrudy:

Håller helt med.

Nostalgi är spännande. Många som sitter och studsar i stolen över WoW classic tror jag ganska så snart kommer inse att saker faktiskt inte var bättre förr. Vissa saker kanske, men snart kommer de flesta att inse att det är ett spel dom redan spelat och att det är uråldrat och kantigt. Jag skulle själv kunna tänka mig att prova just för just nostalgin och för att drömma mig tillbaka lite till det spel som fick mig att sitta som klistrad framför datorn under så lång tid Men jag tror att det största intresset för WoW classic kommer lägga sig ganska så fort.

//R

Återigen så tycker jag argumentet med nostalgi i många fall är felaktigt. För någon som började i TBC och aldrig spelade Vanilla när det var current content kunde jag inte vara mer hypad. Spelade på privat server så sent som 2017 och kan ärligt säga att jag tycker det är ett bra mycket bättre spel än vad WoW är idag. Visst, nostalgi är definitivt en faktor för en hel del spelare och somliga kommer tappa intresset men många påstår att Classic kommer vara dött efter 1 år (inte du specifikt) vilket jag tror är helt off. Vill man ha ett spel som har MMO element i sig än vad många "MMMORPG" spel idag har tror jag inte man kan hitta ett bättre alternativ än Classic

Avstängd
Skrivet av DieZe:

Återigen så tycker jag argumentet med nostalgi i många fall är felaktigt. För någon som började i TBC och aldrig spelade Vanilla när det var current content kunde jag inte vara mer hypad. Spelade på privat server så sent som 2017 och kan ärligt säga att jag tycker det är ett bra mycket bättre spel än vad WoW är idag. Visst, nostalgi är definitivt en faktor för en hel del spelare och somliga kommer tappa intresset men många påstår att Classic kommer vara dött efter 1 år (inte du specifikt) vilket jag tror är helt off. Vill man ha ett spel som har MMO element i sig än vad många "MMMORPG" spel idag har tror jag inte man kan hitta ett bättre alternativ än Classic

Jag är nog med på detta. Hoppade också in i TBC men efter att ha kört stresstestet och levlat en rogue fick jag verkligen upp hype-känslan. Jag dog flera gånger och ägnade mig mest åt att försöka tömma väskorna men hade ändå enormt kul. Jag testade nu att levla en char i retail och det är en betydligt tråkigare upplevelse. Omöjligt att dö, går att sola flera mobs samtidigt som cloth-bärare och man har hur mycket bagspace som helst.

Om jag minns rätt fanns det kriser i TBC då det var enormt segt att levla på grund av brist på quest men jag tror ändå att Classic kan leva kvar längre än man tror. Vi får se. Hur som helst blir detta mitt huvudspel i höst och vinter.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det kommer finnas ett par olika typer av spelare på servrarna.

1: De som spelat på privata servrar och är fullt insatta i Vanilla wow. De kommer säkerligen hålla ut hela tiden.
2: De som kommer dit p.g.a. streamers men har aldrig spelat vanilla, de kommer sluta inom 1mån för de kommer inte kunna hantera hur segt och svårt spelet är och hur lång tid allt tar.
3: De som spelade vanilla för 15 år sedan och vill hoppa in för nostalgin men det kommer inte vara mer än ett par månader när de inser att de redan har gjort allt när spelet men har glömt bort hur mycket tid allt kommer ta och hur mycket man måste investera för att faktiskt kunna spela spelet utan alla quailiy of life ändringar som kom senare.
4: De som bara vill ha ett oldschool spel utan allt lullull som moderna wow har, de kommer antagligen hålla ut längre.

Tror däremot tyvärr att majoriteten kommer vara de nya spelarna som aldrig har spelat vanilla, de kommer fylla servrarna och sluta väldigt snabbt.
Jag menar, Blizzard var t.o.m. tvungen att släppa en "Not a bug" lista eftersom att folk rapporterade saker som buggar under deras beta som är saker som ÄR vanilla.

Den stora frågan är hur populärt kommer det vara och framförallt, tycker Blizzard att det är värt det i längden?`

Vad jag har hört så är det en del saker de kommer göra som inte var i Vanilla, t.ex. förändringar på loot systemet och att städerna kommer vara sharded, vilket jag känner helt tar bort känslan ifrån Vanilla.
Däremot om de hade lagt in dual specs så hade spelet varit MYCKET mera intressant, för det är verkligen inte kul att spela healer i vanilla när du inte kan farma guld utanför AH, och varje gång du ska speca om så kommer det kosta dig 100G för att byta till damage och sen tillbaka till healer.

Du missade en grupp som jag tror blir bland dom största, folk som spelar / spelat wow men började efter vanilla. Kommer få spela nytt content, upptäcka en helt ny del, levlandet, och det är nåt med vanilla levling som är väldigt kul även efter så många år. Saknaden av quality of life features kommer ej vara en avgörande faktor och kommer glömmas efter ett tag. Håller med om det tråkiga med att ej kunna farma ordentligt utan att byta spec för en massa guld, lösning på det är dock att ha en alt som gör farmandet.

Folk som inte vill lägga mycket tid på spelet kan välja att levla upp i en långsam takt då det ändå inte kommer nån expansion, man kan ha ett par alts man lirar på lite då och då med 100% rested points och så småningom komma upp i 60, det får ta den tid det tar.

Backloggens befriare

@anon_326725: Lätt hänt


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

@cybo: Ja, att någon blev förvånad över "What, don't you have phones?" efter det här är nästan mest märkligt!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kommer absolut testa classic. Men ganska snart kommer man inse hur otroligt tidsödande spelet var i begynnelsen... sedan överges det igen.

