RTX off! Assetto Corsa Competizione slopar raytracing

Robot
RTX off! Assetto Corsa Competizione slopar raytracing
Medlem

Bullshit!
Släppa spelet på alla platformer = pengar.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag kan förstå det. Det är en väldigt liten del av spelarna som har RTX och många av de som har ett RTX kort väljer nog bättre framerate istället för raytracing.

Dagens spel är väldigt bra på att fejka reflektioner, ljussättning m.m.

Kanske tekniken blir mer intressant i framtiden.

Medlem
Medlem

Jag känner mig lite smådum som köpte ett RTX 2070, inte så mycket för att prestandan var dålig, men för att jag förmodligen pröjsade för mycket för den prestandan jag fick. Känns som det priset var motiverat mycket med Raytracing-hype. Hoppas att AMDs nya kort gör marknaden lite mer jämn och att inget enskilt företag tar sig för stora friheter framöver. Konkurrens behövs nu mer än någonsin!

Medlem

RTX är dagens PhysX, fullständigt menlös gimmick utan framtid. Ser det enbart som positivt om utvecklare hoppar över att ödsla resurser på det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

fullständigt menlös gimmick utan framtid.

Tack för dagens.. XD.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av kebbe:

RTX är dagens PhysX, fullständigt menlös gimmick utan framtid. Ser det enbart som positivt om utvecklare hoppar över att ödsla resurser på det.

Knappast vi kommer att få se mer utav det. AMD har delvis redan hoppat på ray tracingtåget med nästa generations konsoler samt nästa generations grafikkort.
RTX är en Nvidiaplattform som bland annat hanterar ray tracing. Det är alltså ett "paket" av funktioner.
Ray tracing API:er som RTX stödjer är Microsoft DXR (inkluderat i DX12), Vulkan och Nvidias OptiX.
Ray tracing i DX12 och Vulkan kan givetvis användas av vilken utvecklare som helst och är inte bundet till Nvidias hårdvara vilket PhysX är. Med andra ord så tycker jag PhysX är en dålig jämförelse.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Tack för dagens.. XD.

Beror på hur man ser på det. Att behöva ha speciella grafikkort från Nvidia för att få raytracing i spel tror jag inte har någon framtid. Däremot har tekniken det. Ungefär som PhysX det var längesedan det krävdes ett Nvidia kort för att få "bra" fysik i spel.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror på hur man ser på det. Att behöva ha speciella grafikkort från Nvidia för att få raytracing i spel tror jag inte har någon framtid. Däremot har tekniken det. Ungefär som PhysX det var längesedan det krävdes ett Nvidia kort för att få "bra" fysik i spel.

Du kan läsa mitt inlägg ovan (om inte redan gjort så).
Vi vet inte (åtminstone inte jag) om några spel som har stöd för ray tracing i dagsläget faktiskt kräver RTX överhuvudtaget. Använder spelet DXR eller liknande implementation i Vulkan så skulle AMD i teorin kunna släppa ett kort idag och rendera det.
Det blir dock skevt att så fort ray tracing nämns så antar folk att det == RTX.
Sedan att RTX är den enda plattformen (åtminstone för Svensson) som i dagsläget stödjer hårdvaruaccelererad ray tracing är en annan femma.

Detta är vad som ingår i RTX-plattformen (saxat från wiki):
* AI-accelerated features (NGX)
* Asset formats (USD and MDL)
* Rasterization including advanced shaders
* Raytracing via OptiX, Microsoft DXR and Vulkan
* Simulation tools:
CUDA 10
Flex
PhysX


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Du kan läsa mitt inlägg ovan (om inte redan gjort så).
Vi vet inte (åtminstone inte jag) om några spel som har stöd för ray tracing i dagsläget faktiskt kräver RTX överhuvudtaget. Använder spelet DXR eller liknande implementation i Vulkan så skulle AMD i teorin kunna släppa ett kort idag och rendera det.
Det blir dock skevt att så fort ray tracing nämns så antar folk att det == RTX.
Sedan att RTX är den enda plattformen (åtminstone för Svensson) som i dagsläget stödjer hårdvaruaccelererad ray tracing är en annan femma.

Detta är vad som ingår i RTX-plattformen (saxat från wiki):
* AI-accelerated features (NGX)
* Asset formats (USD and MDL)
* Rasterization including advanced shaders
* Raytracing via OptiX, Microsoft DXR and Vulkan
* Simulation tools:
CUDA 10
Flex
PhysX

Är med på att Nvidia använder sig av Apier som även AMD kan använda sig av och säkert kommer göra i framtida konsoler osv.

Men om någon generation eller två så tror jag inte det är något Nvidia kommer marknadsföra lika hårt precis som det blev med Physx några år efter de köpte upp Ageia physx.
Alltså tekniken har en framtid men tror det glöms bort och blir en grafikinställning i mängden typ som skuggor. Är bara något som finns i alla spel och fungerar oavsett hårdvara.

