Recension – Ghost Recon: Breakpoint

Skribent
Skrivet av spikes:

@KeyserSoze: https://www.youtube.com/watch?v=i03gk2cVcKI

f.e.a.r tyckte jag inte var såååå speciellt när jag drog igenom det, men den där videon verkar ju last of us inte ha alla hästar hemma? ;D Såg ju däremot ut som det var pga buddy som säkert totalt ignoreras?

FEARs AI är rätt speciell, den enda AIn jag upplevt som kan ta rutter genom flera rum för att flanka. Den reagerar dessutom dynamiskt på vad spelare gör och gör skillnad på vilka skydd spelare använder. Sitter du bakom ett skåp skriker de till varandra ”he is behind the locker!!” och är du bakom ett bord så skriker de ”table”...kan till och med göra skillnad på höger och vänster...skrika ”Behind the table to the right!”.

SWAT 3s AI var också bra, den på dina kollegor. De är de få datorspelare jag känt jag kunnat lita på. När de tömt ett rum så är det tomt, de till och med tittade i garderober och bakom duschdrapperin. Plus att de fattade saker som att, om jag gav en polis order att breach door...den andra att ”flash”. Då tog den andra plats och väntade på att den ena öppnat dörren innan han slängde in en flashbang, sen väntade resten av teamet den där extra sekunden så granaten hann explodera innan de rusade in. Ett exempel är ju att du kunde sätta en AI som element leader, och denne kunde då ge order och göra strategier on the fly för att klara en bana utan att spelaren blandar sig i, förutom att vara en del av teamet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Instämmer FEAR kan ha den bästa AI´n i något spel jag spelat och SWAT 3 och även 4 har en AI som imponerar. Dagens AI kan inte mäta sig med AI förr. AI´n i Rainbow Six: Raven Shield, Athena Sword får AI´n i både Breakpoint och Wildland att framstå som ett stort skämt. AI´n i GRAW 1 och 2 var avsevärt mycket mer utmanande än den som finns i de senaste spelen som bär Tom Clancys namn (som en gång i tiden stod för realism eller så nära det som man kunde komma i spel).

Medlem

@Johlor: Mmm, f.e.a.r ligger för långt bak för att jag ska komma ihåg specifika grejer sådär, men jag har mera minnen av Half-Life som "bra" AI, trots att den var ganska dålig egentligen. Den var ju bara först med att vara inte mindless fucks typ, hehe.

Men håller du inte med om att AI'n i spel nuförtiden är under all kritik? Finns det några spel som är svåra pga smart AI nuförtiden?

Skribent
Skrivet av spikes:

@Johlor: Mmm, f.e.a.r ligger för långt bak för att jag ska komma ihåg specifika grejer sådär, men jag har mera minnen av Half-Life som "bra" AI, trots att den var ganska dålig egentligen. Den var ju bara först med att vara inte mindless fucks typ, hehe.

Men håller du inte med om att AI'n i spel nuförtiden är under all kritik? Finns det några spel som är svåra pga smart AI nuförtiden?

HLs AI fuskar lite, men den gav ändå som sken av att tänka lite. Var väl första som kunde fatta om man stod i cover och försöka flusha ut en med granater?

Ja det håller jag definitivt med om, istället för att fixera all kraft i konsolerna på grafik hade jag gärna sett mer fokus på AI. En AI som tänker gör ju omspelningsvärdet mycket högre i ett spel dessutom.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Johlor: Precis, HL's är ju fake AI typ. Visst, dom har responer för när du gör vissa grejer men den "tänker" ju inte överhuvudtaget. Den har "enemy in cover reactions" Och that's it typ, däremot så upplevdes det mindblowing när det kom.

Lite som när folk drar upp GTAV som något bra exempel, det har massa responser. Men hur dom sen executar dom är ju oftare totalt efterblivet än "smart". Typ gasar upp och kör över folk bara för dom står i vägen, kraschar 40 bilar för att dom av någon anledning får panik över att en bil står parkerad mitt i gatan etc etc etc, kul, men intelligent? njaaa ;D

Medlem

Jag minns Half-Life när det kom och den var helt klart bra men Half-Life 2´s AI är på en helt annan nivå. Finns nog inte många spel som har lika bra AI som Half-Life 2 och FEAR hade. Merparten av de äldre spel jag spelat har haft en AI som varit utmanande utan att den varit på "bullet sponge" nivå. AI´n i Thief 1 och 2 är bra mycket mer imponerande än den som finns i Breakpoint eller Wildlands.