Det var överlägset bäst när det kom, men utvecklingen har gått framåt ordentligt.

Skrivet av Exxo:

Kommer absolut testa classic. Men ganska snart kommer man inse hur otroligt tidsödande spelet var i begynnelsen... sedan överges det igen.

Det var överlägset bäst när det kom, men utvecklingen har gått framåt ordentligt.

Varje expansion så här man tagit 1 steg fram i triviala områden, 3 steg bakåt i de viktiga områdena. Frågar du mig så har vi gått bakåt, overall, i utvecklingen.

Vad man kommer inse när man spelar Classic är att spelet inte slösar din tid. Allt du gör har en mening och det kommer du oundvikligen känna av. Man blir belönad för all den tid man lägger ner, X tid ger Y belöning. Classic är en tvättäkta dopamin maskin. Alla "begränsningar" som finns ger dig som spelare ett naturligt värdehierarki att följa. Det finns utmaningar att rise above.

Precis som i verkliga livet så är vi begränsade och det gör att vi ser på vissa saker som mer betydelsefulla än andra.
I Retail slaktar du allt, du kan vara överallt, du kan flyga över allt, man har 5 get-out-of-jail-cards per class och alla ser dig som en Gud. När allt finns tillgängligt och inget ger motstånd, då tappar all möda sitt värde, och då tappar man känslan av känslomässig investering och då slutar man spela.

Medlem

Mycket bra skrivet! Är precis så man har känt för wow i många år nu, det man gör saknar mening på nått sätt. När jag tänkt på att testa lite wow igen så har det ofta hindrat mig för det känns inte som de ger mig något. Jag ska iallafall spela classic, sen får jag se hur länge jag orkar

Skrivet av GeneralKommentar:

Varje expansion så här man tagit 1 steg fram i triviala områden, 3 steg bakåt i de viktiga områdena. Frågar du mig så har vi gått bakåt, overall, i utvecklingen.

Vad man kommer inse när man spelar Classic är att spelet inte slösar din tid. Allt du gör har en mening och det kommer du oundvikligen känna av. Man blir belönad för all den tid man lägger ner, X tid ger Y belöning. Classic är en tvättäkta dopamin maskin. Alla "begränsningar" som finns ger dig som spelare ett naturligt värdehierarki att följa. Det finns utmaningar att rise above.

Precis som i verkliga livet så är vi begränsade och det gör att vi ser på vissa saker som mer betydelsefulla än andra.
I Retail slaktar du allt, du kan vara överallt, du kan flyga över allt, man har 5 get-out-of-jail-cards per class och alla ser dig som en Gud. När allt finns tillgängligt och inget ger motstånd, då tappar all möda sitt värde, och då tappar man känslan av känslomässig investering och då slutar man spela.

Medlem
Skrivet av GeneralKommentar:

Varje expansion så här man tagit 1 steg fram i triviala områden, 3 steg bakåt i de viktiga områdena. Frågar du mig så har vi gått bakåt, overall, i utvecklingen.

Vad man kommer inse när man spelar Classic är att spelet inte slösar din tid. Allt du gör har en mening och det kommer du oundvikligen känna av. Man blir belönad för all den tid man lägger ner, X tid ger Y belöning. Classic är en tvättäkta dopamin maskin. Alla "begränsningar" som finns ger dig som spelare ett naturligt värdehierarki att följa. Det finns utmaningar att rise above.

Precis som i verkliga livet så är vi begränsade och det gör att vi ser på vissa saker som mer betydelsefulla än andra.
I Retail slaktar du allt, du kan vara överallt, du kan flyga över allt, man har 5 get-out-of-jail-cards per class och alla ser dig som en Gud. När allt finns tillgängligt och inget ger motstånd, då tappar all möda sitt värde, och då tappar man känslan av känslomässig investering och då slutar man spela.

Jag ser tid och tillgänglighet som betydligt mer värt än att behöva investera så mycket tid. Ett spel ska vara en roande avkoppling ifrån verkligheten.

Skrivet av Exxo:

Jag ser tid och tillgänglighet som betydligt mer värt än att behöva investera så mycket tid. Ett spel ska vara en roande avkoppling ifrån verkligheten.

Hmm.. Kan inte säga att jag håller med dig, man har kul under tiden man spelar och inte enbart när man nått endgame.
Men smaken är som baken min broder

Hoppas jag ser dig på Gehennas servern, de flesta svenskar verkar migrerat dit.

Medlem

Classic hade jag gärna kört lite, men har inte tiden... att betala månadskostnad för att hoppa in nån gång då och då känns inte värt.
Om man spelade classic på tiden det begav sig så tycker jag dom kunde bjussa på spelet, eller iaf. ge bort några dagars speltid som inte är tidsbegränsad.
Men då förlorar dom väl pengar och det går ju inte.....

Medlem

Vi som gillar levling och utforskning kommer att uppskatta detta. Levling i nyare expansioner är skittråkigt...

Medlem
Skrivet av GeneralKommentar:

Hmm.. Kan inte säga att jag håller med dig, man har kul under tiden man spelar och inte enbart när man nått endgame.
Men smaken är som baken min broder

Hoppas jag ser dig på Gehennas servern, de flesta svenskar verkar migrerat dit.

Tyvärr har jag aldrig riktigt haft tiden att ta del av "endgame-content" så mycket, även om det blev mer nu i de senare expansionerna som kom, i och med "group-, raid- och dungeon-finder". Även om det ofta varit sanslöst långa kötider.

Gehenna är PvP va? Jag spelar endast på PvE-servrarna. Har inte riktigt gillat PvP, utan spelar mest PvE-delen för questandet och upptäckandets skull.

1
Skriv svar