Bra att du förtydligar.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är med på att Nvidia använder sig av Apier som även AMD kan använda sig av och säkert kommer göra i framtida konsoler osv.

Men om någon generation eller två så tror jag inte det är något Nvidia kommer marknadsföra lika hårt precis som det blev med Physx några år efter de köpte upp Ageia physx.
Alltså tekniken har en framtid men tror det glöms bort och blir en grafikinställning i mängden typ som skuggor. Är bara något som finns i alla spel och fungerar oavsett hårdvara.

Bra att du förtydligar.

Nä den marknadsföringen bli ju lite poänglös när alla har det.
Något vettigare stöd från AMD får vi nog dock vänta på tills åtminstone 2021. Verkar ju bli någon halvlösning för nästa generations konsoler.

PhysX tog dom död på själva då det var i stort sett poänglöst till att börja med. Havok var en kompetent fysikmotor med ett par år på marknaden när Ageia släppte PhysX.
När Nvidia sedan köpte det 2008 så pysslade dom med lite "innovativ" marknadsföring för att visa hur mycket bättre GPU:n var på att beräkna fysiken än CPU:n.
PhysXs kod var dåligt anpassad för att köras på flertrådade CPU:er vilket gav en skev jämförelse mot GPU:er där koden hade optimerats.
Kommer ihåg att det läckte lite tester med en uppdaterad version för vanliga CPU:er vilket gav ett helt annat resultat.
Majoriteten av spelen som använde PhysX blev i slutändad i stort sett endast Nvidiasponsrade titlar. Dom övriga utvecklarna fortsatte med Havok vilket jag fortfarande tror är den mest använda motorn?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

eld
Medlem
Skrivet av Barak:

Majoriteten av spelen som använde PhysX blev i slutändad i stort sett endast Nvidiasponsrade titlar. Dom övriga utvecklarna fortsatte med Havok vilket jag fortfarande tror är den mest använda motorn?

Både unreal engine och unity använder sig av physx, men även havok används rätt flitigt i custom-motorer, så båda är fortfarande aktiva.

Roligt är ju hur fysik-hårdvara inte blev någon hit alls, men fysik i spel blev något så välanvänt att vi inte ens tänker på att det är där.

edit: unreal engine verkar dumpa physx snart för att implementera egen motor.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag känner mig lite smådum som köpte ett RTX 2070, inte så mycket för att prestandan var dålig, men för att jag förmodligen pröjsade för mycket för den prestandan jag fick. Känns som det priset var motiverat mycket med Raytracing-hype. Hoppas att AMDs nya kort gör marknaden lite mer jämn och att inget enskilt företag tar sig för stora friheter framöver. Konkurrens behövs nu mer än någonsin!

Finns inte så mycket att göra egentligen om man vill ha ett nytt Grafikkort då Nvidia släpper RTX till alla sina nya kort med en onödig prislapp. Det enda som har lockat mig att testa RT på mitt 2080Ti är Q2. Det är det enda som känns värt det, heh.

Medlem
Skrivet av nils45:

Finns inte så mycket att göra egentligen om man vill ha ett nytt Grafikkort då Nvidia släpper RTX till alla sina nya kort med en onödig prislapp. Det enda som har lockat mig att testa RT på mitt 2080Ti är Q2. Det är det enda som känns värt det, heh.

Tack, nu känns det lite bättre iaf Haha, Q2 har nog aldrig sett bättre ut, måste nog prova någon dag.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag kan förstå det. Det är en väldigt liten del av spelarna som har RTX och många av de som har ett RTX kort väljer nog bättre framerate istället för raytracing.

Dagens spel är väldigt bra på att fejka reflektioner, ljussättning m.m.

Kanske tekniken blir mer intressant i framtiden.

Jag hade en bra framerate i Metro Exodus. Kunde köra 1440p ultra med rt high och få 60-100 fps.
Att få till en bra framerate i ett bilspel borde inte vara speciellt svårt..

Medlem
Skrivet av eld:

Både unreal engine och unity använder sig av physx, men även havok används rätt flitigt i custom-motorer, så båda är fortfarande aktiva.

Roligt är ju hur fysik-hårdvara inte blev någon hit alls, men fysik i spel blev något så välanvänt att vi inte ens tänker på att det är där.

edit: unreal engine verkar dumpa physx snart för att implementera egen motor.

Ah jag är visst taskigt uppdaterad. Jag har nog inte riktigt brytt mig sedan 2004-2008 då det var på tapeten relativt frekvent.
Trodde Nvidia slopade stödet för CPU helt när dom tog över men jag ser nu att så inte blev fallet.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Som vanligt så styrs marknaden av de fattiga.

Medlem

Raytracing är framtiden, och det är väl lite det som är problemet, tekniken är inte mogen än om man inte vill lira i 30 fps på en dator, å vem fan vill det.

Nu överdriver jag lite men poängen är densamma.

Medlem

10 år för tidigt.................


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem
Skrivet av skurh1nk:

10 år för tidigt.................

Märks att du inte har spelat med RTX.

1
Skriv svar