När det kommer till Breakpoints AI så har jag bara kört den s.k Betan och jag hade inte samma problem som andra verkar ha haft med den, den var ok kändes aningen bättre än den som finns i Wildlands. Jag körde dock på svåraste och hade stängt av allting som gick (men jag fann inget sätt att stänga av alla sabla utropstecken som syns när alarmen i en bas går) och det verkar som merparten kört på lägre svårighetsgrad så det kanske har en betydelse för hur "buggig" den blir.

Skribent
Skrivet av spikes:

@Johlor: Precis, HL's är ju fake AI typ. Visst, dom har responer för när du gör vissa grejer men den "tänker" ju inte överhuvudtaget. Den har "enemy in cover reactions" Och that's it typ, däremot så upplevdes det mindblowing när det kom.

Lite som när folk drar upp GTAV som något bra exempel, det har massa responser. Men hur dom sen executar dom är ju oftare totalt efterblivet än "smart". Typ gasar upp och kör över folk bara för dom står i vägen, kraschar 40 bilar för att dom av någon anledning får panik över att en bil står parkerad mitt i gatan etc etc etc, kul, men intelligent? njaaa ;D

Kommer och tänka på AIn i xcom (gamla). Nu är det visserligen ett strategispel, omgångsbaserart, men minns jag var så fascinerad av att fienderna kunde få panik när de var överbemannade. Sen fick jag höra nu för ett tag sen att allt är random. De har tre lägen när de blir skjuta på, 1, stå still, 2. skjuta tillbaka, 3. Panika. Sen var det viss procent chans i hur många fiender det var kvar på banan och hur många xcomsoldater som fanns. Men det gav ju intryck att de var tänkande individer, fast allt i princip var ”tärningsrullningar” bakom scenen.

I all fairness...GTAV AI beter sig bara som vi EGENTLIGEN vill bete oss i trafiken. De saknar bara moralisk kompass! Haha


signatur

"Writer and Fighter"

Någon som vet om spelet är mer köpvärt nu när det kanske har patchats några gånger? Jag var big fan av Wildlands och hoppades på Breakpoint men varit tveksam till köp so far.

Medlem

@ Espresso_Bengt tyvärr inte det har (eller inte vad man märker iaf) inte gjorts något sen dom släppte raid patchen och det var sagt att det skulle ha slääpts en till patchh i Dec 2019 men det har inte skett så fortfarande massor med buggar o glitchar server problem osv t ex blev utsparkad 4 ggr inom en timme igår pga silent fel <-- skojigt värre. Så är det inget som du direkt känner att måste ha så kan du gott vänta några månader till så att dom kan lösa dom värsta felen iaf

Medlem

Får hålla med om att vänta är bäst. Raiden var dessutom en stor besvikelse. Bara mer bullet sponge.

Har testat spelet nu iaf. Ni har helt rätt, det är något bäng med spelet. Kameran är alldeles för nära så man får ingen bra översikt, kontrollerna är hemska när man ska gömma sig bakom objekt, bullet-spongen är ganska impressive och alldeles för mycket "rewards" och skit information hela tiden också.

Trist hur man lyckas fucka-up en uppföljare till ett spel som var ganska bra (Wildlands), Division 2 var ju tex mycket bättre än originalet.

Medlem

Det var på rea i Playstation store här i veckan så jag o en kompis passade på o köpa det då och det måste ha hänt en hel del med spelet sedan den här recensionen misstänker jag
Vi har hur kul som helst. Känns bättre på alla sätt o vis än föregångaren tycker vi båda.
Buggar? Japp det innehåller det så klart i sann Ubisoft anda haha men inte så de förtar upplevelsen.

Personligen tycker jag det här är ett av de bättre Ubisoft spelen när det kommer till pang pang

har de arbetat om hela spelet sedan det släpptes kanske?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar